23948sdkhjf

Så klarar sig Lexus undan Bonus Malus-effekten

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Man har ständigt stigande försäljningskurvor och har klarat sig nästintill helskinnad från Bonus malus-effekten. Lexus är nischmärket som både går sin egen väg och i takt med tiden.

De senaste åren har Lexus ökat försäljningen rejält i Sverige och sommaren 2015 fick man mer muskler i form av Bilia-koncernen som då köpte Lexus-återförsäljaren Kaiser Bil med fyra anläggningar i Stockholm och Malmö.

Lexus är lyxbilsmärket som valt en delvis annan väg än konkurrenterna:

1. Lexus modellpalett skiljer sig från resten av konkurrenternas. Alla modeller utom sportkupén RC F har hybriddrivlinor under huven.

2. Lexus motorpalett är mycket begränsad, där nästintill alla modell enbart erbjuder ett motoralternativ. Man använder sig enbart av bensinmotorer – raka fyrcylindriga 1,8- och 2,5-liters och en 3,5 liters V6-motor samt en V8 i sportkupéerna. Och samtliga är dessutom sugmotorer.

3. Alla Lexus-modeller har steglös automatlåda (CVT) som transmission.

4. Lexus har gått ifrån bakhjulsdrift till framhjulsdrift på flera av sina modeller. Förlusten må vara körglädje men vinsten är både sänkta tillverkningskostnader och en mera lättkörd bil.

Till ovan nämnda punkter skulle man kunna addera hög driftssäkerhet och tillförlitlighet; såväl bilägarna som bilprovningsmyndigheter har i många år rankat Lexus högre än de flesta andra bilmärken.

Läs mer om Lexus: Så gör Lexus bilköpet till en högtidsstund

Dick Zachrisson, Lexus Sverigechef – har ni tappat marknadsandelar av inte ha satsat på dieslar i ert modellutbud när dieslarna var populära?
– Självklart har vi det. Vi är det bilmärke på Sverigemarknaden som har haft störst andel hybriddrivlinor. Och det har vi gjort under den perioden då premiumsegmentet var som mest dieseltungt, med en dieselandel på över 80 procent. Och det är självklart för den som letar efter en premiumbil också letar efter det vanliga, det dominerande. Och då har nog vår drivlina setts som lite udda. Men vi har alltid haft ovanligt lojala kunder.

– Att köpa en Lexus på en tungt dieseldominerad marknad blir ett väldigt medvetet val.

Har Lexus goda år framöver nu, när hybridbilarna är populärare än kanske någonsin tidigare och bonus malus införts?
– Vi har ett fönster där vår drivlina just nu är ännu bättre. Men Lexus fortsätter naturligtvis att utveckla sina drivlinor. Om man tittar på var vår ägare, Toyota, satsar stora utvecklingspengar just nu så är det på batteriutveckling tillsammans med bland andra Panasonic.

– Vi strävar efter att utveckla befintlig teknik men också hitta de långsiktigt bästa lösningarna för framtiden. Det är därför som vi hoppar över vissa trender. Ett sådant exempel är att Toyota aldrig tog fram några etanolbilar eller gasbilar till Europamarknaden.

Hur påverkar Bonus malus Lexus?
– I vårt fall ser det väldigt bra ut och det är tack vare att vi har nästan bara hybrider. Vi har inga bonus-bilar i vårt modellprogram. Vi har en som får oförändrad skatt – CT. Men våra andra bilar får en väldigt marginell skattehöjning, så vi klarar oss väldigt bra jämfört med andra märken.

Hur går det med försäljningen av Lexus i Sverige?
– Från 2013 till 2015 så dubblade vi vår försäljning. Och med nya modellen UX som lanseras snart så tror vi på fortsatta försäljningsökningar i ungefär samma takt. Det betyder att vagnparken med nyare begagnade bilar, där kundlojaliteten gentemot oss är hög, växer. Det gör att antalet servicetillfällen i verkstäderna kommer att öka brant.

Vilka är de typiska Lexus-köparna?
– Bortåt sjuttio procent av vår försäljning går till företag, och det är framför allt mindre företag. Som ett nischat bilmärke kan det vara svårt att komma in och bli ett alternativ i de stora vagnparkerna.

Läs mer om Lexus: Så gör Lexus bilköpet till en högtidsstund

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

”Självklart att tredje part ska testa våra bilar”

SFVF lanserade nyligen erbjudandet oberoende begagnat-test för bilhandlare. På bilföretaget Kamux är det sedan länge externa företag som testar och går igenom bilarna man säljer.

Bilia stöttar Motorbranschcollege

En av Europas största bilkedjor – Bilia – har valt att stötta Motorbranschcollege. Att företag vill engagera sig i Motorbranschcollege är centralt för att stärka utbildningskvaliteten på gymnasieskolornas fordonstekniska utbildningar och öka intresset för utbildningen.

