23948sdkhjf

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Figiefa har mött representanter för Näringsdepartementet för att utveckla dialogen kring tillgång till teknisk information, fordonsdata samt behovet av fungerande konkurrens på eftermarknaden.

I mötet medverkade Christer Liljenberg, ordförande för SBF, Jan Bambas, föredragande från den europeiska samarbetsorganisationen för den fristående bileftermarknaden, FIGIEFA, samt kanslirådet Åsa Vagland och departementssekreterare Marlene Deogan från Näringsdepartementet.

-Det blev ett konstruktivt möte kring bilarnas digitala innehåll och tillgången till detta för att kunna utföra en fackmässig service eller reparation utan att bilens trafiksäkerhet eller miljön påverkas negativt, rapporterar SBF:s Christer Liljenberg, som även är vice ordförande för FIGIEFA, till MotorMagasinet.

– Vår utgångspunkt under mötet var EU:s konkurrensreglerande förordning 461/2010 för motorfordonssektorn. Dock är det en i vissa hänseenden något föråldrad förordning på grund av den snabba tekniska utvecklingen inom fordonsteknik – som allt snabbare digitalisering och helt nya drivlinor i syfte att minska fossilberoendet och CO2-utsläppen.

– Nuläget är att det är en ständigt pågående katt-och-råtta-lek mellan marknadens aktörer. I denna kamp kopplar fordonssammansättarna hela tiden nya grepp eller gör finter som knappast kan tolereras av regelboken, det vill säga EU:s konkurrensbefrämjande förordning, menar Liljenberg.

En aktuell fråga är rätten till att komma åt bilens digitala innehåll genom OBD-kontakten. Att informationen finns tillgänglig i realtid och även när bilen befinner sig i rörelse. Men det finns krafter emot denna rättighet från fordonsindustrins sida.

Exempelvis har FCA, Fiat-Chrysler, infört krav på certifiering av verkstaden för att få tillgång till full OBD. Det är något som inte fungerar ute på verkstäderna, utan är konkurrensbegränsande, menar FIGIEFA med flera.

FIGIEFA:s Jan Bambas berättar att EGEA, som är europeisk samarbetsorganisation för fordonsverkstadsutrustarna där bland annat svenska FVU ingår, agerar därför för att säkerställa att detta förfarande, krav på certifikat, inte blir som praxis från andra fordonstillverkare.

– Skulle detta ske, så skulle det vara förkrossande för den fristående eftermarknaden och konsumenterna när konkurrensen och därmed valfriheten begränsas. Vi för diskussioner med EU-kommissionen kring typgodkännande och vi får se vad det ger. Ett alternativ som EGEA överväger är att gå till domstol för att få ett domstolsutslag, säger Jan Bambas, som är specifikt ansvarig för EU-frågor på FIGIEFA.

Vid mötet med Näringsdepartementet diskuterades RMI, teknisk information, och access till fordonsdatan, bilens digitala innehåll kopplat till lagtexten för typgodkännande av motorfordon inom EU.

– Vi har stora förväntningar på formuleringarna i texten för typgodkännanden. I lagtexten ska det stå att informationen ska finnas att tillgå i ett läsbart format. Vi har även en arbetsgrupp med representanter från motorbranschens eftermarknad, däribland ADPA, den europeiska samarbetsorganisationen för företag som arbetar med diagnosinstrument, förklarar Bambas och avslutar med:

–  Tillsammans arbetar vi på ett dokument med vilka krav vi har på fordonstillverkarna. Jag är övertygad om att vi står inför juridiska prövningar inom EU, vårt mål är ett typgodkännande där det framgår att bilens digitala innehåll ska tillhandahållas på motsvarande vis till den fristående eftermarknaden.

Uppkopplade och autonoma fordon är en teknisk megatrend som även ställer krav på hållbara lagar och regelverk. Därför är det viktigt med det gemensamma arbete som sker i de olika lobbyallianser som motorbranschen bildat tillsammans med bland annat bilägarna.

Mest känd av dessa är AFCAR, Alliance for the Freedom of Car Repair in the EU, som är en europeisk allians för bilägarnas och bilverkstädernas rättigheter. I Sverige ingår Motormännen (M), Motorbranschens Riksförbund (MRF), Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), Fordonsverkstadsutrustarna (FVU) och Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) i alliansen. Talesperson är SBF:s ordförande och tillika FIGIEFA:s vice ordförande, Christer Liljenberg.

Mot bakgrund av det arbete som pågår och de styrkedemonstrationer som sker från fordonstillverkarnas sida, förklarar FIGIEFA:s Jan Bambas att bilens digitala innehåll anses av vissa som en guldgruva om man får tillgång till den i realtid och inte inom en begränsad tid.

– Därför är inte extended vehicle, ExVe, egalt, utan måste motverkas, menar han.

Han exemplifierar med BMW:s agerande kring bilens digitala innehåll – av 1750 accesspunkter släppte de 70 varav 63 av dem var irrelevanta för verkstadens arbete. Trots det fick BMW beröm av EU-kommissionen.

-Det är ett talande exempel på katt-och-råtta-leken, när bara en bråkdel är relevanta för den fria eftermarknaden, menar Jan Bambas och säger:

– Nästa fråga är hur de tillhandahåller informationen. Man måste registrera ett konto på deras portal. Där måste man även uppge kunden samt betala, trots allt är detta något som EU motsatt sig.

– Det är en ständig kamp om bilens digitala innehåll. Vi vill ha tillgång till all fordonsinformation precis som fordonstillverkarens auktoriserade nätverk. Därför agerar vi tillsammans genom AFCAR-alliansen där även leasing, olja och däck numer ingår.

