23948sdkhjf

Gesab firar 35 år i branschen

Att sälja varor kan vem som helst göra. Men det gäller att man ska kunna sköta om grejerna också. Det menar Peter Winberg, som är Sverigechef för Gesab.

I Vallentuna norr om Stockholm har Gesab sitt huvudkontor och lager, ett företag som levererar verkstadsutrustning till fordonsverkstäder. Här tar Sverigechefen Peter Winberg emot i ljusa och luftiga lokaler.

– Vi har breddat oss gällande vårt sortiment, men vi är fortfarande intimt förknippade med billyftar, förklarar Peter när han visar runt i lokalerna.

Ute på lagret finns ett stort antal fordonslyftar som väntar på vidare leverans. Bland annat står det trådlösa lyftbockar från holländska Stertil Koni, batteridrivna 7,5-tonslyftar som styrs trådlöst för att kunna ta hand om större lastbilsekipage. Gesab säljer dem oftast i set om fyra eller sex stycken. Intill ligger ett par ytterligare lyftar, kraftiga tvåpelarlyftar, i sina transportkartonger.

– En sådan här kostar lite drygt 100 000 kronor. Men den står säkert på verkstaden i 25 år utan problem. Slår man ut det på livslängden är det billigt, säger Peter.

På hyllorna ligger också mängder med tillbehör, service- och reservdelar till lyftmodeller som Gesab sköter om.

– Att sälja varor, det kan vem som helst göra. Men för vår del gäller att vi kan sköta utrustningen också. Vi har en serviceorganisation som tar hand om det som finns ute på marknaden och i dag är vi sju servicetekniker på olika håll i landet. Norröver, där har vi en hel del partners som vi jobbar med, kanske en lokal servicefirma eller någon lokal bildelsbutik som tycker om våra produkter och att jobba med oss.

Gesab har nyligen firat 35-årsjubileum. Företaget startades 1983 av en grupp servicetekniker från AGB, ett bildelsföretag som närmast motsvarade någon av dagens större bildelsgrossister, och från början fungerade man som servicepartner till AGB. Företaget såldes till ett finskt bolag 2001 och året därpå anställdes Peter.

– Jag anställdes som säljare från början, vilket fortfarande är min huvudsyssla förstås.

När den ekonomiska krisen slog till 2008 fick Gesab uppleva tuffare tider, någonting som Peter minns med ett styng av missmod och plötsligt ser han allvarlig ut.

– När krisen kom stod allting still. Vi var tvungna att friställa folk, för det fanns inte jobb. Men de senaste åren har vi nyanställt en del, både på grund av pensioner och att vi utökar, framför allt på servicesidan. Idag är vi 17 anställda och kommer att fortsätta vår expansion.

Molnen skingras när vi i stället börjar prata om framtiden. Peter tror på att nå nya kunder genom digitala kanaler, ett sätt att komma närmare den yngre generationen.

– Vi ska utveckla den digitala sidan, så att vi får bättre synlighet på nätet. Bilbranschen kan vara lite gammaldags, men det är på väg att ändras. Man letar efter mycket information på nätet och då ska den finnas där. Vi måste bredda oss digitalt, det är ett sätt att nå fler kunder.

På senare år har också konkurrensen från Kina blivit kännbar. Peter menar att det finns en lång rad importörer av kinesisk verkstadsutrustning och priserna på deras produkter är så låga att det blir svårt att konkurrera med dem.

– För oss gäller det att komma ut med budskapet att det ska löna sig att köpa bättre produkter. Jag vet inte exakt hur många importörer det finns, men de är många. Och de priser de har, det handlar om under halva priset.

Det är klart att det lockar, menar Peter, särskilt om man är en liten verkstad i uppstartsfasen som inte har särskilt gott om pengar. Men enligt honom är det inte alltid rätt att välja det billigaste alternativet.

– Stillestånd kostar. I Stockholm debiterar man säkert 1 500–2 000 kronor per timme för en bilmekaniker och står han still i två-tre dagar blir det kännbart. Det får inte stå still och det satsar vi en hel del på: att tillhandahålla service, reservdelar och support till våra kunder och partners. Trots att vi bara jobbar med kända europeiska tillverkare så kan vi stöta på problem. Men då är det lättare att rätta till dessa utan att kunderna blir lidande. För inte ens de bästa produkterna är helt fria från fel, menar Peter. Allt kan gå sönder men då är det hur vi sköter detta som är avgörande.

– Om man då har köpt en produkt från andra sidan jordklotet, då kan det bli lite jobbigare. Men visst kvaliteten kan säkert bli bättre, men då följer priset med. Se bara på Japan, förr i tiden pratade man lite nedsättande om Japankvalitet och i dag är det bland det bästa man kan få.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078