23948sdkhjf

”Kraven på elnätet ökar hela tiden”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Utbyggnaden av laddstolpar på många håll i landet går trögt på grund av kapacitetsbrist. Vi bad Vattenfall Eldistribution förklara varför.

I december berättade Motormagasinet om att flera bilanläggningar runt om i landet tvingas vänta på att sätta upp nya laddstationer på grund av att mer el behöver transporteras än vad elnätet vid det givna tillfället klarar av.

Ett sådant område är Smista Allé, en gata längs E4 i södra Stockholm där flera större bilföretag byggt ut eller byggt helt nya bilhallar de senaste åren. Ett av företagen är Bilia möter två hinder innan de kan sätta upp fler laddstolpar; dels väntar de på att elleverantören Vattenfall ska bygga en ny elnätstation för att göra det möjligt att mata in det behov av ström som Bilia och de andra bilföretagen har. Men Bilia behöver också bygga ut sin egen interna elnätstation.

– Vi har ett kundärende på Smista Allé angående anslutning av laddstolpar till elnätet, och vi har nu fått bygglov från Huddinge kommun om att uppföra en elnätstation för att kunna genomföra anslutningen. Vi planerar att påbörja byggnationen av elnätstationen någon gång i februari-mars, berättar Mikael Björnér, kommunikationsansvarig på Vattenfall Eldistribution.

Mikael Björnér påpekar att det finns mycket som kan fördröja en utbyggnad av elnätet; alltifrån handläggningen av en bygglovsansökan och andra former av tillståndsprocesser till ombyggnationer i andra delar av elnätet.

Utbyggnaden av det svenska elnätet har historiskt följt produktions- och förbrukningstakten av el i samhället. Anslutningar av nya bostadsområden och industrier har skett snabbt och utan problem, förklarar Mikael Björnér.

– Idag ser dock omvärlden annorlunda ut. Det snabbt ökande behovet av el tillsammans med långa ledtider för att bygga nya elnät gör att elnäten idag, inom vissa områden, är hårt ansträngda och nyanslutningar till elnäten tar längre tid, säger Mikael Björnér.

Begränsningarna i stamnätet börjar i flera fall närma sig taket kapacitetsmässigt och elnätsbolagen för diskussioner med Svenska Kraftnät om utbyggnadstakten av elnätet. Parallellt med det arbetar Vattenfall Eldistribution på nya lösningar för att skapa utrymme i elnätet. Det handlar exempelvis om att upprätta avtal med större företagskunder om att begränsa elanvändningen då det råder mycket hög belastning på elnätet.

– Dessa kapacitetslösningar leder till ett mer effektivt användande av elnätet, men de betyder inte att alla kapacitetsutmaningar kan lösas. Det är en stor utmaning för hela elnätsbranschen att anpassa kapaciteten i elnätet till nya förutsättningar och krav i samhället, tillägger Mikael Björnér.

Vattenfall kan som elleverantör inte heller avstå att ansluta kunder till elnätet, påpekar Mikael Björnér:

– Vi har anslutningsplikt till elnätet enligt Ellagen. Vi får inte säga nej till någon kund, men kunden kan få vänta längre än tidigare på att få ansluta sig till elnätet.

Vattenfall Eldistribution investerar cirka fyra miljarder kronor per år i att förbättra och utveckla sitt elnät i Sverige. Stora moderniseringar krävs för att anpassa elnätet till den snabba tillväxten i storstäderna med stort bostadsbyggande, men också etableringar av allt ifrån ny elintensiv industri och infrastruktur till uppförande av laddstationer för elfordon, berättar Mikael Björnér.

Fotnot: Elnätstation är ett allmänt begrepp som Vattenfall använder för att beteckna någon form av transformatorstation. I en tidigare artikel använde vi begreppet ställverk.

FAKTA Elnätet i Sverige

Elnätet är uppdelat i stamnät, regionnät och lokalnät. Stamnätet ägas av staten och förvaltas av Svenska Kraftnät.

Regionnätet byggs ut och förvaltas via så kallad koncession, vilken innebär att staten givit en eller flera aktörer tillstånd att driva regionnätet, underhålla och förvalta det.

Det finns fler regionnät i Sverige med olika nätägare. De regionala elnäten förbinder stamnätet med lokalnäten samt produktionsanläggningar och större förbrukningsanläggningar t.ex. industrier.

