23948sdkhjf

CHEF-intervjun: ”Vi ska in tidigare i beslutsprocessen”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Från säljare av produkter till underhållsansvarig och projektledare för verkstadsbyggnationer. På en marknad som börjar mättas på riktbänkar vill Car-O-Liner hjälpa kunderna att såväl bygga som underhålla verkstaden. Vi har träffat Car-O-Liners säljchef Johan von Platen.

En typisk kund hos Car-O-Liner har hittills varit en verkstad som investerat i exempelvis en riktbänk, en produkt som håller i uppskattningsvis 25-30 år. Car-O-Liner har länge dominerat marknaden för utrustning till skadeverkstäder, och följaktligen sålt åtskilliga riktbänkar.

Då är det svårt att överleva bara på att sälja riktbänkar. Då måste vi utveckla nya produkter och koncept, förklarar Johan von Platen, säljchef för Car-O-Liner i Sverige.

Läs tidigare chef-intervjuer: Jon Lind, vd CTek

Vart är Car-O-Liner på väg idag, vilka utvecklingssteg tar ni?

– Vi är mitt uppe i en utveckling där vi håller på att bredda sig från att bara sälja produkter till att sälja hela koncept, effektiviseringslösningar för att sänka kostnader och öka intäkterna.

Vi måste följa med utvecklingen. Och det vi ser är att kunderna kräver mer service och fler tjänster.

Kan vi till exempel hjälpa kunden att optimera flödena i sina verkstäder, och kan vi rita verkstaden åt dem? På de här områdena håller vi nu på att stärka vår förmåga.

Traditionellt så har Car-O-Liner sålt en produkt, vilket inneburit att man kommer in hyfsat sent i kundens beslutsprocess, förklarar Johan von Platen.

Men idag när vi även erbjuder produkter och tjänster runt omkring så kommer vi in tidigare, eller redan i början av kundens beslutsprocess. Och ju tidigare vi kommer in desto bättre.

Vad har ni för samarbeten eller samverkan med andra i branschen?

Vi samarbeten med de flesta av de stora biltillverkarna idag, och därifrån får vi mycket input till vårt arbete med att erbjuda kringtjänster. Vårt mål är att kunna ta ett totalansvar inför kunden.

Hur kan ert arbete med kringtjänster och att ta totalansvar åt en kund se ut?

Vi håller just på med att hjälpa ett stort företag här i Göteborg, där vi har kommit in tidigt i processen; de ska bygga en ny skadeverkstad för flera bilmärken. Och här har vi hjälpt dem med att rita och konstruera hela skadeverkstaden och vi har kommit så långt att vi lämnat en offert till dem.

Och vi jobbar idag även med serviceverkstäder genom ett samarbete med ett företag som tillverkar verkstadsinredningar.

En viktig drivkraft i strävan att erbjuda mer kringtjänster till kunderna är att hjälpa dem att spara pengar genom att komma med lösningar som effektiviserar deras verksamhet.

Det tror jag är framtiden för oss.

För några år sedan klev ni in i rekond-segmentet – hur gick det?

Det är ganska nedlagt. Vi hade ett koncept som hette Smart Repair, men när vi fick nya ägare – Snap-On – så sade de att kemikalier är inget som vi ska jobba med. Det är inget vi är specialister på. Så det lades ned, på gott och ont.

Vad var det som fick er nya ägare, amerikanska Snap On, att förvärva er?

Snap On är verksamma inom samma områden som vi. Och de såg förstås möjliga synergier med att plocka in oss i sin portfölj.

Kan ni se fram emot mer resurser till utveckling med Snap On som ny ägare?

Självklart vill de att Car-O-Liner ska fortsätta att utvecklas, men ett stort ansvar kommer att ligga på oss själva att generera de medel som krävs för att utvecklas och fortsatt vara ledande.

Vilken är den tydligaste skillnaden mellan svenskt och amerikanskt ledarskap som du märkt av med era nya ägare?

Den tydligaste skillnaden som jag har märkt är att amerikanerna är väldigt noga med att alla processer och transaktioner ska dokumenteras och att det ska ske mellan fyra ögon. Ska en kund till exempel få rabatt på en produkt så ska det finnas dokumenterat någonstans. Fördelen med det här är att man aldrig behöver tveka om vad det är som gäller eller vad som hänt. Det finns alltid på papper. Det handlar om att det ska vara en sund affärsverksamhet, där ingen otillbörligt gynnas.

