23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

PROVKÖRNING: Den imponerar inte med sina prestanda och bjuder på föga körglädje. Lexus NX inbjuder istället till civiliserat uppträdande bakom ratten.

Det mindre syskonet till Lexus SUV RX – NX – blev en succé när den lanserades 2014 och är i dag en av Lexus bäst säljande modeller i Sverige. Lagom till 2018 års modell fick NX en lättare ansiktslyftning, med bland annat nytt mönster på den främre kylargrillen, ny främre stötfångare och nya knappar och reglage i kupén.

En invändig förändring till 2018 års modell är att knapparna till klimatanläggningen blivit färre och att ratten som man manövrerar skärmen med har ersatts med en pekplatta.

Om man finner Lexus NX yttre designspråk djärvt eller kanske en smula futuristiskt så känns inredningen närmast stramt klassisk, med ett fåtal knappar som samsas med klassiska vred, konventionella analoga mätartavlor i instrumentbrädan och en klassisk växelväljarspak.

Att Lexus NX ändå är en bil i framkant märks först när man tryckt på startknappen och kör iväg.

Läs fler provkörningar: Renault Clio RS 18

Att köra Lexus NX är i det närmaste som att köra en elbil. Färden sker ljudlöst nästan hela tiden. Det är bara vid närmare fullt gaspådrag vid körning i sisådär 70 kilometer i timmen eller mer som man tillfälligt hör bensinmotorn, då den varvar upp ordentligt.

I körning i upp till runt 60 kilometer i timmen drivs Lexus NX huvudsakligen av elmotorn (eller de två elmotorerna om man kör den fyrhjulsdrivna versionen. För det allra mesta märker man inte när bensinmotorn kopplas in, eller ur – det sker helt sömlöst. Och några växlingar vid acceleration märks inte eftersom NX har en steglös så kallad CVT-växellåda.

Den 155 hästkrafter starka och 2,5 liter stora fyrcylindriga sugmotorn, assisterad av en elmotor vid varje hjul på den fyrhjulsdrivna versionen, bjuder på ganska måttliga prestanda. Vid omkörningar på landsväg märks det att motorns vridmoment inte riktigt är i nivå med det hos en dieselmotor i samma storlek.

Men det man förlorar i prestanda med Lexus NX vinner man istället vid tankningen. Efter dryga 43 mils körning på mestadels landsväg tänds tanksymbolen.

Drygt 62 tankade liter 95-oktanig bensin senare kan vi konstatera att vår Lexus NX sörplat i sig strax under 0,7 liter milen. Så snålt åker man inte ens med dieselmatade SUVar i samma storleksklass som Ford Kuga, Renault Koleos eller Volvo XC60. Bilens måttliga prestanda i kombination med hög komfort får dessutom åtminstone undertecknad att sänka hastigheten och köra lugnare.

Än större blir fördelarna med att äga en Lexus när det är dags att betala fordonsskatten. NX klarar sig i likhet med nästan alla andra av Lexus modeller med en mycket måttlig skattehöjning i och med nya skattesystemet bonus malus.

Ännu roligare blir det när man tittar på service- och reparationskalkylen. Lexus NX-ägare kommer slippa obehagligt dyra överraskningar i form av igensatt dieselpartikelfilter, spökande automatlådor (NX har steglös låda) och byte av turbo. Så ligger Lexus tillsammans med bland andra Toyota och Honda alltjämt i topp när det gäller driftssäkerhet och nöjda bilägare.

Läs fler provkörningar: Renault Clio RS 18

FAKTA Lexus NX 300h 4x4
Motor: Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cyl. Kamkedja. Cylindervolym 2 494 cm3. Max effekt 155 hk (114 kW) vid 5 700 r/min, 210 Nm vid 4 200-4 400 r/min. Elmotor 143 hk (105 kW), 270 Nm. Total motormeffekt 197 hk (145kW). Batterityp lithiumjon.
Drivning/transmission: Fyrhjulsdrift, steglös automatlåda.
Fjädring/hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak individuell upphängning med dubbla länkarmar.
Mått/vikt: Axelavstånd 266, längd 464, bredd 185, höjd 165, spårvidd f/b 158/158, tjänstevikt 1 860, maxlast 535, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 56 liter. Bagagevolym (VDA) 475-1 520 liter.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/60 R18
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 9,2 s, toppfart 180 km/h.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

PÅ NYTT JOBB

Idag är sista chansen att boka biljetter till Motorgalan

Måndag den 22 oktober är sista dagen att boka biljetter till Motorgalan. Årets trevligaste branschfest som äger rum på Berns i Stockholm den 8 november.

