23948sdkhjf

Bilias Netbil-satsning: "Det här är ett sätt för oss att ta en större del av näringskedjan"

Vi bad Bilias PR- och kommunikationschef Anders Rydheimer förklara strategin bakom dotterbolaget Netbils satsning på traditionella bilhallar.

Anders Rydheimer, PR- och kommunikationschef på Bilia  varför öppnar ni inte bara nya begagnathallar under Bilias bolag och varumärke?
– Att vi valt att öppna de nya begagnathallarna under Netbil beror på att de kommer ha ett delvis annat utbud än Bilias hallar. Netbils begagnathallar kommer att ha bilar av alla märken och även lite äldre bilar. Sedan kan vi förstås använda samma inköpare till våra olika bolag. Vidare vill vi erbjuda hela vårt affär med till exempel serviceabonnemang och däckhotell till dessa kunder.

Om en begagnad bil inte blir såld på en Netbil-auktion – kan den då hamna i en av Netbils begagnathallar i stället?
– Ja, det är en möjlig väg.

Netbil har sedan 2008 ett avtal med de bilhandlare som är medlem i MRF om att exponera sina bilar i handlarnas begagnathallar, vilket innebär att bilen står i handlarens bilhall under pågående auktion och därmed även blir tillgängliga att köpa till ett fast pris i bilhallen.

Kommer den direktförsäljning av begagnade bilar på nätet som Bilia redan bedriver i Norge så småningom även startas upp i Sverige?
– Ja. Det är viktigt för oss att bredda vår verksamhet. Vi äger redan ett bildemonteringsföretag, så det här är ett sätt för oss att ta en större del av näringskedjan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.19