23948sdkhjf

De satsar på mobila tvättar med torrånga

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

De tvättar hos kunden och förbrukar mindre än två hinkar vatten per bil. Portabelt tvättaggregat som använder torrånga är framtidens melodi och bättre för miljön, tror Arash Khajeh, vd för Profsteam.

För några år sedan var entreprenören Arash Khajeh i Dubai och där såg han bilar som tvättades med portabla aggregat som använde torrånga.

– Jag tänkte – vilken vattenbesparing! I Sverige finns det visserligen gott om vatten, men folk har ont om tid. Och då kan man åka ut till kunden och tvätta kundens bil.

Hemma i Sverige började Arash leta efter en bra och flyttbar ångtvättmaskin.

– Jag letade överallt tills jag hittade en italiensk maskin. Italienska maskiner skiljer ut sig från alla andra på marknaden. De är i en klass för sig. Dessutom åkte jag ner till Italien och tittade på maskinerna och på fabriken innan jag köpte en. Jag fick bra kontakt och de hade ingen leverantör i Sverige, berättar Arash Khajeh.

Han såg tidigt två ben att satsa på – sälja tvättaggregat och tvätta själv, och då enligt konceptet åka ut till kund och tvätta bilen. Målgrupperna är privatpersoner men framför allt företag och då även verkstäder.

– Absolut. De flesta bilverkstäderna vill eller kan inte bygga egen tvätthall, men de kan anlita oss eller köpa en egen ångtvättmaskin.

Tvättaggregaten som Arash använder i den egna tvättverksamheten är dieseldrivna och placerade i lastutrymmet på de två Volkswagen Caddy som företaget använder.

Det går åt omkring 5-9 liter vatten per tvättad bil. Den mycket höga temperaturen på vattnet och att aggregatet sprutar ut vattnet i form av väldigt finfördelad ånga (torrånga) gör att bilarna går att få rena med både lite vatten och helt utan tvättkemikalier. Undantaget är bilar som vintertid är kraftigt nedsmutsade med asfaltsrester och flygrost och kräver kallavfettning. När ångan kommer ut ur munstycket har den en temperatur på cirka 180 grader C och när den träffar bilkarossen cirka 100-120 grader C.

Ett av de allra viktigaste försäljningsargumenten är miljön och därför försöker Arash att hitta ett lite bättre bränslealternativ till tvättaggregaten än den vanliga fossila dieseln, det vill säga förnybar diesel – HVO100.

Det räcker med en gummimatta under den del av bilen som tvättas för att samla upp tvättvattnet. En del av vattnet förångas och en del torkas upp med de microfiberdukar som biltvättarna använder för att torka ren bilen med.

– Det är det som har gjort att kommunens miljöförvaltning har gett oss tillstånd att tvätta bilar på allmän plats, påpekar Diana Garneij, verksamhetschef.

Profsteam utgår från Uppsala, där man har sitt huvudkontor. Man har även en del kunder i Stockholm och åker även längre än så, berättar Arash:

– Vi har åkt ända till Örebro för att tvätta 25-30 bilar på ett ställe. Då skickade vi två bilar.

Ambitionen är också att växa och etablera sig i fler av Sveriges storstäder, men klimatet är en begränsande faktor för hur långt norrut de kan expandera, påpekar Arash:

– Vi har haft någon enstaka dag hittills i vinter då det varit 12-13 minusgrader och då blir det lite besvärligt att tvätta. Så en naturlig gräns för hur långt norrut vi kan växa är kanske Gävletrakten.

Så här jobbar Profsteams tvättare
Varje bil bemannas med två personer. All nödvändig utrustning – vatten, ångtvättmaskinen, microfiberdukar och gummimattor, arbetskläder – finns i bilen.

Gummimattor och microfiberdukar behöver i regel tvättas någon gång i veckan (oftare på vintern om det är snö) – skickas till tvätteri som har oljeavskiljare.

De portabla ångtvättarna förbrukar ca 1 liter diesel/timme.

Profsteam ägs av Arash Khajeh samt tre andra privatpersoner.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

KPMG har utvärderat 25 länders beredskap inför introduktionen av självkörande fordon och Sverige är ett av de länder som ligger i framkant. MotorMagasinet presenterar här ett sammandrag av rapporten.

BMW M kommer med helt nya X-modeller

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

Idag startar Rally Sweden Nya rallyesset tänker utmana världseliten

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Nyhetsbrev

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Arkiv

Dansk diagnosportal guidar i felkodsdjungeln

Rätt fordonsdata till rätt pris. Detta säger sig företaget bakom nätportalen Auto Frontal kunna erbjuda.

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Skatteverket ska kolla bilverkstäder i jakten på svartarbete

I år fortsätter Skatteverket granskningen av branscher där risken för svartarbete är stor. Det gäller branscher som bilverkstäder och restauranger samt skönhetsbranschen och byggsektorn.

SFVF har bjudit in den nye konsumentansvarige ministern till verkstadsbesök

Landets nya civilminister, som också har ansvar för konsumentfrågorna, Ardalan Shekarabi (S) har ställt sig positiv till att besöka en verkstad för att få mer information om hur bilverkstadsbranschen fungerar.

Exclusive Cars väljer Dekra för sin kvalitetsutveckling

Renault godkänner HVO 100

Svenske Erik Johansson är ny BMW Motorsport Junior 2019

Efter en tre dagar lång och intensiv uttagningsprocess har beslutet fattats: Erik Johansson är BMW Motorsport Junior 2019.

Bilia fortsätter sin expansion av Netbil Begagnat

En av Mekonomens modernaste verkstäder utanför Stockholm

1

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Chans för Volvo Cars att vinna världstävling -igen

Autolivs grundare Lennart Lindblad har avlidit

Lennart Lindblad, grundare av världsföretaget Autoliv har avlidit vid 89 års ålder efter en tids sjukdom.

Wayke skärper säkerheten mot mätarfiffel

Wayke, Sveriges näst största marknadsplats för bilar, skärper säkerheten ytterligare efter TV4-granskningen som visar att Transportstyrelsen har gett ut felaktiga uppgifter om ett antal bilars mätarställning.

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Ny UV-grundfyller från Basf

Högsby är Årets Bilkommun 2018

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Se alla Företagens egna nyheter

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Intelligenta och digitala registreringsskyltar

Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt

Silikondamasker åter i lager!

Reparationssats till differentialen i Nissan Navarra/Pathfinder

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Arbetsbelysning LED

Nudging - ett verktyg för hållbara val

Lazer Triple-R Elite 750

Drivaxel till Toyota Rav 4

Ny drivknut till Renault Clio

Främre kardan till VW Touareg

Nytt Partikelfilter Ford Transit 2.2 TDCi

Ny drivaxel till Volvo V40

Sänd till en kollega

0.12