23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Med Fiats starka 2,2-litersdiesel under huven gör nya Alfa Giulia skäl för beteckningen snål racerdiesel.

Fiat och Alfa Romeo har delvis lyft sig i håret när det gäller kvalitet de senaste åren och Fiat dominerar totalt husbilsmarknaden i Sverige. Och häromåret lanserade man den kanske snyggaste och körgladaste Alfan någonsin med toppbetyg i krocktest och som rosats av motorpressen. Kanske börjar Fiat-koncernens ansträngningar i Sverige nu att ge utdelning.

Klicka på bilden för att se fler bilder på bilen!

Läs fler provkörningar: Mercedes S 400 D 4-Matic

Nya Alfa Giulia är precis lika bra som världens motorjournalister slagit fast. Till och med ännu bättre. Fiat-koncernens 2,2 liter stora dieselfyra som sitter under huven på den Alfa Romeo Giulia vi kör lyckas för det första med konststycket att vara både körglad och komma i närheten av den bränsleförbrukning som tillverkaren anger. För det andra så slår den alla tyska konkurrenter på fingrarna när det gäller att leverera maximalt vridmoment;

450 Newtonmeter vid 1750 varv per minut ur den 2,2 liter stora och 180 hästar starka dieselfyran är mer bottendrag för dieseldropparna än någon annan tysk kan ståta med.

Visserligen når inte vår Giulia ner till tillverkarens angivna förbrukning om knappa 4 deciliter per mil, men strax över 0,5 liter mil är ändå inte långt ifrån bäst i klassen.

Den Giulia vi kör heter för övrigt ”Advanced Efficiency” och är en snålvariant utrustad med bland annat lättrullande däck på 16-tumsfälgar, vilket gör att den (i alla fall enligt den gamla körtestcykeln) klassas som miljöbil eftersom den släpper ut 99 gram koldioxid per kilometer.

På krokiga smala asfaltsvägar i Uppland märker vi att styrningen är ganska direkt, men vänjer oss ganska snabbt – till skillnad från många andra motorjournalister som provkört den och klagar på för känslig styrning. Chassisättningen och väghållningen är makalöst bra. Visst känns broskarvar och tjälskador mer än i exempelvis en Mercedes E-klass eller BMW 5-serien. Men Alfa Romeo är och har alltid varit bilen för den som vill köra snarare än att bli skjutsad.

Att betygsätta design och inredning är en synnerligen subjektiv syssla. Låt oss därför nöja oss med att konstatera att Alfa Romeo Giulia har fått åtskilligt med beröm i bilvärlden för sitt utseende och att inredningen karakteriseras av sådant som vi svenskar är kända för att uppskatta – den är avskalad, stram med mjuka linjer och mycket sparsamt beströdd med knappar och vred och den har fått beröm för hög kvalitetskänsla i inredningen.

Läs fler provkörningar: Mercedes S 400 D 4-Matic

FAKTA Alfa Romeo Giulia Advanced Efficiency

Motor: Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler/cyl. Kamrem. Turbo. Kompression 15,5:1. Cylindervolym 2 143 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 3 750 r/min, max vridmoment 450 Nm vid 1 750 r/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift. 8-växlad automat (ZF).
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 4 länkarmar per sida.
Styrning: elservo.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/50 R17.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 282, längd 464, bredd 186, höjd 144, spårvidd f/b 156/162. Tjänstevikt 1 520. Max släpvagnsvikt 1 600. Tank 52 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 480 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 6,8 s, toppfart 230 km/h.
Garantier: Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Nyhetsbrev

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Arkiv

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fler distansutbildningar under coronakrisen

Motorbranschen har under de senaste åren arbetat för en större etablering på digitala plattformar. Sedan coronaviruset slirade in i våra liv har denna utveckling ökat takten och flera aktörer har nu tagit fram särskilda webbutbildningar.

Vroom: osäkert om nedgång i bilhandeln

Hur mycket påverkar coronaviruset den svenska bilmarknaden? Enligt bilstatistikföretaget Vroom är det för tidigt för att se hur nybilsförsäljningen drabbas. På begagnatsidan är nedgången oväntat liten.

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Skyactiv X – bensinmotorn lajvar dieselmotor

Mazda tror på bensinmotorns framtid. Deras Skyactiv X-motor kan arbeta som en dieselmotor genom kompressionständning men styr förbränningen med ett tändstift.

PROVKÖRNING: Mazdan som tänder dubbelt

Hur kan man få dieselmotorns låga förbrukning, bensinmotorns pigga varvtal och mjuka gång men slippa kväveoxiderna? Mazda tog fram Skyactiv X – motorn som tänder dubbelt.

Ford: Service utan mänsklig kontakt

Ford i Sverige börjar, tillsammans med sina återförsäljare, erbjuda en ny servicemöjlighet för sina verkstadskunder.

MRF efterfrågar hjälp från försäkringsbolagen

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Ett beslut väntar i Kiruna

Meca skriver avtal med Göteborgs Stad

Opus öppnar ny station i Malmö

Se alla Företagens egna nyheter

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Dubbdäck förlängs till 30 april

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Det absolut senaste inom arbetsbelysning

Vi levererar enligt plan och hälsar nya projekt välkomna.

Se hit! Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor!

Utbildning och kompetens under coronakrisen

Webbutbildning hos Kia blev succé

Valvoline 5w30 och 5w30 Longlife Olja

Sänd till en kollega

0.109