23948sdkhjf

De löser billogistiken för branschen

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

– Jag var hemma efter flera år utomlands och skulle besiktiga pappas bil. Bilen gick igenom besiktningen, men jag tyckte inte att kundresan kändes helt tidsenlig med tanke på att man kan beställa allt från den färdiga matkassen till byggvarorna hem till dörren. I takt med att bransch efter bransch genomgått en digital transformation har konsumenternas beteende och kravbild ändrats radikalt – de kräver transparens, tydlighet och framförallt tjänster och erbjudanden som är anpassade helt efter deras behov. Med det som ansats blev första steget framtagandet av en bokningsplattform för besiktningstider samt ett första test huruvida kunden var redo att få sin bil hämtad och lämnad i samband med ett verkstadsbesök, berättar Isac Odqvist Goldman en av grundarna och vd för Tidler.

Läs också: Tidler vill hjälpa branschen hem till kunden

Där och då, 2015, startade Isac Odqvist Goldman tillsammans med kompanjonen och barndomsvännen Gerard Brodin företaget Tidler, med affärsidén att tillhandahålla mobilitetstjänster (hämta-lämna-service) för kundernas bilar.

– Vi blev kontaktade av olika aktörer i branschen för att hjälpa dem höja sin kundnöjdhet genom vår hämta-lämna-service. De som hittade oss tidigt förstod precis som vi att för enklare serviceärenden har kunden inte behovet av en personlig fysisk kontakt varför resan till och från verkstaden, väntetiden, lånebil och eventuell taxiresa var något som kunden hellre slapp, så att de kunde lägga sin tid på annat.

– I det fall arbetet som utförs på bilen behöver diskuteras tycker kunden att det fungerar bra att diskutera det med sin mekaniker eller personliga servicetekniker över telefon när bilen står på verkstaden.

I dag sköter Tidler den interna billogistiken åt flera bilföretag, och det är alltifrån transport av deras bilar till däckverkstaden till att frakta dem mellan de olika bilanläggningarna.

– Genom våra olika internlogistiklösningar minskar antalet lagerdagar för anläggningarna.

Många bilanläggningar är i dag dessutom trångbodda, vilket ökat deras behov av att effektivisera såväl den interna hanteringen av bilar som kundernas bilar.

– Många bilanläggningar är idag både placerade geografiskt långt från kunderna och underdimensionerade; de är byggda för en volym men hanterar idag två eller tre gånger så många bilar. De flesta kunderna vill komma samtidigt vissa klockslag vilket skapar köer och ojämn beläggning, något som vi kan hjälpa till med då vi kommer till kunden och därmed kan hämta bilarna under hela dagen, förklarar Isac.

I november sjösatte Tidler en första satsning mot privatkunder. På Tidlers hemsida kan bilägare numera boka hjulskifte och kontrollbesiktning, där hämtning och lämning av bilen ingår. Lanseringen gjordes i samtliga 10 städer där Tidler idag är verksam.

– Med tidler.se vill vi långsiktigt skapa en plats dit konsumenter kan komma för att få hjälp med alla typer av verkstadsbesök för bilen. Vi tycker att man som kund endast ska behöva ange en tid och plats där du vill få bilen hämtad och lämnad. Sedan är det upp till Tidler och våra partners att lösa kundens problem på bästa sätt.

– Tidler.se känns spännande eftersom vi där kan testa kundbeteenden och erbjudanden helt utifrån vad vi tror kunden vill ha. Sedan är det även glädjande att vi redan från start arbetar med så starka och välkända varumärken som Svensk Bilprovning och Däckia.

Och med en kund som bilauktionshuset KVD Bil är Tidler nu även med och jobbar med själva bilaffären med tjänsten ”Hämta hemma”:

– KVD har drivit en kampanj under november i Stockholm och Göteborg där de valt att erbjuda Tidlers ”hämta hemma”-tjänst mot sina kunder. Kunden får då bilen hämtad av Tidlers förare som kör den till KVD Bils anlägging inför försäljning.

