23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

PROVKÖRNING: Den imponerar inte med sina prestanda och bjuder på föga körglädje. Lexus NX inbjuder istället till civiliserat uppträdande bakom ratten.

Det mindre syskonet till Lexus SUV RX – NX – blev en succé när den lanserades 2014 och är i dag en av Lexus bäst säljande modeller i Sverige. Lagom till 2018 års modell fick NX en lättare ansiktslyftning, med bland annat nytt mönster på den främre kylargrillen, ny främre stötfångare och nya knappar och reglage i kupén.

En invändig förändring till 2018 års modell är att knapparna till klimatanläggningen blivit färre och att ratten som man manövrerar skärmen med har ersatts med en pekplatta.

Om man finner Lexus NX yttre designspråk djärvt eller kanske en smula futuristiskt så känns inredningen närmast stramt klassisk, med ett fåtal knappar som samsas med klassiska vred, konventionella analoga mätartavlor i instrumentbrädan och en klassisk växelväljarspak.

Att Lexus NX ändå är en bil i framkant märks först när man tryckt på startknappen och kör iväg.

Läs fler provkörningar: Renault Clio RS 18

Att köra Lexus NX är i det närmaste som att köra en elbil. Färden sker ljudlöst nästan hela tiden. Det är bara vid närmare fullt gaspådrag vid körning i sisådär 70 kilometer i timmen eller mer som man tillfälligt hör bensinmotorn, då den varvar upp ordentligt.

I körning i upp till runt 60 kilometer i timmen drivs Lexus NX huvudsakligen av elmotorn (eller de två elmotorerna om man kör den fyrhjulsdrivna versionen. För det allra mesta märker man inte när bensinmotorn kopplas in, eller ur – det sker helt sömlöst. Och några växlingar vid acceleration märks inte eftersom NX har en steglös så kallad CVT-växellåda.

Den 155 hästkrafter starka och 2,5 liter stora fyrcylindriga sugmotorn, assisterad av en elmotor vid varje hjul på den fyrhjulsdrivna versionen, bjuder på ganska måttliga prestanda. Vid omkörningar på landsväg märks det att motorns vridmoment inte riktigt är i nivå med det hos en dieselmotor i samma storlek.

Men det man förlorar i prestanda med Lexus NX vinner man istället vid tankningen. Efter dryga 43 mils körning på mestadels landsväg tänds tanksymbolen.

Drygt 62 tankade liter 95-oktanig bensin senare kan vi konstatera att vår Lexus NX sörplat i sig strax under 0,7 liter milen. Så snålt åker man inte ens med dieselmatade SUVar i samma storleksklass som Ford Kuga, Renault Koleos eller Volvo XC60. Bilens måttliga prestanda i kombination med hög komfort får dessutom åtminstone undertecknad att sänka hastigheten och köra lugnare.

Än större blir fördelarna med att äga en Lexus när det är dags att betala fordonsskatten. NX klarar sig i likhet med nästan alla andra av Lexus modeller med en mycket måttlig skattehöjning i och med nya skattesystemet bonus malus.

Ännu roligare blir det när man tittar på service- och reparationskalkylen. Lexus NX-ägare kommer slippa obehagligt dyra överraskningar i form av igensatt dieselpartikelfilter, spökande automatlådor (NX har steglös låda) och byte av turbo. Så ligger Lexus tillsammans med bland andra Toyota och Honda alltjämt i topp när det gäller driftssäkerhet och nöjda bilägare.

Läs fler provkörningar: Renault Clio RS 18

FAKTA Lexus NX 300h 4x4
Motor: Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cyl. Kamkedja. Cylindervolym 2 494 cm3. Max effekt 155 hk (114 kW) vid 5 700 r/min, 210 Nm vid 4 200-4 400 r/min. Elmotor 143 hk (105 kW), 270 Nm. Total motormeffekt 197 hk (145kW). Batterityp lithiumjon.
Drivning/transmission: Fyrhjulsdrift, steglös automatlåda.
Fjädring/hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak individuell upphängning med dubbla länkarmar.
Mått/vikt: Axelavstånd 266, längd 464, bredd 185, höjd 165, spårvidd f/b 158/158, tjänstevikt 1 860, maxlast 535, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 56 liter. Bagagevolym (VDA) 475-1 520 liter.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/60 R18
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 9,2 s, toppfart 180 km/h.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

LBM Autoparts storsatsar på utökat sortiment och klassiska amerikanska bilar

LBM Autoparts sortiment av reservdelar och renoverings-kit till växellådor växer rejält, och en kategori man satsar stort på är delar till klassiska amerikanska bilar.

