23948sdkhjf

Gesab firar 35 år i branschen

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Att sälja varor kan vem som helst göra. Men det gäller att man ska kunna sköta om grejerna också. Det menar Peter Winberg, som är Sverigechef för Gesab.

I Vallentuna norr om Stockholm har Gesab sitt huvudkontor och lager, ett företag som levererar verkstadsutrustning till fordonsverkstäder. Här tar Sverigechefen Peter Winberg emot i ljusa och luftiga lokaler.

– Vi har breddat oss gällande vårt sortiment, men vi är fortfarande intimt förknippade med billyftar, förklarar Peter när han visar runt i lokalerna.

Ute på lagret finns ett stort antal fordonslyftar som väntar på vidare leverans. Bland annat står det trådlösa lyftbockar från holländska Stertil Koni, batteridrivna 7,5-tonslyftar som styrs trådlöst för att kunna ta hand om större lastbilsekipage. Gesab säljer dem oftast i set om fyra eller sex stycken. Intill ligger ett par ytterligare lyftar, kraftiga tvåpelarlyftar, i sina transportkartonger.

– En sådan här kostar lite drygt 100 000 kronor. Men den står säkert på verkstaden i 25 år utan problem. Slår man ut det på livslängden är det billigt, säger Peter.

På hyllorna ligger också mängder med tillbehör, service- och reservdelar till lyftmodeller som Gesab sköter om.

– Att sälja varor, det kan vem som helst göra. Men för vår del gäller att vi kan sköta utrustningen också. Vi har en serviceorganisation som tar hand om det som finns ute på marknaden och i dag är vi sju servicetekniker på olika håll i landet. Norröver, där har vi en hel del partners som vi jobbar med, kanske en lokal servicefirma eller någon lokal bildelsbutik som tycker om våra produkter och att jobba med oss.

Gesab har nyligen firat 35-årsjubileum. Företaget startades 1983 av en grupp servicetekniker från AGB, ett bildelsföretag som närmast motsvarade någon av dagens större bildelsgrossister, och från början fungerade man som servicepartner till AGB. Företaget såldes till ett finskt bolag 2001 och året därpå anställdes Peter.

– Jag anställdes som säljare från början, vilket fortfarande är min huvudsyssla förstås.

När den ekonomiska krisen slog till 2008 fick Gesab uppleva tuffare tider, någonting som Peter minns med ett styng av missmod och plötsligt ser han allvarlig ut.

– När krisen kom stod allting still. Vi var tvungna att friställa folk, för det fanns inte jobb. Men de senaste åren har vi nyanställt en del, både på grund av pensioner och att vi utökar, framför allt på servicesidan. Idag är vi 17 anställda och kommer att fortsätta vår expansion.

Molnen skingras när vi i stället börjar prata om framtiden. Peter tror på att nå nya kunder genom digitala kanaler, ett sätt att komma närmare den yngre generationen.

– Vi ska utveckla den digitala sidan, så att vi får bättre synlighet på nätet. Bilbranschen kan vara lite gammaldags, men det är på väg att ändras. Man letar efter mycket information på nätet och då ska den finnas där. Vi måste bredda oss digitalt, det är ett sätt att nå fler kunder.

På senare år har också konkurrensen från Kina blivit kännbar. Peter menar att det finns en lång rad importörer av kinesisk verkstadsutrustning och priserna på deras produkter är så låga att det blir svårt att konkurrera med dem.

– För oss gäller det att komma ut med budskapet att det ska löna sig att köpa bättre produkter. Jag vet inte exakt hur många importörer det finns, men de är många. Och de priser de har, det handlar om under halva priset.

Det är klart att det lockar, menar Peter, särskilt om man är en liten verkstad i uppstartsfasen som inte har särskilt gott om pengar. Men enligt honom är det inte alltid rätt att välja det billigaste alternativet.

– Stillestånd kostar. I Stockholm debiterar man säkert 1 500–2 000 kronor per timme för en bilmekaniker och står han still i två-tre dagar blir det kännbart. Det får inte stå still och det satsar vi en hel del på: att tillhandahålla service, reservdelar och support till våra kunder och partners. Trots att vi bara jobbar med kända europeiska tillverkare så kan vi stöta på problem. Men då är det lättare att rätta till dessa utan att kunderna blir lidande. För inte ens de bästa produkterna är helt fria från fel, menar Peter. Allt kan gå sönder men då är det hur vi sköter detta som är avgörande.

– Om man då har köpt en produkt från andra sidan jordklotet, då kan det bli lite jobbigare. Men visst kvaliteten kan säkert bli bättre, men då följer priset med. Se bara på Japan, förr i tiden pratade man lite nedsättande om Japankvalitet och i dag är det bland det bästa man kan få.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

KG Knutsson AB och Univar Solutions i samarbete

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Se alla Företagens egna nyheter

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspolar.

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

Arbetsljus med slimmad profil

G A Lindberg fyller 75 år

HBA utökar med blåljus från Federal Signal

Vinn snygga jackor från ExxonMobil - Kom & tävla med oss på Borgeby Fältdag...

Nya arbetsljusramper 8000-serien

Sänd till en kollega

0.15