23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Kan det bli bättre än så här?

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Det finns bilmodeller är snabbare. Det finns de som är större. Det ska, enligt uppgift också finnas de som är bekvämare men när det kommer till kritan: Behövs det värre, större, bekvämare och snabbare än så här?

Vi har blivit vana vid elektriskt inställbara och uppvärmda stolar som tillval i de flesta bilar idag. I många har till och med finesser som ventilerade skinnsäten och messagefunktion letat sig in. I de flesta fall kan man justera stolarna lite grann upp eller ner, framåt eller bakåt. Man kan få någon slags rörelse i ryggstödet som man kan förnimma om man sitter alldeles stilla och koncentrerar sig.

Läs fler provkörningar: Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4

När det kommer till den bil där sådana bekvämligheter oftast sett sitt ljus första gången så är det på allvar. Här trycker massören i stolen på ordentligt. Skillnaden mellan stolarnas högsta och lägsta, främre och bakre läge är enorm. Här kan ALLA hitta en bekväm körställning oavsett hur man är skapt. Dessutom finns alla inställningar och bekvämligheter även för baksätespassagerarna. I den version vi provade var antal sittplatser i baksätet begränsade till två men vilka stolar!

Värmen är inte begränsad till stolarna och ratten. Nej då; här kan du grilla armarna med uppvärmda zoner både i armstöden både i mittkonsollen och i dörrsidorna. Allt är givetvis, som så oändligt mycket annat, justerbart i menysystemet. Jag hoppas att det ingår en tvådagarskurs i hur du kan anpassa din bil när du rullar ut den från handlaren. Alla färgkombinationer du kan ställa in i kupébelysningen och alla ljudinställningar du kan göra för att inte tala om alla varianter på sittställning du kan få till.

I baksätet finns ett kylskåp lagom stort för ett par flaskor champagne, två skärmar med HDMI-anslutningar och TV-mottagare med trådlös fjärrkontroll så att passagerarna kunde se på var sin TV-kanal eller film eller koppla upp datorn. Naturligtvis är 3D-ljudanläggningen från Burmester av samma klass. 27 högtalare på tillsammans 1590 watt ser till den saken.

Chassit är naturligtvis mycket väl avstämt. Bekvämt luftfjädrat och dessutom höj- och sänkbart med en knapp när du kör in på den dåliga vägen, sista biten till sommarresidenset. Där kommer Mercedes-Benz system för 4-hjulsstyrning också väl till pass.

Ute på asfalten ser alla de aktiva säkerhetssystemen om att du håller dig där du ska. Farthållaren anpassar farten till framförvarande, bil ochtill vägens kurvighet beskaffenhet. Ju kurvigare väg desto med sänks farten. Om du vill.

Vill du gasa så går det också bra. Dieselsexan på fyra liter ger 340 hästkrafter vid drygt 3500 varv och vridet på 700 Nm kommer redan vis 1200 varv. Kraften går ut genom alla fyra hjulen via en niostegad automatlåda. Någon manuell variant finns det inte och varför skulle det göra det?

I kurvorna blåser stolarnas yttre sidokanter upp sig och stöttar dig när det behövs utan att du känner dig klämd som i en bilstol av sportigare karaktär. Fjädring och stötdämpning anpassar sig efter vägen och tillsammans gör allt detta att du då och då måste slänga ett öga på hastighetsmätaren för att se hur fort det faktiskt går. Om du inte kör på farthållaren förstås. Då behöver du inte ens göra det.

Ekipaget kostar från 890000:- med den enklaste motorn och från 966000:- med den motorn som satt i vår testbil. Med de utrustningsalternativ som fanns på ”vår” bil låg prislappen på cirka 1,6 miljoner kronor.

Med den prislappen är valet inte helt lätt. En Mercedes-Benz S400D 4-matic eller fem stycken Mercedes-Benz A200 utan lull-lull?

