23948sdkhjf

Därför bemannar han verkstaden med rumäner

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Lägre lönekostnader och kompetentare och mera ambitiösa medarbetare. Det var faktorerna som fick Vasile Sirbu i Göteborg att till sist välja att bemanna sin verkstad med mekaniker från sitt gamla hemland.

För tio år sedan startade 49-årige Vasile Sirbu eget i Göteborgsförorten Angered efter att ha sagt upp sig från jobbet som anställd mekaniker på en märkesverkstad.

– Jag jobbade extra med annat och var här på nätterna för att få det att gå ihop i början, berättar Vasile.

Idag har han två fast anställda i verkstaden Fälgkungen och tar in extra personal under däcksäsongerna. Alla medarbetare kommer från Vasiles eget hemland Rumänien. De fast anställda bor i Sverige permanent medan de säsongsanställda har sin fasta hemvist i Rumänien.

Du har medvetet undvikit att rekrytera etniska svenskar – varför?
– Jag har haft folk från Arbetsförmedlingen tre gånger. Den senaste gången fick jag köra hem personen för att han var påtänd. Och då bestämde jag mig för att hämta folk från mitt gamla hemland, Rumänien. En annan fördel med det är att det blir bra sammanhållning här.

Vasile sticker inte under stol med att en annan viktig orsak till att han har valt att anställa folk bosatta i Rumänien är att han därigenom sänker personalkostnaderna:

– Visst. Hade de varit vanliga svenskar hade jag fått ge dem betydligt högre lön. Nu har de en lön som ändå är mycket högre än de hade fått om de jobbade i Rumänien. Vi får tacka EU att vi kan ta in lite billigare personal.

– Här hos mig blir det att man får jobba lite övertid då och då när det behövs. Istället får de betald semester, en månad på vintern och en månad på sommaren. Det är ett givande och ett tagande. Men det hade aldrig fungerat med vanliga svenskar.

Vasile tror att branschen kommer få det allt svårare att bemanna sina skade- och serviceverkstäder med etnisk svensk arbetskraft:

– Dagens ungdomar vill inte smutsa ned händerna och gå upp klockan sex, de vill hellre jobba på kontor. Min son jobbade här hos mig förut. Men han vill inte jobba med sådant här längre – han vill bli pilot. Gå in i vilken lackverkstad som helst, du hittar fler från Polen eller Baltikum eller Östeuropa än svensktalande.

Kan någon av dina anställda prata svenska?
– Ja, en av killarna börjar lära sig litegrann. Men jag tar hand om kunderna och talar om vad de ska göra. De kan förstå enklare instruktioner på svenska.

Vad ska man tänka på om man vill anställa utländsk arbetskraft?
– Att de inte får jobba i Sverige mer än sex månader per år. De flesta jobbar tre månader på våren och tre månader på hösten, så att de jobbar under däcksäsongerna.

”Vanligt folk har råd att lämna in sin bil här”

Många bilägare skulle inte ha råd att lämna in bilen på reparation lagligt om det inte fanns billiga verkstäder som hans. Det menar Vasile Sirbu som driver serviceverkstaden Fälgkungen i Angered.

Vasile Sirbu delar lokaler med en handfull andra företag i ett enkelt inrett industrihus i Storås industriområde ett stenkast mittemellan miljonprogramsförorterna Hammarkullen och Angered i nordöstra Göteborg. Industriområdet präglas av små och mindre företag och när Motormagasinet besöker Vasiles verkstad en fredagseftermiddag äger en välbesökt bröllopsfest precis rum tvärsöver gatan i en oansenlig byggnad som snarare ser ut att husera lager och kontor.

– Det är hundra procent privatkunder hos oss. Vi har några företagskunder, men då är det hantverkare som kommer hit med sin egen firmabil, berättar Vasile Sirbu.

Han och hans gör de flesta typer av jobb.

– Svåra elfel skickar vi iväg. Det är bättre att säga till kunden direkt att, det här klarar vi inte av – det är bättre att du går till någon annan. Annars blir det bara tjafs och strul och missnöjda kunder i slutänden.

Från början jobbade Vasile bara med däck och fälgar.

– Men fler och fler av våra kunder frågade oss om vi kunde fixa olika saker på deras bilar, så ja sade okej. Jag är inte utbildad mekaniker själv, men gjorde de saker jag kunde göra. Sedan anställde jag en mekaniker och sedan har det rullat på. Vi är fullbokade hela tiden.

Vasile har satsat på att bygga och utrusta lokalerna så enkelt och ändamålsenligt som möjligt. Däckhotellet som idag omfattar 400 däckförvaringar utgörs av fem containrar staplade på varandra på asfaltsplanen vägg i vägg med verkstaden.

– Nu får jag inte plats med fler containrar, så däckhotellet är nästan fullbelagt.

Däckhotellets kundregistret är helt analogt – en handskriven lista på en av väggarna inne i verkstaden:

– Jag behöver inte uppdatera mitt register med dyr programvara, det kan aldrig krascha och det kostar noll kronor i drift, säger Vasile och skrattar.

