23948sdkhjf

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

CHEF-intervjun: Genom att förena sitt intresse för klassiska europeiska bilar med jobbet har Lars Edwardsson med Verktygsboden erövrat en nisch vars kunder brinner för det de handlar.

Hans första bilprojekt var en MGB Roadster som pappan hittade åt honom när han var 16 år och som blev färdig på hans 18-årsdag. Extrajobbet i en järnaffär under skoltiden väckte hans intresse för att göra affärer och i gymnasiet pluggade han till reservdelsman.

I mitten på 1990-talet jobbade Lars Edwardsson med att sälja elverktyg hos AEG och 1996 startade några av hans kunder en butik med namnet Verktygsboden i Borås.

– När de senare skulle stänga butiken så tog jag över den. Då var Verktygsboden inte specialiserad på något område, utan man sålde på prisnivån. Det var inte alls min grej, för det finns alltid någon konkurrent som kan vara billigare.

Lars stora intresse har alltid varit klassiska europeiska bilar, något som snart kom att bli en viktig och växande del av Verktygsbodens verksamhet.

– Det började egentligen med att jag 2003 tog in en gammal Opel, en sedan från 1953, i butiken mest för att visa upp den. Sedan kom det in kunder i butiken och frågade vad vi skulle göra med bilen. ”Den ska vi renovera”, sade jag och så började vi lite försiktigt att skruva isär den inne i butiken.

Läs fler CHEF-intervjuer: Robin Toss, vd Kamux

En dag kom det in en kund i butiken som erbjöd sig att hjälpa till att rostlaga Opeln.

– Han tog sig an Opeln och kom i princip varje vecka och frågade efter verktyg som vi inte hade i sortimentet. Jag fick en lista med verktyg som jag skulle leta efter och köpa hem. Så där någonstans började vi med vårt eget varumärke Pela. Vi kände att det inte var någon annan på marknaden som hade alla de här verktygen.

De som håller på med veteranbilar utgör en stadigt växande marknad, menar Lars Edwardsson:

– Och jag tror framför allt att tjejerna i dag inser hur kul det är med veteranbilar. Förr var det själva mekandet som var grejen, men i dag är det snarare allt runt omkring veteranbilen – träffa folk, ha tidstypisk klädsel, åka ut med bilen på en söndagstur. Åker du på engelska småvägar en söndag så vinkar du alltid till fina gamla bilar, och de är på väg till den lokala puben för att äta sin söndagslunch. Jag tror att vi är på väg åt det hållet även i Sverige.

Lars är övertygad om att veteranbilsnischen kommer fortsätta att växa, men att branschen inte riktigt förstått det än.

Har de inte det?
– Nej. Hade de gjort det så skulle de stora verkstadskedjorna och detaljisterna ta vara på den kundgruppen. Det gör de inte.

Är det också förklaringen till att Verktygsboden har växt starkt?
– Ja, det tror jag. Och att jag själv har intresse för gamla bilar. Hade inte jag hjälpt till med att meka med de gamla bilar vi har så hade jag inte vetat ifall en hydraulpress som en kund frågar om fungerar för just hans behov. Och jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland.

Verktygsbodens kunder utgörs i dag av lika delar privatpersoner och företag och då mestadels verkstäder. Lars tror att andelen företagskunder kan öka ännu mer.

– En del av vårt sortiment är produkter du hittar i järnhandeln och där är det fortfarande vanligt med turbilar som kör ut produkterna till kunderna för 250 kronor. Med vår e-handel kan vi leverera för en hundralapp, till hela Sverige. Det här har många mindre företag upptäckt.

Hur ser framtiden för Verktygsboden ut?
– Det vi vill nu är att sälja mer i Europa. När jag pratar med andra företag i Borås som säljer genom e-handel så har alla gått utanför Sveriges gränser. Det har inte vi ännu.

Vad krävs för att nå dit?
– Vi behöver bli bättre på lagerhållning, för många av våra produkter räcker inte till den svenska marknaden redan i dag.

Läs fler CHEF-intervjuer: Robin Toss, vd Kamux

FAKTA Verktygsboden
Ägare: Lars Edwardsson
Årsomsättning: 136 milj. Kr
Anställda: ca 38
Butik med försäljning av bland annat verktyg under namnet Verktygsboden startades på 1980-talet. 1996 köpte Lars Edwardsson verksamheten och flyttade kontor och lager från Borås till Borgstena en mil norrut, i gamla lokaler som tidigare huserat ett färgeri.
2003 lanserades det första egna varumärket Pela.
2012 lanserades det egna varumärket Pratts, inriktat på bilvårdsprodukter.

FAKTA Lars Edwardsson
Ålder:
51
Bor: Hus i Landvetter
Familj: Fru och två tjejer – 18 och 22 år.
Kör: Helst MG, Rover, Jaguar och Aston Martin men på vintern Mercedes.
Tidigare jobb: Butikschef och sedan säljar.
Gör på fritiden: Pysslar om familjen och mina bilar.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DRF: Så vässar du lönsamheten i däckverkstaden

Slimma och optimera och satsa på teknik. Det tror Däckspecialisternas Riksförbunds ordförande Ulrik Jönsson är viktigt för däckverkstäderna för att behålla lönsamheten.

TEMA DÄCK&FÄLG: Bilmetro satsar på flyttbara däckställ

Försäkringsbolagen stödjer Kvalitetssäkrad Skadeverkstad

MRF vill ha gemensam certifiering av skadeverkstäder

Svensk Toyotahandel har tecknat ett ramavtal med KBV

Toyotas återförsäljarförening har ingått ett ramavtal för kvalitetsuppföljning av service- och skadeverkstäder med Kontrollerad Bilverkstad. Avtalet har fyra olika nivåer inom verkstadscoachning och egenkontroller skräddarsydda för märket.

Försäljningen av diesel steg under januari månad

Försäljningen av diesel och eldningsolja steg under årets första månad, medan försäljningen av bensin och E85 sjönk. Detta i jämförelse med januari månad 2018. Allt enligt preliminär statistik från SPBI.

Nyhetsbrev

Bantad teknik från KTH kan ge lyft för autonoma fordon

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter.

Arkiv

Antalet efterlysta personbilar minskar i Sverige

1

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

1

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

Se alla Företagens egna nyheter

Affärsägare, verkstäder och leverantörer samlade för FIXAT-evenemanget

Kardan till Chevrolet Captiva och Opel Antara

Ny drivknut till Toyota

Avgaskylare

Nyckelmärkning och -hantering

Ledlenser - ATEX produkter

Fabriksrenoverad original dieselspridare till Volvo

Ny drivaxel till Volvo och Ford

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Sänd till en kollega

0.109