23948sdkhjf

Online-bokning på frammarsch Autobutler-verkstad prisas för att ha dragit in 3 miljoner

Det blev diplom för Verkstadspartner Vasastan i Stockholm sedan verkstaden slagit rekord i digital omsättning. Man har lyckats dra in över tre miljoner kronor på online-kunder genom verkstadsportalen autobutler.se.

-Vi insåg tidigt att kunder kommer föredra använda nätet för att boka ett verkstadsbesök. För bara fem år sedan knackade nästa alla våra kunder på dörren eller bokade reparationer och service via telefon men det har helt förändrats. Idag strömmar bilägarna in via nätet, berättar Anders Elf och Fabian Benaguti från Verkstadspartner Vasastan.

- Vi samlar statistik över omsättningen för alla våra verkstäder och skickar löpande ut diplom till mekanikerna varje gång de omsätter mer än 500 000 kronor via oss. Den här våren har visat sig vara väldigt lukrativ för verkstäderna och en av dem har lyckats skicka ut räkningar på över tre miljoner kronor till digitala kunder, förklarar Christian Legêne vd på autobutler.se. Han tillägger att förutom de omedelbara intäkterna lyckas verkstäderna ofta behålla kunderna till nästa gång och därmed är det egentliga värdet betydligt högre.

År 2018 ser ut att bli ett väldigt bra år för våra verkstäder. Det beror på att vårens kampanjer har lockat en väldigt stor mängd bilägare på nätet till verkstäderna. Efteråt blir kunderna ofta stammisar och inför nästa uppdrag går de tillbaka till samma mekaniker.

- Om man är först med att lyckas få positiva omdömen från online-kunder kommer det automatiskt locka flera bilägare till verkstaden. Vi är imponerade över hur de bästa verkstäderna aktivt använder autobutler.se i sitt försäljningsarbete och hur de målinriktat satsar på digitala kunder, säger Legêne.

Verkstäderna som omsätter mest är inte de som erbjuder det lägsta priset, det är nämligen bara 30 procent av bilägarna som väljer den billigaste offerten på autobutler.se. Verkstäderna som gör bäst ifrån sig vinner istället på grund av sitt omdöme, platsen de är lokaliserade på och beskrivning av offerten.

- Vi ser att när bilägarna väljer mellan tre verkstäder börjar de alltid genom att titta på omdömena. Om man som verkstad från början lagt ner mycket jobb på att ta hand om bilägaren komma det att visa sig i omdömet. Vilket i sin tur kommer leda till att fler bilägare vill besöka verkstaden, jämfört med grannverkstaden som kanske inte har lika många omdömen. Därför ser vi nu att fler och fler verkstäder når miljonomsättning hos oss på autobutler.se, säger Christian Legêne.

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078