23948sdkhjf

CHEF-intervjun: ”Vi ska in tidigare i beslutsprocessen”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Från säljare av produkter till underhållsansvarig och projektledare för verkstadsbyggnationer. På en marknad som börjar mättas på riktbänkar vill Car-O-Liner hjälpa kunderna att såväl bygga som underhålla verkstaden. Vi har träffat Car-O-Liners säljchef Johan von Platen.

En typisk kund hos Car-O-Liner har hittills varit en verkstad som investerat i exempelvis en riktbänk, en produkt som håller i uppskattningsvis 25-30 år. Car-O-Liner har länge dominerat marknaden för utrustning till skadeverkstäder, och följaktligen sålt åtskilliga riktbänkar.

Då är det svårt att överleva bara på att sälja riktbänkar. Då måste vi utveckla nya produkter och koncept, förklarar Johan von Platen, säljchef för Car-O-Liner i Sverige.

Läs tidigare chef-intervjuer: Jon Lind, vd CTek

Vart är Car-O-Liner på väg idag, vilka utvecklingssteg tar ni?

– Vi är mitt uppe i en utveckling där vi håller på att bredda sig från att bara sälja produkter till att sälja hela koncept, effektiviseringslösningar för att sänka kostnader och öka intäkterna.

Vi måste följa med utvecklingen. Och det vi ser är att kunderna kräver mer service och fler tjänster.

Kan vi till exempel hjälpa kunden att optimera flödena i sina verkstäder, och kan vi rita verkstaden åt dem? På de här områdena håller vi nu på att stärka vår förmåga.

Traditionellt så har Car-O-Liner sålt en produkt, vilket inneburit att man kommer in hyfsat sent i kundens beslutsprocess, förklarar Johan von Platen.

Men idag när vi även erbjuder produkter och tjänster runt omkring så kommer vi in tidigare, eller redan i början av kundens beslutsprocess. Och ju tidigare vi kommer in desto bättre.

Vad har ni för samarbeten eller samverkan med andra i branschen?

Vi samarbeten med de flesta av de stora biltillverkarna idag, och därifrån får vi mycket input till vårt arbete med att erbjuda kringtjänster. Vårt mål är att kunna ta ett totalansvar inför kunden.

Hur kan ert arbete med kringtjänster och att ta totalansvar åt en kund se ut?

Vi håller just på med att hjälpa ett stort företag här i Göteborg, där vi har kommit in tidigt i processen; de ska bygga en ny skadeverkstad för flera bilmärken. Och här har vi hjälpt dem med att rita och konstruera hela skadeverkstaden och vi har kommit så långt att vi lämnat en offert till dem.

Och vi jobbar idag även med serviceverkstäder genom ett samarbete med ett företag som tillverkar verkstadsinredningar.

En viktig drivkraft i strävan att erbjuda mer kringtjänster till kunderna är att hjälpa dem att spara pengar genom att komma med lösningar som effektiviserar deras verksamhet.

Det tror jag är framtiden för oss.

För några år sedan klev ni in i rekond-segmentet – hur gick det?

Det är ganska nedlagt. Vi hade ett koncept som hette Smart Repair, men när vi fick nya ägare – Snap-On – så sade de att kemikalier är inget som vi ska jobba med. Det är inget vi är specialister på. Så det lades ned, på gott och ont.

Vad var det som fick er nya ägare, amerikanska Snap On, att förvärva er?

Snap On är verksamma inom samma områden som vi. Och de såg förstås möjliga synergier med att plocka in oss i sin portfölj.

Kan ni se fram emot mer resurser till utveckling med Snap On som ny ägare?

Självklart vill de att Car-O-Liner ska fortsätta att utvecklas, men ett stort ansvar kommer att ligga på oss själva att generera de medel som krävs för att utvecklas och fortsatt vara ledande.

Vilken är den tydligaste skillnaden mellan svenskt och amerikanskt ledarskap som du märkt av med era nya ägare?

Den tydligaste skillnaden som jag har märkt är att amerikanerna är väldigt noga med att alla processer och transaktioner ska dokumenteras och att det ska ske mellan fyra ögon. Ska en kund till exempel få rabatt på en produkt så ska det finnas dokumenterat någonstans. Fördelen med det här är att man aldrig behöver tveka om vad det är som gäller eller vad som hänt. Det finns alltid på papper. Det handlar om att det ska vara en sund affärsverksamhet, där ingen otillbörligt gynnas.

FAKTA Johan von Platen
Familj: Fru och tre vuxna barn.
Kör: Lexus hybrid (tjänstebil)
Bor: Hus i Onsala söder om Göteborg.
Karriär: Läste ekonomi på Handelshögskolan i Göteborg. Första jobbet var på IT-företaget Hogia i Stenungsund, sedan skrivartillverkaren Brother i Sverige.

Tidigare chef-intervju: Jon Lind, vd CTek

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Nyhetsbrev

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Arkiv

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Brutalt fall för biluthyrningen under våren

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

Enorma försäljningras i vissa länder

Se alla Företagens egna nyheter

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | BMW F11 & F07

Sänd till en kollega

0.094