23948sdkhjf

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

- Ett fint bygge, men det är ju inte förvånande. Jag vet vad de kan, säger världsmästaren Johan Kristoffersson efter en första inspektion av nytillskottet från Volkswagen Motorsport.

Femton eftertraktade Polo GTI R5 - med fyrhjulsdrift och närmare 300 hästkrafter - har i ett första skede släppts ut på marknaden från fabriken i Hannover. En av dessa har KMS köpt hem - en del i det Arvika-baserade teamets nya rallysatsning, som kommer att gå under namnet Volkswagen Dealer Team BAUHAUS.

- Allt sedan Volkswagen deklarerade att man skulle ta fram en Polo GTI R5 har det legat i vår planering. Det ligger i linje med det som Volkswagen gör. Det finns ett stort intresse för rally ute bland folk, i återförsäljarledet och hos våra övriga samarbetspartner, säger teamchefen Tommy Kristoffersson. Huvudmålet är förstås att komma till start i WRC2-klassen i Rally Sweden. Det skulle i så fall bli Johan Kristofferssons tredje start i det svenska vinterrallyt, något han verkligen ser fram emot. - Förhoppningsvis med bättre tid till förberedelser den här gången. Jag vill helst göra något rally före och ett par dagars test, säger Johan om sin önskelista.

Kristoffersson är anmäld till Romjulsrallyt i Elverum under mellandagarna, vilket i så fall skulle innebära premiärtävling för det nya ekipaget. Dubble rallycrossvärldsmästaren finns också med i startlistan till SM-sprinten i Sundsvall 1 februari. -Vi har inget definitivt program klart ännu, utan väntar på att först se hur Johans internationella åtaganden ser ut för 2019, men rallysatsningen är förankrad hos våra tunga partner, Volkswagen och BAUHAUS, säger Tommy Kristoffersson.

För stallchefen ger det stor tillfredställelse att det mångåriga samarbetet med Volkswagen-familjen fortsätter, inom en ny motorsportsdisciplin. - Vi har jobbat med rallycross, racing och ger oss nu in i rally, vilket blir en ny del av varumärket Kristoffersson Motorsport. Det är ju fantastiskt och unikt att jobba med samma biltillverkare och Johan inom tre olika discipliner, Johan som ju dessutom är en äkta VW-produkt ända sedan början av sin karriär.

Och det är inte bara Tommy och Johan som känner sig inspirerade. - Alla här i verkstaden är entusiastiska. Rally ligger närmast hjärtat för flera av våra mekaniker. De kan få mycket att jobba med framöver. En andra R5:a väntas anlända någon gång under 2019 och båda bilarna ska förhoppningsvis hållas igång på tävlingar, även när inte Johan finns tillgänglig. - Jag tycker absolut att vi kommer väl förberedda. Vi har sniffat på den här världen tidigare, i samarbete med Even Management. Mycket är nytt fortfarande, men vi har byggt upp en grundläggande infrastruktur, med bland annat en ny servicelastbil, avslutar den entusiastiske teamchefen.

Sten Forsberg, chef på Volkswagen Sverige, ser också mycket positivt på den nya inriktningen. - Efter framgångarna med Polo i rallycross och Golf i banracing har nu Volkswagen Motorsport byggt denna Polo GTI R5 som väckt stort intresse bland många rallyfans i världen. Vi ser fram emot vad vår nyblivne världsmästare i rallycross, Johan Kristoffersson, kommer att prestera i den under året. 

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

KPMG har utvärderat 25 länders beredskap inför introduktionen av självkörande fordon och Sverige är ett av de länder som ligger i framkant. MotorMagasinet presenterar här ett sammandrag av rapporten.

BMW M kommer med helt nya X-modeller

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

Idag startar Rally Sweden Nya rallyesset tänker utmana världseliten

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Nyhetsbrev

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Arkiv

Dansk diagnosportal guidar i felkodsdjungeln

Rätt fordonsdata till rätt pris. Detta säger sig företaget bakom nätportalen Auto Frontal kunna erbjuda.

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Skatteverket ska kolla bilverkstäder i jakten på svartarbete

I år fortsätter Skatteverket granskningen av branscher där risken för svartarbete är stor. Det gäller branscher som bilverkstäder och restauranger samt skönhetsbranschen och byggsektorn.

SFVF har bjudit in den nye konsumentansvarige ministern till verkstadsbesök

Landets nya civilminister, som också har ansvar för konsumentfrågorna, Ardalan Shekarabi (S) har ställt sig positiv till att besöka en verkstad för att få mer information om hur bilverkstadsbranschen fungerar.

Exclusive Cars väljer Dekra för sin kvalitetsutveckling

Renault godkänner HVO 100

Svenske Erik Johansson är ny BMW Motorsport Junior 2019

Efter en tre dagar lång och intensiv uttagningsprocess har beslutet fattats: Erik Johansson är BMW Motorsport Junior 2019.

Bilia fortsätter sin expansion av Netbil Begagnat

En av Mekonomens modernaste verkstäder utanför Stockholm

1

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Chans för Volvo Cars att vinna världstävling -igen

Autolivs grundare Lennart Lindblad har avlidit

Lennart Lindblad, grundare av världsföretaget Autoliv har avlidit vid 89 års ålder efter en tids sjukdom.

Wayke skärper säkerheten mot mätarfiffel

Wayke, Sveriges näst största marknadsplats för bilar, skärper säkerheten ytterligare efter TV4-granskningen som visar att Transportstyrelsen har gett ut felaktiga uppgifter om ett antal bilars mätarställning.

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Ny UV-grundfyller från Basf

Högsby är Årets Bilkommun 2018

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Se alla Företagens egna nyheter

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Intelligenta och digitala registreringsskyltar

Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt

Silikondamasker åter i lager!

Reparationssats till differentialen i Nissan Navarra/Pathfinder

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Arbetsbelysning LED

Nudging - ett verktyg för hållbara val

Lazer Triple-R Elite 750

Drivaxel till Toyota Rav 4

Ny drivknut till Renault Clio

Främre kardan till VW Touareg

Nytt Partikelfilter Ford Transit 2.2 TDCi

Ny drivaxel till Volvo V40

Sänd till en kollega

0.132