23948sdkhjf

”Elbilsstödet är felkonstruerat”

Miljöbilsbonusen som betalas ut till den som köper en ny elbil är delvis pengar i sjön. Det menar Robert Pihlblad på Ald Bil som är en av landets större tjänstebilsförvaltare.

Robert Pihlblad är platschef på begagnathandlaren Ald Bils anläggning i Täby i norra Stockholm. Ald Bil ingår i Ald Automotive som är ett av världens ledande leasingföretag. I Sverige förvaltar man cirka 25000 leasingbilar. Robert Pihlblad bekräftar bilden av Norge som exportlandet nummer ett för el- och hybridbilar:

Exporten hänger mycket ihop med valutakursen. När den svenska kronan blir dyrare så kommer exporten minska betydligt. Sedan har Norge en unik efterfrågan på elbilar med tanke på deras skatteregler, vilka gör det extremt gynnsamt att äga och köra en elbil i Norge.

Så det är alltså brist på el- och hybridbilar i Norge?
Ja. Därför har de vänt sig till den svenska andrahandsmarknaden, eftersom det är smidigt för dem att importera bilar härifrån.

Den omfattande exporten av el- och hybridbilar underminerar den nya modellen för statligt stöd till el- och hybridbilar – bonus malus – som vi nu har i Sverige, menar Robert Pihlblad:

Politikerna skulle ha gjort ett elbilsstöd där utbetalningen till bilens ägare är fördelad på tre eller fem år. Då hade det kanske funnits ett större incitament för svenska bilägare att köpa en begagnad elbil, då hade nog fler elbilar stannat kvar i Sverige. Nu blir det istället i praktiken så att staten betalar ut stora pengar till bilar som snart försvinner ut ur Sverige.

Den stora exporten skvallrar också om att svenska bilägare fortfarande inte tror på el- och hybridbilar fullt ut, menar Robert Pihlblad:

Vi är en av få leasingägare som säljer även begagnade bilar till slutkund, och vi märker att det inte är så jättestort sug på begagnade elbilar och laddhybrider i Sverige.

Vad beror det på tror du?
Bilköparna är kanske lite skeptiska till el- och hybridbilar. De känner sig osäkra på hur bilarna håller, vad det kostar att laga en elbil, om det är bra tillgång till laddningspunkter i deras omgivning.

Man skulle behöva göra det mera attraktivt att köra elbil. Det finns nog lite att lära av Norge, tror jag. Där slipper elbilarna till exempel vägavgifter och parkeringsavgifter och de får köra i bussfilen i Oslo.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078