23948sdkhjf

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

I Motormagasinet nr 34 besökte vi Vimmerby Bildemontering och vd:n Christian Johansson som berättade om hur de skrotar elbilar.

Christian lägger sedan flera år det mesta av sin arbetstid på en specifik typ av komponent – styrdon i bilar – en verksamhet han driver i ett eget bolag, Styrdon i Sverige AB. Det är något han är en av få i hela Sverige som sysslar med.

– Det jag gör är omprogrammering och renovering av alla styrdon på alla bilmärken som inte verkstäderna kan återmontera. Ganska många av styrenheterna på dagens bilar är kodade mot bilen. Det är flertalet styrenheter på nyare bilar som inte går att återmontera begagnade på grund av att de är, som man säger, hårdkodade mot bilen. Verkstaden kan i ett sådant fall inte installera den begagnade styrenheten, den är helt enkelt förbrukad. Då måste du köpa ett fabriksnytt styrdon, vilket kan bli väldigt dyrt, förklarar Christian.

Läs mer om Christian Johansson: Arbete med elbilar kräver specialverktyg

Styrdon som inte går att komma in i och än mindre åtgärda har blivit mer och mer vanligt, säger Christian.

– På exempelvis en första generationens Volvo V60 så har vi sex styrdon i bilen som inte går att programmera om – bland annat motorstyrdonet, centrala styrenheten och ABS-aggregatet.

Är det helt omöjligt?
– Ja. Undantaget är några bilmärken och modeller – Volvo, Saab och Opel fram till runt 2004-2005. Men på nyare bilar går det alltså inte att avkoda styrdonen, det går inte att försätta dem i ett så kallat ”nyläge”. Om man ska försätta ett äldre styrdon i nyläge så måste det göras när det sitter i det krockskadade fordonet och det är ofta omöjligt på grund av skadorna i bilens elsystem.

Det Christian gör är att läsa ur delar av informationen ur det defekta styrdonet och programmera om de partitioner som behövs till det begagnade styrdonet igen. Det finns i dag inga verktyg, ingen OBD-utrustning som är gjord för att jobba med styrenheter på detta sättet, påpekar han.

– Det vi som jobbar med det här måste göra är att jobba på kretskortsnivå. Problemet är att det inte finns någon kurs som man kan gå för att lära sig det här. Och det kommer hela tiden nya styrdon som inte verkstäderna kan återmontera så vi måste ständigt utveckla nya metoder för att klara styrdonen.
Det som väckte Christian Johanssons intresse för styrdonen i bilar var att han för ungefär sju år sedan började märka att företaget fick tillbaka allt fler styrdon från både allbilverkstäder och märkesverkstäder som de köpt, med förklaringen ”den går inte att koda in” och vi fick kasta en stor mängd styrdon från våra demonterade bilar.

– Jag byggde mig ett eget labb i källaren hemma i min bostad, för att kunna lägga maximalt med tid på det utan att helt isolera mig från familjen. Och i dag har jag lärt mig nästan alla system för kodning av styrdon. Jag tror inte det finns någon annan i Sverige som jobbat med lika många olika sorters styrdon som jag gör.

Men det har kostat Christian nästan all hans fritid och även pengar att lära sig allt han i dag kan om styrdon. För många styrdon bjuder på olika typer av hinder:

– Det är inte bara att läsa ur och programmera om ett styrdon, på grund av att tillverkarna har hårdkodat det med något som heter OTP – One Time Programmable. Det betyder att i en minnesbank, till exempel en hårddisk på 100 megabyte – så låser de 10 megabyte, vilka inte går att ändra i, bara läsa. Detta gör att verkstaden inte kan skriva tillbaka all information i styrdonet. Det som krävs är att man programmerar om och hänvisar till andra minnesfält i hårddisken.

Vilka är de vanligaste orsakerna till att ett styrdon behöver reparation eller bytas ut helt?
– Det är att komponenterna som sitter i styrenheterna går sönder.

Vad är det som får dem att gå sönder?
– Det är slitage, kan man säga. Dels är det att de inte tål värmeutvecklingen och de stora och snabba temperaturväxlingar som är typiska för det skandinaviska klimatet. Det sitter olika microswitchar och strömbrytare i en styrenhet och de går ibland sönder. En felsökning av ett styrdon kan ta två timmar och den kan också ta fyra dagar.

Vi köper in stora mängder med begagnade styrdon från kollegor i och utanför Sverige. Det gör att vi i dag har över tiotusen begagnade styrdon av olika modeller i lager hos oss.

Läs mer om Christian Johansson: Arbete med elbilar kräver specialverktyg

Fotnot: Vimmerby Bildemonterings styrdonsverksamhet har en egen hemsida som heter www.styrdon.com

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.062