23948sdkhjf

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Figiefa har mött representanter för Näringsdepartementet för att utveckla dialogen kring tillgång till teknisk information, fordonsdata samt behovet av fungerande konkurrens på eftermarknaden.

I mötet medverkade Christer Liljenberg, ordförande för SBF, Jan Bambas, föredragande från den europeiska samarbetsorganisationen för den fristående bileftermarknaden, FIGIEFA, samt kanslirådet Åsa Vagland och departementssekreterare Marlene Deogan från Näringsdepartementet.

-Det blev ett konstruktivt möte kring bilarnas digitala innehåll och tillgången till detta för att kunna utföra en fackmässig service eller reparation utan att bilens trafiksäkerhet eller miljön påverkas negativt, rapporterar SBF:s Christer Liljenberg, som även är vice ordförande för FIGIEFA, till MotorMagasinet.

– Vår utgångspunkt under mötet var EU:s konkurrensreglerande förordning 461/2010 för motorfordonssektorn. Dock är det en i vissa hänseenden något föråldrad förordning på grund av den snabba tekniska utvecklingen inom fordonsteknik – som allt snabbare digitalisering och helt nya drivlinor i syfte att minska fossilberoendet och CO2-utsläppen.

– Nuläget är att det är en ständigt pågående katt-och-råtta-lek mellan marknadens aktörer. I denna kamp kopplar fordonssammansättarna hela tiden nya grepp eller gör finter som knappast kan tolereras av regelboken, det vill säga EU:s konkurrensbefrämjande förordning, menar Liljenberg.

En aktuell fråga är rätten till att komma åt bilens digitala innehåll genom OBD-kontakten. Att informationen finns tillgänglig i realtid och även när bilen befinner sig i rörelse. Men det finns krafter emot denna rättighet från fordonsindustrins sida.

Exempelvis har FCA, Fiat-Chrysler, infört krav på certifiering av verkstaden för att få tillgång till full OBD. Det är något som inte fungerar ute på verkstäderna, utan är konkurrensbegränsande, menar FIGIEFA med flera.

FIGIEFA:s Jan Bambas berättar att EGEA, som är europeisk samarbetsorganisation för fordonsverkstadsutrustarna där bland annat svenska FVU ingår, agerar därför för att säkerställa att detta förfarande, krav på certifikat, inte blir som praxis från andra fordonstillverkare.

– Skulle detta ske, så skulle det vara förkrossande för den fristående eftermarknaden och konsumenterna när konkurrensen och därmed valfriheten begränsas. Vi för diskussioner med EU-kommissionen kring typgodkännande och vi får se vad det ger. Ett alternativ som EGEA överväger är att gå till domstol för att få ett domstolsutslag, säger Jan Bambas, som är specifikt ansvarig för EU-frågor på FIGIEFA.

Vid mötet med Näringsdepartementet diskuterades RMI, teknisk information, och access till fordonsdatan, bilens digitala innehåll kopplat till lagtexten för typgodkännande av motorfordon inom EU.

– Vi har stora förväntningar på formuleringarna i texten för typgodkännanden. I lagtexten ska det stå att informationen ska finnas att tillgå i ett läsbart format. Vi har även en arbetsgrupp med representanter från motorbranschens eftermarknad, däribland ADPA, den europeiska samarbetsorganisationen för företag som arbetar med diagnosinstrument, förklarar Bambas och avslutar med:

–  Tillsammans arbetar vi på ett dokument med vilka krav vi har på fordonstillverkarna. Jag är övertygad om att vi står inför juridiska prövningar inom EU, vårt mål är ett typgodkännande där det framgår att bilens digitala innehåll ska tillhandahållas på motsvarande vis till den fristående eftermarknaden.

Uppkopplade och autonoma fordon är en teknisk megatrend som även ställer krav på hållbara lagar och regelverk. Därför är det viktigt med det gemensamma arbete som sker i de olika lobbyallianser som motorbranschen bildat tillsammans med bland annat bilägarna.

