23948sdkhjf

Därför bemannar han verkstaden med rumäner

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Lägre lönekostnader och kompetentare och mera ambitiösa medarbetare. Det var faktorerna som fick Vasile Sirbu i Göteborg att till sist välja att bemanna sin verkstad med mekaniker från sitt gamla hemland.

För tio år sedan startade 49-årige Vasile Sirbu eget i Göteborgsförorten Angered efter att ha sagt upp sig från jobbet som anställd mekaniker på en märkesverkstad.

– Jag jobbade extra med annat och var här på nätterna för att få det att gå ihop i början, berättar Vasile.

Idag har han två fast anställda i verkstaden Fälgkungen och tar in extra personal under däcksäsongerna. Alla medarbetare kommer från Vasiles eget hemland Rumänien. De fast anställda bor i Sverige permanent medan de säsongsanställda har sin fasta hemvist i Rumänien.

Du har medvetet undvikit att rekrytera etniska svenskar – varför?
– Jag har haft folk från Arbetsförmedlingen tre gånger. Den senaste gången fick jag köra hem personen för att han var påtänd. Och då bestämde jag mig för att hämta folk från mitt gamla hemland, Rumänien. En annan fördel med det är att det blir bra sammanhållning här.

Vasile sticker inte under stol med att en annan viktig orsak till att han har valt att anställa folk bosatta i Rumänien är att han därigenom sänker personalkostnaderna:

– Visst. Hade de varit vanliga svenskar hade jag fått ge dem betydligt högre lön. Nu har de en lön som ändå är mycket högre än de hade fått om de jobbade i Rumänien. Vi får tacka EU att vi kan ta in lite billigare personal.

– Här hos mig blir det att man får jobba lite övertid då och då när det behövs. Istället får de betald semester, en månad på vintern och en månad på sommaren. Det är ett givande och ett tagande. Men det hade aldrig fungerat med vanliga svenskar.

Vasile tror att branschen kommer få det allt svårare att bemanna sina skade- och serviceverkstäder med etnisk svensk arbetskraft:

– Dagens ungdomar vill inte smutsa ned händerna och gå upp klockan sex, de vill hellre jobba på kontor. Min son jobbade här hos mig förut. Men han vill inte jobba med sådant här längre – han vill bli pilot. Gå in i vilken lackverkstad som helst, du hittar fler från Polen eller Baltikum eller Östeuropa än svensktalande.

Kan någon av dina anställda prata svenska?
– Ja, en av killarna börjar lära sig litegrann. Men jag tar hand om kunderna och talar om vad de ska göra. De kan förstå enklare instruktioner på svenska.

Vad ska man tänka på om man vill anställa utländsk arbetskraft?
– Att de inte får jobba i Sverige mer än sex månader per år. De flesta jobbar tre månader på våren och tre månader på hösten, så att de jobbar under däcksäsongerna.

”Vanligt folk har råd att lämna in sin bil här”

Många bilägare skulle inte ha råd att lämna in bilen på reparation lagligt om det inte fanns billiga verkstäder som hans. Det menar Vasile Sirbu som driver serviceverkstaden Fälgkungen i Angered.

Vasile Sirbu delar lokaler med en handfull andra företag i ett enkelt inrett industrihus i Storås industriområde ett stenkast mittemellan miljonprogramsförorterna Hammarkullen och Angered i nordöstra Göteborg. Industriområdet präglas av små och mindre företag och när Motormagasinet besöker Vasiles verkstad en fredagseftermiddag äger en välbesökt bröllopsfest precis rum tvärsöver gatan i en oansenlig byggnad som snarare ser ut att husera lager och kontor.

– Det är hundra procent privatkunder hos oss. Vi har några företagskunder, men då är det hantverkare som kommer hit med sin egen firmabil, berättar Vasile Sirbu.

Han och hans gör de flesta typer av jobb.

– Svåra elfel skickar vi iväg. Det är bättre att säga till kunden direkt att, det här klarar vi inte av – det är bättre att du går till någon annan. Annars blir det bara tjafs och strul och missnöjda kunder i slutänden.

Från början jobbade Vasile bara med däck och fälgar.

– Men fler och fler av våra kunder frågade oss om vi kunde fixa olika saker på deras bilar, så ja sade okej. Jag är inte utbildad mekaniker själv, men gjorde de saker jag kunde göra. Sedan anställde jag en mekaniker och sedan har det rullat på. Vi är fullbokade hela tiden.

