23948sdkhjf

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

CHEF-intervjun: Genom att förena sitt intresse för klassiska europeiska bilar med jobbet har Lars Edwardsson med Verktygsboden erövrat en nisch vars kunder brinner för det de handlar.

Hans första bilprojekt var en MGB Roadster som pappan hittade åt honom när han var 16 år och som blev färdig på hans 18-årsdag. Extrajobbet i en järnaffär under skoltiden väckte hans intresse för att göra affärer och i gymnasiet pluggade han till reservdelsman.

Läs också: Chef-intervju: "Sedan den dagen har jag varit glad – varje dag"

I mitten på 1990-talet jobbade Lars Edwardsson med att sälja elverktyg hos AEG och 1996 startade några av hans kunder en butik med namnet Verktygsboden i Borås.

– När de senare skulle stänga butiken så tog jag över den. Då var Verktygsboden inte specialiserad på något område, utan man sålde på prisnivån. Det var inte alls min grej, för det finns alltid någon konkurrent som kan vara billigare.

Lars stora intresse har alltid varit klassiska europeiska bilar, något som snart kom att bli en viktig och växande del av Verktygsbodens verksamhet.

– Det började egentligen med att jag 2003 tog in en gammal Opel, en sedan från 1953, i butiken mest för att visa upp den. Sedan kom det in kunder i butiken och frågade vad vi skulle göra med bilen. ”Den ska vi renovera”, sade jag och så började vi lite försiktigt att skruva isär den inne i butiken.

Läs fler CHEF-intervjuer: Robin Toss, vd Kamux

En dag kom det in en kund i butiken som erbjöd sig att hjälpa till att rostlaga Opeln.

Läs också: Chef-intervju: Caj Luoma får rull på utbildning

– Han tog sig an Opeln och kom i princip varje vecka och frågade efter verktyg som vi inte hade i sortimentet. Jag fick en lista med verktyg som jag skulle leta efter och köpa hem. Så där någonstans började vi med vårt eget varumärke Pela. Vi kände att det inte var någon annan på marknaden som hade alla de här verktygen.

De som håller på med veteranbilar utgör en stadigt växande marknad, menar Lars Edwardsson:

– Och jag tror framför allt att tjejerna i dag inser hur kul det är med veteranbilar. Förr var det själva mekandet som var grejen, men i dag är det snarare allt runt omkring veteranbilen – träffa folk, ha tidstypisk klädsel, åka ut med bilen på en söndagstur. Åker du på engelska småvägar en söndag så vinkar du alltid till fina gamla bilar, och de är på väg till den lokala puben för att äta sin söndagslunch. Jag tror att vi är på väg åt det hållet även i Sverige.

Lars är övertygad om att veteranbilsnischen kommer fortsätta att växa, men att branschen inte riktigt förstått det än.

Läs också: Chef-intervju: Mikael Backteman, Boier Bilverktyg

Har de inte det?
– Nej. Hade de gjort det så skulle de stora verkstadskedjorna och detaljisterna ta vara på den kundgruppen. Det gör de inte.

Är det också förklaringen till att Verktygsboden har växt starkt?
– Ja, det tror jag. Och att jag själv har intresse för gamla bilar. Hade inte jag hjälpt till med att meka med de gamla bilar vi har så hade jag inte vetat ifall en hydraulpress som en kund frågar om fungerar för just hans behov. Och jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland.

Verktygsbodens kunder utgörs i dag av lika delar privatpersoner och företag och då mestadels verkstäder. Lars tror att andelen företagskunder kan öka ännu mer.

– En del av vårt sortiment är produkter du hittar i järnhandeln och där är det fortfarande vanligt med turbilar som kör ut produkterna till kunderna för 250 kronor. Med vår e-handel kan vi leverera för en hundralapp, till hela Sverige. Det här har många mindre företag upptäckt.

Hur ser framtiden för Verktygsboden ut?
– Det vi vill nu är att sälja mer i Europa. När jag pratar med andra företag i Borås som säljer genom e-handel så har alla gått utanför Sveriges gränser. Det har inte vi ännu.

