23948sdkhjf

Volvo-verkstäder glömmer berätta att Polestar-trimning kräver registreringsbesiktning

Volvo-verkstäder som säljer Volvos egen motortrimningsats Polestar informerar inte kunden om att bilen måste registreringsbesiktas efter trimningen för att vara laglig att köra. Vissa tipsar till och med kunden om att hålla tyst.

Företaget Polestar, som numera ägs av Volvo Cars, säljer via auktoriserade Volvo-handlare sedan 2012 motoroptimeringsatser till en rad olika Volvo-modeller med både bensin- och dieselmotor.

En personbil som får sin motor förändrad så att motoreffekten höjs måste genomgå en registreringsbesiktning för att bilen ska vara laglig att köra på väg. För att bli godkänd i en sådan besiktning behöver i princip biltillverkaren kunna intyga att bilen utan problem eller risker klarar av den högre belastningen som den högre effekten innebär. Ett sådant intyg lämnar Polestar.

Läs även: Tusentals Volvo kan vara olagliga att köra

Många Volvo-auktoriserade bilhandlare informerar inte den som beställer en Polestar-optimering av sin Volvo om att bilen enligt lag ska registreringsbesiktas efter optimeringen. Det visar i alla fall den rundringning som undertecknad gjorde till lite drygt dussinet Volvo-auktoriserade handlare efter att själv ha beställt en Polestar-optimering till min Volvo.

Jag undersökte med ansvarig för Polestar hos oss på Volvo Car Sverige och fick följande svar: ”Vi ska informera om att bilen behöver ombesiktigas efter en Polestar-optimering. Våra Volvohandlare har den kunskapen och ska informera er kunder som gör det.”

Så svarar Volvo Cars presschef Annika Bjerstaf i ett mejl när Motormagasinet informerar henne om att flertalet Volvo-auktoriserade ger felaktig information om kravet på registreringsbesiktning efter motortrimning.

Läs även: Tusentals Volvo kan vara olagliga att köra

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078