Öppet brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth: Låt oss ta upp kampen för Nollvisionen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Sverige skulle snabbt kunna uppnå ett bra resultat avseende Nollvisionen, det långsiktiga målet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt till följd av trafikolyckor i Sverige.

– Även denna vinter har vi fått uppleva snöstormar med avkörningar och trafikolyckor. Också under andra delar av året inträffar olyckor där människor alldeles i onödan skadas eller omkommer, säger Bo Ericsson, vd för nordens största fordonsbranschförening, SFVF.

SFVF rekommenderar därför följande:

  • Lagstifta om vinterdäck på alla axlar på tunga fordon, oavsett vilken nation fordondonet kommer från. Då undviker vi mängder av olyckor, där det denna vinter tyvärr finns massor av exempel på.
  • Fordonsägare tror att tidsintervallen för att montera sommarhjul måste ske inom två veckor. Låt oss återgå till fyra veckor. Branschen tvingas arbeta sex dagar i veckan och även kvällstid för att hinna med, vilket man ändå inte gör. Branschen tvingas anställa extrapersonal för att hinna med att skifta hjulen inom en tvåveckorsperiod. Det finns cirka 4, 7 miljoner bilar i Sverige och uppgiften är branschen övermäktig. Det leder till kraftigt ökade kostnader på grund av extraanställda, överbelastad personal som lider på grund av stress och belastningsskador. Samtidigt uppstår ”svarta” verkstäder som ofta har låg eller ingen kunskap om hjulskifte. Hjulbultar vänds åt fel håll vilket leder till trafikolyckor, tryckövervakningsystemen (TPMS) sätts ur spel och så vidare. Konkurrensen snedvrids till den seriösa verkstadens nackdel. Miljöskälen känns torftiga gentemot vilka problem som skapas på grund av detta. Vi vill föra en dialog för en vettigare reglering än den nuvarande, men som har samma miljömässiga påverkan.
  • Arbete på väg. Vi från branschen vill ha enkla och tydliga regler. Vi måste ta fram ett regelverk som styr när och vem som får begära ut TMA-bil.
  • Lagstifta när sommar- respektive vinterdäck skall användas, året-runt-däck existerar inte. Det finns inga däck som har egenskaper att klara av grader från -35 till +35. De olika däcken har egenskaper att klara av låga eller höga temperaturer med bibehållet väggrepp. Slitaget ökar kraftigt om man kör med vinterdäck på sommarväglag, det vill säga däcken tar slut fort. Det leder till att konsumenten blir vilseledd om vid köp av året-runt-däck. Året-runt-däck leder också till ökad kostnad samtidigt som olycksrisken ökar på grund av sämre väggrepp.

– SFVF ställer all sin sakkunskap till ministerns förfogande om så önskas, säger Bo Ericsson.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

LEDARE: Vi börjar lita på självkörande bilar

Sveriges bästa ungdomsmekaniker

Årets slutprov har avslutats och Sveriges bästa ungdomsmekaniker har nu utsetts.

Laddbart ökar i storstäderna

Ny väderfabrik simulerar alla väder

Dragracingens pionjärer möts under EM 7-10 juni

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

Nyhetsbrev

"Laga plast istället för att byta ut"

Arkiv

Allt färre köper begagnade bilar

Försäljningen av begagnade bilar minskade med 3,6 procent under första kvartalet 2018 jämfört med året innan. I mars tappade försäljningen hela 9,8 procent.

Nu införs nya besiktningsregler för gasfordon

De nya regler för besiktning som börjar gälla nu på söndag den 20 maj rör även fordon som drivs med gas. Det handlar om över 20 000 fordon med gastank som innan årets slut måste besiktas enligt de nya kraven.

Plus

De jagar illegala verkstäder

Vi har följt med Malmö kommuns två miljöinspektörer som jobbar med att kartlägga stans ljusskygga bilverkstäder.

Svenskarna tror på en självkörande framtid

Fordonsbranschen allt viktigare för Sverige

SnapSkan växer internationellt

BCA bygger transportnät för fordonstransporter till och från Sverige

Bekräftat att danska FTZ är satt till salu

Kia introducerar 48V mildhybrid

Forskare har hittat nytt bränsle för bränslecell

17 personer omkom i apriltrafiken på väg

PROVKÖRNING: Kan det bli bättre än så här?

Här scannar biltjuven av din keyless-nyckel utanför ytterdörren

Alpine lanseras i Sverige

Håkan Jönsson ny chef för IVECO North Europe & Baltics

Motorer som inte är fackmässigt renoverade har blivit ett hot i branschen

Problembilden kring helrenovering av nyare, mindre personbilsmotorer är betydligt mer komplicerad än vad som tidigare förutspåtts av MRF och SFVF.

Interdan tar över importen av Opel i Sverige

Opus har fått stort kontrakt för fordonsbesiktning i Chile

Biltema storsatsar på varuhus

Ford säljer snart bara suvar i USA

PROVKÖRNING: En på dryga dussinet

Plus

CHEF-intervjun: ”Vi har en stor potential att växa i Sverige”

BMW Concept iX3 visas upp på Auto China 2018

Concentric AB utser försäljningschef för motorprodukter i Europa och Asien

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Subtil skönhet

Se alla Företagens egna nyheter

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

IRT från Hedson 50 år!

Nyckeln till körkomfort

Foliering av båtskrov till Bil & Marin

Fem tips för att komma igång med arbetsmiljöarbetet på däckverkstaden

Nya medlemmar i GEYSER-Familjen!

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

Sänd till en kollega

0.28