23948sdkhjf

”Vi vill gå i konfrontation med bilmotståndarna”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Han är skeptisk till vad han kallar ”överdrivna klimatlarm” och till att elbilar gynnas. Vi har pratat med en av förgrundsfigurerna i Riksdagens nya bilnätverk – riksdagsledamoten Jan Ericson (m).

– Trafikverket och de flesta partierna i Riksdagen anser att bilismen behöver minska. Bilen är livsnödvändig för många, inte bara de som bor på landsbygden. Många verksamheter bygger på att man har bil, säger Jan Ericson. Han är riksdagsledamot från västgötska Ubbhult och har tillsammans med tre andra riksdagsledamöter från moderaterna precis startat ett nätverk för bilister i Riksdagen.

Varför behövs ett bilnätverk i Riksdagen?
– Vi vill sticka ut hakan i debatten om bilismen och gå i konfrontation med bilmotståndarna.

Är nätverkets främsta mål att vara ett diskussionsforum eller vill ni nå politiskt resultat?
– Jag tror att det blir både och. Vi kommer nog att ordna lite aktiviteter med olika organisationer. Vi bjuder kanske in till olika träffar. Sedan kanske vi gör utåtriktade aktiviteter, skriver debattartiklar och motioner i Riksdagen. Sedan hoppas vi kunna påverka vårt eget parti.

Förväntar ni er att det kommer ansluta sig fler även från andra partier?
– Ja, efter hand hoppas vi att vi ska få med folk från andra partier.

Hur skulle du vilja sammanfatta miljöpolitiken och beskattningen av bilar?
– Den har länge varit ryckig. Vi puffade för diesel och vi hade en miljöbilsklassning som gjorde att många dieselbilar blev klassade som miljöbilar. Och sedan helt plötsligt blev dieselbilen en miljöbov. På det här sättet lurar vi ju människor. Jag tror man måste ha ett långsiktigt tänkande; att man jobbar långsiktigt i de här frågorna och verkligen går igenom ordentligt kring hur vi väljer att använda skattesatser och andra styrmedel.

Vad tycker du om elbilar?
– Jag körde en elbil i valrörelsen och det var fantastiskt. Jag kan bara konstatera att om alla mina grannar ska köra elbil, då rasar elnätet ihop. Det kommer inte fungera.

Vilka bättre metoder för att få ned koldioxidutsläppen ser ni att det skulle kunna finnas än att minska bilismen?
– Om man tänker på vilken teknisk utveckling det har varit när det gäller avgasreningen så har bilarna blivit mer och mer miljövänliga. Vi lägger ingen värdering i vilka bilar folk kör eller vilka bränslen vi använder eller vilka motorer bilarna har, utan vi ser bilen som objekt som man behöver. Sedan ska den så klart vara så miljövänlig som möjligt.

En del forskare menar att det inte räcker med att minska våra koldioxidutsläpp för att få ned CO2-halterna i atmosfären och bromsa klimatuppvärmningen. Bör vi satsa på att även pumpa in koldioxid i jordskorpan?
– Jag är skeptisk till klimatlarmandet. Jag tycker det finns ganska välgrundad kritik. Jag ser inte riktigt logiken i de här varningarna. Vissa hävdar att det redan är för sent och andra säger att vi har kanske femtio år på oss. Båda sakerna kan inte stämma samtidigt, det är olika forskare som säger olika saker. Kan man göra prognoser om framtiden när man inte har en aning om hur bråttom det är? Att människan påverkar klimatet är väl sannolikt. Men hur mycket, och hur mycket beror på annat? Alldeles oavsett så är den moderata linjen att vi är teknikpositiva och teknikutveckling löser många av våra samhällsproblem. Vi vet att bilen har väldigt stor betydelse för välfärden och för vår samhällsutveckling.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Sveriges 10 bästa verkstäder

De bästa verkstäderna hittas utanför storstäderna. Här är listan på de verkstäder som är bäst online.

Plus

En verkstadsträff utöver det vanliga

Vassa sportbilar besökte trimfirman PBZ i Uppsala.

Kvinnliga bilister tar större hänsyn till klimatet

Nästan var femte svensk bilist har minskat sitt bilanvändande till förmån för klimatet och närmare sju av tio har vidtagit andra åtgärder för att minska klimatpåverkan från sitt bilkörande.

Elbilsägare vill ha däck med lägre motstånd

BMW börjar ”hyra ut” tillval i bilen

Digitaliseringen skapar nya affärsmöjligheter. Nu kan BMW-bilägare hyra tillval till sin bil vid behov.

Nyhetsbrev

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Arkiv

Jonas Kruse gästförare med Maja Bengtsson i kartläsarstolen

SVT:s bilsportexpert, Jonas Kruse, gör ännu ett gästspel i rally och kör tillsammans med den femtonåriga kartläsartalangen Maja Bengtsson från småländska Virestad.

Biltillverkarna missar utsläppsmålen

Plus

Kenny Bräck: svårt att släppa ratten

Motormagasinet fick en pratstund med racingstjärnan som numera arbetar som testförare åt McLaren.

Personbilsbilismen skattas för hårt

Behövs ökad cybersäkerheten inom svensk fordonsindustri

Mjukvaruföretaget Trend Micro har gått igenom kraven som fordonsindustrin måste anpassa sig efter för att garantera cybersäkerheten i nyproducerade uppkopplade fordon.

Volkswagens bilfabrik i Zwickau producerar nu bara elbilar

Efter 116 år har den sista bilen med förbränningsmotor rullat ut från Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Från och med nu ska endast eldrivna bilmodeller tillverkas här.

Ljust på begagnatmarknaden

Svensk biltvätt blir dansk

Tatuera in företagslogga och få fyra fälgar

Plus

Pininfarina – 90 år av skönhet och funktion

Den 22 maj fyllde företaget Pininfarina 90 år. Det var det datum då Battista ”Pinin” Farina startade sitt eget Carozzeria Pinin Farina på 107 Corso Trapani i Turin.

Bilhandeln fortsatt pressad av corona

Volvo återkallar 2,1 miljoner bilar

Volvo Cars återkallar drygt 2,1 miljoner äldre bilar över hela världen. I Sverige påverkas över fyrahundratusen bilägare.

Volvo och Waymo ska utveckla självkörande bilar

Volvo ökar samarbetet med Google och Waymo blir en partner i utvecklingen av autonom teknik.

Bentley släpper möbelkollektion

Ny Godkänd bilverkstad i Kumla

Ingen bilsalong i Genève nästa år – eventet säljs

Bilutställningen i Genève skjuts upp till 2022.

Toyota återkallar 20 000 personbilar i Sverige

Ett fel har upptäckts på Toyotas bilmodeller Prius och Auris hybrid och 19 808 personbilar återkallas.

Sveriges första fartsyndare

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Ford väljer Defas laddlösningar

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Inzile har startat leveranserna

1

Yrkesförarna kör allt fortare

Toyota satsar på bildelning

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Kias app stödjer elbilssäljare

Goodyears blimp nu i Europa

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Uppdaterad, ännu vassare version av populär backlampa

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Få ut mer av CAB Plan med effektiv utbildning online

Ny serie moderna, slimmade flerfunktionsbakljus i LED

Utvändig galvaniserat utrustning Produkt katalog

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Yallotrade önskar Er alla en Glad Midsommar!

Har du Sveriges bästa garage?

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Dodge RAM

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Glad midsommar!

Sänd till en kollega

0.109