23948sdkhjf

Han knäcker koden till bilens styrdon

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

I Motormagasinet nr 34 besökte vi Vimmerby Bildemontering och vd:n Christian Johansson som berättade om hur de skrotar elbilar.

Christian lägger sedan flera år det mesta av sin arbetstid på en specifik typ av komponent – styrdon i bilar – en verksamhet han driver i ett eget bolag, Styrdon i Sverige AB. Det är något han är en av få i hela Sverige som sysslar med.

– Det jag gör är omprogrammering och renovering av alla styrdon på alla bilmärken som inte verkstäderna kan återmontera. Ganska många av styrenheterna på dagens bilar är kodade mot bilen. Det är flertalet styrenheter på nyare bilar som inte går att återmontera begagnade på grund av att de är, som man säger, hårdkodade mot bilen. Verkstaden kan i ett sådant fall inte installera den begagnade styrenheten, den är helt enkelt förbrukad. Då måste du köpa ett fabriksnytt styrdon, vilket kan bli väldigt dyrt, förklarar Christian.

Läs mer om Christian Johansson: Arbete med elbilar kräver specialverktyg

Styrdon som inte går att komma in i och än mindre åtgärda har blivit mer och mer vanligt, säger Christian.

– På exempelvis en första generationens Volvo V60 så har vi sex styrdon i bilen som inte går att programmera om – bland annat motorstyrdonet, centrala styrenheten och ABS-aggregatet.

Är det helt omöjligt?
– Ja. Undantaget är några bilmärken och modeller – Volvo, Saab och Opel fram till runt 2004-2005. Men på nyare bilar går det alltså inte att avkoda styrdonen, det går inte att försätta dem i ett så kallat ”nyläge”. Om man ska försätta ett äldre styrdon i nyläge så måste det göras när det sitter i det krockskadade fordonet och det är ofta omöjligt på grund av skadorna i bilens elsystem.

Det Christian gör är att läsa ur delar av informationen ur det defekta styrdonet och programmera om de partitioner som behövs till det begagnade styrdonet igen. Det finns i dag inga verktyg, ingen OBD-utrustning som är gjord för att jobba med styrenheter på detta sättet, påpekar han.

– Det vi som jobbar med det här måste göra är att jobba på kretskortsnivå. Problemet är att det inte finns någon kurs som man kan gå för att lära sig det här. Och det kommer hela tiden nya styrdon som inte verkstäderna kan återmontera så vi måste ständigt utveckla nya metoder för att klara styrdonen.
Det som väckte Christian Johanssons intresse för styrdonen i bilar var att han för ungefär sju år sedan började märka att företaget fick tillbaka allt fler styrdon från både allbilverkstäder och märkesverkstäder som de köpt, med förklaringen ”den går inte att koda in” och vi fick kasta en stor mängd styrdon från våra demonterade bilar.

– Jag byggde mig ett eget labb i källaren hemma i min bostad, för att kunna lägga maximalt med tid på det utan att helt isolera mig från familjen. Och i dag har jag lärt mig nästan alla system för kodning av styrdon. Jag tror inte det finns någon annan i Sverige som jobbat med lika många olika sorters styrdon som jag gör.

Men det har kostat Christian nästan all hans fritid och även pengar att lära sig allt han i dag kan om styrdon. För många styrdon bjuder på olika typer av hinder:

– Det är inte bara att läsa ur och programmera om ett styrdon, på grund av att tillverkarna har hårdkodat det med något som heter OTP – One Time Programmable. Det betyder att i en minnesbank, till exempel en hårddisk på 100 megabyte – så låser de 10 megabyte, vilka inte går att ändra i, bara läsa. Detta gör att verkstaden inte kan skriva tillbaka all information i styrdonet. Det som krävs är att man programmerar om och hänvisar till andra minnesfält i hårddisken.

Vilka är de vanligaste orsakerna till att ett styrdon behöver reparation eller bytas ut helt?
– Det är att komponenterna som sitter i styrenheterna går sönder.

Vad är det som får dem att gå sönder?
– Det är slitage, kan man säga. Dels är det att de inte tål värmeutvecklingen och de stora och snabba temperaturväxlingar som är typiska för det skandinaviska klimatet. Det sitter olika microswitchar och strömbrytare i en styrenhet och de går ibland sönder. En felsökning av ett styrdon kan ta två timmar och den kan också ta fyra dagar.

Vi köper in stora mängder med begagnade styrdon från kollegor i och utanför Sverige. Det gör att vi i dag har över tiotusen begagnade styrdon av olika modeller i lager hos oss.

Läs mer om Christian Johansson: Arbete med elbilar kräver specialverktyg

Fotnot: Vimmerby Bildemonterings styrdonsverksamhet har en egen hemsida som heter www.styrdon.com

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

Arkiv

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Elbilsföretaget Uniti som inte börjat bygga någon bil ännu värderas till 1 miljard kronor

UNITI blir FundedByMe:s första officiella så kallade unicorn efter att ha värderats till över en miljard SEK i sin senaste finansieringsrunda.

Rekordökning för laddbara bilar i november

Marknaden för laddbara bilar tog ett rejält kliv framåt under november, med stora ökningar för flera elbilsmodeller. Under månaden ökade beståndet med 2 549 laddbara bilar, med god marginal den högsta ökningen någon enskild månad.

Autoliv befarar EU-böter på nära 2 miljarder kronor

Autoliv har utretts för konkurrenshämmande beteende inom EU. Företaget dömdes till böter tidigare i år men nu befarar Autoliv att man kommer att få ytterligare böter.

De löser billogistiken för branschen

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Ökad risk när litiumjonbatterier i elbilar skadas

DEKRA är klart som kontrollföretag för Godkänd Bilverkstad

DEKRA är nytt kontrollföretag för Godkänd Bilverkstad. Det innebär att de verkstäder som redan i dag är anslutna till deras kvalitetskoncept DVK, DEKRA Verkstadskvalitet – som bygger på opartiska stickprovskontroller av utfört verkstadsarbete – får tillgodoräkna sig kontrollerna för Godkänd Bilverkstad.

Danska verkstäder polisanmälda för olaglig chip-trimning

Autoexperten Sverige AB och KG Knutsson Verkstad AB blir medlemmar i MRF

Autoexperten Sverige och KG Knutsson Verkstad har sökt och antagits som medlemmar i MRF, Motorbranschens riksförbund.

Jul-månad igen och då tror många att bilen har blivit stulen

I december glömmer många bilister bort var de ställt bilen. Fullspäckat schema och labyrintiska parkeringshus i julhandeln gör att många bilägare tror att bilen blivit stulen. Det visar en ny undersökning av försäkringsbolaget If.

Mora Karosseri och Motorverkstad är första Mekonomen-verkstad som är klar för Godkänd Bilverkstad

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

Biogasbilar slår igenom hos kommuner

Vinnarna på Bilsport Motor Show

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Se alla Företagens egna nyheter

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Senaste specifikationerna för John Bean hjulinställare

Parkeringssensorer - ny produktgrupp hos Triscan

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

Sänd till en kollega

0.125