23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Med Fiats starka 2,2-litersdiesel under huven gör nya Alfa Giulia skäl för beteckningen snål racerdiesel.

Fiat och Alfa Romeo har delvis lyft sig i håret när det gäller kvalitet de senaste åren och Fiat dominerar totalt husbilsmarknaden i Sverige. Och häromåret lanserade man den kanske snyggaste och körgladaste Alfan någonsin med toppbetyg i krocktest och som rosats av motorpressen. Kanske börjar Fiat-koncernens ansträngningar i Sverige nu att ge utdelning.

Klicka på bilden för att se fler bilder på bilen!

Läs fler provkörningar: Mercedes S 400 D 4-Matic

Nya Alfa Giulia är precis lika bra som världens motorjournalister slagit fast. Till och med ännu bättre. Fiat-koncernens 2,2 liter stora dieselfyra som sitter under huven på den Alfa Romeo Giulia vi kör lyckas för det första med konststycket att vara både körglad och komma i närheten av den bränsleförbrukning som tillverkaren anger. För det andra så slår den alla tyska konkurrenter på fingrarna när det gäller att leverera maximalt vridmoment;

450 Newtonmeter vid 1750 varv per minut ur den 2,2 liter stora och 180 hästar starka dieselfyran är mer bottendrag för dieseldropparna än någon annan tysk kan ståta med.

Visserligen når inte vår Giulia ner till tillverkarens angivna förbrukning om knappa 4 deciliter per mil, men strax över 0,5 liter mil är ändå inte långt ifrån bäst i klassen.

Den Giulia vi kör heter för övrigt ”Advanced Efficiency” och är en snålvariant utrustad med bland annat lättrullande däck på 16-tumsfälgar, vilket gör att den (i alla fall enligt den gamla körtestcykeln) klassas som miljöbil eftersom den släpper ut 99 gram koldioxid per kilometer.

På krokiga smala asfaltsvägar i Uppland märker vi att styrningen är ganska direkt, men vänjer oss ganska snabbt – till skillnad från många andra motorjournalister som provkört den och klagar på för känslig styrning. Chassisättningen och väghållningen är makalöst bra. Visst känns broskarvar och tjälskador mer än i exempelvis en Mercedes E-klass eller BMW 5-serien. Men Alfa Romeo är och har alltid varit bilen för den som vill köra snarare än att bli skjutsad.

Att betygsätta design och inredning är en synnerligen subjektiv syssla. Låt oss därför nöja oss med att konstatera att Alfa Romeo Giulia har fått åtskilligt med beröm i bilvärlden för sitt utseende och att inredningen karakteriseras av sådant som vi svenskar är kända för att uppskatta – den är avskalad, stram med mjuka linjer och mycket sparsamt beströdd med knappar och vred och den har fått beröm för hög kvalitetskänsla i inredningen.

Läs fler provkörningar: Mercedes S 400 D 4-Matic

FAKTA Alfa Romeo Giulia Advanced Efficiency

Motor: Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler/cyl. Kamrem. Turbo. Kompression 15,5:1. Cylindervolym 2 143 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 3 750 r/min, max vridmoment 450 Nm vid 1 750 r/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift. 8-växlad automat (ZF).
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 4 länkarmar per sida.
Styrning: elservo.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/50 R17.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 282, längd 464, bredd 186, höjd 144, spårvidd f/b 156/162. Tjänstevikt 1 520. Max släpvagnsvikt 1 600. Tank 52 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 480 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 6,8 s, toppfart 230 km/h.
Garantier: Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DTM kommer till Sverige

Bilhandlare i Kiruna lovar belöning till tipsare

Unik fordonsutbildning i Skövde invigd

Nyutvecklad brandfilt kan kväva elbilsbränder

Det norska brandväsendet har testat och infört brandfiltar som kan kväva envisa elbilsbränder. Det rapporterar motormagasinet.dk.

Praktikant dog efter arbetsolycka

CTEK invigde nya lokaler

Svenska företaget CTEK har invigt sina nya lokaler i Norrköping. Den nya anläggningen investerades till följd av att man förvärvade Chargestorm i fjol.

Nyhetsbrev

Så tycker branschen om höstbudgeten

Den 18 september släppte regeringen sin ändringsbudget för hösten. En del av punkterna kommer påverka fordonsbranschen och det finns blandade åsikter om dessa punkter bland branschens organisationer.

Arkiv

Spendrups ansluter sig till DLF:s Transportinitiativ

Så identifierar Ford olycksdrabbade vägsträckor

Med hjälp av data insamlad från uppkopplade fordon har Ford identifierat vilka sträckor som är mer olycksdrabbade än andra. Insikterna är nu en del av en omfattande studie som visar hur relativt enkla förbättringar av vägar och korsningar kan minska antalet trafikolyckor markant.

Amerikanska hjälpstartare siktar på Sverige

The Noco Company är en av giganterna på den amerikanska marknaden för batteriladdare och hjälpstartare. Nu vill man erövra de nordiska länderna.

Jakten på fuskare på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Scania investerar i mjukvaru- och konsultbolag

Ledare #29: WLTP stökar till det för branschen

Volvo utbildar framtidens ledare

Tester för smartare AI-fordon i Västerås

Eurobattery Minerals inleder etisk borrning för batterimineraler

Priset har ökat på begagnade bilar

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Oro bland mässdeltagarna på Elmia Husvagn Husbil

Trots stort intresse och högt besökarantal på årets husvgan- och husbilsmässa i Jönköping kändes oron bland samtliga deltagare i luften. Oron över WLTP, bonus malus och framför allt den nya beskattningen, förstås.

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Bedrägeriförsöken ökar på begagnatmarknaden

Bilhandelsplatsen Wayke märker en ökning i antalet bedrägeriförsök. Bara i augusti såg man 64 procent fler objekt som på något sätt manipulerats, jämfört med samma period i fjol.

Volkswagen investerar i eget operativsystem

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Bosch utbildar i el- och hybridbilar

För dåligt betalt – Däckteam nobbar fleet- och jourjobb

Ford godkänner transportbilar för HVO

Se alla Företagens egna nyheter

LUKOIL expanderar i Norden

Behöver ditt fordon en ny antenn?

Har du koll på din lagpliktiga servicekontroll?

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Mechatronic till DCT450, MPS6, Powershift

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim...

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Så kan du förebygga olyckor på arbetet

Nyhet inom diagnostik: i70 PRO.

Sänd till en kollega

4.102