23948sdkhjf

Därför bemannar han verkstaden med rumäner

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Lägre lönekostnader och kompetentare och mera ambitiösa medarbetare. Det var faktorerna som fick Vasile Sirbu i Göteborg att till sist välja att bemanna sin verkstad med mekaniker från sitt gamla hemland.

För tio år sedan startade 49-årige Vasile Sirbu eget i Göteborgsförorten Angered efter att ha sagt upp sig från jobbet som anställd mekaniker på en märkesverkstad.

– Jag jobbade extra med annat och var här på nätterna för att få det att gå ihop i början, berättar Vasile.

Idag har han två fast anställda i verkstaden Fälgkungen och tar in extra personal under däcksäsongerna. Alla medarbetare kommer från Vasiles eget hemland Rumänien. De fast anställda bor i Sverige permanent medan de säsongsanställda har sin fasta hemvist i Rumänien.

Du har medvetet undvikit att rekrytera etniska svenskar – varför?
– Jag har haft folk från Arbetsförmedlingen tre gånger. Den senaste gången fick jag köra hem personen för att han var påtänd. Och då bestämde jag mig för att hämta folk från mitt gamla hemland, Rumänien. En annan fördel med det är att det blir bra sammanhållning här.

Vasile sticker inte under stol med att en annan viktig orsak till att han har valt att anställa folk bosatta i Rumänien är att han därigenom sänker personalkostnaderna:

– Visst. Hade de varit vanliga svenskar hade jag fått ge dem betydligt högre lön. Nu har de en lön som ändå är mycket högre än de hade fått om de jobbade i Rumänien. Vi får tacka EU att vi kan ta in lite billigare personal.

– Här hos mig blir det att man får jobba lite övertid då och då när det behövs. Istället får de betald semester, en månad på vintern och en månad på sommaren. Det är ett givande och ett tagande. Men det hade aldrig fungerat med vanliga svenskar.

Vasile tror att branschen kommer få det allt svårare att bemanna sina skade- och serviceverkstäder med etnisk svensk arbetskraft:

– Dagens ungdomar vill inte smutsa ned händerna och gå upp klockan sex, de vill hellre jobba på kontor. Min son jobbade här hos mig förut. Men han vill inte jobba med sådant här längre – han vill bli pilot. Gå in i vilken lackverkstad som helst, du hittar fler från Polen eller Baltikum eller Östeuropa än svensktalande.

Kan någon av dina anställda prata svenska?
– Ja, en av killarna börjar lära sig litegrann. Men jag tar hand om kunderna och talar om vad de ska göra. De kan förstå enklare instruktioner på svenska.

Vad ska man tänka på om man vill anställa utländsk arbetskraft?
– Att de inte får jobba i Sverige mer än sex månader per år. De flesta jobbar tre månader på våren och tre månader på hösten, så att de jobbar under däcksäsongerna.

”Vanligt folk har råd att lämna in sin bil här”

Många bilägare skulle inte ha råd att lämna in bilen på reparation lagligt om det inte fanns billiga verkstäder som hans. Det menar Vasile Sirbu som driver serviceverkstaden Fälgkungen i Angered.

Vasile Sirbu delar lokaler med en handfull andra företag i ett enkelt inrett industrihus i Storås industriområde ett stenkast mittemellan miljonprogramsförorterna Hammarkullen och Angered i nordöstra Göteborg. Industriområdet präglas av små och mindre företag och när Motormagasinet besöker Vasiles verkstad en fredagseftermiddag äger en välbesökt bröllopsfest precis rum tvärsöver gatan i en oansenlig byggnad som snarare ser ut att husera lager och kontor.

– Det är hundra procent privatkunder hos oss. Vi har några företagskunder, men då är det hantverkare som kommer hit med sin egen firmabil, berättar Vasile Sirbu.

Han och hans gör de flesta typer av jobb.

– Svåra elfel skickar vi iväg. Det är bättre att säga till kunden direkt att, det här klarar vi inte av – det är bättre att du går till någon annan. Annars blir det bara tjafs och strul och missnöjda kunder i slutänden.

Från början jobbade Vasile bara med däck och fälgar.

– Men fler och fler av våra kunder frågade oss om vi kunde fixa olika saker på deras bilar, så ja sade okej. Jag är inte utbildad mekaniker själv, men gjorde de saker jag kunde göra. Sedan anställde jag en mekaniker och sedan har det rullat på. Vi är fullbokade hela tiden.

Vasile har satsat på att bygga och utrusta lokalerna så enkelt och ändamålsenligt som möjligt. Däckhotellet som idag omfattar 400 däckförvaringar utgörs av fem containrar staplade på varandra på asfaltsplanen vägg i vägg med verkstaden.

– Nu får jag inte plats med fler containrar, så däckhotellet är nästan fullbelagt.

Däckhotellets kundregistret är helt analogt – en handskriven lista på en av väggarna inne i verkstaden:

– Jag behöver inte uppdatera mitt register med dyr programvara, det kan aldrig krascha och det kostar noll kronor i drift, säger Vasile och skrattar.

I kundmottagningen, som utgörs av två soffor och ett bord och ett litet kökspentry i en hörna av verkstaden, sitter ett äldre par och väntar på att få hämta sin bil. Kaffeautomaten består av en burk snabbkaffe och en vattenkokare.

– Om jag skulle hålla mig med nya fräscha lokaler med fina soffgrupper och nya kaffemaskiner som de stora drakarna, så är det ju kunderna som får betala för det. Och vem av mina kunder, som bor här i Angered-området, har råd med de 1500 kronor i timmen jag skulle behöva ta? Nästan ingen. Folk som bor här har inte de pengarna. Många har inte ens råd att åka till en Mekonomen-verkstad, säger Vasile och betonar att han är mån om att ge bra service.

– De flesta som lagar sin bil hos mig får gratis lånebil. Jag har fyra lånebilar; det är vanliga femtontusenkronors-bilar – de är hela och rena och allt fungerar på dem.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

”Man fokuserar för mycket på diagnosverktygen”

I dag har verkstäderna i Sverige glömt hur man felsöker med hjälp av avgasmätning. Det menar Tommie Nilsson, Sverigeansvarig för danska Elektro Partner som bland annat jobbar med teknisk support och även säljer emissionsanalysutrustning.

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Se alla Företagens egna nyheter

Panorama blixtljus - Testpiloterna planerar

Silikon för elektriska fordon – fördelar och användningsområden

Vilket fordon kör du?

ACTICHARGE 750 - Professionell batteriladdare.

Produktnyhet från Purflux!

25 Years TecDoc Standard in 2019:

Mini arbetsbelysning

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermonte...

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspo...

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Sänd till en kollega

0.157