23948sdkhjf

CHEF-intervjun: ”Vi ska in tidigare i beslutsprocessen”

Från säljare av produkter till underhållsansvarig och projektledare för verkstadsbyggnationer. På en marknad som börjar mättas på riktbänkar vill Car-O-Liner hjälpa kunderna att såväl bygga som underhålla verkstaden. Vi har träffat Car-O-Liners säljchef Johan von Platen.

En typisk kund hos Car-O-Liner har hittills varit en verkstad som investerat i exempelvis en riktbänk, en produkt som håller i uppskattningsvis 25-30 år. Car-O-Liner har länge dominerat marknaden för utrustning till skadeverkstäder, och följaktligen sålt åtskilliga riktbänkar.

Då är det svårt att överleva bara på att sälja riktbänkar. Då måste vi utveckla nya produkter och koncept, förklarar Johan von Platen, säljchef för Car-O-Liner i Sverige.

Läs tidigare chef-intervjuer: Jon Lind, vd CTek

Vart är Car-O-Liner på väg idag, vilka utvecklingssteg tar ni?

– Vi är mitt uppe i en utveckling där vi håller på att bredda sig från att bara sälja produkter till att sälja hela koncept, effektiviseringslösningar för att sänka kostnader och öka intäkterna.

Vi måste följa med utvecklingen. Och det vi ser är att kunderna kräver mer service och fler tjänster.

Kan vi till exempel hjälpa kunden att optimera flödena i sina verkstäder, och kan vi rita verkstaden åt dem? På de här områdena håller vi nu på att stärka vår förmåga.

Traditionellt så har Car-O-Liner sålt en produkt, vilket inneburit att man kommer in hyfsat sent i kundens beslutsprocess, förklarar Johan von Platen.

Men idag när vi även erbjuder produkter och tjänster runt omkring så kommer vi in tidigare, eller redan i början av kundens beslutsprocess. Och ju tidigare vi kommer in desto bättre.

Vad har ni för samarbeten eller samverkan med andra i branschen?

Vi samarbeten med de flesta av de stora biltillverkarna idag, och därifrån får vi mycket input till vårt arbete med att erbjuda kringtjänster. Vårt mål är att kunna ta ett totalansvar inför kunden.

Hur kan ert arbete med kringtjänster och att ta totalansvar åt en kund se ut?

Vi håller just på med att hjälpa ett stort företag här i Göteborg, där vi har kommit in tidigt i processen; de ska bygga en ny skadeverkstad för flera bilmärken. Och här har vi hjälpt dem med att rita och konstruera hela skadeverkstaden och vi har kommit så långt att vi lämnat en offert till dem.

Och vi jobbar idag även med serviceverkstäder genom ett samarbete med ett företag som tillverkar verkstadsinredningar.

En viktig drivkraft i strävan att erbjuda mer kringtjänster till kunderna är att hjälpa dem att spara pengar genom att komma med lösningar som effektiviserar deras verksamhet.

Det tror jag är framtiden för oss.

För några år sedan klev ni in i rekond-segmentet – hur gick det?

Det är ganska nedlagt. Vi hade ett koncept som hette Smart Repair, men när vi fick nya ägare – Snap-On – så sade de att kemikalier är inget som vi ska jobba med. Det är inget vi är specialister på. Så det lades ned, på gott och ont.

Vad var det som fick er nya ägare, amerikanska Snap On, att förvärva er?

Snap On är verksamma inom samma områden som vi. Och de såg förstås möjliga synergier med att plocka in oss i sin portfölj.

Kan ni se fram emot mer resurser till utveckling med Snap On som ny ägare?

Självklart vill de att Car-O-Liner ska fortsätta att utvecklas, men ett stort ansvar kommer att ligga på oss själva att generera de medel som krävs för att utvecklas och fortsatt vara ledande.

Vilken är den tydligaste skillnaden mellan svenskt och amerikanskt ledarskap som du märkt av med era nya ägare?

Den tydligaste skillnaden som jag har märkt är att amerikanerna är väldigt noga med att alla processer och transaktioner ska dokumenteras och att det ska ske mellan fyra ögon. Ska en kund till exempel få rabatt på en produkt så ska det finnas dokumenterat någonstans. Fördelen med det här är att man aldrig behöver tveka om vad det är som gäller eller vad som hänt. Det finns alltid på papper. Det handlar om att det ska vara en sund affärsverksamhet, där ingen otillbörligt gynnas.

FAKTA Johan von Platen
Familj: Fru och tre vuxna barn.
Kör: Lexus hybrid (tjänstebil)
Bor: Hus i Onsala söder om Göteborg.
Karriär: Läste ekonomi på Handelshögskolan i Göteborg. Första jobbet var på IT-företaget Hogia i Stenungsund, sedan skrivartillverkaren Brother i Sverige.

Tidigare chef-intervju: Jon Lind, vd CTek

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063