Han lär upp sina anställda

Attityd, hängivenhet och arbetsmoral kan besegra hinder som både bristande språkkunskaper och utbildning. Det vet Monir Amin som med tre nyanlända syrier fått en konkursmässig verkstad att blomstra.

Skifte i tidningsfabriken

Vår medarbetare Klas Skarin startar efter många år på Motormagasinet eget, och vår nye kollega heter Daniel Östlund.

Innovativa material för framtidens fordon i fokus på Stora Leverantörsdagen

Sveriges enda Volvo Stand Alone bygger nytt

Rejmes Bil i Halland är Sveriges enda Volvo Stand Alone, en privat bilhandlare som uteslutande representerar Volvo. Nu bygger man nytt i Falkenberg.

Nyhetsbrev

​Specialversion av Ford Mustang Bullitt till Europa

Arkiv

Peugeot och DS satsar på leasing online

Premiär för nya lyxsuven BMW X7

Regeringen har infört nytt bidrag som hjälper kommuner forsla bort målvaktsbilar

Regeringen har beslutat om en förordning som innebär att kommuner nu kan få bidrag för kostnader som kommunen haft för flyttning, uppställning och skrotning av fordon som står felparkerade, däribland s.k. målvaktsfordon.

Den ”elektriska” bilen lagrar energi i karossen med hjälp av kolfiber

1

Vad blev det av elbilsprojektet Uniti?

Razzior mot bilvårdsföretag för att hitta illegal arbetskraft

Polisen är sedan den 1 juli i år tillsynsmyndighet för att kontrollera arbetskraft. Nu genomför polisen tillsammans med andra myndigheter regelbundet razzior, eller tillslag mot företag, bland annat bilvårdsföretag.

Biltemas flygplan får norska piloter

VW: ”Våra kontroller mer omfattande än kraven för Godkänd Bilverkstad”

En del verkstäder jobbar redan med en kvalitetscertifiering som är minst lika omfattande som Godkänd Bilverkstad. De ska inte behöva genomgå GBV:s alla kontroller, förklarar man på MRF.

MRFs stora pris – tre slutkandidater är klara

Bilverkstaden var illegal spritcentral

En man i Norrköping har använt en bilverkstad som illegal spritcentral. Kunderna kunde inte bara få hjälp med service eller reparationer på bilen utan kunde även köpa sprit, öl med mera.

ABS Wheels blir Gasellföretag för andra året i rad

Nu inviger Polestar nytt huvudkontor i Sverige

Det nya huvudkontorets byggnad, vilket är dominerat av ”Polstarkuben”, är designat av svenska arkitekter från arkitektfirman Bornstein Lyckefors, i samarbete med Polestars varumärkesteam.

Kandidaterna klara för Stora Leverantörspriset 2018

Nya uppgifter om varför vissa av Volvos lastbilar och bussar överskrider NOx-gränserna

Ny utbildningsbil och flera Branschambassadörer i Karlskrona

Skånska bilköpare är mest miljövänliga

Krock med vildsvin ger bilskador för 40 000 kronor

Viltolyckorna bara fortsätter att öka. Det sker en viltolycka var nionde minut, dygnet runt, någonstans i Sverige. I smålandslänen Kalmar och Kronoberg är det störst risk att drabbas av en viltolycka, enligt försäkringsbolaget if.

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

”Jag blir upprörd när jag ser sådana här verkstäder"

CHEF-intervjun: ”Rätt utbildad personal är A och O”

Klokkerholm satsar på delar till veteranbilar

Saab-ägare får en ny mobilapp

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Se alla Företagens egna nyheter

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Ny tjänst för kvalitet och hållbarhetsarbete på däckverkstad

Undvik problem vid reparation av servostyrning

Nytt handvårds program från Carystem

Äntligen en liten starthjälp som verkligen fungerar!

Unik diagnosteknikerutbildning för framtidens verkstäder

Ny smart batteritestare med startmotor- & generatortestarfunktion

Kan ett defekt fjäderbenslager vara farlig?

Vår egenutvecklade lampa för den nordiska marknaden

Dags för Miljö- och Kemidagarna! Boka tidigt 1000 kr rabatt

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår inves...

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Sänd till en kollega

0.203