Vasile har satsat på att bygga och utrusta lokalerna så enkelt och ändamålsenligt som möjligt. Däckhotellet som idag omfattar 400 däckförvaringar utgörs av fem containrar staplade på varandra på asfaltsplanen vägg i vägg med verkstaden.

– Nu får jag inte plats med fler containrar, så däckhotellet är nästan fullbelagt.

Däckhotellets kundregistret är helt analogt – en handskriven lista på en av väggarna inne i verkstaden:

– Jag behöver inte uppdatera mitt register med dyr programvara, det kan aldrig krascha och det kostar noll kronor i drift, säger Vasile och skrattar.

I kundmottagningen, som utgörs av två soffor och ett bord och ett litet kökspentry i en hörna av verkstaden, sitter ett äldre par och väntar på att få hämta sin bil. Kaffeautomaten består av en burk snabbkaffe och en vattenkokare.

– Om jag skulle hålla mig med nya fräscha lokaler med fina soffgrupper och nya kaffemaskiner som de stora drakarna, så är det ju kunderna som får betala för det. Och vem av mina kunder, som bor här i Angered-området, har råd med de 1500 kronor i timmen jag skulle behöva ta? Nästan ingen. Folk som bor här har inte de pengarna. Många har inte ens råd att åka till en Mekonomen-verkstad, säger Vasile och betonar att han är mån om att ge bra service.

– De flesta som lagar sin bil hos mig får gratis lånebil. Jag har fyra lånebilar; det är vanliga femtontusenkronors-bilar – de är hela och rena och allt fungerar på dem.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skräddarsydda lackboxar ökar tempot

Utan utländsk arbetskraft skulle han få lägga ned

Volvo Cars på väg mot sin elektrifierade framtid

Volvo Cars har nu tagit ett viktigt steg mot uppfyllandet av sina elektrifieringsmål med lanseringen av uppgraderade och nyutvecklade elektrifierade drivlinealternativ, som kommer att göras tillgängliga för hela modellprogrammet framöver.

Här är batteriet som kan revolutionera elbilen

Varning för trötta och slumrande bilförare

Så många som 17 procent av de svenska bilisterna har slumrat till bakom ratten. Detta enligt en ny undersökning genomförd av Novus på uppdrag av Circle K. Att vara påtagligt trött när man kör bil är både straffbart och farligt men ändå uppger mer än hälften av bilisterna att de inte avstår från bilkörning vid trötthet.

Svenska Öhlins ingår nu i bildandet av ett av världens största eftermarknadsföretag

Nyhetsbrev

DRF: Så vässar du lönsamheten i däckverkstaden

Slimma och optimera och satsa på teknik. Det tror Däckspecialisternas Riksförbunds ordförande Ulrik Jönsson är viktigt för däckverkstäderna för att behålla lönsamheten.

Arkiv

TEMA DÄCK&FÄLG: Bilmetro satsar på flyttbara däckställ

Försäkringsbolagen stödjer Kvalitetssäkrad Skadeverkstad

MRF vill ha gemensam certifiering av skadeverkstäder

Svensk Toyotahandel har tecknat ett ramavtal med KBV

Toyotas återförsäljarförening har ingått ett ramavtal för kvalitetsuppföljning av service- och skadeverkstäder med Kontrollerad Bilverkstad. Avtalet har fyra olika nivåer inom verkstadscoachning och egenkontroller skräddarsydda för märket.

Försäljningen av diesel steg under januari månad

Försäljningen av diesel och eldningsolja steg under årets första månad, medan försäljningen av bensin och E85 sjönk. Detta i jämförelse med januari månad 2018. Allt enligt preliminär statistik från SPBI.

Bantad teknik från KTH kan ge lyft för autonoma fordon

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter.

Antalet efterlysta personbilar minskar i Sverige

1

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

Se alla Företagens egna nyheter

Affärsägare, verkstäder och leverantörer samlade för FIXAT-evenemanget

Kardan till Chevrolet Captiva och Opel Antara

Ny drivknut till Toyota

Avgaskylare

Nyckelmärkning och -hantering

Ledlenser - ATEX produkter

Fabriksrenoverad original dieselspridare till Volvo

Ny drivaxel till Volvo och Ford

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Sänd till en kollega

0.149