CHEF-intervjun: ”Vi ska in tidigare i beslutsprocessen”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Från säljare av produkter till underhållsansvarig och projektledare för verkstadsbyggnationer. På en marknad som börjar mättas på riktbänkar vill Car-O-Liner hjälpa kunderna att såväl bygga som underhålla verkstaden. Vi har träffat Car-O-Liners säljchef Johan von Platen.

En typisk kund hos Car-O-Liner har hittills varit en verkstad som investerat i exempelvis en riktbänk, en produkt som håller i uppskattningsvis 25-30 år. Car-O-Liner har länge dominerat marknaden för utrustning till skadeverkstäder, och följaktligen sålt åtskilliga riktbänkar.

Då är det svårt att överleva bara på att sälja riktbänkar. Då måste vi utveckla nya produkter och koncept, förklarar Johan von Platen, säljchef för Car-O-Liner i Sverige.

Läs tidigare chef-intervjuer: Jon Lind, vd CTek

Vart är Car-O-Liner på väg idag, vilka utvecklingssteg tar ni?

– Vi är mitt uppe i en utveckling där vi håller på att bredda sig från att bara sälja produkter till att sälja hela koncept, effektiviseringslösningar för att sänka kostnader och öka intäkterna.

Vi måste följa med utvecklingen. Och det vi ser är att kunderna kräver mer service och fler tjänster.

Kan vi till exempel hjälpa kunden att optimera flödena i sina verkstäder, och kan vi rita verkstaden åt dem? På de här områdena håller vi nu på att stärka vår förmåga.

Traditionellt så har Car-O-Liner sålt en produkt, vilket inneburit att man kommer in hyfsat sent i kundens beslutsprocess, förklarar Johan von Platen.

Men idag när vi även erbjuder produkter och tjänster runt omkring så kommer vi in tidigare, eller redan i början av kundens beslutsprocess. Och ju tidigare vi kommer in desto bättre.

Vad har ni för samarbeten eller samverkan med andra i branschen?

Vi samarbeten med de flesta av de stora biltillverkarna idag, och därifrån får vi mycket input till vårt arbete med att erbjuda kringtjänster. Vårt mål är att kunna ta ett totalansvar inför kunden.

Hur kan ert arbete med kringtjänster och att ta totalansvar åt en kund se ut?

Vi håller just på med att hjälpa ett stort företag här i Göteborg, där vi har kommit in tidigt i processen; de ska bygga en ny skadeverkstad för flera bilmärken. Och här har vi hjälpt dem med att rita och konstruera hela skadeverkstaden och vi har kommit så långt att vi lämnat en offert till dem.

Och vi jobbar idag även med serviceverkstäder genom ett samarbete med ett företag som tillverkar verkstadsinredningar.

En viktig drivkraft i strävan att erbjuda mer kringtjänster till kunderna är att hjälpa dem att spara pengar genom att komma med lösningar som effektiviserar deras verksamhet.

Det tror jag är framtiden för oss.

För några år sedan klev ni in i rekond-segmentet – hur gick det?

Det är ganska nedlagt. Vi hade ett koncept som hette Smart Repair, men när vi fick nya ägare – Snap-On – så sade de att kemikalier är inget som vi ska jobba med. Det är inget vi är specialister på. Så det lades ned, på gott och ont.

Vad var det som fick er nya ägare, amerikanska Snap On, att förvärva er?

Snap On är verksamma inom samma områden som vi. Och de såg förstås möjliga synergier med att plocka in oss i sin portfölj.

Kan ni se fram emot mer resurser till utveckling med Snap On som ny ägare?

Självklart vill de att Car-O-Liner ska fortsätta att utvecklas, men ett stort ansvar kommer att ligga på oss själva att generera de medel som krävs för att utvecklas och fortsatt vara ledande.

Vilken är den tydligaste skillnaden mellan svenskt och amerikanskt ledarskap som du märkt av med era nya ägare?

Den tydligaste skillnaden som jag har märkt är att amerikanerna är väldigt noga med att alla processer och transaktioner ska dokumenteras och att det ska ske mellan fyra ögon. Ska en kund till exempel få rabatt på en produkt så ska det finnas dokumenterat någonstans. Fördelen med det här är att man aldrig behöver tveka om vad det är som gäller eller vad som hänt. Det finns alltid på papper. Det handlar om att det ska vara en sund affärsverksamhet, där ingen otillbörligt gynnas.

FAKTA Johan von Platen
Familj: Fru och tre vuxna barn.
Kör: Lexus hybrid (tjänstebil)
Bor: Hus i Onsala söder om Göteborg.
Karriär: Läste ekonomi på Handelshögskolan i Göteborg. Första jobbet var på IT-företaget Hogia i Stenungsund, sedan skrivartillverkaren Brother i Sverige.

