23948sdkhjf

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Figiefa har mött representanter för Näringsdepartementet för att utveckla dialogen kring tillgång till teknisk information, fordonsdata samt behovet av fungerande konkurrens på eftermarknaden.

I mötet medverkade Christer Liljenberg, ordförande för SBF, Jan Bambas, föredragande från den europeiska samarbetsorganisationen för den fristående bileftermarknaden, FIGIEFA, samt kanslirådet Åsa Vagland och departementssekreterare Marlene Deogan från Näringsdepartementet.

-Det blev ett konstruktivt möte kring bilarnas digitala innehåll och tillgången till detta för att kunna utföra en fackmässig service eller reparation utan att bilens trafiksäkerhet eller miljön påverkas negativt, rapporterar SBF:s Christer Liljenberg, som även är vice ordförande för FIGIEFA, till MotorMagasinet.

– Vår utgångspunkt under mötet var EU:s konkurrensreglerande förordning 461/2010 för motorfordonssektorn. Dock är det en i vissa hänseenden något föråldrad förordning på grund av den snabba tekniska utvecklingen inom fordonsteknik – som allt snabbare digitalisering och helt nya drivlinor i syfte att minska fossilberoendet och CO2-utsläppen.

– Nuläget är att det är en ständigt pågående katt-och-råtta-lek mellan marknadens aktörer. I denna kamp kopplar fordonssammansättarna hela tiden nya grepp eller gör finter som knappast kan tolereras av regelboken, det vill säga EU:s konkurrensbefrämjande förordning, menar Liljenberg.

En aktuell fråga är rätten till att komma åt bilens digitala innehåll genom OBD-kontakten. Att informationen finns tillgänglig i realtid och även när bilen befinner sig i rörelse. Men det finns krafter emot denna rättighet från fordonsindustrins sida.

Exempelvis har FCA, Fiat-Chrysler, infört krav på certifiering av verkstaden för att få tillgång till full OBD. Det är något som inte fungerar ute på verkstäderna, utan är konkurrensbegränsande, menar FIGIEFA med flera.

FIGIEFA:s Jan Bambas berättar att EGEA, som är europeisk samarbetsorganisation för fordonsverkstadsutrustarna där bland annat svenska FVU ingår, agerar därför för att säkerställa att detta förfarande, krav på certifikat, inte blir som praxis från andra fordonstillverkare.

– Skulle detta ske, så skulle det vara förkrossande för den fristående eftermarknaden och konsumenterna när konkurrensen och därmed valfriheten begränsas. Vi för diskussioner med EU-kommissionen kring typgodkännande och vi får se vad det ger. Ett alternativ som EGEA överväger är att gå till domstol för att få ett domstolsutslag, säger Jan Bambas, som är specifikt ansvarig för EU-frågor på FIGIEFA.

Vid mötet med Näringsdepartementet diskuterades RMI, teknisk information, och access till fordonsdatan, bilens digitala innehåll kopplat till lagtexten för typgodkännande av motorfordon inom EU.

– Vi har stora förväntningar på formuleringarna i texten för typgodkännanden. I lagtexten ska det stå att informationen ska finnas att tillgå i ett läsbart format. Vi har även en arbetsgrupp med representanter från motorbranschens eftermarknad, däribland ADPA, den europeiska samarbetsorganisationen för företag som arbetar med diagnosinstrument, förklarar Bambas och avslutar med:

–  Tillsammans arbetar vi på ett dokument med vilka krav vi har på fordonstillverkarna. Jag är övertygad om att vi står inför juridiska prövningar inom EU, vårt mål är ett typgodkännande där det framgår att bilens digitala innehåll ska tillhandahållas på motsvarande vis till den fristående eftermarknaden.

Uppkopplade och autonoma fordon är en teknisk megatrend som även ställer krav på hållbara lagar och regelverk. Därför är det viktigt med det gemensamma arbete som sker i de olika lobbyallianser som motorbranschen bildat tillsammans med bland annat bilägarna.

Mest känd av dessa är AFCAR, Alliance for the Freedom of Car Repair in the EU, som är en europeisk allians för bilägarnas och bilverkstädernas rättigheter. I Sverige ingår Motormännen (M), Motorbranschens Riksförbund (MRF), Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), Fordonsverkstadsutrustarna (FVU) och Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) i alliansen. Talesperson är SBF:s ordförande och tillika FIGIEFA:s vice ordförande, Christer Liljenberg.