– Vi står för lika tillgång till fordonsdatan och att konsumenten ska bestämma om vem de vill dela med sig sin data till. Detta – GPS, motordata och allt vad det är – ligger på lagstiftarnas bord. Från vår sida är det hög tid att ta debatten, vi är för en harmoniserad och interoperabel plattform.

– Tillsammans är vi en stark allians bakom DirectAccess-kampanjen, avslutar Jan Bambas.

”Direct Access, Driving Progress”, är en EU-kampanj för den fristående eftermarknadens rättigheter avseende att direkt tillgå bilens hela digitala innehåll i realtid för att kunna konkurrera på lika villkor. Bakom kampanjen  – som vänder sig till EU-parlamentariker och myndigheter som bereder EU-förordningar och andra regelverk inom den Europeiska Unionen – står den europeiska eftermarknadsorganisationen FIGIEFA, med Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, som svensk medlem.

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

LBM Autoparts storsatsar på utökat sortiment och klassiska amerikanska bilar

LBM Autoparts sortiment av reservdelar och renoverings-kit till växellådor växer rejält, och en kategori man satsar stort på är delar till klassiska amerikanska bilar.

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ny tjänst hjälper verkstaden att snabbt uppfylla certifiering och lagkrav

KlarOK är ett kvalitets- och ledningssystem som är byggt för extrem enkelhet. På bara några få veckor kan verkstaden t ex bli klar för certifiering till Godkänd Bilverkstad.

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny unik fordonsutbildning i Malmö när ProMeister satsar på vuxna

Möte om riskhantering vid arbete med e-fordon och gasfordon

Nyhetsbrev

Publiksuccé för Skandinaviens största bil- och mc-show

I år kom inte mindre än 76 773 besökare till Elmia i Jönköping för att kika på de över fyra hundra utställningsfordonen och för att umgås och ha kul.

Arkiv

800 kg förfalskade kullager ska förstöras

Äntligen kommer Inspirationsdagen 100% Verkstad till Göteborg

Sogefi först på eftermarknaden med ett komplett filtersortiment för nya Peugeot 508

USA öppnar litium-gruva - igen

NEVS ska bygga tyska solcellsbilar

Det är den tyska bilutvecklaren Sono motors som valt att förlägga produktionen av den solcellsdrivna modellen Sion i Trollhättan. I ett första skede handlar det om 260000 bilar som ska tillverkas av Nevs under en åttaårsperiod, uppger flera media.

1

Biltema tillbakavisar uppgifter i Uppdrag Granskning om att man smiter undan skatt

ProMeister skapar nya jobb i Östersund

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

”Det finns över 400000 veteranbilar i Sverige”

Deras auktioner lockar spekulanter från hela norra Europa. Nu vill Bilweb Auctions skapa Nordens första veteranbilshub.

Det är läge för att branschen själv tar kommandot i bilskadefrågan!

Idag blir vi överkörda av försäkringsbolagen. För att vi ska kunna flytta fram våra positioner krävs dock att verkstäderna våga ansluta sig till Eurogarant så vi kan ta upp kampen på allvar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF till MotorMagasinet.

Andie Lahdo utsedd till årets företagare

Utifrån hundratals nominerade företag har ABS Wheels vd, Andie Lahdo vunnit det mest ärofyllda priset Årets företagare i Sigtuna kommun.

Pris till mobilitetsforskare

5

Sju bilmärken minskade sina CO2-utsläpp

Sju av världens bilmärken har lyckats minska koldioxidutsläppen från sina tillverkade bilar ifjol jämfört med 2017. Det visar siffror från fordonsstatistikkonsulten Jato.

Därför blev de populärast på Autobutler

Toyota och Suzuki i nytt samarbete

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Rally-SM stärks genom arrangörssamarbete

Mentorskap där etablerade SM-arrangörer stöttar nya. Viktigt att ge nya och unga förare utrymme att tävla i större sammanhang. Rally-SM ska stärkas som mästerskap och varumärke.

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

1

Toyotahandlarna förlänger begagnatgarantierna till 10 år

Biltema Foundation satsar 800 miljoner

Skruvat.se rekryterar Claes Kjelldorff som Business Manager

”Vi vill gå i konfrontation med bilmotståndarna”

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Nytt rekordår för DEFA

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Se alla Företagens egna nyheter

Utvidgning av programmet för elektriska gasfjädrar och egen testutrustning

Skåphurtsen för framtidens verkstad

Damien Germés är förste Europe på posten som NGK SPARK PLUGS VD.

Snart är sommaren här - dags för AC!

Fordonsbelysning - Volkswagen Amarok

Få 40.000:- för din gamla hjulinställare

13 delar till Tesla modell S

NEXA - för din säkerhet vid brand

Påskhälsning

Nytt testcenter tas i bruk

Högskåpet för framtidens verkstad

"Med bra utbildning och support får våra kunder ut 100% av sin investering."

Trådlös truckkamera

Svängande kylvattentemperatur på bilar med DSG-växel

Hitta rätt belysning till din truck

Förvarar du däcken i en container, eller funderar på nytt däckhotell?

3D-utskrift av reservdelar! Vad gör Triscan?

100% verkstad i Göteborg och Malmö

Vad är egentligen en Logimat?

Lazer extraljus - Ford monteringskit

ACTIA 3D - standardinstallation och utbildning ingår alltid.

Verktygsskåpet för framtidens verkstad

Så säkerställs en säker arbetsmiljö på kedjans alla lastbils- och bussverks...

KW Parts storsatsar på sortiment till klassiska Amerikanska bilar!

Idag startar Bauma & Brigade är där!

Sänd till en kollega

0.105