Eftersom Tidlers verksamhet kretsar kring kunden så blir förarna en mycket central punkt i vår verksamhet, antyder Isac.

– Våra förare är bland det viktigaste vi har varför vi lägger oerhört stor kraft på rekrytering, utbildning och fortbildning. Alla förare är anställda av Tidler för att säkerställa kundnöjdhet och servicenivå i alla städer vi finns.

– Det är även viktigt för kundens trygghet. Vi vet alltid vem som kör varje bil och vi säkerställer att vi har förare med rätt utbildningsnivå för respektive uppdrag.

FAKTA Tidler
Huvudkontor i Stockholm. Finns i 10 städer – Storstockholm (från Södertälje i söder till Norrtälje i norr), Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Örebro och Eskilstuna, Helsingborg, Halmstad och Lund (fler städer tillkommer inom kort).

Utför 200-300 körningar per vecka i snabbt växande takt.

Grundarna Isac Odqvist Goldman och Gerard Brodin som huvudägare samt ett antal mindre privatpersoner och oberoende investerare.

Tre huvudsakliga affärsområden:

Konsument, B2C: Tidler.se där konsumenter kan boka verksadstjänster med hämtning och lämning inkluderat.

Fleet, B2B: Moblitetstjänster för företag med egen vagnpark

Partners: B2, B2C: Mobiliterstjänster som Tidlers partners erbjuder sina kunder.

Mer om: Tidler
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Begagnatmarknaden 2019: försäljningsras och prisboom

Den totala försäljningen av begagnade bilar i Sverige minskade med 3,1 procent under 2019, enligt utdrag från Bilregistret som Kvdbil sammanställt via Vroom. Samtidigt ökade priserna med 13 procent.

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Nyhetsbrev

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Arkiv

Långfilmer och email i head up-displayen

Allt fler nya bilar har så kallad head up-display, där man som förare kan få viss information direkt i vindrutan medan man kör. Men nu har en mer avancerad uppföljare utvecklats och den kan snart finnas på marknaden.

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Defa lanserar nytt laddkoncept

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Opel ska kapa upp till 4 100 jobb

Biltillverkaren Opel gör sig redo för tuffare tider. Totalt kapar ledande biltillverkare 80 000 jobb de närmaste åren.

Nu öppnar Automässan

I dag slår Automässan upp portarna på Svenska Mässan i Göteborg. Över 270 utställare står redo att möta cirka 17 000 besökare.

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Polestar i samarbete för att ta fram digitalt landskap

ABS Wheels öppnar upp för franchise

Årets Reservdelsperson: "Det roligaste är att prata med kunderna"

Årets Reservdelsperson behöver ordning och reda för att kunna ge kunderna bästa service. Och hon gillar rutiner.

Osäkerhet kring Sermi i branschen

Sermi-nyckeln, som ska ge bilmekaniker tillgång till fordonsdata, är fortfarande relativt okänt inom branschen. EU-direktiven säger redan i dag att alla verkstäder ska ha tillgång, men bilmärkena gör det olika svårt. Promeister Solutions vill ha ett effektivare arbetssätt för sina verkstäder och tror att Sermi-nyckeln kan vara en del av lösningen.

Tuffare tag mot bilmålvakter

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

BMW först att erbjuda 5G

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Begagnatförsäljningen ökade i december

Transportföretagen satsar inför 2020

Branschstandard för hantering av elfordon

Volkswagen höjer prognosen − en miljon elbilar redan 2023

Gröna Bilister kritiska till regeringens klimatpolitiska handlingsplan

Inziles kunder kan nu leasa arbetsfordon

Volvos kassa ökar med 22 miljarder efter ny affär

Haldex vice vd invald i inflytelserik branschorganisation

Dekra i ännu ett kvalitetssamarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Ny inspiration till arbetet med aktivering av arbetslösa

Full fart på Automässan 2020

Varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Schaeffler på Automässan 2020

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Ett sortiment för allas behov

Infoflex växer på tunga sidan

NYHET: Ball spline drivaxlar till Volvo XC och Cross Country

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Sänd till en kollega

0.111