23948sdkhjf

”Glaspalatsens tid är förbi”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Nya försäljningskanaler för bilar, stadigt sjunkande antal verkstadstimmar per bil och år och allt mer avancerad teknik. SFVF:s Bo Ericsson gör årets sista framtidsspaning.

– Branschen har aldrig förändrats snabbare och kraftfullare än nu och vi kommer aldrig uppleva en mera omvälvande period som nu, säger Bo Ericsson.

Då allt fler, stora och pampiga bilhandelshus byggts runt de större städerna under de senaste åren ter sig bilbranschen för många som en bransch som skurit guld med täljkniv.

– Stora bilhandlare inom bilhandeln lever nog lite på lånad tid, tror jag, säger Bo Ericsson och nämner stora internationella aktörer inom billeasing som hittills framgångsrikt lanserat nya sätt att både äga, köpa och sälja bil på.

– Sedan har du bilförsäljning via nätet, här har vi bara sett början. Ett annat hot mot den traditionella bilhandeln är att tillverkarna sneglar på direktförsäljning, de hoppar helt enkelt över mellanledet med återförsäljare. Titta på Tesla, de tar hand om allt från försäljning till service själva. Att bygga stora tjusiga bilhallar är nog fel väg att gå – glaspalatsens tid är förbi.

Verkstäderna kan knappast heller sitta lugnt i båten och bara vänta på att stormen ska bedarra, påminner Bo Ericsson.

– Antalet servicetimmar per bil har minskat stadigt de senaste decennierna och den utvecklingen kommer inte stanna av – tvärtom. Det finns ingen förtjänst på garantijobben utan snarare är det en förlust, frågan är bara hur stor? Därför måste verkstäderna bredda sig om de ska överleva i framtiden, titta på däckaffären, tvätt och rekond och glas. Dagens bilägare vill inte lägga tid på att åka till tre olika ställen för att hålla bilen i skick – de vill åka till någon som tar hand om helheten.

Kanske är SFVF:s utveckling delvis en spegelbild av den rådande utvecklingen. I dag har föreningen över 2 200 medlemmar och har de senaste åren utöver bilverkstäderna även lockat allt fler tunga verkstäder, skadeverkstäder, däckverkstäder och bilglasverkstäder. En annan och växande kategori medlemmar inom SFVF är bilhandlare. I dag är de cirka 200 stycken inom SFVF.

Bo Ericsson medger att SFVF i dag är en direkt konkurrent till MRF, som han en gång i tiden jobbade för.

– Visst är det så. Men konkurrens är bra för branschen, och för medlemmarna. Konkurrensen kan också vara ett sätt att pressa kostnaderna för företagen att vara medlemmar i en branschorganisation. Vi blir ju tvungna att vässa våra erbjudanden – ge medlemmarna mer och bättre innehåll för sin medlemsavgift. Annars går de kanske till konkurrenten….

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kraftig nedgång i nybilsregistreringarna

Coronakrisen drabbade bilhandeln hårt i maj.

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Nyhetsbrev

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Arkiv

Så går det för Mecas bokningsportal

Ny chef för Audi Sverige

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

Se alla Företagens egna nyheter

Vad bör du tänka när du köper arbetsbelysning?

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Sänd till en kollega

0.094