23948sdkhjf

Därför bemannar han verkstaden med rumäner

Lägre lönekostnader och kompetentare och mera ambitiösa medarbetare. Det var faktorerna som fick Vasile Sirbu i Göteborg att till sist välja att bemanna sin verkstad med mekaniker från sitt gamla hemland.

För tio år sedan startade 49-årige Vasile Sirbu eget i Göteborgsförorten Angered efter att ha sagt upp sig från jobbet som anställd mekaniker på en märkesverkstad.

– Jag jobbade extra med annat och var här på nätterna för att få det att gå ihop i början, berättar Vasile.

Idag har han två fast anställda i verkstaden Fälgkungen och tar in extra personal under däcksäsongerna. Alla medarbetare kommer från Vasiles eget hemland Rumänien. De fast anställda bor i Sverige permanent medan de säsongsanställda har sin fasta hemvist i Rumänien.

Du har medvetet undvikit att rekrytera etniska svenskar – varför?
– Jag har haft folk från Arbetsförmedlingen tre gånger. Den senaste gången fick jag köra hem personen för att han var påtänd. Och då bestämde jag mig för att hämta folk från mitt gamla hemland, Rumänien. En annan fördel med det är att det blir bra sammanhållning här.

Vasile sticker inte under stol med att en annan viktig orsak till att han har valt att anställa folk bosatta i Rumänien är att han därigenom sänker personalkostnaderna:

– Visst. Hade de varit vanliga svenskar hade jag fått ge dem betydligt högre lön. Nu har de en lön som ändå är mycket högre än de hade fått om de jobbade i Rumänien. Vi får tacka EU att vi kan ta in lite billigare personal.

– Här hos mig blir det att man får jobba lite övertid då och då när det behövs. Istället får de betald semester, en månad på vintern och en månad på sommaren. Det är ett givande och ett tagande. Men det hade aldrig fungerat med vanliga svenskar.

Vasile tror att branschen kommer få det allt svårare att bemanna sina skade- och serviceverkstäder med etnisk svensk arbetskraft:

– Dagens ungdomar vill inte smutsa ned händerna och gå upp klockan sex, de vill hellre jobba på kontor. Min son jobbade här hos mig förut. Men han vill inte jobba med sådant här längre – han vill bli pilot. Gå in i vilken lackverkstad som helst, du hittar fler från Polen eller Baltikum eller Östeuropa än svensktalande.

Kan någon av dina anställda prata svenska?
– Ja, en av killarna börjar lära sig litegrann. Men jag tar hand om kunderna och talar om vad de ska göra. De kan förstå enklare instruktioner på svenska.

Vad ska man tänka på om man vill anställa utländsk arbetskraft?
– Att de inte får jobba i Sverige mer än sex månader per år. De flesta jobbar tre månader på våren och tre månader på hösten, så att de jobbar under däcksäsongerna.

”Vanligt folk har råd att lämna in sin bil här”

Många bilägare skulle inte ha råd att lämna in bilen på reparation lagligt om det inte fanns billiga verkstäder som hans. Det menar Vasile Sirbu som driver serviceverkstaden Fälgkungen i Angered.

Vasile Sirbu delar lokaler med en handfull andra företag i ett enkelt inrett industrihus i Storås industriområde ett stenkast mittemellan miljonprogramsförorterna Hammarkullen och Angered i nordöstra Göteborg. Industriområdet präglas av små och mindre företag och när Motormagasinet besöker Vasiles verkstad en fredagseftermiddag äger en välbesökt bröllopsfest precis rum tvärsöver gatan i en oansenlig byggnad som snarare ser ut att husera lager och kontor.

– Det är hundra procent privatkunder hos oss. Vi har några företagskunder, men då är det hantverkare som kommer hit med sin egen firmabil, berättar Vasile Sirbu.

Han och hans gör de flesta typer av jobb.

– Svåra elfel skickar vi iväg. Det är bättre att säga till kunden direkt att, det här klarar vi inte av – det är bättre att du går till någon annan. Annars blir det bara tjafs och strul och missnöjda kunder i slutänden.

Från början jobbade Vasile bara med däck och fälgar.

– Men fler och fler av våra kunder frågade oss om vi kunde fixa olika saker på deras bilar, så ja sade okej. Jag är inte utbildad mekaniker själv, men gjorde de saker jag kunde göra. Sedan anställde jag en mekaniker och sedan har det rullat på. Vi är fullbokade hela tiden.

Vasile har satsat på att bygga och utrusta lokalerna så enkelt och ändamålsenligt som möjligt. Däckhotellet som idag omfattar 400 däckförvaringar utgörs av fem containrar staplade på varandra på asfaltsplanen vägg i vägg med verkstaden.

– Nu får jag inte plats med fler containrar, så däckhotellet är nästan fullbelagt.

Däckhotellets kundregistret är helt analogt – en handskriven lista på en av väggarna inne i verkstaden:

– Jag behöver inte uppdatera mitt register med dyr programvara, det kan aldrig krascha och det kostar noll kronor i drift, säger Vasile och skrattar.

I kundmottagningen, som utgörs av två soffor och ett bord och ett litet kökspentry i en hörna av verkstaden, sitter ett äldre par och väntar på att få hämta sin bil. Kaffeautomaten består av en burk snabbkaffe och en vattenkokare.

– Om jag skulle hålla mig med nya fräscha lokaler med fina soffgrupper och nya kaffemaskiner som de stora drakarna, så är det ju kunderna som får betala för det. Och vem av mina kunder, som bor här i Angered-området, har råd med de 1500 kronor i timmen jag skulle behöva ta? Nästan ingen. Folk som bor här har inte de pengarna. Många har inte ens råd att åka till en Mekonomen-verkstad, säger Vasile och betonar att han är mån om att ge bra service.

– De flesta som lagar sin bil hos mig får gratis lånebil. Jag har fyra lånebilar; det är vanliga femtontusenkronors-bilar – de är hela och rena och allt fungerar på dem.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078