23948sdkhjf

De satsar på mobila tvättar med torrånga

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

De tvättar hos kunden och förbrukar mindre än två hinkar vatten per bil. Portabelt tvättaggregat som använder torrånga är framtidens melodi och bättre för miljön, tror Arash Khajeh, vd för Profsteam.

För några år sedan var entreprenören Arash Khajeh i Dubai och där såg han bilar som tvättades med portabla aggregat som använde torrånga.

– Jag tänkte – vilken vattenbesparing! I Sverige finns det visserligen gott om vatten, men folk har ont om tid. Och då kan man åka ut till kunden och tvätta kundens bil.

Hemma i Sverige började Arash leta efter en bra och flyttbar ångtvättmaskin.

– Jag letade överallt tills jag hittade en italiensk maskin. Italienska maskiner skiljer ut sig från alla andra på marknaden. De är i en klass för sig. Dessutom åkte jag ner till Italien och tittade på maskinerna och på fabriken innan jag köpte en. Jag fick bra kontakt och de hade ingen leverantör i Sverige, berättar Arash Khajeh.

Han såg tidigt två ben att satsa på – sälja tvättaggregat och tvätta själv, och då enligt konceptet åka ut till kund och tvätta bilen. Målgrupperna är privatpersoner men framför allt företag och då även verkstäder.

– Absolut. De flesta bilverkstäderna vill eller kan inte bygga egen tvätthall, men de kan anlita oss eller köpa en egen ångtvättmaskin.

Tvättaggregaten som Arash använder i den egna tvättverksamheten är dieseldrivna och placerade i lastutrymmet på de två Volkswagen Caddy som företaget använder.

Det går åt omkring 5-9 liter vatten per tvättad bil. Den mycket höga temperaturen på vattnet och att aggregatet sprutar ut vattnet i form av väldigt finfördelad ånga (torrånga) gör att bilarna går att få rena med både lite vatten och helt utan tvättkemikalier. Undantaget är bilar som vintertid är kraftigt nedsmutsade med asfaltsrester och flygrost och kräver kallavfettning. När ångan kommer ut ur munstycket har den en temperatur på cirka 180 grader C och när den träffar bilkarossen cirka 100-120 grader C.

Ett av de allra viktigaste försäljningsargumenten är miljön och därför försöker Arash att hitta ett lite bättre bränslealternativ till tvättaggregaten än den vanliga fossila dieseln, det vill säga förnybar diesel – HVO100.

Det räcker med en gummimatta under den del av bilen som tvättas för att samla upp tvättvattnet. En del av vattnet förångas och en del torkas upp med de microfiberdukar som biltvättarna använder för att torka ren bilen med.

– Det är det som har gjort att kommunens miljöförvaltning har gett oss tillstånd att tvätta bilar på allmän plats, påpekar Diana Garneij, verksamhetschef.

Profsteam utgår från Uppsala, där man har sitt huvudkontor. Man har även en del kunder i Stockholm och åker även längre än så, berättar Arash:

– Vi har åkt ända till Örebro för att tvätta 25-30 bilar på ett ställe. Då skickade vi två bilar.

Ambitionen är också att växa och etablera sig i fler av Sveriges storstäder, men klimatet är en begränsande faktor för hur långt norrut de kan expandera, påpekar Arash:

– Vi har haft någon enstaka dag hittills i vinter då det varit 12-13 minusgrader och då blir det lite besvärligt att tvätta. Så en naturlig gräns för hur långt norrut vi kan växa är kanske Gävletrakten.

Så här jobbar Profsteams tvättare
Varje bil bemannas med två personer. All nödvändig utrustning – vatten, ångtvättmaskinen, microfiberdukar och gummimattor, arbetskläder – finns i bilen.

Gummimattor och microfiberdukar behöver i regel tvättas någon gång i veckan (oftare på vintern om det är snö) – skickas till tvätteri som har oljeavskiljare.

De portabla ångtvättarna förbrukar ca 1 liter diesel/timme.

Profsteam ägs av Arash Khajeh samt tre andra privatpersoner.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kristinehedsgymnasiet certifieras till Motorbranschcollage

Kristinehedsgymnasiet i Halmstad har certifierats till Motorbranschcollege. En Motorbranschcollege-certifiering är en kvalitetsstämpel på den fordonstekniska utbildningen inom fordons- och transportprogrammen i skolorna.

Felix Rosenqvist årets rookie i Indycar

Åtta skolor i kamp om prestigefylld utmärkelse

Ministerpresident besöker Göteborgs fordonskluster

Europeiska fordonsindustrin säger nej till hård Brexit

Flera ledare för bransch- och intresseorganisationer inom den europeiska fordonsindustrin gör ett gemensamt uttalande kring Brexit. De förklarar bland annat vilka konsekvenser en hård Brexit skulle leda till och att de vill undvika det.

DTM kommer till Sverige

Nyhetsbrev

Bilhandlare i Kiruna lovar belöning till tipsare

Arkiv

Unik fordonsutbildning i Skövde invigd

Nyutvecklad brandfilt kan kväva elbilsbränder

Det norska brandväsendet har testat och infört brandfiltar som kan kväva envisa elbilsbränder. Det rapporterar motormagasinet.dk.

Praktikant dog efter arbetsolycka

CTEK invigde nya lokaler

Svenska företaget CTEK har invigt sina nya lokaler i Norrköping. Den nya anläggningen investerades till följd av att man förvärvade Chargestorm i fjol.

Så tycker branschen om höstbudgeten

Den 18 september släppte regeringen sin ändringsbudget för hösten. En del av punkterna kommer påverka fordonsbranschen och det finns blandade åsikter om dessa punkter bland branschens organisationer.

Spendrups ansluter sig till DLF:s Transportinitiativ

Amerikanska hjälpstartare siktar på Sverige

The Noco Company är en av giganterna på den amerikanska marknaden för batteriladdare och hjälpstartare. Nu vill man erövra de nordiska länderna.

Så identifierar Ford olycksdrabbade vägsträckor

Med hjälp av data insamlad från uppkopplade fordon har Ford identifierat vilka sträckor som är mer olycksdrabbade än andra. Insikterna är nu en del av en omfattande studie som visar hur relativt enkla förbättringar av vägar och korsningar kan minska antalet trafikolyckor markant.

Jakten på fuskare på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Scania investerar i mjukvaru- och konsultbolag

Ledare #29: WLTP stökar till det för branschen

Volvo utbildar framtidens ledare

Tester för smartare AI-fordon i Västerås

Eurobattery Minerals inleder etisk borrning för batterimineraler

Priset har ökat på begagnade bilar

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Volkswagen investerar i eget operativsystem

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Se alla Företagens egna nyheter

Är du redo för skiftesperioden?

Ny serie av kraftfulla arbetsljusramper

LUKOIL expanderar i Norden

Behöver ditt fordon en ny antenn?

Har du koll på din lagpliktiga servicekontroll?

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Mechatronic till DCT450, MPS6, Powershift

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim...

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Sänd till en kollega

0.127