23948sdkhjf

Han knäcker koden till bilens styrdon

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

I Motormagasinet nr 34 besökte vi Vimmerby Bildemontering och vd:n Christian Johansson som berättade om hur de skrotar elbilar.

Christian lägger sedan flera år det mesta av sin arbetstid på en specifik typ av komponent – styrdon i bilar – en verksamhet han driver i ett eget bolag, Styrdon i Sverige AB. Det är något han är en av få i hela Sverige som sysslar med.

– Det jag gör är omprogrammering och renovering av alla styrdon på alla bilmärken som inte verkstäderna kan återmontera. Ganska många av styrenheterna på dagens bilar är kodade mot bilen. Det är flertalet styrenheter på nyare bilar som inte går att återmontera begagnade på grund av att de är, som man säger, hårdkodade mot bilen. Verkstaden kan i ett sådant fall inte installera den begagnade styrenheten, den är helt enkelt förbrukad. Då måste du köpa ett fabriksnytt styrdon, vilket kan bli väldigt dyrt, förklarar Christian.

Läs mer om Christian Johansson: Arbete med elbilar kräver specialverktyg

Styrdon som inte går att komma in i och än mindre åtgärda har blivit mer och mer vanligt, säger Christian.

– På exempelvis en första generationens Volvo V60 så har vi sex styrdon i bilen som inte går att programmera om – bland annat motorstyrdonet, centrala styrenheten och ABS-aggregatet.

Är det helt omöjligt?
– Ja. Undantaget är några bilmärken och modeller – Volvo, Saab och Opel fram till runt 2004-2005. Men på nyare bilar går det alltså inte att avkoda styrdonen, det går inte att försätta dem i ett så kallat ”nyläge”. Om man ska försätta ett äldre styrdon i nyläge så måste det göras när det sitter i det krockskadade fordonet och det är ofta omöjligt på grund av skadorna i bilens elsystem.

Det Christian gör är att läsa ur delar av informationen ur det defekta styrdonet och programmera om de partitioner som behövs till det begagnade styrdonet igen. Det finns i dag inga verktyg, ingen OBD-utrustning som är gjord för att jobba med styrenheter på detta sättet, påpekar han.

– Det vi som jobbar med det här måste göra är att jobba på kretskortsnivå. Problemet är att det inte finns någon kurs som man kan gå för att lära sig det här. Och det kommer hela tiden nya styrdon som inte verkstäderna kan återmontera så vi måste ständigt utveckla nya metoder för att klara styrdonen.
Det som väckte Christian Johanssons intresse för styrdonen i bilar var att han för ungefär sju år sedan började märka att företaget fick tillbaka allt fler styrdon från både allbilverkstäder och märkesverkstäder som de köpt, med förklaringen ”den går inte att koda in” och vi fick kasta en stor mängd styrdon från våra demonterade bilar.

– Jag byggde mig ett eget labb i källaren hemma i min bostad, för att kunna lägga maximalt med tid på det utan att helt isolera mig från familjen. Och i dag har jag lärt mig nästan alla system för kodning av styrdon. Jag tror inte det finns någon annan i Sverige som jobbat med lika många olika sorters styrdon som jag gör.

Men det har kostat Christian nästan all hans fritid och även pengar att lära sig allt han i dag kan om styrdon. För många styrdon bjuder på olika typer av hinder:

– Det är inte bara att läsa ur och programmera om ett styrdon, på grund av att tillverkarna har hårdkodat det med något som heter OTP – One Time Programmable. Det betyder att i en minnesbank, till exempel en hårddisk på 100 megabyte – så låser de 10 megabyte, vilka inte går att ändra i, bara läsa. Detta gör att verkstaden inte kan skriva tillbaka all information i styrdonet. Det som krävs är att man programmerar om och hänvisar till andra minnesfält i hårddisken.

Vilka är de vanligaste orsakerna till att ett styrdon behöver reparation eller bytas ut helt?
– Det är att komponenterna som sitter i styrenheterna går sönder.

