23948sdkhjf

Gesab firar 35 år i branschen

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Att sälja varor kan vem som helst göra. Men det gäller att man ska kunna sköta om grejerna också. Det menar Peter Winberg, som är Sverigechef för Gesab.

I Vallentuna norr om Stockholm har Gesab sitt huvudkontor och lager, ett företag som levererar verkstadsutrustning till fordonsverkstäder. Här tar Sverigechefen Peter Winberg emot i ljusa och luftiga lokaler.

– Vi har breddat oss gällande vårt sortiment, men vi är fortfarande intimt förknippade med billyftar, förklarar Peter när han visar runt i lokalerna.

Ute på lagret finns ett stort antal fordonslyftar som väntar på vidare leverans. Bland annat står det trådlösa lyftbockar från holländska Stertil Koni, batteridrivna 7,5-tonslyftar som styrs trådlöst för att kunna ta hand om större lastbilsekipage. Gesab säljer dem oftast i set om fyra eller sex stycken. Intill ligger ett par ytterligare lyftar, kraftiga tvåpelarlyftar, i sina transportkartonger.

– En sådan här kostar lite drygt 100 000 kronor. Men den står säkert på verkstaden i 25 år utan problem. Slår man ut det på livslängden är det billigt, säger Peter.

På hyllorna ligger också mängder med tillbehör, service- och reservdelar till lyftmodeller som Gesab sköter om.

– Att sälja varor, det kan vem som helst göra. Men för vår del gäller att vi kan sköta utrustningen också. Vi har en serviceorganisation som tar hand om det som finns ute på marknaden och i dag är vi sju servicetekniker på olika håll i landet. Norröver, där har vi en hel del partners som vi jobbar med, kanske en lokal servicefirma eller någon lokal bildelsbutik som tycker om våra produkter och att jobba med oss.

Gesab har nyligen firat 35-årsjubileum. Företaget startades 1983 av en grupp servicetekniker från AGB, ett bildelsföretag som närmast motsvarade någon av dagens större bildelsgrossister, och från början fungerade man som servicepartner till AGB. Företaget såldes till ett finskt bolag 2001 och året därpå anställdes Peter.

– Jag anställdes som säljare från början, vilket fortfarande är min huvudsyssla förstås.

När den ekonomiska krisen slog till 2008 fick Gesab uppleva tuffare tider, någonting som Peter minns med ett styng av missmod och plötsligt ser han allvarlig ut.

– När krisen kom stod allting still. Vi var tvungna att friställa folk, för det fanns inte jobb. Men de senaste åren har vi nyanställt en del, både på grund av pensioner och att vi utökar, framför allt på servicesidan. Idag är vi 17 anställda och kommer att fortsätta vår expansion.

Molnen skingras när vi i stället börjar prata om framtiden. Peter tror på att nå nya kunder genom digitala kanaler, ett sätt att komma närmare den yngre generationen.

– Vi ska utveckla den digitala sidan, så att vi får bättre synlighet på nätet. Bilbranschen kan vara lite gammaldags, men det är på väg att ändras. Man letar efter mycket information på nätet och då ska den finnas där. Vi måste bredda oss digitalt, det är ett sätt att nå fler kunder.

På senare år har också konkurrensen från Kina blivit kännbar. Peter menar att det finns en lång rad importörer av kinesisk verkstadsutrustning och priserna på deras produkter är så låga att det blir svårt att konkurrera med dem.

– För oss gäller det att komma ut med budskapet att det ska löna sig att köpa bättre produkter. Jag vet inte exakt hur många importörer det finns, men de är många. Och de priser de har, det handlar om under halva priset.

Det är klart att det lockar, menar Peter, särskilt om man är en liten verkstad i uppstartsfasen som inte har särskilt gott om pengar. Men enligt honom är det inte alltid rätt att välja det billigaste alternativet.

– Stillestånd kostar. I Stockholm debiterar man säkert 1 500–2 000 kronor per timme för en bilmekaniker och står han still i två-tre dagar blir det kännbart. Det får inte stå still och det satsar vi en hel del på: att tillhandahålla service, reservdelar och support till våra kunder och partners. Trots att vi bara jobbar med kända europeiska tillverkare så kan vi stöta på problem. Men då är det lättare att rätta till dessa utan att kunderna blir lidande. För inte ens de bästa produkterna är helt fria från fel, menar Peter. Allt kan gå sönder men då är det hur vi sköter detta som är avgörande.

– Om man då har köpt en produkt från andra sidan jordklotet, då kan det bli lite jobbigare. Men visst kvaliteten kan säkert bli bättre, men då följer priset med. Se bara på Japan, förr i tiden pratade man lite nedsättande om Japankvalitet och i dag är det bland det bästa man kan få.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DRF: Så vässar du lönsamheten i däckverkstaden

Slimma och optimera och satsa på teknik. Det tror Däckspecialisternas Riksförbunds ordförande Ulrik Jönsson är viktigt för däckverkstäderna för att behålla lönsamheten.

TEMA DÄCK&FÄLG: Bilmetro satsar på flyttbara däckställ

Försäkringsbolagen stödjer Kvalitetssäkrad Skadeverkstad

MRF vill ha gemensam certifiering av skadeverkstäder

Svensk Toyotahandel har tecknat ett ramavtal med KBV

Toyotas återförsäljarförening har ingått ett ramavtal för kvalitetsuppföljning av service- och skadeverkstäder med Kontrollerad Bilverkstad. Avtalet har fyra olika nivåer inom verkstadscoachning och egenkontroller skräddarsydda för märket.

Försäljningen av diesel steg under januari månad

Försäljningen av diesel och eldningsolja steg under årets första månad, medan försäljningen av bensin och E85 sjönk. Detta i jämförelse med januari månad 2018. Allt enligt preliminär statistik från SPBI.

Nyhetsbrev

Bantad teknik från KTH kan ge lyft för autonoma fordon

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter.

Arkiv

Antalet efterlysta personbilar minskar i Sverige

1

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

1

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

Se alla Företagens egna nyheter

Affärsägare, verkstäder och leverantörer samlade för FIXAT-evenemanget

Kardan till Chevrolet Captiva och Opel Antara

Ny drivknut till Toyota

Avgaskylare

Nyckelmärkning och -hantering

Ledlenser - ATEX produkter

Fabriksrenoverad original dieselspridare till Volvo

Ny drivaxel till Volvo och Ford

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Sänd till en kollega

0.115