23948sdkhjf

Amazon – hot eller möjlighet?

Detaljhandelns stora skräck, Amazon, kommer till Sverige under 2019. Det är allt fler experter inom e-handel överens om.

– Vi kan inte blunda för Amazon men de har några rejäla farthinder som väntar, säger KG Knutssons digitala marknadschef Jonas Andersson.

Den amerikanska e-handelsjätten Amazon har ett flertal gånger påståtts vara på väg in i Sverige. I dag finns de i både Tyskland och England och det är ofta därifrån som svenskar handlar om de väljer att shoppa från Amazon.

Företaget har nyligen köpt mark i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm, platser som de själva menar ska användas för att bygga datacenter som ska tas i bruk under året. Men enligt vissa experter är detta en täckmantel för den stundande lanseringen i Sverige. Även domänen Amazon.se har säkrats sedan förra året.

Morten Springborg är temaspecialist på fondförvaltaren C Worldwide och ser flera anledningar till en etablering i Sverige.

Den dagen det blir aktuellt är han övertygad om att Amazons närvaro kommer att påverka hela detaljhandeln. Han nämner Amazons tjänst ”prime” som ett starkt skäl till att Amazon blir en svår konkurrent. I dag använder cirka 90 miljoner amerikaner tilläggstjänsten.

Förutom fria leveranser ger tjänsten även gratis tillgång till molntjänster, en musiktjänst och en filmtjänst till en kostnad av tio dollar i månaden, förklarar Morten Springborg i en intervju med Svenska Dagbladet och tillägger att Amazons prime-kunder spenderar fyra gånger mer än innan de blev medlemmar.

Det vore naturligt om Amazon prime kom till Skandinavien, det är en marknad med köpkraft och folk skulle uppskatta tjänsten. Förr eller senare så händer det.

Morten Springborg tror det blir problematiskt för detaljhandlare som väljer att stå utanför. Här gäller det att fundera över sin strategi, att jobba med sin egen sajt eller helt enkelt samarbeta med Amazon för att kunna dra nytta av deras trafikflöden.

Läs också: Federal-Mogul Motorparts valde samarbete med Amazon i USA.

Alla handelsbranscher kommer att påverkas den dag Amazon kommer hit och det kommer att slå väldigt brett. E-handeln kommer både vässas och växa med Amazon, och ge befintliga e-handlare en tuff match. Även om duktiga aktörer säkert kommer klara sig bra, säger han.

Enligt experterna råder det heller inga tvivel om att den fysiska handeln kommer att tillhöra förlorarna. Men KG Knutssons, tillika Autoexpertens, digitala marknadschef Jonas Andersson, är inte lika pessimistisk när det gäller fordonseftermarknaden.

Ingen vaken aktör inom e-handelssegmentet kan blunda för utvecklingen och det som händer med Amazon. Men alla rapporter visar tydligt att de dominerar stort med sina breda sortiment och har det betydligt tuffare i nischsegment som bilreservdelar.

Jonas Andersson tror att Amazon kommer få det tufft om de väljer att satsa på den svenska marknaden för reservdelar och tillbehör.

Väljer man att satsa på rena garageprodukter finns det inga farthinder men när det behövs en högre kompetens kring installation och montering krävs det en organisation bakom som ligger utanför Amazons affärsidé.

I år kommer det amerikanska företaget att omsätta lika mycket som allt som tillverkas, sälj och produceras i Sverige, om man räknar verklig försäljning och inte bara provisionen från tredjepartshandlare.

När Amazon gick in i Australien sjönk detaljhandelns marginaler med 16 procent vilket sätter en rejäl press på handlarna att automatisera och hålla nere kostnaderna. Även Jonas Andersson ser en utmaning i att behålla kunder som i dag köper biltillbehör och garagerelaterade produkter hos Autoexperten.

Amazon kan absolut med rätt strategi ta marknadsandelar inom vissa typer av produktkategorier som inte är fordonsspecifika. Men de delarna står för en mycket begränsad andel av den fria eftermarknadens totala omsättning av produktförsäljningen, säger han och fortsätter;

– Vi inom fordonsbranschen står inför ett paradigmskifte med ännu mer ny teknik på intågande. Det finns större utmaningar med nya former och trender av ägande samt nyttjande av ett fordon. Många bilägare frågar sig vad man vågar, kan och vill göra på en modern bil. Inom fri eftermarknad räcker det i dag inte att leverera en billig reservdel en gång om dagen utan support, till en verkstadskund. Du behöver även ett fungerande verkstadskoncept för att komma i mål. Och i den takt fordonsbranschen utvecklas är det enda vi vet säkert; att det kommer vara ännu viktigare imorgon och i övermorgon, än det är i dag.

Mer läsning: Ryktena kring Amazon

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078