23948sdkhjf

Det är dags att fordonsbranschen börjar samarbete med skolan

-Mycket handlar om engagemang från lärare, rektorer och kommunalpolitiker. Från vår sida i branschen finns det också mer att önska, säger Bo Ericsson från SFVF och Verkstadsföretagarna till MotorMagasinet.

- Jag har suttit i programråd av och till sedan 1980 talet. Jag sitter även nu i lokala, regionala och nationella programrådet. Även om man har dåligt med tid är det viktigt att prioritera och hjälpa skolan på olika sätt och ett är att vara med i programrådet. Jag tycker att skolan ska bjuda in kommunalpolitiker till programrådsmöte. Kommunalpolitiker bör vara intresserade och därmed närvara på programrådsmöte för att visa hur viktigt det är. Dessutom ”sitter” kommunalpolitikerna på ”pengarna” som skolan får, därmed är det ännu viktigare att de närvarar.

-Jag sitter bland annat med i ett programråd i Mölnlycke.  Kommunalpolitiker i Mölnlycke har varit med på möten och det visar på engagemang och lägger ribban hur viktigt man ser på programrådsmöten säger Bo Ericsson. Vi från branschen är naturligtvis bäst på att stödja skolan och programråden. Om inte vi från branschen stöttar skolan till 100%, vem ska då göra det.

Det är ingen idé att gnälla när man märker att det finns inga att anställa, ”som man bäddar får man ligga”. Vi tillsammans måste göra vad vi kan oavsett om verkstan är fri/märkes eller geografisk placering och det är nu, säger han.

-Vi från branschen sida måste hjälpa skolan med att ställa vår kunskap till skolans förfogande. Kan vi skaffa och ge bort utrustning, motorer, växellådor eller verktyg är det till nytta. Kan vi bjuda in lärare och elever och visa upp vår verkstad gynnas vi av det på sikt också. Om vi har möten eller utbildning på verkstan är det en klok investering att bjuda in en lärare eller fler. Det finns en tydlig bild över att där det fungerar bäst är där verkstäder tar ”kommandot” och kallar till programrådsmöte. Så återigen, ska vi underlätta för oss måste vi engagera oss, säger Bo Ericsson.

-Skolan å andra sidan måste följa med i utvecklingen av nya studieformer också. Många verkstäder och skolor oroas över den tekniska utvecklingen som leder till ny och högre kompetens för att utföra reparationer på fordon. Men nu när AR-tekniken gör entré verkstadsgolvet underlättar det även för skolorna. Jag ser en tydlig trend i Augmented Reality för verkstäder som även skolor kan ta del utav, avslutar Bo Ericsson.

 

 

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094