23948sdkhjf

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

CHEF-intervjun: Genom att förena sitt intresse för klassiska europeiska bilar med jobbet har Lars Edwardsson med Verktygsboden erövrat en nisch vars kunder brinner för det de handlar.

Hans första bilprojekt var en MGB Roadster som pappan hittade åt honom när han var 16 år och som blev färdig på hans 18-årsdag. Extrajobbet i en järnaffär under skoltiden väckte hans intresse för att göra affärer och i gymnasiet pluggade han till reservdelsman.

Läs också: Chef-intervju: Caj Luoma får rull på utbildning

I mitten på 1990-talet jobbade Lars Edwardsson med att sälja elverktyg hos AEG och 1996 startade några av hans kunder en butik med namnet Verktygsboden i Borås.

– När de senare skulle stänga butiken så tog jag över den. Då var Verktygsboden inte specialiserad på något område, utan man sålde på prisnivån. Det var inte alls min grej, för det finns alltid någon konkurrent som kan vara billigare.

Lars stora intresse har alltid varit klassiska europeiska bilar, något som snart kom att bli en viktig och växande del av Verktygsbodens verksamhet.

– Det började egentligen med att jag 2003 tog in en gammal Opel, en sedan från 1953, i butiken mest för att visa upp den. Sedan kom det in kunder i butiken och frågade vad vi skulle göra med bilen. ”Den ska vi renovera”, sade jag och så började vi lite försiktigt att skruva isär den inne i butiken.

Läs fler CHEF-intervjuer: Robin Toss, vd Kamux

En dag kom det in en kund i butiken som erbjöd sig att hjälpa till att rostlaga Opeln.

Läs också: Chef-intervju: Mikael Backteman, Boier Bilverktyg

– Han tog sig an Opeln och kom i princip varje vecka och frågade efter verktyg som vi inte hade i sortimentet. Jag fick en lista med verktyg som jag skulle leta efter och köpa hem. Så där någonstans började vi med vårt eget varumärke Pela. Vi kände att det inte var någon annan på marknaden som hade alla de här verktygen.

De som håller på med veteranbilar utgör en stadigt växande marknad, menar Lars Edwardsson:

– Och jag tror framför allt att tjejerna i dag inser hur kul det är med veteranbilar. Förr var det själva mekandet som var grejen, men i dag är det snarare allt runt omkring veteranbilen – träffa folk, ha tidstypisk klädsel, åka ut med bilen på en söndagstur. Åker du på engelska småvägar en söndag så vinkar du alltid till fina gamla bilar, och de är på väg till den lokala puben för att äta sin söndagslunch. Jag tror att vi är på väg åt det hållet även i Sverige.

Lars är övertygad om att veteranbilsnischen kommer fortsätta att växa, men att branschen inte riktigt förstått det än.

Läs också: CHEFintervjun: ”Branschen behöver hitta fler allianser”

Har de inte det?
– Nej. Hade de gjort det så skulle de stora verkstadskedjorna och detaljisterna ta vara på den kundgruppen. Det gör de inte.

Är det också förklaringen till att Verktygsboden har växt starkt?
– Ja, det tror jag. Och att jag själv har intresse för gamla bilar. Hade inte jag hjälpt till med att meka med de gamla bilar vi har så hade jag inte vetat ifall en hydraulpress som en kund frågar om fungerar för just hans behov. Och jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland.

Verktygsbodens kunder utgörs i dag av lika delar privatpersoner och företag och då mestadels verkstäder. Lars tror att andelen företagskunder kan öka ännu mer.

– En del av vårt sortiment är produkter du hittar i järnhandeln och där är det fortfarande vanligt med turbilar som kör ut produkterna till kunderna för 250 kronor. Med vår e-handel kan vi leverera för en hundralapp, till hela Sverige. Det här har många mindre företag upptäckt.

Hur ser framtiden för Verktygsboden ut?
– Det vi vill nu är att sälja mer i Europa. När jag pratar med andra företag i Borås som säljer genom e-handel så har alla gått utanför Sveriges gränser. Det har inte vi ännu.

Vad krävs för att nå dit?
– Vi behöver bli bättre på lagerhållning, för många av våra produkter räcker inte till den svenska marknaden redan i dag.

Läs fler CHEF-intervjuer: Robin Toss, vd Kamux

FAKTA Verktygsboden
Ägare: Lars Edwardsson
Årsomsättning: 136 milj. Kr
Anställda: ca 38
Butik med försäljning av bland annat verktyg under namnet Verktygsboden startades på 1980-talet. 1996 köpte Lars Edwardsson verksamheten och flyttade kontor och lager från Borås till Borgstena en mil norrut, i gamla lokaler som tidigare huserat ett färgeri.
2003 lanserades det första egna varumärket Pela.
2012 lanserades det egna varumärket Pratts, inriktat på bilvårdsprodukter.

