23948sdkhjf

CHEF-intervjun: ”Det blir en spännande resa för oss”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

CHEF-intervjun: Kärnaffären har varit batteriladdare. Nu bygger man på verksamheten med hela strömförsörjningssystem och konditionstestning av batterier. Vi har träffat dalmasen Jon Lind, som leder företaget som laddar dagens fordon med morgondagens teknik.

Du blev erbjuden jobbet som vd för CTek 2012. Hur gick det till?

De ringde mig i december och frågade om jag ville jobba på Ctek. Det kändes jättestort.

Jon jobbade i Shanghai åt det Falun-baserade företaget Dellner och skötte deras internationella verksamhet som affärsområdeschef.

Då var min inställning att jag skulle inte alls byta jobb, men det här erbjudandet kändes bara helrätt. Jag tycker CTek är ett otroligt coolt bolag. Dessutom hade min dåvarande arbetsgivare varit kund till Creator Teknisk Utveckling AB –ett utvecklingsbolag som har samma ägare som CTek.

Läs tidigare chef-intervju: Martin Fransson, vd för Wayke

Varför ringde CTek dig, tror du?

Jag har jobbat internationellt, med stort ansvar, gjort den resan med ett bolag som storleksmässigt motsvarar CTek. Jag har jobbat med utveckling och försäljning. Sedan är jag intresserad av teknik och den typen av applikationer som vi jobbar med här. Mitt jobb råkar också vara mitt intresse. Sedan är jag från orten, och sådant kan ibland spela en viktig roll.

CTek är om jag förstått det rätt på väg in i ett väldigt expansivt skede. Vad har ni på gång?

Vi har delat upp bolaget i fyra affärsområden – konsument, professional, client branding och batteritestning – Integrated Solutions – för att vara säkra på att vi kan fokusera på att bära ut rätt kundvärde till de olika kundkategorierna. Det är ganska stor skillnad mellan en konsumentaffär, när det gäller volymer och hur man går tillväga, jämfört med den andra ytterligheten – att leverera direkt in till en produktionslina hos en fordonstillverkare.

Och på den professionella sidan ser vi hur behovet av kvalitetsladdning och strömförsörjning accelererar.

Vad beror det på?

Nu behöver man ha en jämn strömförsörjning och anpassade algoritmer för olika applikationer och batterityper i verkstaden. Det är bland annat för att säkerställa att du utan störningar kan göra mjukvaruuppdateringar på bilarna.

I segmentet client branding har ni skördat era åtminstone symboliskt kanske största framgångar hittills – berätta!

Att flera av världens största premiumtillverkare valt att både använda CTeks laddare och låter vårt namn synas på produkten – ”Powered by CTek” – är för oss nästan den bästa kvalitetsstämpeln vi kan få. Porsche och Mercedes sätter inte sitt namn på vilka produkter som helst.

Vilka krav ställer era ägare – svenska riskkapitalbolaget Altor – på er?

Vi har ägare som jobbar oerhört långsiktigt, och som inte har gett oss några direkta begränsningar eller krav på snabba vinster. Jobbar man i så stor utsträckning med utveckling som vi gör så är det i regel en lång payoff. Vi har dessutom ett laboratorium som få andra företag i Sverige har, och det möjliggör för oss att jobba väldigt integrerat med utveckling och produktion, utan att behöva blanda in externa aktörer.

Det talas om att elbilarna nu fått ett riktigt genombrott. Är inte blysyrabatterierna på väg bort snart?

Vi ser att blybatterier kommer spela en viktig roll i många år framöver. Sedan har vi också sett att det finns ett behov av sådana typer av batterier i elbilar, i form av extrabatteri som stödjer andra system i elbilen.

Strömförsörjning är ett segment ni på allvar nu ger er in på – berätta!

Vi har bestämt oss för att CTek ska kunna hjälpa exempelvis en fordonspåbyggare med att leverera ett komplett strömförsörjningssystem till fordonet. Och vi ska kunna leverera hela infrastrukturen; det kan vara solceller, AC-laddning, invertrar. Så ska det vara plug and play. Vi lade strategin i år och nu har vi tryckt på knappen.

Hur har en påbyggare hittills löst strömförsöjningen på fordonen de jobbar med?

Det har varit att man plockar ihop produkterna från ett antal olika leverantörer.

Det blir en spännande resa för oss att se hur vi kan utveckla det här segmentet.

FAKTA Jon Lind

Ålder: 45 år

Bor: hus i Säter i Dalarna

Familj: Hustru och två barn

Kör: Audi S5

Bakgrund: Mekanikingenjör (högskolan i Borlänge)

Fritidsintressen: De brukar kalla mig petrol head. Jag tycker om att förflytta mig ganska fort horisontellt, och gillar att tävla i motorsport”.

FAKTA CTek

Grundades 1997 av uppfinnaren Bengt Wahlqvist.