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ny tjänst hjälper verkstaden att snabbt uppfylla certifiering och lagkrav

KlarOK är ett kvalitets- och ledningssystem som är byggt för extrem enkelhet. På bara några få veckor kan verkstaden t ex bli klar för certifiering till Godkänd Bilverkstad.

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny unik fordonsutbildning i Malmö när ProMeister satsar på vuxna

Möte om riskhantering vid arbete med e-fordon och gasfordon

Nyhetsbrev

Publiksuccé för Skandinaviens största bil- och mc-show

I år kom inte mindre än 76 773 besökare till Elmia i Jönköping för att kika på de över fyra hundra utställningsfordonen och för att umgås och ha kul.

Arkiv

800 kg förfalskade kullager ska förstöras

Äntligen kommer Inspirationsdagen 100% Verkstad till Göteborg

Sogefi först på eftermarknaden med ett komplett filtersortiment för nya Peugeot 508

USA öppnar litium-gruva - igen

NEVS ska bygga tyska solcellsbilar

Det är den tyska bilutvecklaren Sono motors som valt att förlägga produktionen av den solcellsdrivna modellen Sion i Trollhättan. I ett första skede handlar det om 260000 bilar som ska tillverkas av Nevs under en åttaårsperiod, uppger flera media.

1

Biltema tillbakavisar uppgifter i Uppdrag Granskning om att man smiter undan skatt

ProMeister skapar nya jobb i Östersund

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

”Det finns över 400000 veteranbilar i Sverige”

Deras auktioner lockar spekulanter från hela norra Europa. Nu vill Bilweb Auctions skapa Nordens första veteranbilshub.

Det är läge för att branschen själv tar kommandot i bilskadefrågan!

Idag blir vi överkörda av försäkringsbolagen. För att vi ska kunna flytta fram våra positioner krävs dock att verkstäderna våga ansluta sig till Eurogarant så vi kan ta upp kampen på allvar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF till MotorMagasinet.

Andie Lahdo utsedd till årets företagare

Utifrån hundratals nominerade företag har ABS Wheels vd, Andie Lahdo vunnit det mest ärofyllda priset Årets företagare i Sigtuna kommun.

Pris till mobilitetsforskare

5

Sju bilmärken minskade sina CO2-utsläpp

Sju av världens bilmärken har lyckats minska koldioxidutsläppen från sina tillverkade bilar ifjol jämfört med 2017. Det visar siffror från fordonsstatistikkonsulten Jato.

Därför blev de populärast på Autobutler

Toyota och Suzuki i nytt samarbete

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Rally-SM stärks genom arrangörssamarbete

Mentorskap där etablerade SM-arrangörer stöttar nya. Viktigt att ge nya och unga förare utrymme att tävla i större sammanhang. Rally-SM ska stärkas som mästerskap och varumärke.

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

1

Toyotahandlarna förlänger begagnatgarantierna till 10 år

Biltema Foundation satsar 800 miljoner

Skruvat.se rekryterar Claes Kjelldorff som Business Manager

”Vi vill gå i konfrontation med bilmotståndarna”

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Nytt rekordår för DEFA

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Se alla Företagens egna nyheter

Skåphurtsen för framtidens verkstad

Damien Germés är förste Europe på posten som NGK SPARK PLUGS VD.

Snart är sommaren här - dags för AC!

Fordonsbelysning - Volkswagen Amarok

Få 40.000:- för din gamla hjulinställare

13 delar till Tesla modell S

NEXA - för din säkerhet vid brand

Påskhälsning

Nytt testcenter tas i bruk

Högskåpet för framtidens verkstad

"Med bra utbildning och support får våra kunder ut 100% av sin investering."

Trådlös truckkamera

Svängande kylvattentemperatur på bilar med DSG-växel

Hitta rätt belysning till din truck

Förvarar du däcken i en container, eller funderar på nytt däckhotell?

3D-utskrift av reservdelar! Vad gör Triscan?

100% verkstad i Göteborg och Malmö

Vad är egentligen en Logimat?

Lazer extraljus - Ford monteringskit

ACTIA 3D - standardinstallation och utbildning ingår alltid.

Verktygsskåpet för framtidens verkstad

Så säkerställs en säker arbetsmiljö på kedjans alla lastbils- och bussverks...

KW Parts storsatsar på sortiment till klassiska Amerikanska bilar!

Idag startar Bauma & Brigade är där!

Trådlös kamerasats med två skärmar

Sänd till en kollega

0.121