PROVKÖRNING: Kan det bli bättre än så här?

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Det finns bilmodeller är snabbare. Det finns de som är större. Det ska, enligt uppgift också finnas de som är bekvämare men när det kommer till kritan: Behövs det värre, större, bekvämare och snabbare än så här?

Vi har blivit vana vid elektriskt inställbara och uppvärmda stolar som tillval i de flesta bilar idag. I många har till och med finesser som ventilerade skinnsäten och messagefunktion letat sig in. I de flesta fall kan man justera stolarna lite grann upp eller ner, framåt eller bakåt. Man kan få någon slags rörelse i ryggstödet som man kan förnimma om man sitter alldeles stilla och koncentrerar sig.

Läs fler provkörningar: Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4

När det kommer till den bil där sådana bekvämligheter oftast sett sitt ljus första gången så är det på allvar. Här trycker massören i stolen på ordentligt. Skillnaden mellan stolarnas högsta och lägsta, främre och bakre läge är enorm. Här kan ALLA hitta en bekväm körställning oavsett hur man är skapt. Dessutom finns alla inställningar och bekvämligheter även för baksätespassagerarna. I den version vi provade var antal sittplatser i baksätet begränsade till två men vilka stolar!

Värmen är inte begränsad till stolarna och ratten. Nej då; här kan du grilla armarna med uppvärmda zoner både i armstöden både i mittkonsollen och i dörrsidorna. Allt är givetvis, som så oändligt mycket annat, justerbart i menysystemet. Jag hoppas att det ingår en tvådagarskurs i hur du kan anpassa din bil när du rullar ut den från handlaren. Alla färgkombinationer du kan ställa in i kupébelysningen och alla ljudinställningar du kan göra för att inte tala om alla varianter på sittställning du kan få till.

I baksätet finns ett kylskåp lagom stort för ett par flaskor champagne, två skärmar med HDMI-anslutningar och TV-mottagare med trådlös fjärrkontroll så att passagerarna kunde se på var sin TV-kanal eller film eller koppla upp datorn. Naturligtvis är 3D-ljudanläggningen från Burmester av samma klass. 27 högtalare på tillsammans 1590 watt ser till den saken.

Chassit är naturligtvis mycket väl avstämt. Bekvämt luftfjädrat och dessutom höj- och sänkbart med en knapp när du kör in på den dåliga vägen, sista biten till sommarresidenset. Där kommer Mercedes-Benz system för 4-hjulsstyrning också väl till pass.

Ute på asfalten ser alla de aktiva säkerhetssystemen om att du håller dig där du ska. Farthållaren anpassar farten till framförvarande, bil ochtill vägens kurvighet beskaffenhet. Ju kurvigare väg desto med sänks farten. Om du vill.

Vill du gasa så går det också bra. Dieselsexan på fyra liter ger 340 hästkrafter vid drygt 3500 varv och vridet på 700 Nm kommer redan vis 1200 varv. Kraften går ut genom alla fyra hjulen via en niostegad automatlåda. Någon manuell variant finns det inte och varför skulle det göra det?

I kurvorna blåser stolarnas yttre sidokanter upp sig och stöttar dig när det behövs utan att du känner dig klämd som i en bilstol av sportigare karaktär. Fjädring och stötdämpning anpassar sig efter vägen och tillsammans gör allt detta att du då och då måste slänga ett öga på hastighetsmätaren för att se hur fort det faktiskt går. Om du inte kör på farthållaren förstås. Då behöver du inte ens göra det.

Ekipaget kostar från 890000:- med den enklaste motorn och från 966000:- med den motorn som satt i vår testbil. Med de utrustningsalternativ som fanns på ”vår” bil låg prislappen på cirka 1,6 miljoner kronor.

Med den prislappen är valet inte helt lätt. En Mercedes-Benz S400D 4-matic eller fem stycken Mercedes-Benz A200 utan lull-lull?

