23948sdkhjf

Amazon – hot eller möjlighet?

| Av Klas Skarin | Tipsa redaktionen

Detaljhandelns stora skräck, Amazon, kommer till Sverige under 2019. Det är allt fler experter inom e-handel överens om.

– Vi kan inte blunda för Amazon men de har några rejäla farthinder som väntar, säger KG Knutssons digitala marknadschef Jonas Andersson.

Den amerikanska e-handelsjätten Amazon har ett flertal gånger påståtts vara på väg in i Sverige. I dag finns de i både Tyskland och England och det är ofta därifrån som svenskar handlar om de väljer att shoppa från Amazon.

Företaget har nyligen köpt mark i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm, platser som de själva menar ska användas för att bygga datacenter som ska tas i bruk under året. Men enligt vissa experter är detta en täckmantel för den stundande lanseringen i Sverige. Även domänen Amazon.se har säkrats sedan förra året.

Morten Springborg är temaspecialist på fondförvaltaren C Worldwide och ser flera anledningar till en etablering i Sverige.

Den dagen det blir aktuellt är han övertygad om att Amazons närvaro kommer att påverka hela detaljhandeln. Han nämner Amazons tjänst ”prime” som ett starkt skäl till att Amazon blir en svår konkurrent. I dag använder cirka 90 miljoner amerikaner tilläggstjänsten.

Förutom fria leveranser ger tjänsten även gratis tillgång till molntjänster, en musiktjänst och en filmtjänst till en kostnad av tio dollar i månaden, förklarar Morten Springborg i en intervju med Svenska Dagbladet och tillägger att Amazons prime-kunder spenderar fyra gånger mer än innan de blev medlemmar.

Det vore naturligt om Amazon prime kom till Skandinavien, det är en marknad med köpkraft och folk skulle uppskatta tjänsten. Förr eller senare så händer det.

Morten Springborg tror det blir problematiskt för detaljhandlare som väljer att stå utanför. Här gäller det att fundera över sin strategi, att jobba med sin egen sajt eller helt enkelt samarbeta med Amazon för att kunna dra nytta av deras trafikflöden.

Läs också: Federal-Mogul Motorparts valde samarbete med Amazon i USA.

Alla handelsbranscher kommer att påverkas den dag Amazon kommer hit och det kommer att slå väldigt brett. E-handeln kommer både vässas och växa med Amazon, och ge befintliga e-handlare en tuff match. Även om duktiga aktörer säkert kommer klara sig bra, säger han.

Enligt experterna råder det heller inga tvivel om att den fysiska handeln kommer att tillhöra förlorarna. Men KG Knutssons, tillika Autoexpertens, digitala marknadschef Jonas Andersson, är inte lika pessimistisk när det gäller fordonseftermarknaden.

Ingen vaken aktör inom e-handelssegmentet kan blunda för utvecklingen och det som händer med Amazon. Men alla rapporter visar tydligt att de dominerar stort med sina breda sortiment och har det betydligt tuffare i nischsegment som bilreservdelar.

Jonas Andersson tror att Amazon kommer få det tufft om de väljer att satsa på den svenska marknaden för reservdelar och tillbehör.

Väljer man att satsa på rena garageprodukter finns det inga farthinder men när det behövs en högre kompetens kring installation och montering krävs det en organisation bakom som ligger utanför Amazons affärsidé.

I år kommer det amerikanska företaget att omsätta lika mycket som allt som tillverkas, sälj och produceras i Sverige, om man räknar verklig försäljning och inte bara provisionen från tredjepartshandlare.

När Amazon gick in i Australien sjönk detaljhandelns marginaler med 16 procent vilket sätter en rejäl press på handlarna att automatisera och hålla nere kostnaderna. Även Jonas Andersson ser en utmaning i att behålla kunder som i dag köper biltillbehör och garagerelaterade produkter hos Autoexperten.

Amazon kan absolut med rätt strategi ta marknadsandelar inom vissa typer av produktkategorier som inte är fordonsspecifika. Men de delarna står för en mycket begränsad andel av den fria eftermarknadens totala omsättning av produktförsäljningen, säger han och fortsätter;

– Vi inom fordonsbranschen står inför ett paradigmskifte med ännu mer ny teknik på intågande. Det finns större utmaningar med nya former och trender av ägande samt nyttjande av ett fordon. Många bilägare frågar sig vad man vågar, kan och vill göra på en modern bil. Inom fri eftermarknad räcker det i dag inte att leverera en billig reservdel en gång om dagen utan support, till en verkstadskund. Du behöver även ett fungerande verkstadskoncept för att komma i mål. Och i den takt fordonsbranschen utvecklas är det enda vi vet säkert; att det kommer vara ännu viktigare imorgon och i övermorgon, än det är i dag.

Mer läsning: Ryktena kring Amazon

Mer om: Amazon | KG Knutsson
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DRF: Så vässar du lönsamheten i däckverkstaden

Slimma och optimera och satsa på teknik. Det tror Däckspecialisternas Riksförbunds ordförande Ulrik Jönsson är viktigt för däckverkstäderna för att behålla lönsamheten.

TEMA DÄCK&FÄLG: Bilmetro satsar på flyttbara däckställ

Försäkringsbolagen stödjer Kvalitetssäkrad Skadeverkstad

MRF vill ha gemensam certifiering av skadeverkstäder

Svensk Toyotahandel har tecknat ett ramavtal med KBV

Toyotas återförsäljarförening har ingått ett ramavtal för kvalitetsuppföljning av service- och skadeverkstäder med Kontrollerad Bilverkstad. Avtalet har fyra olika nivåer inom verkstadscoachning och egenkontroller skräddarsydda för märket.

Försäljningen av diesel steg under januari månad

Försäljningen av diesel och eldningsolja steg under årets första månad, medan försäljningen av bensin och E85 sjönk. Detta i jämförelse med januari månad 2018. Allt enligt preliminär statistik från SPBI.

Nyhetsbrev

Bantad teknik från KTH kan ge lyft för autonoma fordon

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter.

Arkiv

Antalet efterlysta personbilar minskar i Sverige

1

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

1

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

Se alla Företagens egna nyheter

Affärsägare, verkstäder och leverantörer samlade för FIXAT-evenemanget

Kardan till Chevrolet Captiva och Opel Antara

Ny drivknut till Toyota

Avgaskylare

Nyckelmärkning och -hantering

Ledlenser - ATEX produkter

Fabriksrenoverad original dieselspridare till Volvo

Ny drivaxel till Volvo och Ford

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Sänd till en kollega

0.131