23948sdkhjf

Så klarar sig Lexus undan Bonus Malus-effekten

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Man har ständigt stigande försäljningskurvor och har klarat sig nästintill helskinnad från Bonus malus-effekten. Lexus är nischmärket som både går sin egen väg och i takt med tiden.

De senaste åren har Lexus ökat försäljningen rejält i Sverige och sommaren 2015 fick man mer muskler i form av Bilia-koncernen som då köpte Lexus-återförsäljaren Kaiser Bil med fyra anläggningar i Stockholm och Malmö.

Lexus är lyxbilsmärket som valt en delvis annan väg än konkurrenterna:

1. Lexus modellpalett skiljer sig från resten av konkurrenternas. Alla modeller utom sportkupén RC F har hybriddrivlinor under huven.

2. Lexus motorpalett är mycket begränsad, där nästintill alla modell enbart erbjuder ett motoralternativ. Man använder sig enbart av bensinmotorer – raka fyrcylindriga 1,8- och 2,5-liters och en 3,5 liters V6-motor samt en V8 i sportkupéerna. Och samtliga är dessutom sugmotorer.

3. Alla Lexus-modeller har steglös automatlåda (CVT) som transmission.

4. Lexus har gått ifrån bakhjulsdrift till framhjulsdrift på flera av sina modeller. Förlusten må vara körglädje men vinsten är både sänkta tillverkningskostnader och en mera lättkörd bil.

Till ovan nämnda punkter skulle man kunna addera hög driftssäkerhet och tillförlitlighet; såväl bilägarna som bilprovningsmyndigheter har i många år rankat Lexus högre än de flesta andra bilmärken.

Läs mer om Lexus: Så gör Lexus bilköpet till en högtidsstund

Dick Zachrisson, Lexus Sverigechef – har ni tappat marknadsandelar av inte ha satsat på dieslar i ert modellutbud när dieslarna var populära?
– Självklart har vi det. Vi är det bilmärke på Sverigemarknaden som har haft störst andel hybriddrivlinor. Och det har vi gjort under den perioden då premiumsegmentet var som mest dieseltungt, med en dieselandel på över 80 procent. Och det är självklart för den som letar efter en premiumbil också letar efter det vanliga, det dominerande. Och då har nog vår drivlina setts som lite udda. Men vi har alltid haft ovanligt lojala kunder.

– Att köpa en Lexus på en tungt dieseldominerad marknad blir ett väldigt medvetet val.

Har Lexus goda år framöver nu, när hybridbilarna är populärare än kanske någonsin tidigare och bonus malus införts?
– Vi har ett fönster där vår drivlina just nu är ännu bättre. Men Lexus fortsätter naturligtvis att utveckla sina drivlinor. Om man tittar på var vår ägare, Toyota, satsar stora utvecklingspengar just nu så är det på batteriutveckling tillsammans med bland andra Panasonic.

– Vi strävar efter att utveckla befintlig teknik men också hitta de långsiktigt bästa lösningarna för framtiden. Det är därför som vi hoppar över vissa trender. Ett sådant exempel är att Toyota aldrig tog fram några etanolbilar eller gasbilar till Europamarknaden.

Hur påverkar Bonus malus Lexus?
– I vårt fall ser det väldigt bra ut och det är tack vare att vi har nästan bara hybrider. Vi har inga bonus-bilar i vårt modellprogram. Vi har en som får oförändrad skatt – CT. Men våra andra bilar får en väldigt marginell skattehöjning, så vi klarar oss väldigt bra jämfört med andra märken.

Hur går det med försäljningen av Lexus i Sverige?
– Från 2013 till 2015 så dubblade vi vår försäljning. Och med nya modellen UX som lanseras snart så tror vi på fortsatta försäljningsökningar i ungefär samma takt. Det betyder att vagnparken med nyare begagnade bilar, där kundlojaliteten gentemot oss är hög, växer. Det gör att antalet servicetillfällen i verkstäderna kommer att öka brant.

Vilka är de typiska Lexus-köparna?
– Bortåt sjuttio procent av vår försäljning går till företag, och det är framför allt mindre företag. Som ett nischat bilmärke kan det vara svårt att komma in och bli ett alternativ i de stora vagnparkerna.

Läs mer om Lexus: Så gör Lexus bilköpet till en högtidsstund

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Oro bland mässdeltagarna på Elmia Husvagn Husbil

Trots stort intresse och högt besökarantal på årets husvgan- och husbilsmässa i Jönköping kändes oron bland samtliga deltagare i luften. Oron över WLTP, bonus malus och framför allt den nya beskattningen, förstås.

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Bedrägeriförsöken ökar på begagnatmarknaden

Bilhandelsplatsen Wayke märker en ökning i antalet bedrägeriförsök. Bara i augusti såg man 64 procent fler objekt som på något sätt manipulerats, jämfört med samma period i fjol.

Nyhetsbrev

Volkswagen investerar i eget operativsystem

Arkiv

AC Floby välkomnar bilbranschens teknikskifte

Teknikskiftet som pågår just nu inom fordonsbranschen går inte att jämföra med något tidigare. De företag som anammar förändringarna och ligger långt framme förutspås gå mot en ljus framtid.

Plus

Tema Kaross/Lackering: Blått är det nya svarta

Den mest populära kromatiska kulören på nya bilar i Europa är blått, med 10 procent enligt 2018 års Colour Popularity Report från Axalta. Blått har den mest omfattande kulörpositionen av alla kulörer, med 20 000 olika varianter från blekt babyblått till mörkt midnattsblått och allt däremellan.

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Ny kalkyl: Elvägar billig metod för fossilfrihet

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Säkraste bilen underkänd i älgtestet

I Folksams rapport om bilars krocksäkerhet vann Toyota Rav4, men den klarar inte älgtestet enligt Teknikens Världs experter.

ZF avser att sälja sitt innehav i Haldex

Bygg om din Bubbla till en elbil

KW Parts och Henkel Norden ingår samarbete

Bildelsföretaget KW Parts har inlett ett samarbete med kemiföretaget Henkel Norden. KW Parts verkar i 37 länder och tanken med samarbetet är att ytterligare utöka verksamheten geografiskt.

Volkswagen förbereder eftermarknaden för elektrifieringen

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

Thatcham Research släpper riktlinjer för självkörande fordon

Scaniaanställd döms för vållande till kollegas död

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Bosch utbildar i el- och hybridbilar

Ford godkänner transportbilar för HVO

För dåligt betalt – Däckteam nobbar fleet- och jourjobb

Gröna Bilister vill hållbarhetsdeklarera fordon

Kommunala satsningar påverkar allmänhetens elbilsintresse

Verkstadsföretagarnas yrkeslärarprojekt ger fler lärare

Bilia expanderar Netbil-konceptet

Klent med åtgärder efter bussbranden

Toyota presenterar TNGA-plattform för småbilar

Nytt test för att mäta bilars ljudnivå

Se alla Företagens egna nyheter

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Mechatronic till DCT450, MPS6, Powershift

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim ha?

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Så kan du förebygga olyckor på arbetet

Nyhet inom diagnostik: i70 PRO.

Välkommen till CAB Day 2019 - Knowledge is king!

Däckställ och hjul -NY HEMSIDA

Bilägare hyllar TriSys användare som Danmarks 3: e bästa verkstad

Sänd till en kollega

0.142