23948sdkhjf

”Glaspalatsens tid är förbi”

Nya försäljningskanaler för bilar, stadigt sjunkande antal verkstadstimmar per bil och år och allt mer avancerad teknik. SFVF:s Bo Ericsson gör årets sista framtidsspaning.

– Branschen har aldrig förändrats snabbare och kraftfullare än nu och vi kommer aldrig uppleva en mera omvälvande period som nu, säger Bo Ericsson.

Då allt fler, stora och pampiga bilhandelshus byggts runt de större städerna under de senaste åren ter sig bilbranschen för många som en bransch som skurit guld med täljkniv.

– Stora bilhandlare inom bilhandeln lever nog lite på lånad tid, tror jag, säger Bo Ericsson och nämner stora internationella aktörer inom billeasing som hittills framgångsrikt lanserat nya sätt att både äga, köpa och sälja bil på.

– Sedan har du bilförsäljning via nätet, här har vi bara sett början. Ett annat hot mot den traditionella bilhandeln är att tillverkarna sneglar på direktförsäljning, de hoppar helt enkelt över mellanledet med återförsäljare. Titta på Tesla, de tar hand om allt från försäljning till service själva. Att bygga stora tjusiga bilhallar är nog fel väg att gå – glaspalatsens tid är förbi.

Verkstäderna kan knappast heller sitta lugnt i båten och bara vänta på att stormen ska bedarra, påminner Bo Ericsson.

– Antalet servicetimmar per bil har minskat stadigt de senaste decennierna och den utvecklingen kommer inte stanna av – tvärtom. Det finns ingen förtjänst på garantijobben utan snarare är det en förlust, frågan är bara hur stor? Därför måste verkstäderna bredda sig om de ska överleva i framtiden, titta på däckaffären, tvätt och rekond och glas. Dagens bilägare vill inte lägga tid på att åka till tre olika ställen för att hålla bilen i skick – de vill åka till någon som tar hand om helheten.

Kanske är SFVF:s utveckling delvis en spegelbild av den rådande utvecklingen. I dag har föreningen över 2 200 medlemmar och har de senaste åren utöver bilverkstäderna även lockat allt fler tunga verkstäder, skadeverkstäder, däckverkstäder och bilglasverkstäder. En annan och växande kategori medlemmar inom SFVF är bilhandlare. I dag är de cirka 200 stycken inom SFVF.

Bo Ericsson medger att SFVF i dag är en direkt konkurrent till MRF, som han en gång i tiden jobbade för.

– Visst är det så. Men konkurrens är bra för branschen, och för medlemmarna. Konkurrensen kan också vara ett sätt att pressa kostnaderna för företagen att vara medlemmar i en branschorganisation. Vi blir ju tvungna att vässa våra erbjudanden – ge medlemmarna mer och bättre innehåll för sin medlemsavgift. Annars går de kanske till konkurrenten….

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11