Vad är det som får dem att gå sönder?
– Det är slitage, kan man säga. Dels är det att de inte tål värmeutvecklingen och de stora och snabba temperaturväxlingar som är typiska för det skandinaviska klimatet. Det sitter olika microswitchar och strömbrytare i en styrenhet och de går ibland sönder. En felsökning av ett styrdon kan ta två timmar och den kan också ta fyra dagar.

Vi köper in stora mängder med begagnade styrdon från kollegor i och utanför Sverige. Det gör att vi i dag har över tiotusen begagnade styrdon av olika modeller i lager hos oss.

Läs mer om Christian Johansson: Arbete med elbilar kräver specialverktyg

Fotnot: Vimmerby Bildemonterings styrdonsverksamhet har en egen hemsida som heter www.styrdon.com

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gunars Kalkis mästare i 2019 års Yrkesprov i fordonslackering

Nu är Autopromotec igång och MotorMagasinet är på plats

Med växande antal utställare, fler besökare och växande mässområde ser eftermarknadsmässan Autopromotec i Bologna att befästa sin andraplats näst efter Automechanika i Frankfurt.

SFVF/Verkstadsföretagarna i möte med Europeiska Socialfonden

Benny Wallin från Sveriges Fordonsverkstäder (SFVF), har nu träffat den regionala samordnaren för Europeiska Socialfonden, Anna-Lena Wettergren-Wessman och diskuterat ett fondprojekt från Europeiska socialfonden. Det här handlar om att få resurser för att både kompetensutveckla personalen på verkstäder och nyutbilda personer som idag går arbetslösa till ett jobb inom fordonsbranschens verkstäder.

Orio AB:s vd lämnar företaget

2

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

Glasmästarnas egen snilleindustri

Nyhetsbrev

Ynnors Stora Elbilsdag - Vi ska inte vara rädda för att köpa en el- eller gasbil

-Men vi ska vara medvetna om riskerna. Det sade Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, när han talade på Ynnors Elbilsdag.

Arkiv

HRF söker politisk korrigering av husbilsskatten

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Appen säkrar kompetensen i bilverkstäderna

ProMeister Academy har utvecklat en app för verkstadspersonal att se sin kompetensnivå inom fordonsteknik. Appen hjälper verkstaden att säkra kvaliteten genom att visa aktuell kompetensnivå samt vilken den kunskap som behöver tillgodoses.

Kraftig minskning av antalet stölder av bildelar

Under första kvartalet 2019 har 404 stölder av airbags, navigationsenheter och huvudstrålkastare (xenon) inträffat. Det kan jämföras med samma period 2018 då 913 stölder inträffade. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Larmtjänst över bildelsstölder.

Unikt samarbete ska säkra kvalitet på fordonsutbildning

Gymnasium Skövde - Kavelbro har ingått ett unikt trepartsavtal med Volvo Car Sverige och Bilia i Skövde. Samarbetet ska bland annat säkra kvaliteten på Fordons- och transportprogrammet, öka intresset och matcha branschens verklighet.

Hur väl representerar dagens krockdockor befolkningen?

SAFERs Fordons- och Trafiksäkerhetscentrum på Chalmers har fått i uppdrag av näringsdepartementet att genomföra en kartläggning av eventuella brister i hur väl krockdockor representerar befolkningen som helhet.

Formel 1-legendaren Niki Lauda är död

Ford Mustang firar 55 år som nummer ett

Konceptdäck för Citroëns nya konceptfordon Citroën 19_19 Concept

Citroën 19_19 Concept är ett självkörande och uppkopplat elfordon som markerar varumärkets 100-årsjubileum. Konceptet är utvecklat med fokus på exklusivitet, komfort och integritet. Konceptdäcket Goodyear C100 är framtaget med extra stor dimension och estetik som matchar den spektakulära designen hos 19_19 Concept.

1

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Motormagasinet söker reporter

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Här är Hedin Bils expansion 2018

Koppla greppet med Kamasa

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Se alla Företagens egna nyheter

Unikt hörnblixtljus - Panorama sprider ljuset över 150°

Våra Vagnar

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Trådlös kamera - WIFI HD

GT80 MINI - stötsäker och IP-67-klassad diagnos baserad på Windows10.

MAHA firar 50 år

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafik...

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Sänd till en kollega

0.136