Lokalnäten drivs via koncession, på samma sätt som regionnäten. Lokalnäten förbinder regionalnäten med förbrukningsanläggningar samt mindre produktionsanläggningar.

Spänningsnivåer i de olika elnäten:

Stamnätet: 220 kV (kilovolt) och 440 kV (kilovolt)

Regionnätet: 40 kV och 130 kV

Lokalnätet: lägre än 40 kV

Källa: Energimyndigheten, Vattenfall

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Geely: hela bilaffären ska kunna ske online

Kinesiska Geely har lanserat en onlinebaserad plattform som ger kunderna möjlighet att köpa bil och få den levererad hem. Delvis är det en följd av coronaviruset som nästan slagit ut halltrafiken i Kina.

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Ökad bokningsgrad med digital servicebokning

Årets Bilsäljare: fullt ös i försäljnings-hallen

Framgångsreceptet för Årets Bilsäljare är tillgänglighet. Inte ens på semestern kan han hålla sig från att sälja bilar från solstolen.

Branschöverskridande samarbete om elsäkerhet

Säkerhet vid arbete på elfordon är en brännhet fråga. Nu har branschens stora organisationer enats om att samarbeta för att ta fram en branschstandard.

Plus

Polestar gör bilmattor av gamla fisknät

Volvo Car Groups elektrifierade prestandatillverkare Polestar satsar på fiffigt återvunna material för kommande produktionsmodeller.

Björkman Bil köper Samuel Karlsson Bil

Nyhetsbrev

Ökat bilfiffel rapporteras till myndigheterna

Bilmarknadsplatsen Wayke har märkt en explosionsartad ökning av bedrägeriförsöken på sajten. Därför har man mer än fördubblat rapporteringen till berörda myndigheter.

Arkiv

Ledare #8: Mönsterelever och problembarn

SFVF efterlyser friare försäkringsregler

VW ID 3 kan försenas av mjukvaruproblem

Ansiktslyft för Anderstorp

Det händer saker på den gamla F1-banan på torvmossen utanför Anderstorp. Inför årets DTM-race 12-14 juni kommer man att renovera både högt och lågt.

Sätt fingeravtryck på din nya Porsche

Porsche erbjuder kunden att göra sin nya 911 verkligt unik. Sportbilsbjässen har tagit fram teknik för att spruta bilder på bildelar, till att börja med den nyblivne ägarens fingeravtryck.

AkzoNobel levererar bättringsfärg till BMW

Continental startar podcast

Inzile ökar produktionen och säkrar avtal med Bosch

Ser en stor efterfrågan på sin första modell. ”Begränsningen ligger helt i vår produktion.”

Världspremiär för helt nya VW Caddy

1

Större andel stulna bilar försvinner

Antalet bilar som stjäls minskar. Men de som försvinner för gott utgör en allt större andel.

Plus

Tema Sommardäck: "Bra däck är bättre än ett säkerhets-bälte"

Plus

Tema Sommardäck: Klarar däcken kraven är de godkända

Gordon Murrays senaste är en Poké-boll

Det var kanske inte vad vi väntade oss av en geniförklarad Formel 1-konstruktör. Men Motiv är en ensitsig, självkörande elbil

Plus

Tema Sommardäck: Kunskap en faktor för däckförsäljning

FKG: beslut om korttidsarbete bedöms komma snart

I förra numret av Motormagasinet skrev vi om branschorganisationen Fordonskomponentgruppens arbete för att få ett beslut om korttidsarbete och kompetensutveckling. Nu är FKG övertygade om att ett lagförslag i frågan klubbas igenom i riksdagen inom kort.

Första omcertifieringen för MBC klar

Transportstyrelsen polisanmäler fuskande gymnasieskola

Framtidsgymnasiet i Kristianstad har polisanmälts av Transportstyrelsen. Anmälan gäller osant intygande.

Plus

Tema sommardäck: Compilator lanserar webbshop för däckbranschen

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

SFVF satsar på handlarutbildning

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Se alla Företagens egna nyheter

Hyundai Kona EV dragkrok för cyklar

Varningsljusramper med automatisk dimfunktion!

INFOFLEX FORDON - Integration Crediflow

Förstår du värdet av en avgasanalys?

Nu kan du ta kontroll över ditt arbetsljus!

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Sänd till en kollega

0.141