23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Med Fiats starka 2,2-litersdiesel under huven gör nya Alfa Giulia skäl för beteckningen snål racerdiesel.

Fiat och Alfa Romeo har delvis lyft sig i håret när det gäller kvalitet de senaste åren och Fiat dominerar totalt husbilsmarknaden i Sverige. Och häromåret lanserade man den kanske snyggaste och körgladaste Alfan någonsin med toppbetyg i krocktest och som rosats av motorpressen. Kanske börjar Fiat-koncernens ansträngningar i Sverige nu att ge utdelning.

Klicka på bilden för att se fler bilder på bilen!

Läs fler provkörningar: Mercedes S 400 D 4-Matic

Nya Alfa Giulia är precis lika bra som världens motorjournalister slagit fast. Till och med ännu bättre. Fiat-koncernens 2,2 liter stora dieselfyra som sitter under huven på den Alfa Romeo Giulia vi kör lyckas för det första med konststycket att vara både körglad och komma i närheten av den bränsleförbrukning som tillverkaren anger. För det andra så slår den alla tyska konkurrenter på fingrarna när det gäller att leverera maximalt vridmoment;

450 Newtonmeter vid 1750 varv per minut ur den 2,2 liter stora och 180 hästar starka dieselfyran är mer bottendrag för dieseldropparna än någon annan tysk kan ståta med.

Visserligen når inte vår Giulia ner till tillverkarens angivna förbrukning om knappa 4 deciliter per mil, men strax över 0,5 liter mil är ändå inte långt ifrån bäst i klassen.

Den Giulia vi kör heter för övrigt ”Advanced Efficiency” och är en snålvariant utrustad med bland annat lättrullande däck på 16-tumsfälgar, vilket gör att den (i alla fall enligt den gamla körtestcykeln) klassas som miljöbil eftersom den släpper ut 99 gram koldioxid per kilometer.

På krokiga smala asfaltsvägar i Uppland märker vi att styrningen är ganska direkt, men vänjer oss ganska snabbt – till skillnad från många andra motorjournalister som provkört den och klagar på för känslig styrning. Chassisättningen och väghållningen är makalöst bra. Visst känns broskarvar och tjälskador mer än i exempelvis en Mercedes E-klass eller BMW 5-serien. Men Alfa Romeo är och har alltid varit bilen för den som vill köra snarare än att bli skjutsad.

Att betygsätta design och inredning är en synnerligen subjektiv syssla. Låt oss därför nöja oss med att konstatera att Alfa Romeo Giulia har fått åtskilligt med beröm i bilvärlden för sitt utseende och att inredningen karakteriseras av sådant som vi svenskar är kända för att uppskatta – den är avskalad, stram med mjuka linjer och mycket sparsamt beströdd med knappar och vred och den har fått beröm för hög kvalitetskänsla i inredningen.

Läs fler provkörningar: Mercedes S 400 D 4-Matic

FAKTA Alfa Romeo Giulia Advanced Efficiency

Motor: Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler/cyl. Kamrem. Turbo. Kompression 15,5:1. Cylindervolym 2 143 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 3 750 r/min, max vridmoment 450 Nm vid 1 750 r/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift. 8-växlad automat (ZF).
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 4 länkarmar per sida.
Styrning: elservo.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/50 R17.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 282, längd 464, bredd 186, höjd 144, spårvidd f/b 156/162. Tjänstevikt 1 520. Max släpvagnsvikt 1 600. Tank 52 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 480 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 6,8 s, toppfart 230 km/h.
Garantier: Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ford: Service utan mänsklig kontakt

Ford i Sverige börjar, tillsammans med sina återförsäljare, erbjuda en ny servicemöjlighet för sina verkstadskunder.

MRF efterfrågar hjälp från försäkringsbolagen

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Hämta- och lämnaservice hos Mekonomen

Även Mekonomen har märkt av en ökad oro hos sina kunder sedan coronaviruset började sprida sig. Nu utökar de sin hämta- och lämnaservice till ytterligare 200 verkstäder.

