23948sdkhjf

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Figiefa har mött representanter för Näringsdepartementet för att utveckla dialogen kring tillgång till teknisk information, fordonsdata samt behovet av fungerande konkurrens på eftermarknaden.

I mötet medverkade Christer Liljenberg, ordförande för SBF, Jan Bambas, föredragande från den europeiska samarbetsorganisationen för den fristående bileftermarknaden, FIGIEFA, samt kanslirådet Åsa Vagland och departementssekreterare Marlene Deogan från Näringsdepartementet.

-Det blev ett konstruktivt möte kring bilarnas digitala innehåll och tillgången till detta för att kunna utföra en fackmässig service eller reparation utan att bilens trafiksäkerhet eller miljön påverkas negativt, rapporterar SBF:s Christer Liljenberg, som även är vice ordförande för FIGIEFA, till MotorMagasinet.

– Vår utgångspunkt under mötet var EU:s konkurrensreglerande förordning 461/2010 för motorfordonssektorn. Dock är det en i vissa hänseenden något föråldrad förordning på grund av den snabba tekniska utvecklingen inom fordonsteknik – som allt snabbare digitalisering och helt nya drivlinor i syfte att minska fossilberoendet och CO2-utsläppen.

– Nuläget är att det är en ständigt pågående katt-och-råtta-lek mellan marknadens aktörer. I denna kamp kopplar fordonssammansättarna hela tiden nya grepp eller gör finter som knappast kan tolereras av regelboken, det vill säga EU:s konkurrensbefrämjande förordning, menar Liljenberg.

En aktuell fråga är rätten till att komma åt bilens digitala innehåll genom OBD-kontakten. Att informationen finns tillgänglig i realtid och även när bilen befinner sig i rörelse. Men det finns krafter emot denna rättighet från fordonsindustrins sida.

Exempelvis har FCA, Fiat-Chrysler, infört krav på certifiering av verkstaden för att få tillgång till full OBD. Det är något som inte fungerar ute på verkstäderna, utan är konkurrensbegränsande, menar FIGIEFA med flera.

FIGIEFA:s Jan Bambas berättar att EGEA, som är europeisk samarbetsorganisation för fordonsverkstadsutrustarna där bland annat svenska FVU ingår, agerar därför för att säkerställa att detta förfarande, krav på certifikat, inte blir som praxis från andra fordonstillverkare.

– Skulle detta ske, så skulle det vara förkrossande för den fristående eftermarknaden och konsumenterna när konkurrensen och därmed valfriheten begränsas. Vi för diskussioner med EU-kommissionen kring typgodkännande och vi får se vad det ger. Ett alternativ som EGEA överväger är att gå till domstol för att få ett domstolsutslag, säger Jan Bambas, som är specifikt ansvarig för EU-frågor på FIGIEFA.

Vid mötet med Näringsdepartementet diskuterades RMI, teknisk information, och access till fordonsdatan, bilens digitala innehåll kopplat till lagtexten för typgodkännande av motorfordon inom EU.

– Vi har stora förväntningar på formuleringarna i texten för typgodkännanden. I lagtexten ska det stå att informationen ska finnas att tillgå i ett läsbart format. Vi har även en arbetsgrupp med representanter från motorbranschens eftermarknad, däribland ADPA, den europeiska samarbetsorganisationen för företag som arbetar med diagnosinstrument, förklarar Bambas och avslutar med:

–  Tillsammans arbetar vi på ett dokument med vilka krav vi har på fordonstillverkarna. Jag är övertygad om att vi står inför juridiska prövningar inom EU, vårt mål är ett typgodkännande där det framgår att bilens digitala innehåll ska tillhandahållas på motsvarande vis till den fristående eftermarknaden.

Uppkopplade och autonoma fordon är en teknisk megatrend som även ställer krav på hållbara lagar och regelverk. Därför är det viktigt med det gemensamma arbete som sker i de olika lobbyallianser som motorbranschen bildat tillsammans med bland annat bilägarna.

Mest känd av dessa är AFCAR, Alliance for the Freedom of Car Repair in the EU, som är en europeisk allians för bilägarnas och bilverkstädernas rättigheter. I Sverige ingår Motormännen (M), Motorbranschens Riksförbund (MRF), Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), Fordonsverkstadsutrustarna (FVU) och Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) i alliansen. Talesperson är SBF:s ordförande och tillika FIGIEFA:s vice ordförande, Christer Liljenberg.

