CHEF-intervjun: ”Vi ska in tidigare i beslutsprocessen”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Från säljare av produkter till underhållsansvarig och projektledare för verkstadsbyggnationer. På en marknad som börjar mättas på riktbänkar vill Car-O-Liner hjälpa kunderna att såväl bygga som underhålla verkstaden. Vi har träffat Car-O-Liners säljchef Johan von Platen.

En typisk kund hos Car-O-Liner har hittills varit en verkstad som investerat i exempelvis en riktbänk, en produkt som håller i uppskattningsvis 25-30 år. Car-O-Liner har länge dominerat marknaden för utrustning till skadeverkstäder, och följaktligen sålt åtskilliga riktbänkar.

Då är det svårt att överleva bara på att sälja riktbänkar. Då måste vi utveckla nya produkter och koncept, förklarar Johan von Platen, säljchef för Car-O-Liner i Sverige.

Läs tidigare chef-intervjuer: Jon Lind, vd CTek

Vart är Car-O-Liner på väg idag, vilka utvecklingssteg tar ni?

– Vi är mitt uppe i en utveckling där vi håller på att bredda sig från att bara sälja produkter till att sälja hela koncept, effektiviseringslösningar för att sänka kostnader och öka intäkterna.

Vi måste följa med utvecklingen. Och det vi ser är att kunderna kräver mer service och fler tjänster.

Kan vi till exempel hjälpa kunden att optimera flödena i sina verkstäder, och kan vi rita verkstaden åt dem? På de här områdena håller vi nu på att stärka vår förmåga.

Traditionellt så har Car-O-Liner sålt en produkt, vilket inneburit att man kommer in hyfsat sent i kundens beslutsprocess, förklarar Johan von Platen.

Men idag när vi även erbjuder produkter och tjänster runt omkring så kommer vi in tidigare, eller redan i början av kundens beslutsprocess. Och ju tidigare vi kommer in desto bättre.

Vad har ni för samarbeten eller samverkan med andra i branschen?

Vi samarbeten med de flesta av de stora biltillverkarna idag, och därifrån får vi mycket input till vårt arbete med att erbjuda kringtjänster. Vårt mål är att kunna ta ett totalansvar inför kunden.

Hur kan ert arbete med kringtjänster och att ta totalansvar åt en kund se ut?

Vi håller just på med att hjälpa ett stort företag här i Göteborg, där vi har kommit in tidigt i processen; de ska bygga en ny skadeverkstad för flera bilmärken. Och här har vi hjälpt dem med att rita och konstruera hela skadeverkstaden och vi har kommit så långt att vi lämnat en offert till dem.

Och vi jobbar idag även med serviceverkstäder genom ett samarbete med ett företag som tillverkar verkstadsinredningar.

En viktig drivkraft i strävan att erbjuda mer kringtjänster till kunderna är att hjälpa dem att spara pengar genom att komma med lösningar som effektiviserar deras verksamhet.

Det tror jag är framtiden för oss.

För några år sedan klev ni in i rekond-segmentet – hur gick det?

Det är ganska nedlagt. Vi hade ett koncept som hette Smart Repair, men när vi fick nya ägare – Snap-On – så sade de att kemikalier är inget som vi ska jobba med. Det är inget vi är specialister på. Så det lades ned, på gott och ont.

Vad var det som fick er nya ägare, amerikanska Snap On, att förvärva er?

Snap On är verksamma inom samma områden som vi. Och de såg förstås möjliga synergier med att plocka in oss i sin portfölj.

Kan ni se fram emot mer resurser till utveckling med Snap On som ny ägare?

Självklart vill de att Car-O-Liner ska fortsätta att utvecklas, men ett stort ansvar kommer att ligga på oss själva att generera de medel som krävs för att utvecklas och fortsatt vara ledande.

Vilken är den tydligaste skillnaden mellan svenskt och amerikanskt ledarskap som du märkt av med era nya ägare?

Den tydligaste skillnaden som jag har märkt är att amerikanerna är väldigt noga med att alla processer och transaktioner ska dokumenteras och att det ska ske mellan fyra ögon. Ska en kund till exempel få rabatt på en produkt så ska det finnas dokumenterat någonstans. Fördelen med det här är att man aldrig behöver tveka om vad det är som gäller eller vad som hänt. Det finns alltid på papper. Det handlar om att det ska vara en sund affärsverksamhet, där ingen otillbörligt gynnas.

FAKTA Johan von Platen
Familj: Fru och tre vuxna barn.
Kör: Lexus hybrid (tjänstebil)
Bor: Hus i Onsala söder om Göteborg.
Karriär: Läste ekonomi på Handelshögskolan i Göteborg. Första jobbet var på IT-företaget Hogia i Stenungsund, sedan skrivartillverkaren Brother i Sverige.

Tidigare chef-intervju: Jon Lind, vd CTek



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Idag invigs Europas största FordStore – hos Hedin Bil i Segeltorp

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Nyhetsbrev

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Arkiv

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Snart får vi se ketchup-effekt av laddbara bilar

Var tredje bilägare har två bilar i hushållet

Försäkringsbranschens verkstadskontroller: Var tredje skadereparation brister

Försäkringsbranschen summerar sitt fjärde år med kvalitetskontroller på skadeverkstäder. Av 1 300 reparationer får 34 procent anmärkningar och ofta handlar det om rent slarv från verkstadens sida.

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Kommentar till Försäkringsbranschens nya utredning

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

Miljön nedprioriterad när svenskarna vårtvättar bilen

Går det att köra en elbil genom Europa?

Lars Pettersson ny förbundsordförande för bilsporten

Kristoffersson premiärsegrare efter diskning på Ekström

En mycket lyckad Inspirationsdag i Malmö

Flygande bilen utvecklas i Göteborg

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Ge fler unga tjejer chansen att upptäcka mekanikeryrket

Miljözoner 2022 – ett fall framåt

Se alla Företagens egna nyheter

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Drivknut till BMW

Kvalitetsbatterier från Banner

Drivknut till Mercedes 4Matic

Sänd till en kollega

0.167