23948sdkhjf

Gesab firar 35 år i branschen

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Att sälja varor kan vem som helst göra. Men det gäller att man ska kunna sköta om grejerna också. Det menar Peter Winberg, som är Sverigechef för Gesab.

I Vallentuna norr om Stockholm har Gesab sitt huvudkontor och lager, ett företag som levererar verkstadsutrustning till fordonsverkstäder. Här tar Sverigechefen Peter Winberg emot i ljusa och luftiga lokaler.

– Vi har breddat oss gällande vårt sortiment, men vi är fortfarande intimt förknippade med billyftar, förklarar Peter när han visar runt i lokalerna.

Ute på lagret finns ett stort antal fordonslyftar som väntar på vidare leverans. Bland annat står det trådlösa lyftbockar från holländska Stertil Koni, batteridrivna 7,5-tonslyftar som styrs trådlöst för att kunna ta hand om större lastbilsekipage. Gesab säljer dem oftast i set om fyra eller sex stycken. Intill ligger ett par ytterligare lyftar, kraftiga tvåpelarlyftar, i sina transportkartonger.

– En sådan här kostar lite drygt 100 000 kronor. Men den står säkert på verkstaden i 25 år utan problem. Slår man ut det på livslängden är det billigt, säger Peter.

På hyllorna ligger också mängder med tillbehör, service- och reservdelar till lyftmodeller som Gesab sköter om.

– Att sälja varor, det kan vem som helst göra. Men för vår del gäller att vi kan sköta utrustningen också. Vi har en serviceorganisation som tar hand om det som finns ute på marknaden och i dag är vi sju servicetekniker på olika håll i landet. Norröver, där har vi en hel del partners som vi jobbar med, kanske en lokal servicefirma eller någon lokal bildelsbutik som tycker om våra produkter och att jobba med oss.

Gesab har nyligen firat 35-årsjubileum. Företaget startades 1983 av en grupp servicetekniker från AGB, ett bildelsföretag som närmast motsvarade någon av dagens större bildelsgrossister, och från början fungerade man som servicepartner till AGB. Företaget såldes till ett finskt bolag 2001 och året därpå anställdes Peter.

– Jag anställdes som säljare från början, vilket fortfarande är min huvudsyssla förstås.

När den ekonomiska krisen slog till 2008 fick Gesab uppleva tuffare tider, någonting som Peter minns med ett styng av missmod och plötsligt ser han allvarlig ut.

– När krisen kom stod allting still. Vi var tvungna att friställa folk, för det fanns inte jobb. Men de senaste åren har vi nyanställt en del, både på grund av pensioner och att vi utökar, framför allt på servicesidan. Idag är vi 17 anställda och kommer att fortsätta vår expansion.

Molnen skingras när vi i stället börjar prata om framtiden. Peter tror på att nå nya kunder genom digitala kanaler, ett sätt att komma närmare den yngre generationen.

– Vi ska utveckla den digitala sidan, så att vi får bättre synlighet på nätet. Bilbranschen kan vara lite gammaldags, men det är på väg att ändras. Man letar efter mycket information på nätet och då ska den finnas där. Vi måste bredda oss digitalt, det är ett sätt att nå fler kunder.

På senare år har också konkurrensen från Kina blivit kännbar. Peter menar att det finns en lång rad importörer av kinesisk verkstadsutrustning och priserna på deras produkter är så låga att det blir svårt att konkurrera med dem.

– För oss gäller det att komma ut med budskapet att det ska löna sig att köpa bättre produkter. Jag vet inte exakt hur många importörer det finns, men de är många. Och de priser de har, det handlar om under halva priset.

Det är klart att det lockar, menar Peter, särskilt om man är en liten verkstad i uppstartsfasen som inte har särskilt gott om pengar. Men enligt honom är det inte alltid rätt att välja det billigaste alternativet.

– Stillestånd kostar. I Stockholm debiterar man säkert 1 500–2 000 kronor per timme för en bilmekaniker och står han still i två-tre dagar blir det kännbart. Det får inte stå still och det satsar vi en hel del på: att tillhandahålla service, reservdelar och support till våra kunder och partners. Trots att vi bara jobbar med kända europeiska tillverkare så kan vi stöta på problem. Men då är det lättare att rätta till dessa utan att kunderna blir lidande. För inte ens de bästa produkterna är helt fria från fel, menar Peter. Allt kan gå sönder men då är det hur vi sköter detta som är avgörande.

– Om man då har köpt en produkt från andra sidan jordklotet, då kan det bli lite jobbigare. Men visst kvaliteten kan säkert bli bättre, men då följer priset med. Se bara på Japan, förr i tiden pratade man lite nedsättande om Japankvalitet och i dag är det bland det bästa man kan få.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad Påsk

MotorMagasinet önskar alla en riktigt Glad Påsk!