Tidigare chef-intervju: Jon Lind, vd CTek



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Inspirationsdagen 100% verkstad bjuder på ett spännande program för alla verkstäder

”Om jag ska komma till ett jobb år efter år och vara där åtta timmar om dagen och har den fantastiska möjligheten att själv peka ut kompassriktningen. Då ska jag göra det. Jag har i praktiken försökt skapa ett bolag som jag själv skulle vilja jobba på.”

Euromaster förnyar sitt avtal med Compilator

Mercedes-Benz Vans och BASF satsar på mobilitet

Mercedes-Benz Vans och BASF planerar ett samarbete för att driva fram innovationer inom mobilitet. Inledningsvis handlar det om att optimera persontransporterna på BASF:s anläggning i Ludwigshafen, där ett efterfrågestyrt samåkningssystem snart införs.

Prins Carl Philip totaltvåa i GTB

Nu tar däcken steget ut i rymden

Goodyear ska studera reaktioner i däckmaterial genom experiment vid den internationella rymdstationen ISS.

Johan Kristoffersson säkrade STCC-guldet 2018

Nyhetsbrev

ABS Wheels samarbetar med CDON.COM

Arkiv

PWR Racing presenterar elektrisk STCC-bil med 600 hästkrafter

– Den här bilen är revolutionerande att köra. Prestandan är vansinnig och dessutom låter den helt underbart, inte alls som man förväntar sig att en elbil ska låta. Medan vi självklart är i den absoluta lindan av utvecklingen så är potentialen enorm, det här är definitivt helrätt väg för framtidens racing vad gäller teknik, miljöpåverkan och underhållning, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Rånades i hemmet på sin Porsche Panamera

Larmtjänst rapporterar att en svart Porsche Panamera 4 S stulits efter ett spektakulärt rån i Spånga utanför Stockholm.

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

KBV har ISO-certifierat hela sin verksamhet

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, fortsätter att stärka sin ställning som konsultföretag inom kvalitetsledning och verksamhetsutveckling med inriktning på bil- och skadeverkstäder.

Peugeot e-LEGEND CONCEPT

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Så fungerar Hella Gutmanns digitala glasögon

Filma, ta bilder eller titta på film – allt medan du är uppkopplad i samtal med den tekniska supporten. Hella-Gutmanns nya digitala glasögon är mer än bara ett par ovanligt avancerade brillor.

Dags för Yrkes-EM i Budapest

Den 24 september lyfter planet mot Budapest och Yrkes-EM 2018. Från fordonsbranschen tävlar de unga proffsen Alexander Olofsson, Mathias Röstberg och Ante Olofsson i grenarna personbilsteknik, maskinteknik och lastbilsteknik.

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

Kvinnor bättre på att välja bränslesnåla bilar

Elbilsmässa visar boomen för laddbara bilar

Nissan visar upp mobilt rymdobservatorium

Simon Larsson vann Super Trofeo på Nürburgring

Juridikspalten

Urbanetic –framtida transportmedel

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Ford rensar i motorutbudet

Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon

Här är Ford-modellerna som kan försvinna

Bosch lanserar ny e-drivlina

BCA tillsätter ny skandinavisk vd

Teknikens Värld spred falsk nyhet

Opel drar ned produktionen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Se alla Företagens egna nyheter

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår investering?

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Ny Luftbälg till Jeep Grand Cherokee WK2

HBA lanserar en helt ny serie Maxtel extraljus!

Upptäck "fulgas" i din AC-station

Skärpta kvalitetskrav från biltillverkare - Triscan följer med

Kurvad LED extraljusramp

LBM Autoparts live på Automechanika!

EcoOnline - nu över 1000 kunder på svenska marknaden

Press Conference NGK Spark Plug, Tuesday 11.9, Time 18.00, Hall 3, stand B81

MAXTEL Evapor LED 509" extraljus 12/24 V

Triscan kvalitetskontroll på stället - även i Asien

Carsystem Goes UV

Carsystem Plastlim Godkänd av Svensk Bilplastteknik

Revolutionerande blixtljus!

Se vårt nya, breda sortiment av installationsmaterial för fordon!

Schaeffler Automotive Aftermarket ger produktförpackningarna ett nytt utse...

HpP Primer

Hitta rätt LUKOILOlja- Med ett klick!

Växellådans reparation är inte bara ett jobb för specialister

Tack alla besökare i vår monter på Elmia Lastbil!

Sänd till en kollega

0.228