Mot bakgrund av det arbete som pågår och de styrkedemonstrationer som sker från fordonstillverkarnas sida, förklarar FIGIEFA:s Jan Bambas att bilens digitala innehåll anses av vissa som en guldgruva om man får tillgång till den i realtid och inte inom en begränsad tid.

– Därför är inte extended vehicle, ExVe, egalt, utan måste motverkas, menar han.

Han exemplifierar med BMW:s agerande kring bilens digitala innehåll – av 1750 accesspunkter släppte de 70 varav 63 av dem var irrelevanta för verkstadens arbete. Trots det fick BMW beröm av EU-kommissionen.

-Det är ett talande exempel på katt-och-råtta-leken, när bara en bråkdel är relevanta för den fria eftermarknaden, menar Jan Bambas och säger:

– Nästa fråga är hur de tillhandahåller informationen. Man måste registrera ett konto på deras portal. Där måste man även uppge kunden samt betala, trots allt är detta något som EU motsatt sig.

– Det är en ständig kamp om bilens digitala innehåll. Vi vill ha tillgång till all fordonsinformation precis som fordonstillverkarens auktoriserade nätverk. Därför agerar vi tillsammans genom AFCAR-alliansen där även leasing, olja och däck numer ingår.

– Vi står för lika tillgång till fordonsdatan och att konsumenten ska bestämma om vem de vill dela med sig sin data till. Detta – GPS, motordata och allt vad det är – ligger på lagstiftarnas bord. Från vår sida är det hög tid att ta debatten, vi är för en harmoniserad och interoperabel plattform.

– Tillsammans är vi en stark allians bakom DirectAccess-kampanjen, avslutar Jan Bambas.

”Direct Access, Driving Progress”, är en EU-kampanj för den fristående eftermarknadens rättigheter avseende att direkt tillgå bilens hela digitala innehåll i realtid för att kunna konkurrera på lika villkor. Bakom kampanjen  – som vänder sig till EU-parlamentariker och myndigheter som bereder EU-förordningar och andra regelverk inom den Europeiska Unionen – står den europeiska eftermarknadsorganisationen FIGIEFA, med Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, som svensk medlem.

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

CAB satsar på att lyfta kunskapen om skadereparationer

För att öka kunskaperna om arbetet i skadeverkstaden hos blivande fordonstekniker har Motorbranschcollege och CAB Group AB tecknat en avsiktsförklaring om samarbete.

Personlig servicetekniker ger lyft för Hallands-verkstad

MRF larmar på nytt om förbjuden ”fulgas” till AC-system

För drygt tre år sedan uppmärksammade MRF hanteringen av förbjuden och växthuspåverkande AC-gas, så kallad ”fulgas”. Nu är det dags igen. Denna gång larmar MRF branschen om förekomsten otillåten import, försäljning och hantering av ytterligare ett köldmedia – gasen HFC134.

Godkänd Bilverkstad på Inspirationsdagen 100% Verkstad

I överenskommelsen med konsumentministern och Konsumentverket ingår att alla verkstäder ska vara igång med Godkänd bilverkstad (GBV) senast 2019-12-31. Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, kommer till Inspirationsdagen 100% Verkstad och berättar hur det går.

Tuffa uthållighetstester för nya Porsche Taycan

Biltema släpper två nya kataloger

Nyhetsbrev

Kampen om guldet hårdnar i TCR Scandinavia

Mattias Andersson och Tobias Brink tog hand om varsin seger i två tuffa TCR Scandinavia-tävlingar på Gelleråsen Arena, där incidenter påverkade båda titelrivalerna Andreas Wernersson och Robert Dahlgren.

Arkiv

Patrik Flodin befäste ledningen i Rally-SM

Rallysporten går en ny vår till mötes i Sverige med ett allt starkare och intressantare mästerskap.

Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

Drivremmar problembarn för Volvo

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Handlare har inte koll på Volvos nya bytesintervall

Volvo Cars information om kortade kamremsbytesintervall når inte ut till fria verkstäder och inte ens till Volvo-auktoriserade handlare. Många bilköpare riskerar därför att få en otrevlig överraskning när det är dags för första servicen.