Äntligen kommer Inspirationsdagen 100% Verkstad till Göteborg

Sogefi först på eftermarknaden med ett komplett filtersortiment för nya Peugeot 508

USA öppnar litium-gruva - igen

NEVS ska bygga tyska solcellsbilar

Det är den tyska bilutvecklaren Sono motors som valt att förlägga produktionen av den solcellsdrivna modellen Sion i Trollhättan. I ett första skede handlar det om 260000 bilar som ska tillverkas av Nevs under en åttaårsperiod, uppger flera media.

Biltema tillbakavisar uppgifter i Uppdrag Granskning om att man smiter undan skatt

Nyhetsbrev

ProMeister skapar nya jobb i Östersund

Arkiv

Påsk innebär också Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i Jönköping

Förra året kom det 84 000 besökare. Minst lika många väntas i år. Till en en bred motormässa där det inte bara visas bilar, motorcyklar och tillbehör utan också bjuds på underhållning, tävlingar och spektakulära utomhusshower.

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

”Det finns över 400000 veteranbilar i Sverige”

Deras auktioner lockar spekulanter från hela norra Europa. Nu vill Bilweb Auctions skapa Nordens första veteranbilshub.

Det är läge för att branschen själv tar kommandot i bilskadefrågan!

Idag blir vi överkörda av försäkringsbolagen. För att vi ska kunna flytta fram våra positioner krävs dock att verkstäderna våga ansluta sig till Eurogarant så vi kan ta upp kampen på allvar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF till MotorMagasinet.

Andie Lahdo utsedd till årets företagare

Utifrån hundratals nominerade företag har ABS Wheels vd, Andie Lahdo vunnit det mest ärofyllda priset Årets företagare i Sigtuna kommun.

Pris till mobilitetsforskare

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

5

Sju bilmärken minskade sina CO2-utsläpp

Sju av världens bilmärken har lyckats minska koldioxidutsläppen från sina tillverkade bilar ifjol jämfört med 2017. Det visar siffror från fordonsstatistikkonsulten Jato.

Därför blev de populärast på Autobutler

Toyota och Suzuki i nytt samarbete

Malte Månson lanserar verkstadskedjan Malte City

Med start i Uppsala lanseras inom kort Malte City, ett nytt och helt unikt koncept för service och reparationer av transportbilar.

Rally-SM stärks genom arrangörssamarbete

Mentorskap där etablerade SM-arrangörer stöttar nya. Viktigt att ge nya och unga förare utrymme att tävla i större sammanhang. Rally-SM ska stärkas som mästerskap och varumärke.

Svensk supersnabb vätgassensor öppnar upp för säkrare vätgasbilar

Axalta öppnar webbutik

Nu går elbilarna om laddhybriderna

För första gången någonsin tillkom fler elbilar än laddhybrider i trafik under en och samma månad. Tesla Model 3 rullade in i Sverige med 1 138 nya exemplar samtidigt som den mest populära laddhybriden inte ökar alls.

Krilles verkstad trollar med Volvo-motorer

Borås Bil väljer KBV som leverantör av kvalitetsuppföljningar

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

1

Toyotahandlarna förlänger begagnatgarantierna till 10 år

Biltema Foundation satsar 800 miljoner

Skruvat.se rekryterar Claes Kjelldorff som Business Manager

”Vi vill gå i konfrontation med bilmotståndarna”

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Nytt rekordår för DEFA

Snart kommer nya Land Rover Defender

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Se alla Företagens egna nyheter

NEXA - för din säkerhet vid brand

Påskhälsning

Nytt testcenter tas i bruk

Högskåpet för framtidens verkstad

"Med bra utbildning och support får våra kunder ut 100% av sin investering."

Trådlös truckkamera

Svängande kylvattentemperatur på bilar med DSG-växel

Hitta rätt belysning till din truck

Förvarar du däcken i en container, eller funderar på nytt däckhotell?

3D-utskrift av reservdelar! Vad gör Triscan?

100% verkstad i Göteborg och Malmö

Vad är egentligen en Logimat?

Lazer extraljus - Ford monteringskit

ACTIA 3D - standardinstallation och utbildning ingår alltid.

Verktygsskåpet för framtidens verkstad

Så säkerställs en säker arbetsmiljö på kedjans alla lastbils- och bussverkstäder

KW Parts storsatsar på sortiment till klassiska Amerikanska bilar!

Idag startar Bauma & Brigade är där!

Trådlös kamerasats med två skärmar

Boka din plats till årets konferens idag

Miljöstationen för framtidens verkstad

Behöver du byta till mindre farliga bilvårdsprodukter?

Kom till Brigade på Bauma!

Uppgradera din belysning till LED

Alla behöver en hylla

Sänd till en kollega

0.11