Mest känd av dessa är AFCAR, Alliance for the Freedom of Car Repair in the EU, som är en europeisk allians för bilägarnas och bilverkstädernas rättigheter. I Sverige ingår Motormännen (M), Motorbranschens Riksförbund (MRF), Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), Fordonsverkstadsutrustarna (FVU) och Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) i alliansen. Talesperson är SBF:s ordförande och tillika FIGIEFA:s vice ordförande, Christer Liljenberg.

Mot bakgrund av det arbete som pågår och de styrkedemonstrationer som sker från fordonstillverkarnas sida, förklarar FIGIEFA:s Jan Bambas att bilens digitala innehåll anses av vissa som en guldgruva om man får tillgång till den i realtid och inte inom en begränsad tid.

– Därför är inte extended vehicle, ExVe, egalt, utan måste motverkas, menar han.

Han exemplifierar med BMW:s agerande kring bilens digitala innehåll – av 1750 accesspunkter släppte de 70 varav 63 av dem var irrelevanta för verkstadens arbete. Trots det fick BMW beröm av EU-kommissionen.

-Det är ett talande exempel på katt-och-råtta-leken, när bara en bråkdel är relevanta för den fria eftermarknaden, menar Jan Bambas och säger:

– Nästa fråga är hur de tillhandahåller informationen. Man måste registrera ett konto på deras portal. Där måste man även uppge kunden samt betala, trots allt är detta något som EU motsatt sig.

– Det är en ständig kamp om bilens digitala innehåll. Vi vill ha tillgång till all fordonsinformation precis som fordonstillverkarens auktoriserade nätverk. Därför agerar vi tillsammans genom AFCAR-alliansen där även leasing, olja och däck numer ingår.

– Vi står för lika tillgång till fordonsdatan och att konsumenten ska bestämma om vem de vill dela med sig sin data till. Detta – GPS, motordata och allt vad det är – ligger på lagstiftarnas bord. Från vår sida är det hög tid att ta debatten, vi är för en harmoniserad och interoperabel plattform.

– Tillsammans är vi en stark allians bakom DirectAccess-kampanjen, avslutar Jan Bambas.

”Direct Access, Driving Progress”, är en EU-kampanj för den fristående eftermarknadens rättigheter avseende att direkt tillgå bilens hela digitala innehåll i realtid för att kunna konkurrera på lika villkor. Bakom kampanjen  – som vänder sig till EU-parlamentariker och myndigheter som bereder EU-förordningar och andra regelverk inom den Europeiska Unionen – står den europeiska eftermarknadsorganisationen FIGIEFA, med Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, som svensk medlem.

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DRF: Så vässar du lönsamheten i däckverkstaden

Slimma och optimera och satsa på teknik. Det tror Däckspecialisternas Riksförbunds ordförande Ulrik Jönsson är viktigt för däckverkstäderna för att behålla lönsamheten.

TEMA DÄCK&FÄLG: Bilmetro satsar på flyttbara däckställ

Försäkringsbolagen stödjer Kvalitetssäkrad Skadeverkstad

MRF vill ha gemensam certifiering av skadeverkstäder

Svensk Toyotahandel har tecknat ett ramavtal med KBV

Toyotas återförsäljarförening har ingått ett ramavtal för kvalitetsuppföljning av service- och skadeverkstäder med Kontrollerad Bilverkstad. Avtalet har fyra olika nivåer inom verkstadscoachning och egenkontroller skräddarsydda för märket.

Försäljningen av diesel steg under januari månad

Försäljningen av diesel och eldningsolja steg under årets första månad, medan försäljningen av bensin och E85 sjönk. Detta i jämförelse med januari månad 2018. Allt enligt preliminär statistik från SPBI.

Nyhetsbrev

Bantad teknik från KTH kan ge lyft för autonoma fordon

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter.

Arkiv

Antalet efterlysta personbilar minskar i Sverige

1

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

1

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

Se alla Företagens egna nyheter

Affärsägare, verkstäder och leverantörer samlade för FIXAT-evenemanget

Kardan till Chevrolet Captiva och Opel Antara

Ny drivknut till Toyota

Avgaskylare

Nyckelmärkning och -hantering

Ledlenser - ATEX produkter

Fabriksrenoverad original dieselspridare till Volvo

Ny drivaxel till Volvo och Ford

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Sänd till en kollega

0.12