23948sdkhjf

”Riskfritt att köra bilen på HVO100”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Colabitoil är en av de ledande i Sverige när det gäller tillverkning och utveckling av HVO100. De intygar att bränslet är en fullgod ersättare till vanlig diesel.

Daniel Arenholm, kommunikationsansvarig på Colabitoil – varför godkänner Peugeot HVO100 helt medan många andra biltillverkare inte godkänner bränslet och Mercedes bara tillåter bränslet i en speciellt anpassad bilmodell?
– Mercedes gjorde precis som Volvo – de gjorde en marknadstest på taxiverksamheten, för att kontrollera att bränslet fungerar innan man godkänner det. Man gör en riskbedömning helt enkelt. Vissa tillverkare ser det som riskfritt att använda HVO medan andra gör en annan bedömning.
– Fordonsindustrin har hamnat i den sitsen att man varken har råd eller tid att testa ett nytt drivmedel på alla sina föregående modeller.

Varför måste man få HVO testad och godkänd – bränslet fungerar ju?
– Vad biltillverkarna måste göra är att se till att få ett typgodkännande för ett nytt drivmedel. Rent praktiskt så ger inte HVO100 exakt samma utsläpp som den vanliga diesel som alla bilar är typgodkända för i dag. HVO100 ger inte större utsläpp – tvärtom. Därför vill inte heller biltillverkarna låta nybilsgarantin gälla om du kör din dieselbil på HVO100.
– Därför finns det också försäkringar som fungerar som en ersättning till nybilsgarantin om du kör på HVO100. Vi som leverantör försäkrar kund, samt har samarbete med en sådan försäkringsgivare. Och det har hittills aldrig hänt att någon bilägare utlöst sin försäkring på grund av skador efter att ha kört på HVO100.

Läs mer om HVO100: Peugeot tillåter HVO100
 
                                    Mercedes lanserar HVO100-bil

Kan ni garantera att HVO100 inte är ett sämre bränsle än vanlig diesel?
– Ja. Det är till och med ett bättre och renare bränsle. I vanlig diesel blandas det i RME (rapsmetylester, och det kan orsaka bland annat bakterietillväxt i bränsletanken. I HVO100 blandas inte i någon annan bränsletillsats. HVO100 har också bättre köldegenskaper än vanlig diesel.

Vågar ni på Colabitoil påstå att det är helt riskfritt att köra en dieselbil på HVO100?
– Ja. Och det gör vi. Det har inte inträffat några incidenter eller haverier kopplade till HVO100. Skulle vi sälja ett fordonsbränsle som inte fungerar i fordon så skulle vi inte finnas kvar på marknaden.

Läs mer om HVO100: Peugeot tillåter HVO100
 
                                    Mercedes lanserar HVO100-bil



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

AB Volvo har lämnat in en stämning mot Scania till patent- och marknadsdomstolen.

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

Arkiv

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

1

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Så ska PSA bredda eftermarknadsaffären

Nu lanserar franska PSA-koncernen sitt nya servicekoncept för verkstäder – Euro Repar - och de riktar sig enbart till märkesauktoriserade verkstäder.

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Han har reningstekniken som kan ge fordonstvättarna rent miljösamvete

”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”

Här är vinnarna på Motorgalan 2018

Bilder från Motorgalan

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

Se alla Företagens egna nyheter

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Sänd till en kollega

0.221