23948sdkhjf

Vinst och förlust i pandemins spår

Coronan medförde en omvälvande tid för alla inom bilbranschen. Nya tjänster ökade explosionsartat samtidigt som delar av verkstadsindustrin fick mindre att göra. Med ändrade rutiner i hur vi arbetar och tar oss till jobbet blir också framtiden inom fordonsindustrin mer oklar.

29 september släppte de sista restriktionerna som införts i och med pandemin. Restriktionerna medförde ett nytt sätt för de flesta att jobba, men även i hur man handlar och använder sig av olika tjänster. Något som även påverkade fordonsbranschen. Under det drygt ett och ett halvt år som gått har Motormagasinet exempelvis kunnat rapportera om ett uppsving för tjänster som Autobutler och Tidler där man bokat verkstadstid online samt fått bilen hämtad och lämnad. Isac Odqvist Goldman, vd och grundare av Tidler ser inte att uppgången för tjänsten kommer ändras i och med att restriktionerna släpps.

– Vi har vuxit superkraftigt i år och fortsätter att göra det. Pandemin har snabbat på e-handelsomställningen i bilbranschen med säkert två år.

Han tror att utvecklingen med digitala tjänster kommer fortsätta även efter restriktionerna.

– Från alla andra branscher är man van vid att kunna klicka hem saker. Den vanan har exploderat under pandemin. Omställningen har varit identisk i alla konsumentbranscher, så jag ser inte varför det skulle vara annorlunda här. Jag tror att alla de stora drakarna sitter och kokar på strategier kring hämta-lämnaleveranser. Jag är övertygad om att det här kommer vara en väsentlig standard 2023. 

Hos Mekonomen har man också sett att att de digitala tjänsterna blir allt mer populära.  

– Vi är än mer övertygade om att digitaliseringen är här för att stanna. Användningen av de digitala tjänster som vi redan hade utvecklat ökade väldigt mycket de senaste ett och ett halvt åren. Vi tror att det kommer vara det nya normala, säger Gabriella Granholm, kommunikationschef på Mekonomen.

Hygienrutinerna som nötts in hos var och en i landet är också något som kommer följa med på deras verkstäder efter pandemin.

– Att bilen är extra ren när bilägaren hämtar den är något som uppskattas och som vi inte ser en anledning att sluta med.

Hon hoppas också på att de snart kommer kunna prata med sina kunder utan att ha en plexiglasskärm mellan. 

– Det är något som successivt kommer monteras ned när alla känner sig trygga i att pandemin är över. Vi kommer inte begränsa antalet personer i våra anläggningar men hygienrutinerna kommer vara kvar. 

Hanna Bühlmann, chef verkstadskoncept och hållbarhet på Autoexperten tror att man kommer tänka på ett helt annat sätt rörande hygienen framöver.

– Vi märker att verkstäder funderar mer på hygienfrågan jämfört med tidigare. Generellt sätt tycker jag verkstäderna är bra på att vårda bilen innan man lämnar ut den till kund. Men det är en himla skillnad på att inte smutsa ned den och att inte smitta ned den.

Hon tror att man kommer fortsätta att tvätta och sprita på ett annat sätt än vad man gjorde innan. Men även att det kommer fortsätta stå handsprit på kundmottagningarna.

– Jag tror det kommer vara kutym och att kunderna förväntar sig det. Det kommer inte förändra sig för oss inom den närmsta tiden.

För Autoexperten innebar också pandemin att man lärde sig hur man på bästa sätt kunde mobilisera sina verkstäder att agera samtidigt.

– Vi behövde hitta egna vägar där vi fick med oss verkstäderna och få deras förtroende om att det här är vägen vi behöver gå, säger Hanna Bühlmann.

Hon säger att pandemin också gjorde att de såg över sina kommunikationsvägar.

– Hur vi når ut med kommunikationen på snabbaste och säkraste sättet. Det är klart att vi kan skicka sms eller maila, men om inte alla tittar där, vilka vägar ska vi ta då för att säkra att alla nås av exakt samma information. Det är något vi verkligen tar med oss. Nästa gång finns det både arbetsgrupper och kommunikationsvägar, då trycker vi bara på knappen och så är de leden färdiga.

Jan Olvenmo, lack- och skadeansvarig, på MRF säger att skadesidan inom verkstadsbranschen gick på halvfart under 2020. I början av året sade han att med en minskad trafik i framförallt storstäderna sjönk också antalet lack- och plåtskador. Till det var folk även mindre benägna att uppsöka en verkstad för att åtgärda dessa småskador då permitteringar och varsel fick dem att hålla hårdare i plånboken.

– Det som hände under 2020 var att många jobbade av sina köer. De extremt långa väntetiderna har man inte i dag och det finns en väldig osäkerhet där ute. Där det tidigare varit en till två månader bokningstid rör det sig nu istället om ett par veckor.

Jan Olvenmo säger att statistik från Svensk försäkring visade en minskning på elva procent rörande anmälda skador från 2019 till 2020.

– Men jag har inte hört att det är någon akut kris med jobb. Däremot säger man att det inte är som innan. De som inte har jobb nu är de som hade dåligt med det redan innan pandemin. Sedan är det en del som väljer att sälja sina verkstäder eller är på väg att sälja. Det vi också ser är att det blir större enheter med fler anställda i. Men det är en trend som hållit på i flera år och som inte har ändrats med pandemin.

För Mekonomens verkstäder har det i stort rullat på som normalt under pandemin. 

– Det beror mycket på att bilen har prioriterats av många hushåll som verktyg för att kunna ta sig fram. Servicereparationer har det varit en stabil efterfrågan på, säger Gabriella Granholm.

Även Autoexpertens verkstäder har gått på bra enligt Hanna Bühlmann.

– Men det är inte så konstigt eftersom de har semestrat hemma och vårdat bilen väldigt mycket. Så snarare har det varit en bättre marknad för våra verkstäder. 

Enligt de verkstäder som Jan Olvenmo pratat med var det de statliga bidragen som räddade många under förra året.

– Sedan kan man fråga sig om folk kommer åka lika mycket bil bara för att restriktionerna har släppt. Vi kommer att ha haft ett sätt före pandemin och ett helt annat efter. Jag är ganska säker på att man inte kommer resa lika mycket då man har lärt sig att ha möten digitalt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093