23948sdkhjf

”Glaspalatsens tid är förbi”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Nya försäljningskanaler för bilar, stadigt sjunkande antal verkstadstimmar per bil och år och allt mer avancerad teknik. SFVF:s Bo Ericsson gör årets sista framtidsspaning.

– Branschen har aldrig förändrats snabbare och kraftfullare än nu och vi kommer aldrig uppleva en mera omvälvande period som nu, säger Bo Ericsson.

Då allt fler, stora och pampiga bilhandelshus byggts runt de större städerna under de senaste åren ter sig bilbranschen för många som en bransch som skurit guld med täljkniv.

– Stora bilhandlare inom bilhandeln lever nog lite på lånad tid, tror jag, säger Bo Ericsson och nämner stora internationella aktörer inom billeasing som hittills framgångsrikt lanserat nya sätt att både äga, köpa och sälja bil på.

– Sedan har du bilförsäljning via nätet, här har vi bara sett början. Ett annat hot mot den traditionella bilhandeln är att tillverkarna sneglar på direktförsäljning, de hoppar helt enkelt över mellanledet med återförsäljare. Titta på Tesla, de tar hand om allt från försäljning till service själva. Att bygga stora tjusiga bilhallar är nog fel väg att gå – glaspalatsens tid är förbi.

Verkstäderna kan knappast heller sitta lugnt i båten och bara vänta på att stormen ska bedarra, påminner Bo Ericsson.

– Antalet servicetimmar per bil har minskat stadigt de senaste decennierna och den utvecklingen kommer inte stanna av – tvärtom. Det finns ingen förtjänst på garantijobben utan snarare är det en förlust, frågan är bara hur stor? Därför måste verkstäderna bredda sig om de ska överleva i framtiden, titta på däckaffären, tvätt och rekond och glas. Dagens bilägare vill inte lägga tid på att åka till tre olika ställen för att hålla bilen i skick – de vill åka till någon som tar hand om helheten.

Kanske är SFVF:s utveckling delvis en spegelbild av den rådande utvecklingen. I dag har föreningen över 2 200 medlemmar och har de senaste åren utöver bilverkstäderna även lockat allt fler tunga verkstäder, skadeverkstäder, däckverkstäder och bilglasverkstäder. En annan och växande kategori medlemmar inom SFVF är bilhandlare. I dag är de cirka 200 stycken inom SFVF.

Bo Ericsson medger att SFVF i dag är en direkt konkurrent till MRF, som han en gång i tiden jobbade för.

– Visst är det så. Men konkurrens är bra för branschen, och för medlemmarna. Konkurrensen kan också vara ett sätt att pressa kostnaderna för företagen att vara medlemmar i en branschorganisation. Vi blir ju tvungna att vässa våra erbjudanden – ge medlemmarna mer och bättre innehåll för sin medlemsavgift. Annars går de kanske till konkurrenten….

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rodin FZed är nästan Formel 1

Mer än var tionde bilist kör med olaglig syn

Motorgalan – guldregn över branschen

När Motorgalan brakade loss på Berns Salonger i Stockholm stod branschens hjältar i centrum. För en kväll firades finalister och vinnare från alla håll.

M Sverige positiva till nya EU-krav på bilars säkerhet

Bilprovningen först att erbjuda Swish

Kinesiska Evergrande miljardinvesterar i Nevs

Nyhetsbrev

SBF står bakom EU-manifest för rättvisa digitaliseringsmöjligheter

Arkiv
Plus

Tema Verkstadsutrustning: Nya sätt att tjäna pengar i en traditionell bransch

När servicetillfällena minskar gäller det att hitta nya sätt att få in kunderna i verkstaden. Då är rätt utrustning nyckeln till framgång.

Hedin planerar sälja Byton i Norden

Däckmontör – ett slitsamt yrke

Svenska konsekvenser av FCA- och PSA-affären

När Peugeot slår sig ihop med Fiat Chrysler får det globala konsekvenser. Men vad det kommer att betyda för den svenska marknaden vet man ännu inte.

Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

Skolverket ser över återkravsbeslut

Kina skiftar exportfokus från USA till Europa

Ingo lanserar sin första gör-det-själv-biltvätt

Lönsamheten ökade trots skepsis kring Godkänd Bilverkstad

Att certifieras som Godkänd Bilverkstad, GBV, var en självklarhet för delägarna på Meca-företaget Fändriks Fordonsteknik i Kristinehamn och Karlskoga. De anställda var dock något skeptiska till en början, men lönsamheten har ändå ökat.

Midland lanserar fri vägassistans för mopedbilar

Godkänd Bilverkstad ökar lönsamheten för mindre verkstad

Certifieringen Godkänd Bilverkstad börjar påverka verksamheterna ute i landet. En mindre verkstad i Hässleholm har sedan certifieringen ökat lönsamheten både vad gäller ekonomin och kundnöjdheten.

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Nya EU-regler gör bilen säkrare – men dyrare

Alla nya bilar måste snart vara utrustade med avancerade system som ska förhindra olyckor, enligt nya EU-regler. Lagkraven ökar säkerheten, men kan göra bilar avsevärt mycket dyrare, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Plus

Svarta listans företag står kvar i två år

Att inte följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer kan få stora konsekvenser. Även om det inte är lagligt bindande.

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Koenigsegg rekryterar hundratals personer

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Amerikanska tilläggstullar drabbar svensk bilindustri

Yrkesplugget lånar Skoda av Möller Bil

Kinnekulle Ring sålt till superentreprenör

Se alla Företagens egna nyheter

Så här fungerar vår parkeringssensortestare

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Lys upp din vardag

Video af det nye GDW Dragkrok system

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Mercedes A sedan dragkrok T60 system från GDW W177

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

DSG-kopplingar till 02E DQ250 nu på lager!

En ny och unik totallösning

Volkswagen T Cross dragkrok för det nye T60 system från GDW

Vill du vinna en Linear 18 Elite?

Citroen C5 Aircross för det nye T60 system från GDW

Sänd till en kollega

0.132