NTF vill riskutbilda tunga förare

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Det framgår av en rapport från Trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

Nyhetsbrev

Högst antal Godkänd bilverkstad från Mekonomen

Arkiv

Teknikföretagen vill se handlingsplan för ekonomin

Svensk industri och ekonomi behöver omgående en handlingsplan för återgång till det normala. Det uppger Teknikföretagens vd Klas Wåhlberg.

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

FKG: Mer än 100 underleverantörer planerar permittera

Skyactiv X – bensinmotorn lajvar dieselmotor

Mazda tror på bensinmotorns framtid. Deras Skyactiv X-motor kan arbeta som en dieselmotor genom kompressionständning men styr förbränningen med ett tändstift.

PROVKÖRNING: Mazdan som tänder dubbelt

Hur kan man få dieselmotorns låga förbrukning, bensinmotorns pigga varvtal och mjuka gång men slippa kväveoxiderna? Mazda tog fram Skyactiv X – motorn som tänder dubbelt.

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Inte fler klimatbonusbilar som exporteras

Klimatbonusbilar exporteras inte oftare än andra bilar. Det menar M Sverige som sammanställt en rapport baserat på en ny granskning av fordonsexporten de senaste åren. Ett helt motsatt resultat än från tidigare granskningar på samma område.

Meca börjar med hämta-lämna-service

Regeringen presenterar krispaket för småföretag

Nu presenterar regeringen ytterligare åtgärder för att mildra de ekonomiska konsekvenserna av virusutbrottet.

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Dubbdäcken får sitta på längre

Precis som branschorganisationerna MRF, SFVF och DRF begärt förlängs nu perioden för dubbdäcken. Det generella undantaget från reglerna gäller från 15 april till den 30 april.

Hjälp till verkstäder som kämpar mot konkurs

Försök att sänka de fasta kostnaderna, hitta nya försäljningsvägar och kanske rent av ta ut semester. Motorbranschens riksförbund (MRF) ger de små verkstäderna tips hur de kan göra för att försöka undvika konkurs.

Fortfarande gott om reservdelar för verkstäderna

Fordonsbranschen påverkas kraftigt av coronapandemin. Trots nedstängda fabriker hos underleverantörer finns ännu ingen större oro över reservdelsbrist bland verkstäder.

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Mopedbilar servas som andra bilar

Mopedbilar syns alltmer i trafiken. Precis som vanliga bilar behöver de regelbunden service och reparationer. Bergby Motorcenter både säljer och servar de små bilarna.

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Ett beslut väntar i Kiruna

Meca skriver avtal med Göteborgs Stad

Opus öppnar ny station i Malmö

Utan verkstad stannar landet

Biltema lanserar drive- in

Hundra Godkända bilverkstäder hos Autoexperten

Begär att förlänga dubbdäcksperioden

Virusisolerade räddas av bildelningsapp

Ny hållbarhetsmärkning för däckmaterial

Ledare #11: Storbråk i sandlådan

Se alla Företagens egna nyheter

Dubbdäck förlängs till 30 april

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Det absolut senaste inom arbetsbelysning

Vi levererar enligt plan och hälsar nya projekt välkomna.

Se hit! Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor!

Utbildning och kompetens under coronakrisen

Webbutbildning hos Kia blev succé

Valvoline 5w30 och 5w30 Longlife Olja

Hyundai i30 Fastback N-Line (type PDEN) 06/’17

Lazer’s banbrytande adaptiva extraljusramp

Pollentider!

Motordag för verkstadskunder...

Däckhantering med Formac

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | BMW F11 F07

Så jobbar du godkänt med AC-service

Kan extraljus användas som backljus?

100% Ekologisk Absorbent - ADSORBIUM95 - Nytt hos oss!

Starkt rustade för framtiden!

Angående rådande förhållanden pga. Covid-19

Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor i Kista

Audi E-Tron avtagbar dragkrok från GDW T60

G A Lindberg informarerar med anledning av COVID-19

Kvalitets luftbälgar till BMW X5 & X6

PPG-maskin revolutionerar färgblandningen hos Upplands Motor

Nyframtagna specialaxlar till sänkta Volvobilar!

Sänd till en kollega

0.219