23948sdkhjf

LEDARE: Vi börjar lita på självkörande bilar

Trots att vi har väldigt lite erfarenhet av självkörande bilar så börjar vi lite på teknologin. Det visar en rapport.

Det är ytterst få människor som sett en självkörande bil. Och ännu färre
som kört eller rättare sagt åkt i en självkörande bil. Ändå visar en ny
undersökning att de tillfrågade har högt förtroende i säkerheten med
självkörande bil. Hur kan det gå ihop? Vi vet det inte, men så här blev
utfallet av undersökningen.

Konsumenter börjar lita på självkörande bilar. Deloittes rapport 2018 Deloitte Global Automotive Consumer Study, visar att färre konsumenter upplever att självkörande fordon känns osäkra.

Även konsumenternas syn på köpprocessen förändras, med en ökande andel som kan tänka sig att köpa nästa bil online direkt från tillverkaren.

Konsumenter är alltså på väg att acceptera självkörande fordon. I USA tycker 47 procent av konsumenterna att självkörande bilar känns osäkra, en betydligt lägre siffra än förra årets 74 procent. Samma tendens är tydlig i de andra länderna som inkluderats i studien, som Tyskland (45 procent i år vs 72 procent i fjol), Frankrike (37 procent vs 65 procent) och Sydkorea (54 procent vs 81 procent). Största förändringen har skett i Kina med 62 procent år 2017 och endast 26 procent i årets studie.

När större teknikskiften sker, som med självkörande bilar, är det viktigt att konsumenterna har förtroende för de varumärken som ska leverera de nya teknologierna. Säkerhet och förståelse för kundens preferenser och livssituation är andra viktiga faktorer som bestämmer hur snabbt förändringarna slår igenom, konstaterar Martin Larsson, partner på Deloitte och expert inom fordonsindustrin.

Konsumenterna i undersökningen är generellt nöjda med återförsäljaren och säljupplevelsen vid sitt senaste bilköp. Däremot ogillade de faktorer som problematisk prissättning samt att köpet tog för lång tid och innefattade för mycket pappersarbete.

Undersökningen visar också att konsumenter förväntar sig en sömlös köpupplevelse oavsett vad de handlar, från matvaror till resor och banktjänster. En integrerad online-till-offline e-handel skulle skapa en snabbare säljprocess, större transparens kring pris och minska pappersarbetet vid bilköp.

När det gäller fordon med alternativa drivmedel är de kinesiska bilköparna mest intresserade. Hela 61 procent svarar att de kommer att prioritera hybrider och liknande nästa gång de ska köpa bil. Och tre fjärdedelar av bilköparna i Indien har svarat att de skulle föredra att köpa sin nya bil direkt från tillverkaren istället för från en bilhandlare.

Olle Holm
chefredaktör
olle.holm@nordiskemedier.se

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078