23948sdkhjf

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

För drygt två år sedan presenterade MRF sin första garantiutredning. Den avsåg generalagenternas krav, villkor och ersättningsnivåer mot märkesverkstäderna. För ett år sedan presenterades motsvarande utredning avseende bildelsgrossisternas krav, villkor och ersättningsnivåer gentemot kedjeverkstäderna. Undersökningarna har gett resultat, stärkt verkstädernas ställning inom området.

Efter möten med bland annat återförsäljarföreningar har flertalet av de generalagenter som ådragit sig kritik inom garantiområdet åtgärdat eller påbörjat ett åtgärdsarbete där kritik riktats. Det är framförallt extrapoleringar som GA har sett över. I stället för straffavgifter så utbildar numer några av GA sina återförsäljare i garantiavveckling. Samtidigt kan de då ställa hårdare krav på att garantierna rapporteras och avvecklas på rätt sätt.

– Det innebär att man är på gång, men arbetet går inte alltid så snabbt som man kan önska, säger verkstadssektionens Joachim Due-Boje.

Lika bra har det hittills inte gått inom allbil. MRFs utredning visar på stora skillnader mellan de olika bildelsgrossisternas garantihantering gentemot verkstäderna – generellt är det lägre ersättningsnivåer och det tar längre tid innan garantiärendet är reglerat samt i vissa fall förekommer ren godtycklighet. Det sistnämnda innebär att verkstäderna riskerar att ställas inför svårigheter.

– Från MRFs sida vill vi ha en standardiserad, vedertagen, och fungerande garantiprocess för hela branschen och att verkstaden får rätt ekonomisk ersättning i tid för det utförda arbetet samt att även det administrativa arbetet ersätts. Det ska vara ordning och reda som innebär att verkstaden inte bara har skyldigheter utan även rättigheter, säger Jocke.

Han berättar att tre av fyra kartlagda bildelsgrossister tagit åt sig av resultatet i utredningen.

– I två fall var det inget problem, medan en har påbörjat en förbättringsprocess medan den största, Mekonomen/Meca, ännu inte svarat på vår inbjudan till ett uppföljningsmöte, berättar Jocke och tillägger hur viktigt detta område är inom kvalitetsstandarden Godkänd Bilverkstad.

– När vi arbetar med branschens förtroende är förmågan att hantera garantier eller en reklamation korrekt avgörande för kundrelationen, menar Jocke.

Utredningarna har hittat de viktigaste problemområdena:

  • Objektkod för felsökning och provkörning oljud
  • Rimlig timersättning för garantiarbete enligt tidverket
  • Ersättning för garantiavveckling
  • Checklista för mekanikeruppdraget
  • Garantirevision, sanktioner vid avvikelser.

Någon ny garantiutredning är ännu inte aktuell, utan uppföljningsarbetet är prioriterat från MRFs sida.

Bild: Joachim Due-Boje MRF

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125