23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Kan det bli bättre än så här?

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Det finns bilmodeller är snabbare. Det finns de som är större. Det ska, enligt uppgift också finnas de som är bekvämare men när det kommer till kritan: Behövs det värre, större, bekvämare och snabbare än så här?

Vi har blivit vana vid elektriskt inställbara och uppvärmda stolar som tillval i de flesta bilar idag. I många har till och med finesser som ventilerade skinnsäten och messagefunktion letat sig in. I de flesta fall kan man justera stolarna lite grann upp eller ner, framåt eller bakåt. Man kan få någon slags rörelse i ryggstödet som man kan förnimma om man sitter alldeles stilla och koncentrerar sig.

Läs fler provkörningar: Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4

När det kommer till den bil där sådana bekvämligheter oftast sett sitt ljus första gången så är det på allvar. Här trycker massören i stolen på ordentligt. Skillnaden mellan stolarnas högsta och lägsta, främre och bakre läge är enorm. Här kan ALLA hitta en bekväm körställning oavsett hur man är skapt. Dessutom finns alla inställningar och bekvämligheter även för baksätespassagerarna. I den version vi provade var antal sittplatser i baksätet begränsade till två men vilka stolar!

Värmen är inte begränsad till stolarna och ratten. Nej då; här kan du grilla armarna med uppvärmda zoner både i armstöden både i mittkonsollen och i dörrsidorna. Allt är givetvis, som så oändligt mycket annat, justerbart i menysystemet. Jag hoppas att det ingår en tvådagarskurs i hur du kan anpassa din bil när du rullar ut den från handlaren. Alla färgkombinationer du kan ställa in i kupébelysningen och alla ljudinställningar du kan göra för att inte tala om alla varianter på sittställning du kan få till.

I baksätet finns ett kylskåp lagom stort för ett par flaskor champagne, två skärmar med HDMI-anslutningar och TV-mottagare med trådlös fjärrkontroll så att passagerarna kunde se på var sin TV-kanal eller film eller koppla upp datorn. Naturligtvis är 3D-ljudanläggningen från Burmester av samma klass. 27 högtalare på tillsammans 1590 watt ser till den saken.

Chassit är naturligtvis mycket väl avstämt. Bekvämt luftfjädrat och dessutom höj- och sänkbart med en knapp när du kör in på den dåliga vägen, sista biten till sommarresidenset. Där kommer Mercedes-Benz system för 4-hjulsstyrning också väl till pass.

Ute på asfalten ser alla de aktiva säkerhetssystemen om att du håller dig där du ska. Farthållaren anpassar farten till framförvarande, bil ochtill vägens kurvighet beskaffenhet. Ju kurvigare väg desto med sänks farten. Om du vill.

Vill du gasa så går det också bra. Dieselsexan på fyra liter ger 340 hästkrafter vid drygt 3500 varv och vridet på 700 Nm kommer redan vis 1200 varv. Kraften går ut genom alla fyra hjulen via en niostegad automatlåda. Någon manuell variant finns det inte och varför skulle det göra det?

I kurvorna blåser stolarnas yttre sidokanter upp sig och stöttar dig när det behövs utan att du känner dig klämd som i en bilstol av sportigare karaktär. Fjädring och stötdämpning anpassar sig efter vägen och tillsammans gör allt detta att du då och då måste slänga ett öga på hastighetsmätaren för att se hur fort det faktiskt går. Om du inte kör på farthållaren förstås. Då behöver du inte ens göra det.

Ekipaget kostar från 890000:- med den enklaste motorn och från 966000:- med den motorn som satt i vår testbil. Med de utrustningsalternativ som fanns på ”vår” bil låg prislappen på cirka 1,6 miljoner kronor.

Med den prislappen är valet inte helt lätt. En Mercedes-Benz S400D 4-matic eller fem stycken Mercedes-Benz A200 utan lull-lull?

Läs fler provkörningar: Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4

FAKTA Mercedes-Benz S 400 D 4-matic
Mått:
Längd 512 cm, Bredd 190 cm, Höjd 149 cm
Tjänstevikt: 2060 kg
Motor: Rak 6-cylindrig Dieselsexa med turbo, 340 hkr vid 3600 – 4400 varv/minut och 700 Nm vid 1200 – 3200 varv/minut.
Fartresurser: 0-100 km/h: 5,2 sekunder, Toppfart begränsad till 250 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning 6,9 l/100km, stad: 8,5 l/100km, landsväg 4,8 l/100km.

Utsläpp: CO2 150 g/km



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

AB Volvo har lämnat in en stämning mot Scania till patent- och marknadsdomstolen.

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

Arkiv

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

1

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Så ska PSA bredda eftermarknadsaffären

Nu lanserar franska PSA-koncernen sitt nya servicekoncept för verkstäder – Euro Repar - och de riktar sig enbart till märkesauktoriserade verkstäder.

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Han har reningstekniken som kan ge fordonstvättarna rent miljösamvete

”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”

Här är vinnarna på Motorgalan 2018

Bilder från Motorgalan

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

Se alla Företagens egna nyheter

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Sänd till en kollega

0.196