23948sdkhjf

Branschföretag hindras att ta emot APL-elever

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Under Verkstadsföretagens uppstart av projektet Utveckling av APL (Arbetsplatsförlagt lärande) i Östergötlands län, Örebro och Uppsala har projektledaren Benny Wallin mött viktiga frågeställningar och påståenden från skolor och medlemsföretag som kan bli aktuellt för konkurrenslagstiftningen?

-Fordonsskolor som bara samarbetar med en märkesgrupp utestänger i vissa fall våra medlemsföretag som vill ta emot APL-elever. Det här begränsar våra medlemsföretag att nyrekrytera direkt från skolan. Alla vet att APL är både för företaget och eleven en naturlig rekryteringsväg. Det här kan vara ett brott mot konkurrenslagstiftningen, säger Bo Ericsson som är vd för nordens största branschförening Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och Verkstadsföretagarna med över 2 300 medlemsföretag. Bo Ericsson jobbar aktivt mot myndigheter och politiker för att få en seriös marknad och konkurrens på lika villkor. -Det är viktigt med en mångfald av APL-företag som också företräder olika yrkesgrupper med olika bilmärken och olika årsmodeller. SFVF arbetar för att hela branschen ska gynnas av allt vi gör, om några har ett tunnelseende och vill begränsa vår möjlighet att utveckla branschen och skolan måste man vara ute på en mycket märklig väg i ”tänket” säger Bo Ericsson.

I dag är majoriteten av den traditionella fordonsutbildningen en 3-årig Gymnasieutbildning inom Fordons och transportprogrammet med 15 veckors rekommenderad APL på företag. Vid ett flertal skolor finns fordonsutbildningen som en Gymnasial lärlingsutbildning där minst 50 procent av utbildningstiden är APL på ett företag. I den traditionella fordonsutbildningen uppbär eleven sitt studiestöd på 1 050 kr/månad och kämpar ofta för att få lite extra genom sommar- och lovjobb.

Eleven som går en lärlingsutbildning får förutom 1050 kr även 1 000 kr extra av CSN varje månad och de eleverna är ofta inte intresserade av extrajobb på loven.

-Den här verkligheten ställer till problem för grundskoleeleven i sitt val av skola och utbildningsform, säger Benny Wallin som är utbildningsansvarig på Verkstadsföretagarna.

-Vi bedömer att båda beskriva situationerna begränsar både kvalitén och intresset för att söka till branschens utbildningar vid nära 190 skolor i Sverige. Vår signal till alla fordonsskolor, ”släpp in våra medlemsföretag i er skolas värd”, vi är övertygade om att kvaliteten och antal sökande kommer att öka både på kort och lång sikt, säger Wallin

Verkstadsföretagarna och SFVF kommer i projektet att under våren 2018 utbilda 40 st Branschambassadörer som förväntas att samverka med fordonsskolor och vara som ett förtroendekitt mellan företag och skola och en närhet till Nationella Programrådet där SFVF och Verkstadsföretagen finns representerade.

Branschambassadörerna kommer att erbjuda alla skolor som är med i projektet att utan kostnad kvalitetssäkra skolans verkstadslokaler genom Godkänd Skolverkstad, ett anpassat system från branschens Godkänd Bilverkstad. Att observera är att vår APL-satsning är ett alternativ till andra skolformer och kvalitetssäkringar inom Fordons- och transportprogrammet, skillnaden är tiden för införandet.

-Vi på Verkstadsföretagarna och SFVF har full förståelse för många skolors knappa budget men skolpengen bedömer vi även ska omfatta, att där det är möjligt, samverka med så stor del av branschens företag som möjligt där ett lokalt programråd är grunden för samarbetet. Vi tror att skolans kvalitet och antal sökanden hänger ihop med en utvecklad APL där alla seriösa verkstäder kan engagera sig och hjälpa till i skolans arbete, avslutar Bo Ericsson.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Oro bland mässdeltagarna på Elmia Husvagn Husbil

Trots stort intresse och högt besökarantal på årets husvgan- och husbilsmässa i Jönköping kändes oron bland samtliga deltagare i luften. Oron över WLTP, bonus malus och framför allt den nya beskattningen, förstås.

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Bedrägeriförsöken ökar på begagnatmarknaden

Bilhandelsplatsen Wayke märker en ökning i antalet bedrägeriförsök. Bara i augusti såg man 64 procent fler objekt som på något sätt manipulerats, jämfört med samma period i fjol.

Nyhetsbrev

Volkswagen investerar i eget operativsystem

Arkiv

AC Floby välkomnar bilbranschens teknikskifte

Teknikskiftet som pågår just nu inom fordonsbranschen går inte att jämföra med något tidigare. De företag som anammar förändringarna och ligger långt framme förutspås gå mot en ljus framtid.

Plus

Tema Kaross/Lackering: Blått är det nya svarta

Den mest populära kromatiska kulören på nya bilar i Europa är blått, med 10 procent enligt 2018 års Colour Popularity Report från Axalta. Blått har den mest omfattande kulörpositionen av alla kulörer, med 20 000 olika varianter från blekt babyblått till mörkt midnattsblått och allt däremellan.

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Ny kalkyl: Elvägar billig metod för fossilfrihet

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Säkraste bilen underkänd i älgtestet

I Folksams rapport om bilars krocksäkerhet vann Toyota Rav4, men den klarar inte älgtestet enligt Teknikens Världs experter.

ZF avser att sälja sitt innehav i Haldex

Bygg om din Bubbla till en elbil

KW Parts och Henkel Norden ingår samarbete

Bildelsföretaget KW Parts har inlett ett samarbete med kemiföretaget Henkel Norden. KW Parts verkar i 37 länder och tanken med samarbetet är att ytterligare utöka verksamheten geografiskt.

Volkswagen förbereder eftermarknaden för elektrifieringen

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

Thatcham Research släpper riktlinjer för självkörande fordon

Scaniaanställd döms för vållande till kollegas död

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Bosch utbildar i el- och hybridbilar

Ford godkänner transportbilar för HVO

För dåligt betalt – Däckteam nobbar fleet- och jourjobb

Gröna Bilister vill hållbarhetsdeklarera fordon

Kommunala satsningar påverkar allmänhetens elbilsintresse

Verkstadsföretagarnas yrkeslärarprojekt ger fler lärare

Bilia expanderar Netbil-konceptet

Klent med åtgärder efter bussbranden

Toyota presenterar TNGA-plattform för småbilar

Nytt test för att mäta bilars ljudnivå

Se alla Företagens egna nyheter

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Mechatronic till DCT450, MPS6, Powershift

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim ha?

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Så kan du förebygga olyckor på arbetet

Nyhet inom diagnostik: i70 PRO.

Välkommen till CAB Day 2019 - Knowledge is king!

Däckställ och hjul -NY HEMSIDA

Bilägare hyllar TriSys användare som Danmarks 3: e bästa verkstad

Sänd till en kollega

0.148