Läs fler provkörningar: Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4

FAKTA Mercedes-Benz S 400 D 4-matic
Mått:
Längd 512 cm, Bredd 190 cm, Höjd 149 cm
Tjänstevikt: 2060 kg
Motor: Rak 6-cylindrig Dieselsexa med turbo, 340 hkr vid 3600 – 4400 varv/minut och 700 Nm vid 1200 – 3200 varv/minut.
Fartresurser: 0-100 km/h: 5,2 sekunder, Toppfart begränsad till 250 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning 6,9 l/100km, stad: 8,5 l/100km, landsväg 4,8 l/100km.

Utsläpp: CO2 150 g/km

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gunars Kalkis mästare i 2019 års Yrkesprov i fordonslackering

Nu är Autopromotec igång och MotorMagasinet är på plats

Med växande antal utställare, fler besökare och växande mässområde ser eftermarknadsmässan Autopromotec i Bologna att befästa sin andraplats näst efter Automechanika i Frankfurt.

SFVF/Verkstadsföretagarna i möte med Europeiska Socialfonden

Benny Wallin från Sveriges Fordonsverkstäder (SFVF), har nu träffat den regionala samordnaren för Europeiska Socialfonden, Anna-Lena Wettergren-Wessman och diskuterat ett fondprojekt från Europeiska socialfonden. Det här handlar om att få resurser för att både kompetensutveckla personalen på verkstäder och nyutbilda personer som idag går arbetslösa till ett jobb inom fordonsbranschens verkstäder.

Orio AB:s vd lämnar företaget

2

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

Glasmästarnas egen snilleindustri

Nyhetsbrev

Ynnors Stora Elbilsdag - Vi ska inte vara rädda för att köpa en el- eller gasbil

-Men vi ska vara medvetna om riskerna. Det sade Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, när han talade på Ynnors Elbilsdag.

Arkiv

HRF söker politisk korrigering av husbilsskatten

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Appen säkrar kompetensen i bilverkstäderna

ProMeister Academy har utvecklat en app för verkstadspersonal att se sin kompetensnivå inom fordonsteknik. Appen hjälper verkstaden att säkra kvaliteten genom att visa aktuell kompetensnivå samt vilken den kunskap som behöver tillgodoses.

Kraftig minskning av antalet stölder av bildelar

Under första kvartalet 2019 har 404 stölder av airbags, navigationsenheter och huvudstrålkastare (xenon) inträffat. Det kan jämföras med samma period 2018 då 913 stölder inträffade. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Larmtjänst över bildelsstölder.

Unikt samarbete ska säkra kvalitet på fordonsutbildning

Gymnasium Skövde - Kavelbro har ingått ett unikt trepartsavtal med Volvo Car Sverige och Bilia i Skövde. Samarbetet ska bland annat säkra kvaliteten på Fordons- och transportprogrammet, öka intresset och matcha branschens verklighet.

Hur väl representerar dagens krockdockor befolkningen?

SAFERs Fordons- och Trafiksäkerhetscentrum på Chalmers har fått i uppdrag av näringsdepartementet att genomföra en kartläggning av eventuella brister i hur väl krockdockor representerar befolkningen som helhet.

Formel 1-legendaren Niki Lauda är död

Ford Mustang firar 55 år som nummer ett

Konceptdäck för Citroëns nya konceptfordon Citroën 19_19 Concept

Citroën 19_19 Concept är ett självkörande och uppkopplat elfordon som markerar varumärkets 100-årsjubileum. Konceptet är utvecklat med fokus på exklusivitet, komfort och integritet. Konceptdäcket Goodyear C100 är framtaget med extra stor dimension och estetik som matchar den spektakulära designen hos 19_19 Concept.

1

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Motormagasinet söker reporter

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Koppla greppet med Kamasa

Här är Hedin Bils expansion 2018

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Se alla Företagens egna nyheter

Våra Vagnar

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Trådlös kamera - WIFI HD

GT80 MINI - stötsäker och IP-67-klassad diagnos baserad på Windows10.

MAHA firar 50 år

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafik...

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Total lanserar en banbrytande produktserie med smörjmedel för el- och hybri...

Sänd till en kollega

0.126