23948sdkhjf

Därför bemannar han verkstaden med rumäner

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Lägre lönekostnader och kompetentare och mera ambitiösa medarbetare. Det var faktorerna som fick Vasile Sirbu i Göteborg att till sist välja att bemanna sin verkstad med mekaniker från sitt gamla hemland.

För tio år sedan startade 49-årige Vasile Sirbu eget i Göteborgsförorten Angered efter att ha sagt upp sig från jobbet som anställd mekaniker på en märkesverkstad.

– Jag jobbade extra med annat och var här på nätterna för att få det att gå ihop i början, berättar Vasile.

Idag har han två fast anställda i verkstaden Fälgkungen och tar in extra personal under däcksäsongerna. Alla medarbetare kommer från Vasiles eget hemland Rumänien. De fast anställda bor i Sverige permanent medan de säsongsanställda har sin fasta hemvist i Rumänien.

Du har medvetet undvikit att rekrytera etniska svenskar – varför?
– Jag har haft folk från Arbetsförmedlingen tre gånger. Den senaste gången fick jag köra hem personen för att han var påtänd. Och då bestämde jag mig för att hämta folk från mitt gamla hemland, Rumänien. En annan fördel med det är att det blir bra sammanhållning här.

Vasile sticker inte under stol med att en annan viktig orsak till att han har valt att anställa folk bosatta i Rumänien är att han därigenom sänker personalkostnaderna:

– Visst. Hade de varit vanliga svenskar hade jag fått ge dem betydligt högre lön. Nu har de en lön som ändå är mycket högre än de hade fått om de jobbade i Rumänien. Vi får tacka EU att vi kan ta in lite billigare personal.

– Här hos mig blir det att man får jobba lite övertid då och då när det behövs. Istället får de betald semester, en månad på vintern och en månad på sommaren. Det är ett givande och ett tagande. Men det hade aldrig fungerat med vanliga svenskar.

Vasile tror att branschen kommer få det allt svårare att bemanna sina skade- och serviceverkstäder med etnisk svensk arbetskraft:

– Dagens ungdomar vill inte smutsa ned händerna och gå upp klockan sex, de vill hellre jobba på kontor. Min son jobbade här hos mig förut. Men han vill inte jobba med sådant här längre – han vill bli pilot. Gå in i vilken lackverkstad som helst, du hittar fler från Polen eller Baltikum eller Östeuropa än svensktalande.

Kan någon av dina anställda prata svenska?
– Ja, en av killarna börjar lära sig litegrann. Men jag tar hand om kunderna och talar om vad de ska göra. De kan förstå enklare instruktioner på svenska.

Vad ska man tänka på om man vill anställa utländsk arbetskraft?
– Att de inte får jobba i Sverige mer än sex månader per år. De flesta jobbar tre månader på våren och tre månader på hösten, så att de jobbar under däcksäsongerna.

”Vanligt folk har råd att lämna in sin bil här”

Många bilägare skulle inte ha råd att lämna in bilen på reparation lagligt om det inte fanns billiga verkstäder som hans. Det menar Vasile Sirbu som driver serviceverkstaden Fälgkungen i Angered.

Vasile Sirbu delar lokaler med en handfull andra företag i ett enkelt inrett industrihus i Storås industriområde ett stenkast mittemellan miljonprogramsförorterna Hammarkullen och Angered i nordöstra Göteborg. Industriområdet präglas av små och mindre företag och när Motormagasinet besöker Vasiles verkstad en fredagseftermiddag äger en välbesökt bröllopsfest precis rum tvärsöver gatan i en oansenlig byggnad som snarare ser ut att husera lager och kontor.

– Det är hundra procent privatkunder hos oss. Vi har några företagskunder, men då är det hantverkare som kommer hit med sin egen firmabil, berättar Vasile Sirbu.

Han och hans gör de flesta typer av jobb.

– Svåra elfel skickar vi iväg. Det är bättre att säga till kunden direkt att, det här klarar vi inte av – det är bättre att du går till någon annan. Annars blir det bara tjafs och strul och missnöjda kunder i slutänden.

Från början jobbade Vasile bara med däck och fälgar.

– Men fler och fler av våra kunder frågade oss om vi kunde fixa olika saker på deras bilar, så ja sade okej. Jag är inte utbildad mekaniker själv, men gjorde de saker jag kunde göra. Sedan anställde jag en mekaniker och sedan har det rullat på. Vi är fullbokade hela tiden.

Vasile har satsat på att bygga och utrusta lokalerna så enkelt och ändamålsenligt som möjligt. Däckhotellet som idag omfattar 400 däckförvaringar utgörs av fem containrar staplade på varandra på asfaltsplanen vägg i vägg med verkstaden.

– Nu får jag inte plats med fler containrar, så däckhotellet är nästan fullbelagt.

Däckhotellets kundregistret är helt analogt – en handskriven lista på en av väggarna inne i verkstaden:

– Jag behöver inte uppdatera mitt register med dyr programvara, det kan aldrig krascha och det kostar noll kronor i drift, säger Vasile och skrattar.

I kundmottagningen, som utgörs av två soffor och ett bord och ett litet kökspentry i en hörna av verkstaden, sitter ett äldre par och väntar på att få hämta sin bil. Kaffeautomaten består av en burk snabbkaffe och en vattenkokare.

– Om jag skulle hålla mig med nya fräscha lokaler med fina soffgrupper och nya kaffemaskiner som de stora drakarna, så är det ju kunderna som får betala för det. Och vem av mina kunder, som bor här i Angered-området, har råd med de 1500 kronor i timmen jag skulle behöva ta? Nästan ingen. Folk som bor här har inte de pengarna. Många har inte ens råd att åka till en Mekonomen-verkstad, säger Vasile och betonar att han är mån om att ge bra service.

– De flesta som lagar sin bil hos mig får gratis lånebil. Jag har fyra lånebilar; det är vanliga femtontusenkronors-bilar – de är hela och rena och allt fungerar på dem.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

90 år med fönsterhissen

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Blixtljus Ultra 10-30V

Automatiserat lager Postnord/ Apoteket Hjärtat i Norrköping.

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Sänd till en kollega

0.267