23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

PROVKÖRNING: Den imponerar inte med sina prestanda och bjuder på föga körglädje. Lexus NX inbjuder istället till civiliserat uppträdande bakom ratten.

Det mindre syskonet till Lexus SUV RX – NX – blev en succé när den lanserades 2014 och är i dag en av Lexus bäst säljande modeller i Sverige. Lagom till 2018 års modell fick NX en lättare ansiktslyftning, med bland annat nytt mönster på den främre kylargrillen, ny främre stötfångare och nya knappar och reglage i kupén.

En invändig förändring till 2018 års modell är att knapparna till klimatanläggningen blivit färre och att ratten som man manövrerar skärmen med har ersatts med en pekplatta.

Om man finner Lexus NX yttre designspråk djärvt eller kanske en smula futuristiskt så känns inredningen närmast stramt klassisk, med ett fåtal knappar som samsas med klassiska vred, konventionella analoga mätartavlor i instrumentbrädan och en klassisk växelväljarspak.

Att Lexus NX ändå är en bil i framkant märks först när man tryckt på startknappen och kör iväg.

Läs fler provkörningar: Renault Clio RS 18

Att köra Lexus NX är i det närmaste som att köra en elbil. Färden sker ljudlöst nästan hela tiden. Det är bara vid närmare fullt gaspådrag vid körning i sisådär 70 kilometer i timmen eller mer som man tillfälligt hör bensinmotorn, då den varvar upp ordentligt.

I körning i upp till runt 60 kilometer i timmen drivs Lexus NX huvudsakligen av elmotorn (eller de två elmotorerna om man kör den fyrhjulsdrivna versionen. För det allra mesta märker man inte när bensinmotorn kopplas in, eller ur – det sker helt sömlöst. Och några växlingar vid acceleration märks inte eftersom NX har en steglös så kallad CVT-växellåda.

Den 155 hästkrafter starka och 2,5 liter stora fyrcylindriga sugmotorn, assisterad av en elmotor vid varje hjul på den fyrhjulsdrivna versionen, bjuder på ganska måttliga prestanda. Vid omkörningar på landsväg märks det att motorns vridmoment inte riktigt är i nivå med det hos en dieselmotor i samma storlek.

Men det man förlorar i prestanda med Lexus NX vinner man istället vid tankningen. Efter dryga 43 mils körning på mestadels landsväg tänds tanksymbolen.

Drygt 62 tankade liter 95-oktanig bensin senare kan vi konstatera att vår Lexus NX sörplat i sig strax under 0,7 liter milen. Så snålt åker man inte ens med dieselmatade SUVar i samma storleksklass som Ford Kuga, Renault Koleos eller Volvo XC60. Bilens måttliga prestanda i kombination med hög komfort får dessutom åtminstone undertecknad att sänka hastigheten och köra lugnare.

Än större blir fördelarna med att äga en Lexus när det är dags att betala fordonsskatten. NX klarar sig i likhet med nästan alla andra av Lexus modeller med en mycket måttlig skattehöjning i och med nya skattesystemet bonus malus.

Ännu roligare blir det när man tittar på service- och reparationskalkylen. Lexus NX-ägare kommer slippa obehagligt dyra överraskningar i form av igensatt dieselpartikelfilter, spökande automatlådor (NX har steglös låda) och byte av turbo. Så ligger Lexus tillsammans med bland andra Toyota och Honda alltjämt i topp när det gäller driftssäkerhet och nöjda bilägare.

Läs fler provkörningar: Renault Clio RS 18

FAKTA Lexus NX 300h 4x4
Motor: Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cyl. Kamkedja. Cylindervolym 2 494 cm3. Max effekt 155 hk (114 kW) vid 5 700 r/min, 210 Nm vid 4 200-4 400 r/min. Elmotor 143 hk (105 kW), 270 Nm. Total motormeffekt 197 hk (145kW). Batterityp lithiumjon.
Drivning/transmission: Fyrhjulsdrift, steglös automatlåda.
Fjädring/hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak individuell upphängning med dubbla länkarmar.
Mått/vikt: Axelavstånd 266, längd 464, bredd 185, höjd 165, spårvidd f/b 158/158, tjänstevikt 1 860, maxlast 535, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 56 liter. Bagagevolym (VDA) 475-1 520 liter.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/60 R18
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 9,2 s, toppfart 180 km/h.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny dieselpump till Mercedes

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Sänd till en kollega

0.19