Jobbar i 70 länder runt om i världen. Huvudkontor i Vikmanshyttan i Sverige.

Ägare: Svenska riskkapitalbolaget Altor.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Volkswagen siktar på elbilsrekord på Nürburgring med ID. R

Efter rekordet i backtävlingen Pikes Peak med eldrivna sportbilen ID. R, har Volkswagen nu siktet inställt på ett annat rekord till sommaren: varvrekordet för elbilar på Nürburgring-Nordslingan, som anses vara en av de tuffaste racingbanorna i världen.

Groupe Renault sålde 3.9 miljoner bilar world wide förra året

I Sverige sålde Groupe Renault 24 048 fordon under 2018 med en privatmarknadsandel på 4,9 procent av totalmarknaden. Det är rekord sedan 2011.

Se världens första reklamfilm skriven av artificiell intelligens

Allt fler utländska köpare vill ha svenska begagnade bilar

Utlandsintresset för att köpa bil i Sverige ökar dramatiskt i och med den svaga kronan. Antalet utländska besökare har fyrdubblats på Sveriges näst största bilsajt Wayke det senaste året och intresset fortsätter att öka. Sex procent av besökarna är utländska i dagsläget.

Mekonomen Group vinstvarnar för fjärde kvartalet

Prestigefyllt Volvopris till Rejmes Bil

Volvo Car Excellence Club delas ut på årsbasis och bjuder in de Volvohandlare som arbetat allra bäst med att utveckla och leverera genomgående hög kundnöjdhet under föregående år, att ingå i sällskapet.

Nyhetsbrev

SFVF i möte med Arbetsmiljöverket om arbetsmiljön i fordonsbranschen

Arkiv

VW och Ford i global allians för transportfordon

Nu kommer de nya registreringsnumren

BMW Motorrad visar upp självkörande motorcykel

Under elektronikmässan Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas bjöd BMW Motorrad på show med den självkörande motorcykeln BMW R 1200 GS.

Laddbara bilar ökade med 52 procent förra året

Det finns nu totalt finns 68 805 laddbara bilar i trafik i Sverige vilket nästan är en fördubbling sedan förra årsskiftet.

Kinesiskt fastighetsbolag tar kontroll över Nevs

”Kraven på elnätet ökar hela tiden”

Volkswagen-koncernen satte nytt rekord 2018

Legenden återvänder

En helt ny Toyota GR Supra, femte generationen av Toyotas legendariska sportbil och den första globala GR-modellen från TOYOTA GAZOO Racing, har haft världspremiär på North American International Auto Show i Detroit.

Volvo Car Sverige förändrar sin ledningsgrupp

Volvo Car Sverige gör från och med den 1 februari ett par förändringar i företagets ledning och hos sina dotterbolag.

Höga krav på bihandlaren i ARN

Olja från uttjänta däck kan fungera som drivmedel

Den pyrolysolja som Enviro utvinner från uttjänta däck kan användas som drivmedel. Det har RISE tillsammans med Enviro och Ragn-Sells kommit fram till i forskningsprojektet som startade i oktober 2017.

Allt fler tvister hos Allmänna Reklamationsnämnden

Fler nya bilar klarar högre krav på autobroms

Folksams lista över 2019 års mest säkra och bränslesnåla bilmodeller innehåller skärpta krav för autobroms för fotgängare och filbytesvarnare och 40 bilmodeller har klarat de skärpta kraven. Det står för 15 procent av alla nybilar.

”Det kommer ta tid att laga väggen”

Dieselbilägare stämmer VW för avgasmanipulering

Förlust för Audi ifjol

Nu är var tredje bil på Europas vägar vit

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny UV-grundfyller från Basf

Ny vd för Circle K Sverige AB

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Högsby är Årets Bilkommun 2018

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Ny el-suv som kan ge Tesla Model X en match

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Se alla Företagens egna nyheter

CRC 5-56 universalolja

Ny drivaxel till Volvo XC60

Sänkta priser på delar till drivlinan

Laddbart Blixtljus

Lagerlådor till alla områden

Unik VAS-godkänd ljusinställare

Ny drivaxel till Ford

Actia 3D4C

Ny stavaxel och stickaxel

Nokian Tyres förnyar sina däcketiketter – Framhäver kvalitet från Norden

Halvaxel till Saab och Opel

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Ny drivknut till Nissan X-Trail och Qashqai

Triscan hjälper grossister att utveckla verkstadssystem! Varför nu det?

HOUSEGARD brandsläckare Lithium

BEST BRAND in Aircon service

Knutkors till Land Rover och Range Rover

Drivaxel bak till BMW 5-serie

HBA är ny distributör av LAZER på den svenska marknaden

Högt i tak - Trånga golvytor?

Ny kardan till Audi och VW

Vägen till det mest omfattande sensorprogramet till eftermarknaden

Kopplings-kit DSG!

Lagersats till Ford differentialen!

Drivknut bak till Hyundai

Sänd till en kollega

0.104