Vad krävs för att nå dit?
– Vi behöver bli bättre på lagerhållning, för många av våra produkter räcker inte till den svenska marknaden redan i dag.

Läs fler CHEF-intervjuer: Robin Toss, vd Kamux

FAKTA Verktygsboden
Ägare: Lars Edwardsson
Årsomsättning: 136 milj. Kr
Anställda: ca 38
Butik med försäljning av bland annat verktyg under namnet Verktygsboden startades på 1980-talet. 1996 köpte Lars Edwardsson verksamheten och flyttade kontor och lager från Borås till Borgstena en mil norrut, i gamla lokaler som tidigare huserat ett färgeri.
2003 lanserades det första egna varumärket Pela.
2012 lanserades det egna varumärket Pratts, inriktat på bilvårdsprodukter.

FAKTA Lars Edwardsson
Ålder:
51
Bor: Hus i Landvetter
Familj: Fru och två tjejer – 18 och 22 år.
Kör: Helst MG, Rover, Jaguar och Aston Martin men på vintern Mercedes.
Tidigare jobb: Butikschef och sedan säljar.
Gör på fritiden: Pysslar om familjen och mina bilar.

Mer om: Chef-intervju
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Branschöverskridande samarbete om elsäkerhet

Säkerhet vid arbete på elfordon är en brännhet fråga. Nu har branschens stora organisationer enats om att samarbeta för att ta fram en branschstandard.

Ledare #8: Mönsterelever och problembarn

SFVF efterlyser friare försäkringsregler

VW ID 3 kan försenas av mjukvaruproblem

Ansiktslyft för Anderstorp

Det händer saker på den gamla F1-banan på torvmossen utanför Anderstorp. Inför årets DTM-race 12-14 juni kommer man att renovera både högt och lågt.

Sätt fingeravtryck på din nya Porsche

Porsche erbjuder kunden att göra sin nya 911 verkligt unik. Sportbilsbjässen har tagit fram teknik för att spruta bilder på bildelar, till att börja med den nyblivne ägarens fingeravtryck.

Nyhetsbrev

AkzoNobel levererar bättringsfärg till BMW

Arkiv

Continental startar podcast

Inzile ökar produktionen och säkrar avtal med Bosch

Ser en stor efterfrågan på sin första modell. ”Begränsningen ligger helt i vår produktion.”

Världspremiär för helt nya VW Caddy

1

Större andel stulna bilar försvinner

Antalet bilar som stjäls minskar. Men de som försvinner för gott utgör en allt större andel.

Plus

Tema Sommardäck: "Bra däck är bättre än ett säkerhets-bälte"

Plus

Tema Sommardäck: Klarar däcken kraven är de godkända

Gordon Murrays senaste är en Poké-boll

Det var kanske inte vad vi väntade oss av en geniförklarad Formel 1-konstruktör. Men Motiv är en ensitsig, självkörande elbil

Plus

Tema Sommardäck: Kunskap en faktor för däckförsäljning

FKG: beslut om korttidsarbete bedöms komma snart

I förra numret av Motormagasinet skrev vi om branschorganisationen Fordonskomponentgruppens arbete för att få ett beslut om korttidsarbete och kompetensutveckling. Nu är FKG övertygade om att ett lagförslag i frågan klubbas igenom i riksdagen inom kort.

Första omcertifieringen för MBC klar

Transportstyrelsen polisanmäler fuskande gymnasieskola

Framtidsgymnasiet i Kristianstad har polisanmälts av Transportstyrelsen. Anmälan gäller osant intygande.

Plus

Tema sommardäck: Compilator lanserar webbshop för däckbranschen

Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

SFVF satsar på handlarutbildning

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Hyundai Kona EV dragkrok för cyklar

Varningsljusramper med automatisk dimfunktion!

INFOFLEX FORDON - Integration Crediflow

Förstår du värdet av en avgasanalys?

Nu kan du ta kontroll över ditt arbetsljus!

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Sänd till en kollega

0.109