Läs fler provkörningar: Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4

FAKTA Mercedes-Benz S 400 D 4-matic
Mått:
Längd 512 cm, Bredd 190 cm, Höjd 149 cm
Tjänstevikt: 2060 kg
Motor: Rak 6-cylindrig Dieselsexa med turbo, 340 hkr vid 3600 – 4400 varv/minut och 700 Nm vid 1200 – 3200 varv/minut.
Fartresurser: 0-100 km/h: 5,2 sekunder, Toppfart begränsad till 250 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning 6,9 l/100km, stad: 8,5 l/100km, landsväg 4,8 l/100km.

Utsläpp: CO2 150 g/km



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

LEDARE: Vi börjar lita på självkörande bilar

CHEF-Intervjun: "Vi ska bli mindre säsongskänsliga"

Stor satsning på utveckling av självkörande fordon i Stockholm

”Japanerna har hela tiden varit skeptiska till dieselteknologin”

Att Toyota och Nissan sakta men säkert fasar ut dieselbilarna ur sina modellprogram är helt logiskt eftersom de aldrig riktigt trott på dieselteknologin. Det menar en tysk professor.

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Världens snabbaste process för lackarbeten

Nyhetsbrev

Vill se globala åtgärder för hållbar batteritillverkning

Arkiv

Berners i Sundsbruk anlitar DEKRA för kalibrering verktyg

SFVF och Verkstadsföretagarna har startat utbildningen av Branschambassadörer

Inte bara bildelar utan 6 miljoner korvar också

Från bildelar till 6 miljoner korvar har Biltema de senaste åren utvecklats till en av de största cafékedjorna i Sverige. Omsättningen i caféerna ökar med 30–40 procent per år.

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Ökad dieselförsäljning under april

Volvo-verkstäder glömmer berätta att trimning kräver registreringsbesiktning

Volvo-verkstäder som säljer Volvos egen motortrimningsats Polestar informerar inte kunden om att bilen måste registreringsbesiktas efter trimningen för att vara laglig att köra. Vissa tipsar till och med kunden om att hålla tyst.

Mercedes-Benz startar team för Formel E

Ännu ett bilmärke satsar nu på Formel E. Mercedes-Benz EQ Formula E Team är namnet på Mercedes stora satsning på Formel E. 2019/20 debuterar man med två bilar i ABB FIA Formula E Championship.

Tecknen som tidigt antydde japanernas ljumma intresse för diesel

Sveriges bästa ungdomsmekaniker

Årets slutprov har avslutats och Sveriges bästa ungdomsmekaniker har nu utsetts.

Laddbart ökar i storstäderna

Ny väderfabrik simulerar alla väder

Dragracingens pionjärer möts under EM 7-10 juni

Tusentals Volvo-bilar kan vara olagliga att köra

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

"Laga plast istället för att byta ut"

Allt färre köper begagnade bilar

Försäljningen av begagnade bilar minskade med 3,6 procent under första kvartalet 2018 jämfört med året innan. I mars tappade försäljningen hela 9,8 procent.

Nu införs nya besiktningsregler för gasfordon

De nya regler för besiktning som börjar gälla nu på söndag den 20 maj rör även fordon som drivs med gas. Det handlar om över 20 000 fordon med gastank som innan årets slut måste besiktas enligt de nya kraven.

17 personer omkom i apriltrafiken på väg

PROVKÖRNING: Kan det bli bättre än så här?

Opus har fått stort kontrakt för fordonsbesiktning i Chile

Biltema storsatsar på varuhus

Ford säljer snart bara suvar i USA

PROVKÖRNING: En på dryga dussinet

Plus

CHEF-intervjun: ”Vi har en stor potential att växa i Sverige”

BMW Concept iX3 visas upp på Auto China 2018

Concentric AB utser försäljningschef för motorprodukter i Europa och Asien

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Se alla Företagens egna nyheter

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

IRT från Hedson 50 år!

Nyckeln till körkomfort

Foliering av båtskrov till Bil & Marin

Fem tips för att komma igång med arbetsmiljöarbetet på däckverkstaden

Nya medlemmar i GEYSER-Familjen!

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Sänd till en kollega

0.138