23948sdkhjf

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

CHEF-intervjun: Genom att förena sitt intresse för klassiska europeiska bilar med jobbet har Lars Edwardsson med Verktygsboden erövrat en nisch vars kunder brinner för det de handlar.

Hans första bilprojekt var en MGB Roadster som pappan hittade åt honom när han var 16 år och som blev färdig på hans 18-årsdag. Extrajobbet i en järnaffär under skoltiden väckte hans intresse för att göra affärer och i gymnasiet pluggade han till reservdelsman.

I mitten på 1990-talet jobbade Lars Edwardsson med att sälja elverktyg hos AEG och 1996 startade några av hans kunder en butik med namnet Verktygsboden i Borås.

– När de senare skulle stänga butiken så tog jag över den. Då var Verktygsboden inte specialiserad på något område, utan man sålde på prisnivån. Det var inte alls min grej, för det finns alltid någon konkurrent som kan vara billigare.

Lars stora intresse har alltid varit klassiska europeiska bilar, något som snart kom att bli en viktig och växande del av Verktygsbodens verksamhet.

– Det började egentligen med att jag 2003 tog in en gammal Opel, en sedan från 1953, i butiken mest för att visa upp den. Sedan kom det in kunder i butiken och frågade vad vi skulle göra med bilen. ”Den ska vi renovera”, sade jag och så började vi lite försiktigt att skruva isär den inne i butiken.

Läs fler CHEF-intervjuer: Robin Toss, vd Kamux

En dag kom det in en kund i butiken som erbjöd sig att hjälpa till att rostlaga Opeln.

– Han tog sig an Opeln och kom i princip varje vecka och frågade efter verktyg som vi inte hade i sortimentet. Jag fick en lista med verktyg som jag skulle leta efter och köpa hem. Så där någonstans började vi med vårt eget varumärke Pela. Vi kände att det inte var någon annan på marknaden som hade alla de här verktygen.

De som håller på med veteranbilar utgör en stadigt växande marknad, menar Lars Edwardsson:

– Och jag tror framför allt att tjejerna i dag inser hur kul det är med veteranbilar. Förr var det själva mekandet som var grejen, men i dag är det snarare allt runt omkring veteranbilen – träffa folk, ha tidstypisk klädsel, åka ut med bilen på en söndagstur. Åker du på engelska småvägar en söndag så vinkar du alltid till fina gamla bilar, och de är på väg till den lokala puben för att äta sin söndagslunch. Jag tror att vi är på väg åt det hållet även i Sverige.

Lars är övertygad om att veteranbilsnischen kommer fortsätta att växa, men att branschen inte riktigt förstått det än.

Har de inte det?
– Nej. Hade de gjort det så skulle de stora verkstadskedjorna och detaljisterna ta vara på den kundgruppen. Det gör de inte.

Är det också förklaringen till att Verktygsboden har växt starkt?
– Ja, det tror jag. Och att jag själv har intresse för gamla bilar. Hade inte jag hjälpt till med att meka med de gamla bilar vi har så hade jag inte vetat ifall en hydraulpress som en kund frågar om fungerar för just hans behov. Och jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland.

Verktygsbodens kunder utgörs i dag av lika delar privatpersoner och företag och då mestadels verkstäder. Lars tror att andelen företagskunder kan öka ännu mer.

– En del av vårt sortiment är produkter du hittar i järnhandeln och där är det fortfarande vanligt med turbilar som kör ut produkterna till kunderna för 250 kronor. Med vår e-handel kan vi leverera för en hundralapp, till hela Sverige. Det här har många mindre företag upptäckt.

Hur ser framtiden för Verktygsboden ut?
– Det vi vill nu är att sälja mer i Europa. När jag pratar med andra företag i Borås som säljer genom e-handel så har alla gått utanför Sveriges gränser. Det har inte vi ännu.

Vad krävs för att nå dit?
– Vi behöver bli bättre på lagerhållning, för många av våra produkter räcker inte till den svenska marknaden redan i dag.

Läs fler CHEF-intervjuer: Robin Toss, vd Kamux

FAKTA Verktygsboden
Ägare: Lars Edwardsson
Årsomsättning: 136 milj. Kr
Anställda: ca 38
Butik med försäljning av bland annat verktyg under namnet Verktygsboden startades på 1980-talet. 1996 köpte Lars Edwardsson verksamheten och flyttade kontor och lager från Borås till Borgstena en mil norrut, i gamla lokaler som tidigare huserat ett färgeri.
2003 lanserades det första egna varumärket Pela.
2012 lanserades det egna varumärket Pratts, inriktat på bilvårdsprodukter.

FAKTA Lars Edwardsson
Ålder:
51
Bor: Hus i Landvetter
Familj: Fru och två tjejer – 18 och 22 år.
Kör: Helst MG, Rover, Jaguar och Aston Martin men på vintern Mercedes.
Tidigare jobb: Butikschef och sedan säljar.
Gör på fritiden: Pysslar om familjen och mina bilar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078