23948sdkhjf

Amazon – hot eller möjlighet?

| Av Klas Skarin | Tipsa redaktionen

Detaljhandelns stora skräck, Amazon, kommer till Sverige under 2019. Det är allt fler experter inom e-handel överens om.

– Vi kan inte blunda för Amazon men de har några rejäla farthinder som väntar, säger KG Knutssons digitala marknadschef Jonas Andersson.

Den amerikanska e-handelsjätten Amazon har ett flertal gånger påståtts vara på väg in i Sverige. I dag finns de i både Tyskland och England och det är ofta därifrån som svenskar handlar om de väljer att shoppa från Amazon.

Företaget har nyligen köpt mark i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm, platser som de själva menar ska användas för att bygga datacenter som ska tas i bruk under året. Men enligt vissa experter är detta en täckmantel för den stundande lanseringen i Sverige. Även domänen Amazon.se har säkrats sedan förra året.

Morten Springborg är temaspecialist på fondförvaltaren C Worldwide och ser flera anledningar till en etablering i Sverige.

Den dagen det blir aktuellt är han övertygad om att Amazons närvaro kommer att påverka hela detaljhandeln. Han nämner Amazons tjänst ”prime” som ett starkt skäl till att Amazon blir en svår konkurrent. I dag använder cirka 90 miljoner amerikaner tilläggstjänsten.

Förutom fria leveranser ger tjänsten även gratis tillgång till molntjänster, en musiktjänst och en filmtjänst till en kostnad av tio dollar i månaden, förklarar Morten Springborg i en intervju med Svenska Dagbladet och tillägger att Amazons prime-kunder spenderar fyra gånger mer än innan de blev medlemmar.

Det vore naturligt om Amazon prime kom till Skandinavien, det är en marknad med köpkraft och folk skulle uppskatta tjänsten. Förr eller senare så händer det.

Morten Springborg tror det blir problematiskt för detaljhandlare som väljer att stå utanför. Här gäller det att fundera över sin strategi, att jobba med sin egen sajt eller helt enkelt samarbeta med Amazon för att kunna dra nytta av deras trafikflöden.

Läs också: Federal-Mogul Motorparts valde samarbete med Amazon i USA.

Alla handelsbranscher kommer att påverkas den dag Amazon kommer hit och det kommer att slå väldigt brett. E-handeln kommer både vässas och växa med Amazon, och ge befintliga e-handlare en tuff match. Även om duktiga aktörer säkert kommer klara sig bra, säger han.

Enligt experterna råder det heller inga tvivel om att den fysiska handeln kommer att tillhöra förlorarna. Men KG Knutssons, tillika Autoexpertens, digitala marknadschef Jonas Andersson, är inte lika pessimistisk när det gäller fordonseftermarknaden.

Ingen vaken aktör inom e-handelssegmentet kan blunda för utvecklingen och det som händer med Amazon. Men alla rapporter visar tydligt att de dominerar stort med sina breda sortiment och har det betydligt tuffare i nischsegment som bilreservdelar.

Jonas Andersson tror att Amazon kommer få det tufft om de väljer att satsa på den svenska marknaden för reservdelar och tillbehör.

Väljer man att satsa på rena garageprodukter finns det inga farthinder men när det behövs en högre kompetens kring installation och montering krävs det en organisation bakom som ligger utanför Amazons affärsidé.

I år kommer det amerikanska företaget att omsätta lika mycket som allt som tillverkas, sälj och produceras i Sverige, om man räknar verklig försäljning och inte bara provisionen från tredjepartshandlare.

När Amazon gick in i Australien sjönk detaljhandelns marginaler med 16 procent vilket sätter en rejäl press på handlarna att automatisera och hålla nere kostnaderna. Även Jonas Andersson ser en utmaning i att behålla kunder som i dag köper biltillbehör och garagerelaterade produkter hos Autoexperten.

Amazon kan absolut med rätt strategi ta marknadsandelar inom vissa typer av produktkategorier som inte är fordonsspecifika. Men de delarna står för en mycket begränsad andel av den fria eftermarknadens totala omsättning av produktförsäljningen, säger han och fortsätter;

– Vi inom fordonsbranschen står inför ett paradigmskifte med ännu mer ny teknik på intågande. Det finns större utmaningar med nya former och trender av ägande samt nyttjande av ett fordon. Många bilägare frågar sig vad man vågar, kan och vill göra på en modern bil. Inom fri eftermarknad räcker det i dag inte att leverera en billig reservdel en gång om dagen utan support, till en verkstadskund. Du behöver även ett fungerande verkstadskoncept för att komma i mål. Och i den takt fordonsbranschen utvecklas är det enda vi vet säkert; att det kommer vara ännu viktigare imorgon och i övermorgon, än det är i dag.

Mer läsning: Ryktena kring Amazon

Mer om: Amazon | KG Knutsson


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Volvo Cars visar världsnyhet i Los Angeles men det är ingen bil

Slut på ångesten för att koppla på släp till bilen

Varför ska det vara så krångligt att koppla på ett släp? Så krångligt att varannan person helst undviker det? Och varför har dragkroken sett likadan ut sedan 1932? Teknikföretaget Semcon har låtit ett team med kvinnor hitta en lösning.

Se upp på vägarna En miljon bilister har trafikfarlig syn

I tio år har Synbesiktningen testat synen hos bilförare och resultaten är fortfarande nedslående. Var tionde bilist skulle inte få ta körkort idag med den synskärpa de har.

Nu öppnar Porsche Center Helsingborg –igen

SFVF varnar för oseriösa hjulskiftare

Calix Quick Clip

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tenneco blir ny huvudägare i Öhlins Racing

Arkiv

VW satsar på samproduktion av flera varumärken

Svensk seger i säsongens sista Lamborghini Super Trofeo Pro-Am

I säsongens allra sista race tog den skandinaviska duon med Simon Larsson och Dennis Lind segern i Pro-Am klassen på italienska Vallelunga utanför Rom.

Skandal i bilvärlden Carlos Ghosn anklagas för ekonomisk brottslighet

En av världens främsta bilchefer, Carlos Ghosn, vd för Renault och styrelseordförande i Nissan, har gripits i Japan. Även Greg Kelly, HR-chef i Nissan har gripits.

Volvo Cars, BMW och Tesla premiärvisar nya modeller på eCarExpo

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

2

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Se alla Företagens egna nyheter

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Senaste specifikationerna för John Bean hjulinställare

Parkeringssensorer - ny produktgrupp hos Triscan

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Sänd till en kollega

0.182