23948sdkhjf

Dansk diagnosportal guidar i felkodsdjungeln

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Rätt fordonsdata till rätt pris. Detta säger sig företaget bakom nätportalen Auto Frontal kunna erbjuda.

Den innehåller i dag bland annat tusentals servicebulletiner, hundratusentals felkoder, säkerhetsdatablad och länkar till bland annat diagnostikprogram och OE-tillverkare.

– Den är unik i sitt slag på marknaden än så länge. Så beskriver Tommie Nilsson informationsportalen Auto Frontal. Han och en kollega ansvarar för företaget Elektro Partners verksamhet i Sverige. Företaget har sitt säte i Billund i Danmark och säljer bland annat diagnosverktyg, testutrustning och dataprogram.

Just nu ägnar dock Tommie Nilsson mycket av sin arbetstid åt Auto Frontal.

Auto Frontal fylls ständigt på med ny information, både från de egna anställda supportteknikerna i Danmark och även från kunder.

– När en kund skickar in eller ringer oss med ett problem, så skapar vi en ny bulletin för just hans ärende, om det inte redan finns en bulletin som behandlar just det problem han har. Då kanske vi fyller på och uppdaterar i den bulletinen.

– Om det är en ny bulletin så lägger våra egna tekniker in lösningen på problemet i bulletinen. Det händer även att kunder bidrar med lösningar, och en kund som gör det får avdrag på sin abonnemangsavgift.

Man tar också ofta fram gamla bulletiner för att göra justeringar eller uppdateringar i dem.

– Det här är ett viktigt arbete. Det är vanligt att exempelvis artikelnummer till bildelar ändras i och med att tillverkaren gör en justering eller förändring i delen. Det är ett vanligt problem för verkstäderna att saker byter artikelnummer, vi får många frågor om sådant från våra kunder.

Flera av de tekniker som jobbar med att ge support från Danmark till kunderna driver själva en verkstad och varvar arbetet i det egna företaget med jobb i Auto Frontals support. Elektro Partner har också en egen verkstad på huvudkontoret i Danmark, där man kan jobba med bilar från bland annat kunder.

– Om fyra olika kunder på två-tre veckor hör av sig till oss om samma typ av problem, då tar vi in en bil med det felet i vår verkstad, för att kunna göra bulletinen steg för steg.

Mycket av all information sin i dag finns i Auto Frontal är sådant som man samlat på sig under åren. En hel del av den informationen är också gamla handböcker som ägaren samlat på sig allt sedan han startade företaget för 26 år sedan.

Hur kommer det sig att ni har sparat information så långt tillbaka som 26 år?
– Det är vår vd. Han var tidigare mekaniker och saknade en informationsportal likt den vi byggt upp, så han började spara den information han kom över och från sina egna erfarenheter i verkstaden. Och för 15-20 år sedan började företaget dela med sig av informationen.

Varför ska verkstaden skaffa Auto Frontal, om de till exempel prenumererar på Autodata, Haynes eller liknande?
– Våra bulletiner är information man inte kan prenumerera på någon annanstans. De får två saker; de får en för branschen unik informationsportal och så får de alla våra bulletiner med problembeskrivningar och problemlösningar. Det är egentligen bulletinerna man betalar för – resten får man på köpet, som en bonus.

Hur snabbt kan man räkna med att få svar på ett problem man kontaktar supporten om?
– Vi försöker svara våra kunder inom 30 minuter, vi svara alltid inom max en timme.

FAKTA Auto Frontal
Informationsportal som ägs och drivs av danska företaget Elektro Partner. Innehållet är sökbart via t.ex bilens registreringsnummer.

Det här innehåller Auto Frontal:
Flera tusen reparations- och servicebulletiner, och nya bulletiner kommer successivt.
Över 150000 felkoder
Typgodkännandedata
Länkar till utvalda dataprogram, diagnostikprogram och OE-tillverkare
Tabeller och säkerhetsdatablad
Support
Några större kunder: Autoexperten-verkstäder har sedan flera år tillgång till Auto Frontal och Meca i Norge erbjuder sina verkstäder tjänsten.
Alla bulletiner översätts till svenska.
Abonnemangskostnad: 3250 kr + moms per år (3 användarlicenser).

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Se alla Företagens egna nyheter

Vilket fordon kör du?

ACTICHARGE 750 - Professionell batteriladdare.

Produktnyhet från Purflux!

25 Years TecDoc Standard in 2019:

Mini arbetsbelysning

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspo...

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.146