23948sdkhjf

Så klarar sig Lexus undan Bonus Malus-effekten

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Man har ständigt stigande försäljningskurvor och har klarat sig nästintill helskinnad från Bonus malus-effekten. Lexus är nischmärket som både går sin egen väg och i takt med tiden.

De senaste åren har Lexus ökat försäljningen rejält i Sverige och sommaren 2015 fick man mer muskler i form av Bilia-koncernen som då köpte Lexus-återförsäljaren Kaiser Bil med fyra anläggningar i Stockholm och Malmö.

Lexus är lyxbilsmärket som valt en delvis annan väg än konkurrenterna:

1. Lexus modellpalett skiljer sig från resten av konkurrenternas. Alla modeller utom sportkupén RC F har hybriddrivlinor under huven.

2. Lexus motorpalett är mycket begränsad, där nästintill alla modell enbart erbjuder ett motoralternativ. Man använder sig enbart av bensinmotorer – raka fyrcylindriga 1,8- och 2,5-liters och en 3,5 liters V6-motor samt en V8 i sportkupéerna. Och samtliga är dessutom sugmotorer.

3. Alla Lexus-modeller har steglös automatlåda (CVT) som transmission.

4. Lexus har gått ifrån bakhjulsdrift till framhjulsdrift på flera av sina modeller. Förlusten må vara körglädje men vinsten är både sänkta tillverkningskostnader och en mera lättkörd bil.

Till ovan nämnda punkter skulle man kunna addera hög driftssäkerhet och tillförlitlighet; såväl bilägarna som bilprovningsmyndigheter har i många år rankat Lexus högre än de flesta andra bilmärken.

Läs mer om Lexus: Så gör Lexus bilköpet till en högtidsstund

Dick Zachrisson, Lexus Sverigechef – har ni tappat marknadsandelar av inte ha satsat på dieslar i ert modellutbud när dieslarna var populära?
– Självklart har vi det. Vi är det bilmärke på Sverigemarknaden som har haft störst andel hybriddrivlinor. Och det har vi gjort under den perioden då premiumsegmentet var som mest dieseltungt, med en dieselandel på över 80 procent. Och det är självklart för den som letar efter en premiumbil också letar efter det vanliga, det dominerande. Och då har nog vår drivlina setts som lite udda. Men vi har alltid haft ovanligt lojala kunder.

– Att köpa en Lexus på en tungt dieseldominerad marknad blir ett väldigt medvetet val.

Har Lexus goda år framöver nu, när hybridbilarna är populärare än kanske någonsin tidigare och bonus malus införts?
– Vi har ett fönster där vår drivlina just nu är ännu bättre. Men Lexus fortsätter naturligtvis att utveckla sina drivlinor. Om man tittar på var vår ägare, Toyota, satsar stora utvecklingspengar just nu så är det på batteriutveckling tillsammans med bland andra Panasonic.

– Vi strävar efter att utveckla befintlig teknik men också hitta de långsiktigt bästa lösningarna för framtiden. Det är därför som vi hoppar över vissa trender. Ett sådant exempel är att Toyota aldrig tog fram några etanolbilar eller gasbilar till Europamarknaden.

Hur påverkar Bonus malus Lexus?
– I vårt fall ser det väldigt bra ut och det är tack vare att vi har nästan bara hybrider. Vi har inga bonus-bilar i vårt modellprogram. Vi har en som får oförändrad skatt – CT. Men våra andra bilar får en väldigt marginell skattehöjning, så vi klarar oss väldigt bra jämfört med andra märken.

Hur går det med försäljningen av Lexus i Sverige?
– Från 2013 till 2015 så dubblade vi vår försäljning. Och med nya modellen UX som lanseras snart så tror vi på fortsatta försäljningsökningar i ungefär samma takt. Det betyder att vagnparken med nyare begagnade bilar, där kundlojaliteten gentemot oss är hög, växer. Det gör att antalet servicetillfällen i verkstäderna kommer att öka brant.

