23948sdkhjf

Han knäcker koden till bilens styrdon

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

I Motormagasinet nr 34 besökte vi Vimmerby Bildemontering och vd:n Christian Johansson som berättade om hur de skrotar elbilar.

Christian lägger sedan flera år det mesta av sin arbetstid på en specifik typ av komponent – styrdon i bilar – en verksamhet han driver i ett eget bolag, Styrdon i Sverige AB. Det är något han är en av få i hela Sverige som sysslar med.

– Det jag gör är omprogrammering och renovering av alla styrdon på alla bilmärken som inte verkstäderna kan återmontera. Ganska många av styrenheterna på dagens bilar är kodade mot bilen. Det är flertalet styrenheter på nyare bilar som inte går att återmontera begagnade på grund av att de är, som man säger, hårdkodade mot bilen. Verkstaden kan i ett sådant fall inte installera den begagnade styrenheten, den är helt enkelt förbrukad. Då måste du köpa ett fabriksnytt styrdon, vilket kan bli väldigt dyrt, förklarar Christian.

Läs mer om Christian Johansson: Arbete med elbilar kräver specialverktyg

Styrdon som inte går att komma in i och än mindre åtgärda har blivit mer och mer vanligt, säger Christian.

– På exempelvis en första generationens Volvo V60 så har vi sex styrdon i bilen som inte går att programmera om – bland annat motorstyrdonet, centrala styrenheten och ABS-aggregatet.

Är det helt omöjligt?
– Ja. Undantaget är några bilmärken och modeller – Volvo, Saab och Opel fram till runt 2004-2005. Men på nyare bilar går det alltså inte att avkoda styrdonen, det går inte att försätta dem i ett så kallat ”nyläge”. Om man ska försätta ett äldre styrdon i nyläge så måste det göras när det sitter i det krockskadade fordonet och det är ofta omöjligt på grund av skadorna i bilens elsystem.

Det Christian gör är att läsa ur delar av informationen ur det defekta styrdonet och programmera om de partitioner som behövs till det begagnade styrdonet igen. Det finns i dag inga verktyg, ingen OBD-utrustning som är gjord för att jobba med styrenheter på detta sättet, påpekar han.

– Det vi som jobbar med det här måste göra är att jobba på kretskortsnivå. Problemet är att det inte finns någon kurs som man kan gå för att lära sig det här. Och det kommer hela tiden nya styrdon som inte verkstäderna kan återmontera så vi måste ständigt utveckla nya metoder för att klara styrdonen.
Det som väckte Christian Johanssons intresse för styrdonen i bilar var att han för ungefär sju år sedan började märka att företaget fick tillbaka allt fler styrdon från både allbilverkstäder och märkesverkstäder som de köpt, med förklaringen ”den går inte att koda in” och vi fick kasta en stor mängd styrdon från våra demonterade bilar.

– Jag byggde mig ett eget labb i källaren hemma i min bostad, för att kunna lägga maximalt med tid på det utan att helt isolera mig från familjen. Och i dag har jag lärt mig nästan alla system för kodning av styrdon. Jag tror inte det finns någon annan i Sverige som jobbat med lika många olika sorters styrdon som jag gör.

Men det har kostat Christian nästan all hans fritid och även pengar att lära sig allt han i dag kan om styrdon. För många styrdon bjuder på olika typer av hinder:

– Det är inte bara att läsa ur och programmera om ett styrdon, på grund av att tillverkarna har hårdkodat det med något som heter OTP – One Time Programmable. Det betyder att i en minnesbank, till exempel en hårddisk på 100 megabyte – så låser de 10 megabyte, vilka inte går att ändra i, bara läsa. Detta gör att verkstaden inte kan skriva tillbaka all information i styrdonet. Det som krävs är att man programmerar om och hänvisar till andra minnesfält i hårddisken.

Vilka är de vanligaste orsakerna till att ett styrdon behöver reparation eller bytas ut helt?
– Det är att komponenterna som sitter i styrenheterna går sönder.

Vad är det som får dem att gå sönder?
– Det är slitage, kan man säga. Dels är det att de inte tål värmeutvecklingen och de stora och snabba temperaturväxlingar som är typiska för det skandinaviska klimatet. Det sitter olika microswitchar och strömbrytare i en styrenhet och de går ibland sönder. En felsökning av ett styrdon kan ta två timmar och den kan också ta fyra dagar.

Vi köper in stora mängder med begagnade styrdon från kollegor i och utanför Sverige. Det gör att vi i dag har över tiotusen begagnade styrdon av olika modeller i lager hos oss.

Läs mer om Christian Johansson: Arbete med elbilar kräver specialverktyg

Fotnot: Vimmerby Bildemonterings styrdonsverksamhet har en egen hemsida som heter www.styrdon.com

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bantad teknik från KTH kan ge lyft för autonoma fordon

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter.

Antalet efterlysta personbilar minskar i Sverige

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Nyhetsbrev

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

Arkiv

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

1

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

1

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

Skatteverket ska kolla bilverkstäder i jakten på svartarbete

I år fortsätter Skatteverket granskningen av branscher där risken för svartarbete är stor. Det gäller branscher som bilverkstäder och restauranger samt skönhetsbranschen och byggsektorn.

SFVF har bjudit in den nye konsumentansvarige ministern till verkstadsbesök

Landets nya civilminister, som också har ansvar för konsumentfrågorna, Ardalan Shekarabi (S) har ställt sig positiv till att besöka en verkstad för att få mer information om hur bilverkstadsbranschen fungerar.

Exclusive Cars väljer Dekra för sin kvalitetsutveckling

Renault godkänner HVO 100

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Se alla Företagens egna nyheter

Avgaskylare

Nyckelmärkning och -hantering

Ledlenser - ATEX produkter

Fabriksrenoverad original dieselspridare till Volvo

Ny drivaxel till Volvo och Ford

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Intelligenta och digitala registreringsskyltar

Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt

Silikondamasker åter i lager!

Sänd till en kollega

0.119