23948sdkhjf

De satsar på mobila tvättar med torrånga

De tvättar hos kunden och förbrukar mindre än två hinkar vatten per bil. Portabelt tvättaggregat som använder torrånga är framtidens melodi och bättre för miljön, tror Arash Khajeh, vd för Profsteam.

För några år sedan var entreprenören Arash Khajeh i Dubai och där såg han bilar som tvättades med portabla aggregat som använde torrånga.

– Jag tänkte – vilken vattenbesparing! I Sverige finns det visserligen gott om vatten, men folk har ont om tid. Och då kan man åka ut till kunden och tvätta kundens bil.

Hemma i Sverige började Arash leta efter en bra och flyttbar ångtvättmaskin.

– Jag letade överallt tills jag hittade en italiensk maskin. Italienska maskiner skiljer ut sig från alla andra på marknaden. De är i en klass för sig. Dessutom åkte jag ner till Italien och tittade på maskinerna och på fabriken innan jag köpte en. Jag fick bra kontakt och de hade ingen leverantör i Sverige, berättar Arash Khajeh.

Han såg tidigt två ben att satsa på – sälja tvättaggregat och tvätta själv, och då enligt konceptet åka ut till kund och tvätta bilen. Målgrupperna är privatpersoner men framför allt företag och då även verkstäder.

– Absolut. De flesta bilverkstäderna vill eller kan inte bygga egen tvätthall, men de kan anlita oss eller köpa en egen ångtvättmaskin.

Tvättaggregaten som Arash använder i den egna tvättverksamheten är dieseldrivna och placerade i lastutrymmet på de två Volkswagen Caddy som företaget använder.

Det går åt omkring 5-9 liter vatten per tvättad bil. Den mycket höga temperaturen på vattnet och att aggregatet sprutar ut vattnet i form av väldigt finfördelad ånga (torrånga) gör att bilarna går att få rena med både lite vatten och helt utan tvättkemikalier. Undantaget är bilar som vintertid är kraftigt nedsmutsade med asfaltsrester och flygrost och kräver kallavfettning. När ångan kommer ut ur munstycket har den en temperatur på cirka 180 grader C och när den träffar bilkarossen cirka 100-120 grader C.

Ett av de allra viktigaste försäljningsargumenten är miljön och därför försöker Arash att hitta ett lite bättre bränslealternativ till tvättaggregaten än den vanliga fossila dieseln, det vill säga förnybar diesel – HVO100.

Det räcker med en gummimatta under den del av bilen som tvättas för att samla upp tvättvattnet. En del av vattnet förångas och en del torkas upp med de microfiberdukar som biltvättarna använder för att torka ren bilen med.

– Det är det som har gjort att kommunens miljöförvaltning har gett oss tillstånd att tvätta bilar på allmän plats, påpekar Diana Garneij, verksamhetschef.

Profsteam utgår från Uppsala, där man har sitt huvudkontor. Man har även en del kunder i Stockholm och åker även längre än så, berättar Arash:

– Vi har åkt ända till Örebro för att tvätta 25-30 bilar på ett ställe. Då skickade vi två bilar.

Ambitionen är också att växa och etablera sig i fler av Sveriges storstäder, men klimatet är en begränsande faktor för hur långt norrut de kan expandera, påpekar Arash:

– Vi har haft någon enstaka dag hittills i vinter då det varit 12-13 minusgrader och då blir det lite besvärligt att tvätta. Så en naturlig gräns för hur långt norrut vi kan växa är kanske Gävletrakten.

Så här jobbar Profsteams tvättare
Varje bil bemannas med två personer. All nödvändig utrustning – vatten, ångtvättmaskinen, microfiberdukar och gummimattor, arbetskläder – finns i bilen.

Gummimattor och microfiberdukar behöver i regel tvättas någon gång i veckan (oftare på vintern om det är snö) – skickas till tvätteri som har oljeavskiljare.

De portabla ångtvättarna förbrukar ca 1 liter diesel/timme.

Profsteam ägs av Arash Khajeh samt tre andra privatpersoner.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08