23948sdkhjf

Olja från uttjänta däck kan fungera som drivmedel

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Den pyrolysolja som Enviro utvinner från uttjänta däck kan användas som drivmedel. Det har RISE tillsammans med Enviro och Ragn-Sells kommit fram till i forskningsprojektet som startade i oktober 2017.

– Nu är vi i ett skede där vi har visat att det går att göra drivmedel av däck och att pyrolysoljan är ett möjligt sätt för den petrokemiska industrin att minska förbrukningen av fossil olja, säger Linda Sandström, projektledare hos RISE.

Målet med projektet var att utvärdera tre olika tillvägagångssätt för att uppgradera pyrolysolja till mer högvärdiga produkter, med särskilt fokus på samuppgradering till drivmedel tillsammans med fossil råvara i raffinaderiprocesser.

– Vi har under projektet karaktäriserat och uppgraderat pyrolysoljan genom olika raffinaderitekniker. Vid RISE ETC:s laboratorium i Piteå har vi gjort försök i pilotskala där vi jämfört uppgradering av ren fossil olja med olja bestående av 20 procent pyrolysolja. Resultaten visar att det inte finns några signifikanta skillnader och att pyrolysoljan passar väldigt bra i drivmedel.

Nästa steg är nu att få till stånd ett fortsättningsprojekt för att dels verifiera resultaten och dels förbereda för en kommersialisering av konceptet med pyrolysolja i drivmedel.

– Nu vill vi ha ett raffinaderi som är villiga att ta in pyrolysoljan som råmaterial i produktionen och därigenom påbörja en minskning av förbrukningen av fossil olja. När vi visar att en kommersialisering är möjlig och även lönsam är förhoppningen att branschen i stort är villiga att vara med och utveckla det vidare, säger Linda Sandström.

För Enviro är målet med utvecklingsarbetet tillsammans med RISE och Ragn-Sells att pyrolysoljan ska prissättas baserat på värdet för den petrokemiska industrin både som drivmedel och ur ett hållbarhetsperspektiv.

– Med hjälp av Enviros patenterade teknik utvinner vi cirka 500 kilo pyrolysolja ur ett ton däck och med en anläggning som processar 30 000 ton däck per år blir det cirka 14 000 ton olja per år tillgängligt för marknaden, så den ekonomiska potentialen är betydande. Vi ser fram emot en fortsättning på projektet där både de miljömässiga och kommersiella fördelarna med pyrolysoljan detaljeras ytterligare, säger Thomas Sörensson, vd Enviro.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema Bildemontering: Karstorp ger skrotbilen nytt liv

Hydroscand lanserar e-handel i Sverige

Ledare #34: Självkörande bilar är fortfarande långt borta

M Sverige vill se utökade krocktester

Riksförbundet M Sverige anser att det behövs utökade krocktester. Detta efter det uppmärksammade test av bilbarnstolar som Råd och Rön publicerade den 22 oktober, där en testdocka flög ur ett babyskydd.

BMW mest stölddrabbade märket

Plus

Schwenker är branschens doldisar

Tyska Schwenker förser mängder av svenska verkstäder med reservdelar. Men de skyltar inte i onödan med sin närvaro.

Nyhetsbrev

Sjölin & Hagström ratar kedjorna

De trivs med att inte vara anslutna till någon kedja. Sjölin & Hagström Motor löser problemen ändå och beställer sina reservdelar från Tyskland.

Arkiv

Renault presenterar lätta transportbilar som drivs med vätgas

Fler vill ha elbil - få har råd

Plus

Tema Bildemontering: Så får elbilsbatterier nytt liv

Återvinning av elbilsbatterier är bara i sin linda. Men ny teknik gör det till en framtidsmarknad.

Plus

Tema Bildemontering: Bilskrotning – mygel eller enligt reglerna?

En granskning av den svenska bilskrotningen har lett till flera mediala utspel från branschfolk och politiker. Men vad är det egentligen som står på?

Plus

Tema Bildemontering: För dyrt att återvinna plasten

OKQ8 startar ambulerande bilvård

Volvo AB öppnar nytt affärsområde för autonoma transporter 

Ångkrackning kan återvinna plastskräp

Nytt bilhus på gång i Uppsala

Suzuki-handlaren S:t Olof Bil flyttar sin verksamhet till helt nya lokaler. Sammanlagt handlar det om 2 000 kvadratmeter i två plan.

Oroligheter stängde bilfabrik i Barcelona

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

1

Nya regler gäller inför vinterdäckssäsongen

Hyundai storsatsar på autonoma fordon

Gymnasium i Ängelholm startar nytt fordonsprogram

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

Plus

Nissan lär robotar forma karossplåt

Ny teknik kan forma karossdetaljer utan hydraulpressar. Därmed kan man tillverka karossplåt åt nedlagda bilmodeller.

Volvo Cars antar övergripande klimatplan

1

Ledare #33: Vart tog biobränslena vägen?

BASF erbjuder ny metod för plaståtervinning

Ingenjörsjobb på spel när fordonsbranschen förändras

Nya riktlinjer påverkar trafiken i urbana miljöer

Fler verkstäder ansluter sig till Däckpartner

Nytt samarbete för tester av bilbatterier

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Svårt att se i höstmörkret?

Transportföretagens Skolledarkonferens lyfter utmaningar

Så utför du effektiva däckbyten

29 oktober startar KTH-kursen Industriell limningsteknik

Vi presenterar Lazer Lamps första arbetsljusramp!

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Marknadens kanske minsta arbetsljus

Länkarmar till Tesla S och X - nu en del av Triscans sortiment

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Vad är skillnaden mellan ren och modifierad sinusvåg?

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en...

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli...

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & siliko...

Sänd till en kollega

0.135