Godkänd Bilverkstad blir tvingande när kommun gör upphandling

Kunskapen om Godkänd Bilverkstad sprider sig och nu har Sundsvalls kommun beslutat att i sin upphandling av verkstäder kräva att verkstaden ska vara ansluten till SFVF och/eller MRF och därmed också Godkänd Bilverkstad.

Ny säsong av Bilprovningen på TV3

Sasha Selipanov blir ny designchef på Koenigsegg

Koenigsegg Automotive har utsett Alexander (Sasha) Selipanov till ny designchef. Han har en bakgrund från Volkswagen, Lamborghini, Bugatti och Genesis.

McDonald's nya skylt för elladdning

Kvdbil-rapport visar på försäljningsras av begagnade bilar under 2019

Försäljningen av begagnade bilar fortsätter att minska. Under andra kvartalet 2019 föll försäljningen med cirka 6,1 procent jämfört med samma period i fjol. Samtidigt har lagren av begagnade bilar minskat hos bilhandeln. Det visar ny statistik från bilförmedlaren Kvdbil.se.

Chef-intervju: Mikael Backteman, Boier Bilverktyg

Egentligen hade han tänkt lämna branschen och göra någonting helt annat. Men ödet ville annorlunda. Nu är Mikael Backteman vd för Boier Bilverktyg.

Intresset för rally ökar – juniorboom i Rally-SM

Årets Verkstad kommer till Inspirationsdagen 100% Verkstad

Vinnare från MotorGalan tävlar i Yrkes-VM

Anna Widholm, lackerare vid Möller Bil i Västerås och vinnare av Årets Lackerare vid MotorGalan 2018 är en av de tävlande från fordonsbranschen vid Yrkes-VM i ryska Kazan. Den andre tävlande från fordonsbranschen är Oscar Thulin, Toveks Bil i Lund som tävlar i Bilskadeteknik.

Begagnatköpen ökade med 42 % under juli med VW Golf i topp

Lackerare efterlyses till MotorGalan

Den 14 november är det dags för Motorgalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Det är hög tid att nominera till de olika kategorierna. Vi skulle gärna se att fler nomineras, bland annat till kategorin Årets Lackerare.

Northvolt har börjat rekrytera till batterifabriken i Skellefteå

Nu ska fordonsbranschen utbilda i batteri- och elbilsteknik

Den svenska fordonsbranschen ska utbilda 10 000-tals svenska anställda för att inte Sverige ska hamna på efterkälken inom elbilar. Risken är att Kina och Tyskland konkurrerar ut Sverige, uppger Ekonomiekot.

Mopedens dag en folkfest i norr

Ytterligare 200 bilåterförsäljare väljer DEFAs Installerat & Klart

HBA Fordonsteknik AB presenterar liten, lysande nyhet

Stabil arbetsbänk med säkert fotfäste

Digital batterimätare för 12- och 24-volts batterier

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

Se alla Företagens egna nyheter

Limskola – Industri Grundläggande - 23/9 i Ljungby, välkommen att anmäla dig nu!

Ny säljare - Södra Sverige

Klassiker förnyas med RoTWIN

Unikt kombinationsljus

Drivaxel till Peugeot 207

Nyhet! Batterilös startbooster: GYS Startronic 800.

Ny drivaxel till Mazda 3

Snabba svar om snabblim

Vridmoment omvandlare till automatväxellådor

INFOFLEX FORDON - Integration Fortnox

Vi ses väl på Trailer Trucking Festival?

Vi fortsätter att sponsra Solvatten

Nyhet - Carbon serien från Lazer Lamps

Nytillverkade turboladdare

Kom ihåg att riskbedöma bilvårdsprodukter och andra kemikalier

Korrekt bromsprov för personbilssläp med påskjutsbroms

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

Behöver du en produktlösning med DT-kontakt?

Ljusinställning - ACVLJN5413

Välkommen på Seminarium om ingjutning av elektronik med WEVO den 14-16 oktober 2019.

Uppdaterad produktkatalog

Ny drivaxel till Hyundai och Kia

Sogefi OE leverantör till "årets motor" från Ferrari

Hårdtest av UV-Triple+, Den svensktillverkade härdlampan för bilglasreparat...

Unikt kombinationsljus

Sänd till en kollega

0.247