23948sdkhjf

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Det finns fler bil- och motorförsäkringar än någon annan försäkring. Konsumentverket har granskat tolv bilförsäkringar och funnit att det finns brister och otydligheter i en majoritet av dem.  Som konsument kan det vara svårt att reda ut vad försäkringen omfattar och inte omfattar – avtalsvillkoren kan vara mer än 80 sidor långa. Det är förmodligen få som läser igenom så många sidor. De flesta av oss tar kanske bara del av det som lyfts fram i informationen före köp eller i reklamen.

– Ändå är det viktigt att bilägaren får koll på vad som ingår. Det gäller att förstå vilket skydd man har och ta ställning till om man behöver tillägg eller inte. En risk är att man tror att försäkringen är mer omfattande än vad som är fallet och att man upptäcker det först när en skada inträffat. Man kan också vara överförsäkrad, det vill säga betalar för tillägg som man inte behöver, säger Elin Steno, jurist vid Konsumentverket.

Det här ställer stora pedagogiska krav på bolagen: de måste presentera innehållet och begränsningarna på ett enkelt och tydligt sätt. Det gäller också att inte lova för mycket i reklamen och på så vis skapa en övertro på försäkringen. Det är inte heller tillåtet att blanda förköpsinformation och reklam, vilket många företag gör.

– Vi ser att företagen gärna använder svepande formuleringar med orden ”tryggt” och ”enkelt”, utan att närmare förklara vad det betyder. Försäkringen kan därför se ut att ha fördelar som andra inte har. Det kan skapa fel förväntningar hos konsumenten, säger hon.

Konsumentverket har funnit skrivningar som kan tolkas som att försäkringen ersätter alla skador oavsett vad som hänt. Ibland låter det som att hyrbilen inte kostar något, trots att konsumenten måste betala en del själv. Konsumentverket påpekar också att när bolag lyfter fram personer som vittnar om försäkringens förträfflighet måste de vara verkliga, annars ska det framgå att de inte är det.

Myndigheten har även stött på avtalsvillkor som strider mot lagen eller är olämpliga eftersom balansen mellan bolag och konsument blir skev, till bolagens fördel. Ett exempel är krav på att polisanmäla skada på en viss ort, när man numer oftast anmäler skada på webben eller per telefon. Ett annat är felaktig information om Allmänna reklamationsnämnden, något som gör att konsumenten kan missa möjligheten att få hjälp vid en tvist. Ett tredje exempel är villkor som begränsat konsumentens rätt att välja ombud vid en tvist.

De bolag som ingått i granskningen har fått ta del av resultatet och Konsumentverket kommer att följa upp de brister som uppmärksammats.

Läs hela granskningen här:

Hela granskningen - PM granskning av bilförsäkringar

 

Pressinformation: Konsumentverket

 

Bild: Colourbox

 

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078