Vilka är de typiska Lexus-köparna?
– Bortåt sjuttio procent av vår försäljning går till företag, och det är framför allt mindre företag. Som ett nischat bilmärke kan det vara svårt att komma in och bli ett alternativ i de stora vagnparkerna.

Läs mer om Lexus: Så gör Lexus bilköpet till en högtidsstund

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gunars Kalkis mästare i 2019 års Yrkesprov i fordonslackering

Nu är Autopromotec igång och MotorMagasinet är på plats

Med växande antal utställare, fler besökare och växande mässområde ser eftermarknadsmässan Autopromotec i Bologna att befästa sin andraplats näst efter Automechanika i Frankfurt.

SFVF/Verkstadsföretagarna i möte med Europeiska Socialfonden

Benny Wallin från Sveriges Fordonsverkstäder (SFVF), har nu träffat den regionala samordnaren för Europeiska Socialfonden, Anna-Lena Wettergren-Wessman och diskuterat ett fondprojekt från Europeiska socialfonden. Det här handlar om att få resurser för att både kompetensutveckla personalen på verkstäder och nyutbilda personer som idag går arbetslösa till ett jobb inom fordonsbranschens verkstäder.

Orio AB:s vd lämnar företaget

2

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

Glasmästarnas egen snilleindustri

Nyhetsbrev

Ynnors Stora Elbilsdag - Vi ska inte vara rädda för att köpa en el- eller gasbil

-Men vi ska vara medvetna om riskerna. Det sade Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, när han talade på Ynnors Elbilsdag.

Arkiv

HRF söker politisk korrigering av husbilsskatten

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Appen säkrar kompetensen i bilverkstäderna

ProMeister Academy har utvecklat en app för verkstadspersonal att se sin kompetensnivå inom fordonsteknik. Appen hjälper verkstaden att säkra kvaliteten genom att visa aktuell kompetensnivå samt vilken den kunskap som behöver tillgodoses.

Kraftig minskning av antalet stölder av bildelar

Under första kvartalet 2019 har 404 stölder av airbags, navigationsenheter och huvudstrålkastare (xenon) inträffat. Det kan jämföras med samma period 2018 då 913 stölder inträffade. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Larmtjänst över bildelsstölder.

Unikt samarbete ska säkra kvalitet på fordonsutbildning

Gymnasium Skövde - Kavelbro har ingått ett unikt trepartsavtal med Volvo Car Sverige och Bilia i Skövde. Samarbetet ska bland annat säkra kvaliteten på Fordons- och transportprogrammet, öka intresset och matcha branschens verklighet.

Hur väl representerar dagens krockdockor befolkningen?

SAFERs Fordons- och Trafiksäkerhetscentrum på Chalmers har fått i uppdrag av näringsdepartementet att genomföra en kartläggning av eventuella brister i hur väl krockdockor representerar befolkningen som helhet.

Formel 1-legendaren Niki Lauda är död

Ford Mustang firar 55 år som nummer ett

Konceptdäck för Citroëns nya konceptfordon Citroën 19_19 Concept

Citroën 19_19 Concept är ett självkörande och uppkopplat elfordon som markerar varumärkets 100-årsjubileum. Konceptet är utvecklat med fokus på exklusivitet, komfort och integritet. Konceptdäcket Goodyear C100 är framtaget med extra stor dimension och estetik som matchar den spektakulära designen hos 19_19 Concept.

1

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Motormagasinet söker reporter

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Koppla greppet med Kamasa

Här är Hedin Bils expansion 2018

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Se alla Företagens egna nyheter

Våra Vagnar

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Trådlös kamera - WIFI HD

GT80 MINI - stötsäker och IP-67-klassad diagnos baserad på Windows10.

MAHA firar 50 år

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafik...

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Total lanserar en banbrytande produktserie med smörjmedel för el- och hybri...

Sänd till en kollega

0.131