Godkänd Bilverkstad växer med 200 verkstäder

Godkänd Bilverkstad tar ett rejält kliv framåt när alla VW Group-auktoriserade serviceverkstäder ansluter sig till den nya kvalitetsstandarden.

Därför satsade Hellstens på begagnat

Lexus öppnar sushirestaurang i Stockholm

I Tokyo driver Yuki Chizui restaurangen som revolutionerat sushivärlden. Tillsammans med Lexus öppnar hon nu en svensk pop up-replika för att hylla japansk hantverksskicklighet och innovationskraft – och fortsätta utmana förlegade fördomar och gamla myter.

Trafikpoliser i Stockholm på skolbänken för att lära sig mer om riskerna med gas- och elfordon

Det var stort intresse vid en föreläsning om riskerna med i gas och e-fordon för Stockholms läns trafikpoliser. Aktualiserat efter den svåra gasbussolyckan i Stockholm nyligen.

Nyhetsbrev

Dramatisk ökning av stenskott/Varje år rapporteras över 400 000 glasskador

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, visar en genomgång som försäkringsbolaget If gjort.

Arkiv

PWR Racing tar steget till WTCR med erfarna förare

PWR Racing satsar på ung talang och mångårig erfarenhet i WTCR - FIA World Touring Car Cup presenterad av Oscaro. De två förare som kommer att representera PWR och CUPRA Racing i WTCR är 22-årige spanjoren Mikel Azcona, regerande mästare i TCR Europe och Daniel Haglöf, flerfaldig mästerskapsvinnare och medgrundare av PWR Racing.

Blocket sparkar ut bilhandlare som inte följer ARN:s beslut

Dussintalet bilföretag riskerar sparkas ut från Blocket efter att Sveriges Televisions program Plus avslöjat att de klandrats av Allmänna Reklamationsnämnden.

Här är nya Tesla Model Y

Fords sömndräkt visar faran med trötta förare

Här är elbilen med inbyggda solceller

Nytt rekordår för DEFA

Ingen har sett den men alla vill ha den

Danska Motormagasinet fyller 50 år

SFVF startar säkerhetsgrupp för fordon (SGF)

Mot bakgrund av senare tids händelser och oklarheter kring såväl ansvar som metoder för räddningsarbete vid olyckor med el- och gasbilar inblandade, tar bilverkstadsorganisationen Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, initiativet till bildandet av en branschöverskridande samarbets- och expertgrupp inom säkerhet och räddning. Gruppen kommer att förkortas SGF.

KGK Workshop erbjuder renare luft på jobbet

KGK har inlett ett samarbete med Branova Nordic. Fokus är att genom konceptet Renare luft på jobbetskapa friskare och piggare medarbetare och därmed bättre hållbarhet och arbetsmiljö.

Ladda elbilen – betala med Swish

Elbilen som ska var nästan fulladdad på fem minuter

VW-koncernen planerar bygga 22 miljoner elbilar på tio år

Närmare 70 nya eldrivna bilmodeller planerar VW under de kommande tio åren – istället för tidigare 50. Som ett resultat kommer antalet fordon som bygger på koncernens elbilsplattformar öka från 15 miljoner till 22 miljoner under nästa årtionde.

Transportstyrelsen varnar – risk för tilläggsavgift i onödan

VEGE-företagen blir helägda av LKQ

Dansk lyfttillverkare såld till Italien

Compilator har förvärvat engelska Inforoute

Compilator storsatsar på mjukvara för fordonsflottor och har förvärvat Inforoute, med bas i England. Inforoute har framgångsrikt erbjudit Inspector Link – en mjukvara för inspektion av däck på fältet samt TTM Vision – en portal för beslutsunderlag och analys.

”Det går åt fel håll”

Så mycket lastade första MB-lastbilen

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

”Man måste vara snabb på bollen”

1

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

Se alla Företagens egna nyheter

Reparationssats växellådan ZF BMW GS6-45

Verktygsvagnen för framtidens verkstad

Byta bromsar?

Trådlös Back-TV sats 7"

ColorGlo öppnar nu upp i Blekinge

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Bak- & Arbetsljus

Ny Volvoaxel

Vad gäller angående företagscertifikat för AC-maskiner?

Drivaxel till nyare Volvo och Ford

Drivknut till Dacia Duster

Välkommen Kristian Ljungqvist,

Fordonsel

Fabriksrenoverad original dieselspridare till VW

Säkra din nyckelförvaring

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

Reparationssats till differentialen i Nissan Navara/Pathfinder

Ännu en ny Volvoaxel

Extrem helsyntetisk motorolja för racing

Fordonsbelysning - Volkswagen Caddy

Drivaxel till Dacia Duster

NEXUS Automotive International honors Schaeffler as its Supplier of the Yea...

Effektiva kemtekniska sprayer för proffs

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Autoglass Restore har flyttat

Sänd till en kollega

0.124