FAKTA Lars Edwardsson
Ålder:
51
Bor: Hus i Landvetter
Familj: Fru och två tjejer – 18 och 22 år.
Kör: Helst MG, Rover, Jaguar och Aston Martin men på vintern Mercedes.
Tidigare jobb: Butikschef och sedan säljar.
Gör på fritiden: Pysslar om familjen och mina bilar.

Mer om: Chef-intervju
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ekot avslöjar fusk med bilars återvinning

Sveriges Radios Ekot har rapporterat att tusentals ton bildelar malts ner och lagts på stängda soptippar och sedan redovisats som materialåtervinning. Enligt Naturvårdsverket strider det mot regelverket, men Bil Sweden anser att branschen klarar återvinningskraven.

Vätgasbilen Toyota Mirai blir snygg och bakhjulsdriven

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

Holmström Bil först att certifiera sin arbetsmiljö

När Holmström Bil hade certifierat sitt arbetsmiljöarbete enligt den nya ISO-standarden, förstod man att man var först i branschen att göra så.

Nyhetsbrev

OKQ8 förvärvar miljöinriktat biltvättföretag

Arkiv

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Stulna bilar försvinner allt oftare

Chef-intervju: Caj Luoma får rull på utbildning

Caj Luoma är chef inom kompetensförsörjning på Transportföretagen. Han har varit i branschen länge, trots att det inte var självklart från början.

Shipman tror på luftfjädring

Det började med renovering av franska bakaxlar och nu handlar det lika mycket om luftfjädring. Shipman Bildelar levererar det ingen annan vågar.

1

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Fusk på bilverkstad avslöjat

Flera aktörer har kontrollerat ett antal bilverkstäder och biltvättar i Botkyrka i början av oktober, det rapporterar tidningen Mitt i. På en bilverkstad hittade polisen flera personer som saknade arbetstillstånd.

Marcus Ericsson blir teamkamrat med Felix Rosenqvist

Volvo och Geely slår samman motorutveckling

Volvo Cars utveckling och tillverkning av förbränningsmotorer kommer att slås samman med motsvarande verksamhet hos det kinesiska systerföretaget Geely, enligt planer som nu presenterats.

Felaktiga reservationer vanligt i bilannonser

Reservationer mot felskrivningar bryter mot marknadsplatsernas regler. Ändå förekommer de i nästan var fjärde handlarannons. Nu lovar handelsplatserna bättring.

Plus

Tuffare krav på moderna bilinredningar

I takt med att bilarna blir mer tillförlitliga mekaniskt ställs tuffare krav på inredningarna. När bilarna håller längre ska interiörmaterialen också göra det.

Solenergi blir effektivt biobränsle

Henkel och Carbon Revolution ingår samarbete

Transporter av litiumjonbatterier klarar inte reglerna

Många litiumjonbatterier transporteras utan att regelverken för det följs. Trots incidenter som skett med dessa typer av batterier tror vissa fortfarande att de inte är farliga anser Patrick Björkman, säkerhetsrådgivare och farligt gods-specialist på DGM Sverige.

Han är mästare av TCR Scandinavia 2019

Robert Dahlgren blev mästare av TCR Scandinavia 2019 i helgen när finalen ägde rum. Det är Dahlgrens andra titel i sammanhanget.

Koenigsegg öppnar återförsäljare i Sverige

Konsumenterna mognar inför självkörande bilar

Grönbil.se vill locka miljöbilsannonser

Peter Törnqvist såg att det fanns ett behov för en marknadsplats inriktad på miljöbilar. Nu har han dragit igång Grönbil.se, ett slags Blocket enbart för miljöbilar.

Debatt: Swedacs roll är ackreditering

M Sverige välkomnar Konsumentverkets varning

Ledare #31: Brexit utan avtal ger fordonsbranschen skrämselhicka

Utbildningspris går till transportskola i Skåne

Polestar 2 går nu att beställa

Regeländringar bakom stark uppgång i september

Massiv insats mot kemiska risker

Debatt: Swedac missbrukar sin ställning

Tesla öppnar för privatleasing av Model 3

Continental lanserar framtidens smarta däck

Myndigheter samarbetar mot verkstadsfusk

Utbildningskrav för däckmontörer – lockar eller skrämmer?

Se alla Företagens egna nyheter

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en fokusgrupp

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli en Godkänd Bilverkstad

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & silikon till sprutor

Reparationssatser till BMW Getrag GS6-17 växellådan

Ytterligare 84 delar till el-, hybrid- och gasbilar

En lysande liten nyhet

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 27/9!

We are live!

Automässan 2020

Välkommen att hälsa på oss på Evertiq Elektronikmässa i Lund den 26 september

Snart på marknaden... Lazer Triple-R Elite 1250 smartview

Smörjfett för elmotorer – Så väljer du rätt

Slipp tunga lyft med en ny hjullyft

Är du redo för skiftesperioden?

Ny serie av kraftfulla arbetsljusramper

LUKOIL expanderar i Norden

Sänd till en kollega

0.12