I kundmottagningen, som utgörs av två soffor och ett bord och ett litet kökspentry i en hörna av verkstaden, sitter ett äldre par och väntar på att få hämta sin bil. Kaffeautomaten består av en burk snabbkaffe och en vattenkokare.

– Om jag skulle hålla mig med nya fräscha lokaler med fina soffgrupper och nya kaffemaskiner som de stora drakarna, så är det ju kunderna som får betala för det. Och vem av mina kunder, som bor här i Angered-området, har råd med de 1500 kronor i timmen jag skulle behöva ta? Nästan ingen. Folk som bor här har inte de pengarna. Många har inte ens råd att åka till en Mekonomen-verkstad, säger Vasile och betonar att han är mån om att ge bra service.

– De flesta som lagar sin bil hos mig får gratis lånebil. Jag har fyra lånebilar; det är vanliga femtontusenkronors-bilar – de är hela och rena och allt fungerar på dem.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Däck för en miljon kronor stulna

Uniti öppnar orderböckerna

Från och med i dag kan man beställa sitt exemplar av den svenska elbilen Uniti One. Leverans utlovas till mitten av 2020.

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Tinder för kunder och verkstäder

MyMechanic är det nystartade företaget som ska ta verkstaden hem till kunden. Det ska ske via en digital plattform och båda parterna ska kunna hitta varandra – ungefär som på mötesplatsen Tinder.

Nyhetsbrev

Upplands Motor satsar på digitalisering

Upplands Motor har tagit fram en tjänst för röststyrning som gör att kunder via en Google-assistent kan boka provkörning av nya bilar. Det är bara en del av satsningen på digitalisering som företaget håller på med.

Arkiv

OKQ8 satsar på elbilsladdning

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Så anpassar sig branschen när kunderna ställer nya krav

Att fordonsbranschen befinner sig i en enorm förändring är inget nytt. Digitalisering och elektrifiering står högt på tillverkarnas, verkstädernas och återförsäljarnas agendor. Samtidigt ökar kundernas krav på framför allt snabbhet, men vad gör olika aktörer för att spara på kundens tid?

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ekot avslöjar fusk med bilars återvinning

Sveriges Radios Ekot har rapporterat att tusentals ton bildelar malts ner och lagts på stängda soptippar och sedan redovisats som materialåtervinning. Enligt Naturvårdsverket strider det mot regelverket, men Bil Sweden anser att branschen klarar återvinningskraven.

Vätgasbilen Toyota Mirai blir snygg och bakhjulsdriven

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

Holmström Bil först att certifiera sin arbetsmiljö

När Holmström Bil hade certifierat sitt arbetsmiljöarbete enligt den nya ISO-standarden, förstod man att man var först i branschen att göra så.

OKQ8 förvärvar miljöinriktat biltvättföretag

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Stulna bilar försvinner allt oftare

Chef-intervju: Caj Luoma får rull på utbildning

Caj Luoma är chef inom kompetensförsörjning på Transportföretagen. Han har varit i branschen länge, trots att det inte var självklart från början.

Shipman tror på luftfjädring

Det började med renovering av franska bakaxlar och nu handlar det lika mycket om luftfjädring. Shipman Bildelar levererar det ingen annan vågar.

1

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Fusk på bilverkstad avslöjat

Flera aktörer har kontrollerat ett antal bilverkstäder och biltvättar i Botkyrka i början av oktober, det rapporterar tidningen Mitt i. På en bilverkstad hittade polisen flera personer som saknade arbetstillstånd.

Marcus Ericsson blir teamkamrat med Felix Rosenqvist

Solenergi blir effektivt biobränsle

Konsumenterna mognar inför självkörande bilar

Debatt: Swedacs roll är ackreditering

M Sverige välkomnar Konsumentverkets varning

Ledare #31: Brexit utan avtal ger fordonsbranschen skrämselhicka

Utbildningspris går till transportskola i Skåne

Polestar 2 går nu att beställa

Regeländringar bakom stark uppgång i september

Massiv insats mot kemiska risker

Debatt: Swedac missbrukar sin ställning

Tesla öppnar för privatleasing av Model 3

Continental lanserar framtidens smarta däck

Se alla Företagens egna nyheter

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en fokusgrupp

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli en Godkänd Bilverkstad

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & silikon till sprutor

Reparationssatser till BMW Getrag GS6-17 växellådan

Ytterligare 84 delar till el-, hybrid- och gasbilar

En lysande liten nyhet

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 27/9!

We are live!

Automässan 2020

Välkommen att hälsa på oss på Evertiq Elektronikmässa i Lund den 26 september

Snart på marknaden... Lazer Triple-R Elite 1250 smartview

Smörjfett för elmotorer – Så väljer du rätt

Slipp tunga lyft med en ny hjullyft

Är du redo för skiftesperioden?

Ny serie av kraftfulla arbetsljusramper

Sänd till en kollega

0.522