23948sdkhjf

De löser billogistiken för branschen

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

– Jag var hemma efter flera år utomlands och skulle besiktiga pappas bil. Bilen gick igenom besiktningen, men jag tyckte inte att kundresan kändes helt tidsenlig med tanke på att man kan beställa allt från den färdiga matkassen till byggvarorna hem till dörren. I takt med att bransch efter bransch genomgått en digital transformation har konsumenternas beteende och kravbild ändrats radikalt – de kräver transparens, tydlighet och framförallt tjänster och erbjudanden som är anpassade helt efter deras behov. Med det som ansats blev första steget framtagandet av en bokningsplattform för besiktningstider samt ett första test huruvida kunden var redo att få sin bil hämtad och lämnad i samband med ett verkstadsbesök, berättar Isac Odqvist Goldman en av grundarna och vd för Tidler.

Läs också: Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Där och då, 2015, startade Isac Odqvist Goldman tillsammans med kompanjonen och barndomsvännen Gerard Brodin företaget Tidler, med affärsidén att tillhandahålla mobilitetstjänster (hämta-lämna-service) för kundernas bilar.

– Vi blev kontaktade av olika aktörer i branschen för att hjälpa dem höja sin kundnöjdhet genom vår hämta-lämna-service. De som hittade oss tidigt förstod precis som vi att för enklare serviceärenden har kunden inte behovet av en personlig fysisk kontakt varför resan till och från verkstaden, väntetiden, lånebil och eventuell taxiresa var något som kunden hellre slapp, så att de kunde lägga sin tid på annat.

– I det fall arbetet som utförs på bilen behöver diskuteras tycker kunden att det fungerar bra att diskutera det med sin mekaniker eller personliga servicetekniker över telefon när bilen står på verkstaden.

I dag sköter Tidler den interna billogistiken åt flera bilföretag, och det är alltifrån transport av deras bilar till däckverkstaden till att frakta dem mellan de olika bilanläggningarna.

Läs också: Full fart på hämta-lämna-service i coronakrisen 

– Genom våra olika internlogistiklösningar minskar antalet lagerdagar för anläggningarna.

Många bilanläggningar är i dag dessutom trångbodda, vilket ökat deras behov av att effektivisera såväl den interna hanteringen av bilar som kundernas bilar.

– Många bilanläggningar är idag både placerade geografiskt långt från kunderna och underdimensionerade; de är byggda för en volym men hanterar idag två eller tre gånger så många bilar. De flesta kunderna vill komma samtidigt vissa klockslag vilket skapar köer och ojämn beläggning, något som vi kan hjälpa till med då vi kommer till kunden och därmed kan hämta bilarna under hela dagen, förklarar Isac.

I november sjösatte Tidler en första satsning mot privatkunder. På Tidlers hemsida kan bilägare numera boka hjulskifte och kontrollbesiktning, där hämtning och lämning av bilen ingår. Lanseringen gjordes i samtliga 10 städer där Tidler idag är verksam.

Läs också: Tidler vill hjälpa branschen hem till kunden

– Med tidler.se vill vi långsiktigt skapa en plats dit konsumenter kan komma för att få hjälp med alla typer av verkstadsbesök för bilen. Vi tycker att man som kund endast ska behöva ange en tid och plats där du vill få bilen hämtad och lämnad. Sedan är det upp till Tidler och våra partners att lösa kundens problem på bästa sätt.

– Tidler.se känns spännande eftersom vi där kan testa kundbeteenden och erbjudanden helt utifrån vad vi tror kunden vill ha. Sedan är det även glädjande att vi redan från start arbetar med så starka och välkända varumärken som Svensk Bilprovning och Däckia.

Och med en kund som bilauktionshuset KVD Bil är Tidler nu även med och jobbar med själva bilaffären med tjänsten ”Hämta hemma”:

– KVD har drivit en kampanj under november i Stockholm och Göteborg där de valt att erbjuda Tidlers ”hämta hemma”-tjänst mot sina kunder. Kunden får då bilen hämtad av Tidlers förare som kör den till KVD Bils anlägging inför försäljning.

Eftersom Tidlers verksamhet kretsar kring kunden så blir förarna en mycket central punkt i vår verksamhet, antyder Isac.

– Våra förare är bland det viktigaste vi har varför vi lägger oerhört stor kraft på rekrytering, utbildning och fortbildning. Alla förare är anställda av Tidler för att säkerställa kundnöjdhet och servicenivå i alla städer vi finns.

– Det är även viktigt för kundens trygghet. Vi vet alltid vem som kör varje bil och vi säkerställer att vi har förare med rätt utbildningsnivå för respektive uppdrag.

FAKTA Tidler
Huvudkontor i Stockholm. Finns i 10 städer – Storstockholm (från Södertälje i söder till Norrtälje i norr), Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Örebro och Eskilstuna, Helsingborg, Halmstad och Lund (fler städer tillkommer inom kort).

Utför 200-300 körningar per vecka i snabbt växande takt.

Grundarna Isac Odqvist Goldman och Gerard Brodin som huvudägare samt ett antal mindre privatpersoner och oberoende investerare.

Tre huvudsakliga affärsområden:

Konsument, B2C: Tidler.se där konsumenter kan boka verksadstjänster med hämtning och lämning inkluderat.

Fleet, B2B: Moblitetstjänster för företag med egen vagnpark

Partners: B2, B2C: Mobiliterstjänster som Tidlers partners erbjuder sina kunder.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.078