23948sdkhjf

Så klarar sig Lexus undan Bonus Malus-effekten

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Man har ständigt stigande försäljningskurvor och har klarat sig nästintill helskinnad från Bonus malus-effekten. Lexus är nischmärket som både går sin egen väg och i takt med tiden.

De senaste åren har Lexus ökat försäljningen rejält i Sverige och sommaren 2015 fick man mer muskler i form av Bilia-koncernen som då köpte Lexus-återförsäljaren Kaiser Bil med fyra anläggningar i Stockholm och Malmö.

Lexus är lyxbilsmärket som valt en delvis annan väg än konkurrenterna:

1. Lexus modellpalett skiljer sig från resten av konkurrenternas. Alla modeller utom sportkupén RC F har hybriddrivlinor under huven.

2. Lexus motorpalett är mycket begränsad, där nästintill alla modell enbart erbjuder ett motoralternativ. Man använder sig enbart av bensinmotorer – raka fyrcylindriga 1,8- och 2,5-liters och en 3,5 liters V6-motor samt en V8 i sportkupéerna. Och samtliga är dessutom sugmotorer.

3. Alla Lexus-modeller har steglös automatlåda (CVT) som transmission.

4. Lexus har gått ifrån bakhjulsdrift till framhjulsdrift på flera av sina modeller. Förlusten må vara körglädje men vinsten är både sänkta tillverkningskostnader och en mera lättkörd bil.

Till ovan nämnda punkter skulle man kunna addera hög driftssäkerhet och tillförlitlighet; såväl bilägarna som bilprovningsmyndigheter har i många år rankat Lexus högre än de flesta andra bilmärken.

Läs mer om Lexus: Så gör Lexus bilköpet till en högtidsstund

Dick Zachrisson, Lexus Sverigechef – har ni tappat marknadsandelar av inte ha satsat på dieslar i ert modellutbud när dieslarna var populära?
– Självklart har vi det. Vi är det bilmärke på Sverigemarknaden som har haft störst andel hybriddrivlinor. Och det har vi gjort under den perioden då premiumsegmentet var som mest dieseltungt, med en dieselandel på över 80 procent. Och det är självklart för den som letar efter en premiumbil också letar efter det vanliga, det dominerande. Och då har nog vår drivlina setts som lite udda. Men vi har alltid haft ovanligt lojala kunder.

– Att köpa en Lexus på en tungt dieseldominerad marknad blir ett väldigt medvetet val.

Har Lexus goda år framöver nu, när hybridbilarna är populärare än kanske någonsin tidigare och bonus malus införts?
– Vi har ett fönster där vår drivlina just nu är ännu bättre. Men Lexus fortsätter naturligtvis att utveckla sina drivlinor. Om man tittar på var vår ägare, Toyota, satsar stora utvecklingspengar just nu så är det på batteriutveckling tillsammans med bland andra Panasonic.

– Vi strävar efter att utveckla befintlig teknik men också hitta de långsiktigt bästa lösningarna för framtiden. Det är därför som vi hoppar över vissa trender. Ett sådant exempel är att Toyota aldrig tog fram några etanolbilar eller gasbilar till Europamarknaden.

Hur påverkar Bonus malus Lexus?
– I vårt fall ser det väldigt bra ut och det är tack vare att vi har nästan bara hybrider. Vi har inga bonus-bilar i vårt modellprogram. Vi har en som får oförändrad skatt – CT. Men våra andra bilar får en väldigt marginell skattehöjning, så vi klarar oss väldigt bra jämfört med andra märken.

Hur går det med försäljningen av Lexus i Sverige?
– Från 2013 till 2015 så dubblade vi vår försäljning. Och med nya modellen UX som lanseras snart så tror vi på fortsatta försäljningsökningar i ungefär samma takt. Det betyder att vagnparken med nyare begagnade bilar, där kundlojaliteten gentemot oss är hög, växer. Det gör att antalet servicetillfällen i verkstäderna kommer att öka brant.

Vilka är de typiska Lexus-köparna?
– Bortåt sjuttio procent av vår försäljning går till företag, och det är framför allt mindre företag. Som ett nischat bilmärke kan det vara svårt att komma in och bli ett alternativ i de stora vagnparkerna.

Läs mer om Lexus: Så gör Lexus bilköpet till en högtidsstund



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Volvo Cars visar världsnyhet i Los Angeles men det är ingen bil

Slut på ångesten för att koppla på släp till bilen

Varför ska det vara så krångligt att koppla på ett släp? Så krångligt att varannan person helst undviker det? Och varför har dragkroken sett likadan ut sedan 1932? Teknikföretaget Semcon har låtit ett team med kvinnor hitta en lösning.

Se upp på vägarna En miljon bilister har trafikfarlig syn

I tio år har Synbesiktningen testat synen hos bilförare och resultaten är fortfarande nedslående. Var tionde bilist skulle inte få ta körkort idag med den synskärpa de har.

Nu öppnar Porsche Center Helsingborg –igen

SFVF varnar för oseriösa hjulskiftare

Calix Quick Clip

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tenneco blir ny huvudägare i Öhlins Racing

Arkiv

VW satsar på samproduktion av flera varumärken

Svensk seger i säsongens sista Lamborghini Super Trofeo Pro-Am

I säsongens allra sista race tog den skandinaviska duon med Simon Larsson och Dennis Lind segern i Pro-Am klassen på italienska Vallelunga utanför Rom.

Skandal i bilvärlden Carlos Ghosn anklagas för ekonomisk brottslighet

En av världens främsta bilchefer, Carlos Ghosn, vd för Renault och styrelseordförande i Nissan, har gripits i Japan. Även Greg Kelly, HR-chef i Nissan har gripits.

Volvo Cars, BMW och Tesla premiärvisar nya modeller på eCarExpo

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

2

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Se alla Företagens egna nyheter

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Senaste specifikationerna för John Bean hjulinställare

Parkeringssensorer - ny produktgrupp hos Triscan

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Sänd till en kollega

0.173