”Det blir en spännande resa för oss”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

CHEF-intervjun: Kärnaffären har varit batteriladdare. Nu bygger man på verksamheten med hela strömförsörjningssystem och konditionstestning av batterier. Vi har träffat dalmasen Jon Lind, som leder företaget som laddar dagens fordon med morgondagens teknik.

Du blev erbjuden jobbet som vd för CTek 2012. Hur gick det till?

De ringde mig i december och frågade om jag ville jobba på Ctek. Det kändes jättestort.

Jon jobbade i Shanghai åt det Falun-baserade företaget Dellner och skötte deras internationella verksamhet som affärsområdeschef.

Då var min inställning att jag skulle inte alls byta jobb, men det här erbjudandet kändes bara helrätt. Jag tycker CTek är ett otroligt coolt bolag. Dessutom hade min dåvarande arbetsgivare varit kund till Creator Teknisk Utveckling AB –ett utvecklingsbolag som har samma ägare som CTek.

Varför ringde CTek dig, tror du?

Jag har jobbat internationellt, med stort ansvar, gjort den resan med ett bolag som storleksmässigt motsvarar CTek. Jag har jobbat med utveckling och försäljning. Sedan är jag intresserad av teknik och den typen av applikationer som vi jobbar med här. Mitt jobb råkar också vara mitt intresse. Sedan är jag från orten, och sådant kan ibland spela en viktig roll.

CTek är om jag förstått det rätt på väg in i ett väldigt expansivt skede. Vad har ni på gång?

Vi har delat upp bolaget i fyra affärsområden – konsument, professional, client branding och batteritestning – Integrated Solutions – för att vara säkra på att vi kan fokusera på att bära ut rätt kundvärde till de olika kundkategorierna. Det är ganska stor skillnad mellan en konsumentaffär, när det gäller volymer och hur man går tillväga, jämfört med den andra ytterligheten – att leverera direkt in till en produktionslina hos en fordonstillverkare.

Och på den professionella sidan ser vi hur behovet av kvalitetsladdning och strömförsörjning accelererar.

Vad beror det på?

Nu behöver man ha en jämn strömförsörjning och anpassade algoritmer för olika applikationer och batterityper i verkstaden. Det är bland annat för att säkerställa att du utan störningar kan göra mjukvaruuppdateringar på bilarna.

I segmentet client branding har ni skördat era åtminstone symboliskt kanske största framgångar hittills – berätta!

Att flera av världens största premiumtillverkare valt att både använda CTeks laddare och låter vårt namn synas på produkten – ”Powered by CTek” – är för oss nästan den bästa kvalitetsstämpeln vi kan få. Porsche och Mercedes sätter inte sitt namn på vilka produkter som helst.

Vilka krav ställer era ägare – svenska riskkapitalbolaget Altor – på er?

Vi har ägare som jobbar oerhört långsiktigt, och som inte har gett oss några direkta begränsningar eller krav på snabba vinster. Jobbar man i så stor utsträckning med utveckling som vi gör så är det i regel en lång payoff. Vi har dessutom ett laboratorium som få andra företag i Sverige har, och det möjliggör för oss att jobba väldigt integrerat med utveckling och produktion, utan att behöva blanda in externa aktörer.

Det talas om att elbilarna nu fått ett riktigt genombrott. Är inte blysyrabatterierna på väg bort snart?

Vi ser att blybatterier kommer spela en viktig roll i många år framöver. Sedan har vi också sett att det finns ett behov av sådana typer av batterier i elbilar, i form av extrabatteri som stödjer andra system i elbilen.

Strömförsörjning är ett segment ni på allvar nu ger er in på – berätta!

Vi har bestämt oss för att CTek ska kunna hjälpa exempelvis en fordonspåbyggare med att leverera ett komplett strömförsörjningssystem till fordonet. Och vi ska kunna leverera hela infrastrukturen; det kan vara solceller, AC-laddning, invertrar. Så ska det vara plug and play. Vi lade strategin i år och nu har vi tryckt på knappen.

Hur har en påbyggare hittills löst strömförsöjningen på fordonen de jobbar med?

Det har varit att man plockar ihop produkterna från ett antal olika leverantörer.

Det blir en spännande resa för oss att se hur vi kan utveckla det här segmentet.

FAKTA Jon Lind

Ålder: 45 år

Bor: hus i Säter i Dalarna

Familj: Hustru och två barn

Kör: Audi S5

Bakgrund: Mekanikingenjör (högskolan i Borlänge)

Fritidsintressen: De brukar kalla mig petrol head. Jag tycker om att förflytta mig ganska fort horisontellt, och gillar att tävla i motorsport”.

FAKTA CTek

Grundades 1997 av uppfinnaren Bengt Wahlqvist.

Jobbar i 70 länder runt om i världen. Huvudkontor i Vikmanshyttan i Sverige.

Ägare: Svenska riskkapitalbolaget Altor.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nyhetsbrev

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Arkiv

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Pirelli tar grepp på Svenska rallyt

Området Motor utmärker sig i ARN-statistiken

Uppgradering av MINI Connected

Circle K lanserar bensin med upp till 15 procent förnybart innehåll

En ny kompakt-SUV från Jaguar

Hur viktigt är det med nöjda kunder? Gustav har svaren

Varannan svensk redo för elbil inom 5 år

DriveNow introducerar Sveriges första digitala bildelningstjänst

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

PROVKÖRNING: Bredaxlad premium-SUV

Ska Tesla vinna eller försvinna?

Se alla Företagens egna nyheter

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Det är tryck på Triscans gasfjädrar ... i mer än en mening

Ny Toyotaknut

MONOPOL i bilbranschen???

Sänd till en kollega

0.168