EU:s nya utsläppskrav för bilar långt ifrån vad som behövs enligt Paris-avtalet
Efter mycket tuffa förhandlingar där bland annat Sverige drivit på för hårdare utsläppskrav har EU nu enats om att koldioxidutsläppen från nya bilar ska minska med 15 procent till år 2025 och med 37,5 procent till år 2030, detta jämfört med nivåerna år 2021.
En kompromiss där EU-kommissionens ursprungsförslag var lägre, men där parlamentet och vissa EU-länder, tex Sverige, ville se hårdare krav.
Greg Archer, på den europeiska miljöorganisationen Transport & Enivroment, säger till Ekot vid Sveriges Radio att det är ett viktigt beslut. Men det skulle ändå behövas betydligt hårdare krav på bilindustrin för att nå målen i Parisavtalet.
– Då skulle du behöva en minskning på runt 60 procent för att nå det, säger Archer till Ekot.
Den europeiska bilindustrin är upprörd över överenskommelsen och ranschorganisationen Acea skriver i ett pressmeddelande att de är "allvarligt oroade" över de höga kraven.