Mot bakgrund av det arbete som pågår och de styrkedemonstrationer som sker från fordonstillverkarnas sida, förklarar FIGIEFA:s Jan Bambas att bilens digitala innehåll anses av vissa som en guldgruva om man får tillgång till den i realtid och inte inom en begränsad tid.

– Därför är inte extended vehicle, ExVe, egalt, utan måste motverkas, menar han.

Han exemplifierar med BMW:s agerande kring bilens digitala innehåll – av 1750 accesspunkter släppte de 70 varav 63 av dem var irrelevanta för verkstadens arbete. Trots det fick BMW beröm av EU-kommissionen.

-Det är ett talande exempel på katt-och-råtta-leken, när bara en bråkdel är relevanta för den fria eftermarknaden, menar Jan Bambas och säger:

– Nästa fråga är hur de tillhandahåller informationen. Man måste registrera ett konto på deras portal. Där måste man även uppge kunden samt betala, trots allt är detta något som EU motsatt sig.

– Det är en ständig kamp om bilens digitala innehåll. Vi vill ha tillgång till all fordonsinformation precis som fordonstillverkarens auktoriserade nätverk. Därför agerar vi tillsammans genom AFCAR-alliansen där även leasing, olja och däck numer ingår.

– Vi står för lika tillgång till fordonsdatan och att konsumenten ska bestämma om vem de vill dela med sig sin data till. Detta – GPS, motordata och allt vad det är – ligger på lagstiftarnas bord. Från vår sida är det hög tid att ta debatten, vi är för en harmoniserad och interoperabel plattform.

– Tillsammans är vi en stark allians bakom DirectAccess-kampanjen, avslutar Jan Bambas.

”Direct Access, Driving Progress”, är en EU-kampanj för den fristående eftermarknadens rättigheter avseende att direkt tillgå bilens hela digitala innehåll i realtid för att kunna konkurrera på lika villkor. Bakom kampanjen  – som vänder sig till EU-parlamentariker och myndigheter som bereder EU-förordningar och andra regelverk inom den Europeiska Unionen – står den europeiska eftermarknadsorganisationen FIGIEFA, med Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, som svensk medlem.

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

Arkiv

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Elbilsföretaget Uniti som inte börjat bygga någon bil ännu värderas till 1 miljard kronor

UNITI blir FundedByMe:s första officiella så kallade unicorn efter att ha värderats till över en miljard SEK i sin senaste finansieringsrunda.

Rekordökning för laddbara bilar i november

Marknaden för laddbara bilar tog ett rejält kliv framåt under november, med stora ökningar för flera elbilsmodeller. Under månaden ökade beståndet med 2 549 laddbara bilar, med god marginal den högsta ökningen någon enskild månad.

Autoliv befarar EU-böter på nära 2 miljarder kronor

Autoliv har utretts för konkurrenshämmande beteende inom EU. Företaget dömdes till böter tidigare i år men nu befarar Autoliv att man kommer att få ytterligare böter.

De löser billogistiken för branschen

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Ökad risk när litiumjonbatterier i elbilar skadas

DEKRA är klart som kontrollföretag för Godkänd Bilverkstad

DEKRA är nytt kontrollföretag för Godkänd Bilverkstad. Det innebär att de verkstäder som redan i dag är anslutna till deras kvalitetskoncept DVK, DEKRA Verkstadskvalitet – som bygger på opartiska stickprovskontroller av utfört verkstadsarbete – får tillgodoräkna sig kontrollerna för Godkänd Bilverkstad.

Danska verkstäder polisanmälda för olaglig chip-trimning

Autoexperten Sverige AB och KG Knutsson Verkstad AB blir medlemmar i MRF

Autoexperten Sverige och KG Knutsson Verkstad har sökt och antagits som medlemmar i MRF, Motorbranschens riksförbund.

Jul-månad igen och då tror många att bilen har blivit stulen

I december glömmer många bilister bort var de ställt bilen. Fullspäckat schema och labyrintiska parkeringshus i julhandeln gör att många bilägare tror att bilen blivit stulen. Det visar en ny undersökning av försäkringsbolaget If.

Mora Karosseri och Motorverkstad är första Mekonomen-verkstad som är klar för Godkänd Bilverkstad

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

Biogasbilar slår igenom hos kommuner

Vinnarna på Bilsport Motor Show

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Se alla Företagens egna nyheter

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Senaste specifikationerna för John Bean hjulinställare

Parkeringssensorer - ny produktgrupp hos Triscan

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

Sänd till en kollega

0.153