FAKTA Johan von Platen
Familj: Fru och tre vuxna barn.
Kör: Lexus hybrid (tjänstebil)
Bor: Hus i Onsala söder om Göteborg.
Karriär: Läste ekonomi på Handelshögskolan i Göteborg. Första jobbet var på IT-företaget Hogia i Stenungsund, sedan skrivartillverkaren Brother i Sverige.

Tidigare chef-intervju: Jon Lind, vd CTek

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gunars Kalkis mästare i 2019 års Yrkesprov i fordonslackering

Nu är Autopromotec igång och MotorMagasinet är på plats

Med växande antal utställare, fler besökare och växande mässområde ser eftermarknadsmässan Autopromotec i Bologna att befästa sin andraplats näst efter Automechanika i Frankfurt.

SFVF/Verkstadsföretagarna i möte med Europeiska Socialfonden

Benny Wallin från Sveriges Fordonsverkstäder (SFVF), har nu träffat den regionala samordnaren för Europeiska Socialfonden, Anna-Lena Wettergren-Wessman och diskuterat ett fondprojekt från Europeiska socialfonden. Det här handlar om att få resurser för att både kompetensutveckla personalen på verkstäder och nyutbilda personer som idag går arbetslösa till ett jobb inom fordonsbranschens verkstäder.

Orio AB:s vd lämnar företaget

2

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

Glasmästarnas egen snilleindustri

Nyhetsbrev

Ynnors Stora Elbilsdag - Vi ska inte vara rädda för att köpa en el- eller gasbil

-Men vi ska vara medvetna om riskerna. Det sade Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, när han talade på Ynnors Elbilsdag.

Arkiv

HRF söker politisk korrigering av husbilsskatten

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Appen säkrar kompetensen i bilverkstäderna

ProMeister Academy har utvecklat en app för verkstadspersonal att se sin kompetensnivå inom fordonsteknik. Appen hjälper verkstaden att säkra kvaliteten genom att visa aktuell kompetensnivå samt vilken den kunskap som behöver tillgodoses.

Kraftig minskning av antalet stölder av bildelar

Under första kvartalet 2019 har 404 stölder av airbags, navigationsenheter och huvudstrålkastare (xenon) inträffat. Det kan jämföras med samma period 2018 då 913 stölder inträffade. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Larmtjänst över bildelsstölder.

Unikt samarbete ska säkra kvalitet på fordonsutbildning

Gymnasium Skövde - Kavelbro har ingått ett unikt trepartsavtal med Volvo Car Sverige och Bilia i Skövde. Samarbetet ska bland annat säkra kvaliteten på Fordons- och transportprogrammet, öka intresset och matcha branschens verklighet.

Hur väl representerar dagens krockdockor befolkningen?

SAFERs Fordons- och Trafiksäkerhetscentrum på Chalmers har fått i uppdrag av näringsdepartementet att genomföra en kartläggning av eventuella brister i hur väl krockdockor representerar befolkningen som helhet.

Formel 1-legendaren Niki Lauda är död

Ford Mustang firar 55 år som nummer ett

Konceptdäck för Citroëns nya konceptfordon Citroën 19_19 Concept

Citroën 19_19 Concept är ett självkörande och uppkopplat elfordon som markerar varumärkets 100-årsjubileum. Konceptet är utvecklat med fokus på exklusivitet, komfort och integritet. Konceptdäcket Goodyear C100 är framtaget med extra stor dimension och estetik som matchar den spektakulära designen hos 19_19 Concept.

1

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Motormagasinet söker reporter

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Här är Hedin Bils expansion 2018

Koppla greppet med Kamasa

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Se alla Företagens egna nyheter

Unikt hörnblixtljus - Panorama sprider ljuset över 150°

Våra Vagnar

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Trådlös kamera - WIFI HD

GT80 MINI - stötsäker och IP-67-klassad diagnos baserad på Windows10.

MAHA firar 50 år

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafik...

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Sänd till en kollega

0.122