23948sdkhjf

”Jag blir upprörd när jag ser sådana här verkstäder"

I Motormagasinet nr 30 berättade vi om verkstaden Fälgkungen i Göteborg som sänkt personalkostnaderna genom att använda utländsk arbetskraft. Det är lönedumpning och osund konkurrens, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

– Det här är typisk lönedumpning som förstör lönebildningen i branschen. Jag blir upprörd när jag ser sådant här. Så säger Sveriges Fordonsverkstäders Förenings vd Bo Ericsson när vi ber honom kommentera fristående allbilverkstaden Fälgkungen i Göteborg, som bara har anställda från Rumänien i sin personalstyrka.

Anser du att branschen bör agera för att sätta stopp för anlitandet av utländsk arbetskraft?
– Till att börja med undrar jag om en verkstad kan uppfylla alla lagkrav – från miljö och inspektion av utrustning till arbetsrättsliga aspekter – och ändå gå runt ekonomiskt med de prisnivåer de har. Tål de ett besök av Skatteverket?

Samtidigt – är inte en verkstad som Fälgkungen i Angered ett symptom på att det har blivit orimligt dyrt att lämna bilen hos de etablerade verkstäderna?
– Det stör mig att det finns bilägare som ser kortsiktigt på vem som tar hand om reparationerna av deras bil. Vi jobbar stenhårt för att få verkstäderna i branschen att ansluta sig till Godkänd Bilverkstad, så att kunderna kan vara förvissade om att verkstaden följer alla regler, har relevant utbildning och betalar sina anställda avtalsenliga löner. Det här är för att vi ska öka förtroendet för branschen.

Läs reportaget om Fälgkungen HÄR

Men är det inte bättre att betalningssvaga kunder som i dag lämnar sin bil hos illegala hål i väggen-verkstäder istället väljer en laglig verkstad med billig utländsk arbetskraft?
– Det finns ju en miniminivå för vad man behöver debitera för att över huvudtaget kunna driva en bilverkstad utan att gå back, och det menar jag är 700 kronor i timmen.

– En annan viktig aspekt här är personalens kompetensutveckling. Det jag undrar är hur han klarar av att ge sin personal kompetensutveckling, då de så vitt jag förstått det kan mycket lite eller ingen svenska alls. Och hur ska hans personal i så fall kunna tillgodogöra sig de utbildningar och kurser som finns i Sverige?

Skulle IF Metall – det fackförbund som organiserar de flesta bilmekaniker – kunna gå in med sanktionsåtgärder mot en verkstad som har utländsk arbetskraft med lönenivåer långt under snittet för svenska bilmekaniker?
– Nej, inte så länge de anställda inte är med i facket. Fast det kanske kan gå att bojkotta verkstaden på olika sätt ändå, till exempel genom att stå utanför verkstaden och bedriva kampanj som Hotell- och Restaurangfacket gjort mot flera restauranger och kaféer. Och det tycker jag vore helt rätt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156