23948sdkhjf

De satsar på mobila tvättar med torrånga

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

De tvättar hos kunden och förbrukar mindre än två hinkar vatten per bil. Portabelt tvättaggregat som använder torrånga är framtidens melodi och bättre för miljön, tror Arash Khajeh, vd för Profsteam.

För några år sedan var entreprenören Arash Khajeh i Dubai och där såg han bilar som tvättades med portabla aggregat som använde torrånga.

– Jag tänkte – vilken vattenbesparing! I Sverige finns det visserligen gott om vatten, men folk har ont om tid. Och då kan man åka ut till kunden och tvätta kundens bil.

Hemma i Sverige började Arash leta efter en bra och flyttbar ångtvättmaskin.

– Jag letade överallt tills jag hittade en italiensk maskin. Italienska maskiner skiljer ut sig från alla andra på marknaden. De är i en klass för sig. Dessutom åkte jag ner till Italien och tittade på maskinerna och på fabriken innan jag köpte en. Jag fick bra kontakt och de hade ingen leverantör i Sverige, berättar Arash Khajeh.

Han såg tidigt två ben att satsa på – sälja tvättaggregat och tvätta själv, och då enligt konceptet åka ut till kund och tvätta bilen. Målgrupperna är privatpersoner men framför allt företag och då även verkstäder.

– Absolut. De flesta bilverkstäderna vill eller kan inte bygga egen tvätthall, men de kan anlita oss eller köpa en egen ångtvättmaskin.

Tvättaggregaten som Arash använder i den egna tvättverksamheten är dieseldrivna och placerade i lastutrymmet på de två Volkswagen Caddy som företaget använder.

Det går åt omkring 5-9 liter vatten per tvättad bil. Den mycket höga temperaturen på vattnet och att aggregatet sprutar ut vattnet i form av väldigt finfördelad ånga (torrånga) gör att bilarna går att få rena med både lite vatten och helt utan tvättkemikalier. Undantaget är bilar som vintertid är kraftigt nedsmutsade med asfaltsrester och flygrost och kräver kallavfettning. När ångan kommer ut ur munstycket har den en temperatur på cirka 180 grader C och när den träffar bilkarossen cirka 100-120 grader C.

Ett av de allra viktigaste försäljningsargumenten är miljön och därför försöker Arash att hitta ett lite bättre bränslealternativ till tvättaggregaten än den vanliga fossila dieseln, det vill säga förnybar diesel – HVO100.

Det räcker med en gummimatta under den del av bilen som tvättas för att samla upp tvättvattnet. En del av vattnet förångas och en del torkas upp med de microfiberdukar som biltvättarna använder för att torka ren bilen med.

– Det är det som har gjort att kommunens miljöförvaltning har gett oss tillstånd att tvätta bilar på allmän plats, påpekar Diana Garneij, verksamhetschef.

Profsteam utgår från Uppsala, där man har sitt huvudkontor. Man har även en del kunder i Stockholm och åker även längre än så, berättar Arash:

– Vi har åkt ända till Örebro för att tvätta 25-30 bilar på ett ställe. Då skickade vi två bilar.

Ambitionen är också att växa och etablera sig i fler av Sveriges storstäder, men klimatet är en begränsande faktor för hur långt norrut de kan expandera, påpekar Arash:

– Vi har haft någon enstaka dag hittills i vinter då det varit 12-13 minusgrader och då blir det lite besvärligt att tvätta. Så en naturlig gräns för hur långt norrut vi kan växa är kanske Gävletrakten.

Så här jobbar Profsteams tvättare
Varje bil bemannas med två personer. All nödvändig utrustning – vatten, ångtvättmaskinen, microfiberdukar och gummimattor, arbetskläder – finns i bilen.

Gummimattor och microfiberdukar behöver i regel tvättas någon gång i veckan (oftare på vintern om det är snö) – skickas till tvätteri som har oljeavskiljare.

De portabla ångtvättarna förbrukar ca 1 liter diesel/timme.

Profsteam ägs av Arash Khajeh samt tre andra privatpersoner.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Se alla Företagens egna nyheter

Vilket fordon kör du?

ACTICHARGE 750 - Professionell batteriladdare.

Produktnyhet från Purflux!

25 Years TecDoc Standard in 2019:

Mini arbetsbelysning

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspo...

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.12