23948sdkhjf

Branschföretag hindras att ta emot APL-elever

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Under Verkstadsföretagens uppstart av projektet Utveckling av APL (Arbetsplatsförlagt lärande) i Östergötlands län, Örebro och Uppsala har projektledaren Benny Wallin mött viktiga frågeställningar och påståenden från skolor och medlemsföretag som kan bli aktuellt för konkurrenslagstiftningen?

-Fordonsskolor som bara samarbetar med en märkesgrupp utestänger i vissa fall våra medlemsföretag som vill ta emot APL-elever. Det här begränsar våra medlemsföretag att nyrekrytera direkt från skolan. Alla vet att APL är både för företaget och eleven en naturlig rekryteringsväg. Det här kan vara ett brott mot konkurrenslagstiftningen, säger Bo Ericsson som är vd för nordens största branschförening Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och Verkstadsföretagarna med över 2 300 medlemsföretag. Bo Ericsson jobbar aktivt mot myndigheter och politiker för att få en seriös marknad och konkurrens på lika villkor. -Det är viktigt med en mångfald av APL-företag som också företräder olika yrkesgrupper med olika bilmärken och olika årsmodeller. SFVF arbetar för att hela branschen ska gynnas av allt vi gör, om några har ett tunnelseende och vill begränsa vår möjlighet att utveckla branschen och skolan måste man vara ute på en mycket märklig väg i ”tänket” säger Bo Ericsson.

I dag är majoriteten av den traditionella fordonsutbildningen en 3-årig Gymnasieutbildning inom Fordons och transportprogrammet med 15 veckors rekommenderad APL på företag. Vid ett flertal skolor finns fordonsutbildningen som en Gymnasial lärlingsutbildning där minst 50 procent av utbildningstiden är APL på ett företag. I den traditionella fordonsutbildningen uppbär eleven sitt studiestöd på 1 050 kr/månad och kämpar ofta för att få lite extra genom sommar- och lovjobb.

Eleven som går en lärlingsutbildning får förutom 1050 kr även 1 000 kr extra av CSN varje månad och de eleverna är ofta inte intresserade av extrajobb på loven.

-Den här verkligheten ställer till problem för grundskoleeleven i sitt val av skola och utbildningsform, säger Benny Wallin som är utbildningsansvarig på Verkstadsföretagarna.

-Vi bedömer att båda beskriva situationerna begränsar både kvalitén och intresset för att söka till branschens utbildningar vid nära 190 skolor i Sverige. Vår signal till alla fordonsskolor, ”släpp in våra medlemsföretag i er skolas värd”, vi är övertygade om att kvaliteten och antal sökande kommer att öka både på kort och lång sikt, säger Wallin

Verkstadsföretagarna och SFVF kommer i projektet att under våren 2018 utbilda 40 st Branschambassadörer som förväntas att samverka med fordonsskolor och vara som ett förtroendekitt mellan företag och skola och en närhet till Nationella Programrådet där SFVF och Verkstadsföretagen finns representerade.

Branschambassadörerna kommer att erbjuda alla skolor som är med i projektet att utan kostnad kvalitetssäkra skolans verkstadslokaler genom Godkänd Skolverkstad, ett anpassat system från branschens Godkänd Bilverkstad. Att observera är att vår APL-satsning är ett alternativ till andra skolformer och kvalitetssäkringar inom Fordons- och transportprogrammet, skillnaden är tiden för införandet.

-Vi på Verkstadsföretagarna och SFVF har full förståelse för många skolors knappa budget men skolpengen bedömer vi även ska omfatta, att där det är möjligt, samverka med så stor del av branschens företag som möjligt där ett lokalt programråd är grunden för samarbetet. Vi tror att skolans kvalitet och antal sökanden hänger ihop med en utvecklad APL där alla seriösa verkstäder kan engagera sig och hjälpa till i skolans arbete, avslutar Bo Ericsson.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”

Vi tog ett snack med Verktygsbodens vd Lars Edwardsson som varit i Kina där han bland annat besökt en stor eftermarknadsmässa.

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är vinnarna på Motorgalan 2018

Närmare 300 personer var på plats under torsdagen när branschtidningen Motormagasinet för första gången arrangerade Motorgalan. I 12 olika kategorier korades vinnarna som samtliga fick gå upp på scenen och ta emot pris.

Bilder från Motorgalan

Motorgalan på Berns samlade över 300 personer från fordonsbranschen och de fick uppleva en riktig branschfest. Ännu fler bilder finns på MotorMagasinet på Facebook.

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Arkiv

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

Här är Malmös första motorbranschcollege

Förvärv lyfter Mekonomen

Tredje kvartalet blev en milstolpe för Mekonomen i och med förvärvet av FTZ och Inter-Team och med fortsatta förbättringar i den tidigare koncernen. Förvärvet av FTZ och Inter-Team kommer att fördubbla Mekonomen Groups omsättning.

Personalliggare - nytt ställningstagande från Skatteverket

SFVF tar Mazda i örat för slarvig tolkning av digital servicebok

Nu blir det lättare att anmäla parkeringsskador

Domstol stoppar Svensk Fordonsgaranti med vite på 3 miljoner kronor

Patent- och marknadsdomstolen stoppar med omedelbar verkan marknadsföringen från företaget Svensk Fordonsgaranti. Konsumentverket har fått in över 860 anmälningar mot företaget.

Debatt: Styrningsfrekvensen från försäkringsbolagen snedvrider all konkurrens!

På nytt jobb

Många supermiljöbilar exporteras som begagnade

El-MC får snabbladdande batterier

Motorrengöring med vätgas: "Många symptom försvann"

Enklare beställa hos Glasurit med ny app

Peugeot tillåter HVO100 i alla nyare dieselbilar

PROVKÖRNING: Inte bara sju års garanti

Premiär för nya lyxsuven BMW X7

Mercedes lanserar HVO 100-bil

Biltemas flygplan får norska piloter

PÅ NYTT JOBB

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

Se alla Företagens egna nyheter

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Sänd till en kollega

0.154