23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Kan det bli bättre än så här?

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Det finns bilmodeller är snabbare. Det finns de som är större. Det ska, enligt uppgift också finnas de som är bekvämare men när det kommer till kritan: Behövs det värre, större, bekvämare och snabbare än så här?

Vi har blivit vana vid elektriskt inställbara och uppvärmda stolar som tillval i de flesta bilar idag. I många har till och med finesser som ventilerade skinnsäten och messagefunktion letat sig in. I de flesta fall kan man justera stolarna lite grann upp eller ner, framåt eller bakåt. Man kan få någon slags rörelse i ryggstödet som man kan förnimma om man sitter alldeles stilla och koncentrerar sig.

Läs fler provkörningar: Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4

När det kommer till den bil där sådana bekvämligheter oftast sett sitt ljus första gången så är det på allvar. Här trycker massören i stolen på ordentligt. Skillnaden mellan stolarnas högsta och lägsta, främre och bakre läge är enorm. Här kan ALLA hitta en bekväm körställning oavsett hur man är skapt. Dessutom finns alla inställningar och bekvämligheter även för baksätespassagerarna. I den version vi provade var antal sittplatser i baksätet begränsade till två men vilka stolar!

Värmen är inte begränsad till stolarna och ratten. Nej då; här kan du grilla armarna med uppvärmda zoner både i armstöden både i mittkonsollen och i dörrsidorna. Allt är givetvis, som så oändligt mycket annat, justerbart i menysystemet. Jag hoppas att det ingår en tvådagarskurs i hur du kan anpassa din bil när du rullar ut den från handlaren. Alla färgkombinationer du kan ställa in i kupébelysningen och alla ljudinställningar du kan göra för att inte tala om alla varianter på sittställning du kan få till.

I baksätet finns ett kylskåp lagom stort för ett par flaskor champagne, två skärmar med HDMI-anslutningar och TV-mottagare med trådlös fjärrkontroll så att passagerarna kunde se på var sin TV-kanal eller film eller koppla upp datorn. Naturligtvis är 3D-ljudanläggningen från Burmester av samma klass. 27 högtalare på tillsammans 1590 watt ser till den saken.

Chassit är naturligtvis mycket väl avstämt. Bekvämt luftfjädrat och dessutom höj- och sänkbart med en knapp när du kör in på den dåliga vägen, sista biten till sommarresidenset. Där kommer Mercedes-Benz system för 4-hjulsstyrning också väl till pass.

Ute på asfalten ser alla de aktiva säkerhetssystemen om att du håller dig där du ska. Farthållaren anpassar farten till framförvarande, bil ochtill vägens kurvighet beskaffenhet. Ju kurvigare väg desto med sänks farten. Om du vill.

Vill du gasa så går det också bra. Dieselsexan på fyra liter ger 340 hästkrafter vid drygt 3500 varv och vridet på 700 Nm kommer redan vis 1200 varv. Kraften går ut genom alla fyra hjulen via en niostegad automatlåda. Någon manuell variant finns det inte och varför skulle det göra det?

I kurvorna blåser stolarnas yttre sidokanter upp sig och stöttar dig när det behövs utan att du känner dig klämd som i en bilstol av sportigare karaktär. Fjädring och stötdämpning anpassar sig efter vägen och tillsammans gör allt detta att du då och då måste slänga ett öga på hastighetsmätaren för att se hur fort det faktiskt går. Om du inte kör på farthållaren förstås. Då behöver du inte ens göra det.

Ekipaget kostar från 890000:- med den enklaste motorn och från 966000:- med den motorn som satt i vår testbil. Med de utrustningsalternativ som fanns på ”vår” bil låg prislappen på cirka 1,6 miljoner kronor.

Med den prislappen är valet inte helt lätt. En Mercedes-Benz S400D 4-matic eller fem stycken Mercedes-Benz A200 utan lull-lull?

Läs fler provkörningar: Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4

FAKTA Mercedes-Benz S 400 D 4-matic
Mått:
Längd 512 cm, Bredd 190 cm, Höjd 149 cm
Tjänstevikt: 2060 kg
Motor: Rak 6-cylindrig Dieselsexa med turbo, 340 hkr vid 3600 – 4400 varv/minut och 700 Nm vid 1200 – 3200 varv/minut.
Fartresurser: 0-100 km/h: 5,2 sekunder, Toppfart begränsad till 250 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning 6,9 l/100km, stad: 8,5 l/100km, landsväg 4,8 l/100km.

Utsläpp: CO2 150 g/km

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Se alla Företagens egna nyheter

Vilket fordon kör du?

ACTICHARGE 750 - Professionell batteriladdare.

Produktnyhet från Purflux!

25 Years TecDoc Standard in 2019:

Mini arbetsbelysning

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspo...

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.109