PROVKÖRNING: Kan det bli bättre än så här?

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Det finns bilmodeller är snabbare. Det finns de som är större. Det ska, enligt uppgift också finnas de som är bekvämare men när det kommer till kritan: Behövs det värre, större, bekvämare och snabbare än så här?

Vi har blivit vana vid elektriskt inställbara och uppvärmda stolar som tillval i de flesta bilar idag. I många har till och med finesser som ventilerade skinnsäten och messagefunktion letat sig in. I de flesta fall kan man justera stolarna lite grann upp eller ner, framåt eller bakåt. Man kan få någon slags rörelse i ryggstödet som man kan förnimma om man sitter alldeles stilla och koncentrerar sig.

Läs fler provkörningar: Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4

När det kommer till den bil där sådana bekvämligheter oftast sett sitt ljus första gången så är det på allvar. Här trycker massören i stolen på ordentligt. Skillnaden mellan stolarnas högsta och lägsta, främre och bakre läge är enorm. Här kan ALLA hitta en bekväm körställning oavsett hur man är skapt. Dessutom finns alla inställningar och bekvämligheter även för baksätespassagerarna. I den version vi provade var antal sittplatser i baksätet begränsade till två men vilka stolar!

Värmen är inte begränsad till stolarna och ratten. Nej då; här kan du grilla armarna med uppvärmda zoner både i armstöden både i mittkonsollen och i dörrsidorna. Allt är givetvis, som så oändligt mycket annat, justerbart i menysystemet. Jag hoppas att det ingår en tvådagarskurs i hur du kan anpassa din bil när du rullar ut den från handlaren. Alla färgkombinationer du kan ställa in i kupébelysningen och alla ljudinställningar du kan göra för att inte tala om alla varianter på sittställning du kan få till.

I baksätet finns ett kylskåp lagom stort för ett par flaskor champagne, två skärmar med HDMI-anslutningar och TV-mottagare med trådlös fjärrkontroll så att passagerarna kunde se på var sin TV-kanal eller film eller koppla upp datorn. Naturligtvis är 3D-ljudanläggningen från Burmester av samma klass. 27 högtalare på tillsammans 1590 watt ser till den saken.

Chassit är naturligtvis mycket väl avstämt. Bekvämt luftfjädrat och dessutom höj- och sänkbart med en knapp när du kör in på den dåliga vägen, sista biten till sommarresidenset. Där kommer Mercedes-Benz system för 4-hjulsstyrning också väl till pass.

Ute på asfalten ser alla de aktiva säkerhetssystemen om att du håller dig där du ska. Farthållaren anpassar farten till framförvarande, bil ochtill vägens kurvighet beskaffenhet. Ju kurvigare väg desto med sänks farten. Om du vill.

Vill du gasa så går det också bra. Dieselsexan på fyra liter ger 340 hästkrafter vid drygt 3500 varv och vridet på 700 Nm kommer redan vis 1200 varv. Kraften går ut genom alla fyra hjulen via en niostegad automatlåda. Någon manuell variant finns det inte och varför skulle det göra det?

I kurvorna blåser stolarnas yttre sidokanter upp sig och stöttar dig när det behövs utan att du känner dig klämd som i en bilstol av sportigare karaktär. Fjädring och stötdämpning anpassar sig efter vägen och tillsammans gör allt detta att du då och då måste slänga ett öga på hastighetsmätaren för att se hur fort det faktiskt går. Om du inte kör på farthållaren förstås. Då behöver du inte ens göra det.

Ekipaget kostar från 890000:- med den enklaste motorn och från 966000:- med den motorn som satt i vår testbil. Med de utrustningsalternativ som fanns på ”vår” bil låg prislappen på cirka 1,6 miljoner kronor.

Med den prislappen är valet inte helt lätt. En Mercedes-Benz S400D 4-matic eller fem stycken Mercedes-Benz A200 utan lull-lull?

Läs fler provkörningar: Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4

FAKTA Mercedes-Benz S 400 D 4-matic
Mått:
Längd 512 cm, Bredd 190 cm, Höjd 149 cm
Tjänstevikt: 2060 kg
Motor: Rak 6-cylindrig Dieselsexa med turbo, 340 hkr vid 3600 – 4400 varv/minut och 700 Nm vid 1200 – 3200 varv/minut.
Fartresurser: 0-100 km/h: 5,2 sekunder, Toppfart begränsad till 250 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning 6,9 l/100km, stad: 8,5 l/100km, landsväg 4,8 l/100km.

Utsläpp: CO2 150 g/km



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.138