23948sdkhjf

Försäkringsbranschens kontroller av verkstäder: Nära var tredje bilreparation brister i kvaliteten

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Försäkringsbranschen summerar sitt femte år med kvalitetskontroller på skadeverkstäder. Av drygt 1300 reparationer får 29 procent anmärkningar och ofta handlar det om rent slarv från verkstadens sida.

– Det är ett bättre resultat än tidigare under kontrollperioden men fortfarande är det långt kvar till en acceptabel nivå, säger Anders Edvardsson, projektledare hos branschorganisationen Trafikförsäkringsföreningen (TFF) som samordnar insatsen.

Under fem år har försäkringsbranschen utfört gemensamma stickprovskontroller på närmare 80 större bilverkstäder runt om i landet för att få en helhetsbild av, och möjlighet att påverka, de skadereparationer som görs åt försäkringsbolagens kunder. Fram tills nu har reparationer kontrollerats på drygt 4700 fordon.

– När kontrollerna startade 2014 hade 54 procent av de kontrollerade fordonen anmärkning. Fem år senare har andelen sjunkit till 29 procent. En orsak till det förbättrade resultatet är sannolikt att branschen utför dessa återkommande kvalitetskontroller, säger Anders Edvardsson.

De utvalda verkstäderna står tillsammans för cirka 40 procent av det totala antalet skadereparationer som utförs åt försäkringsbranschen. Varje år utförs reparationer åt försäkringsbranschen till ett totalt värde av cirka nio miljarder kronor.

De vanligaste reparationsanmärkningarna gäller fastsättning/montering av dörrar och stötfångare, lackarbete samt att metodbeskrivning för arbetet som ska göras inte används eller följs.

– Resultatet av försäkringsbranschens kontroller 2018 visar att endast åtta av de närmare 80 verkstäderna når en acceptabel nivå med anmärkningar på 0-10 procent av reparationerna. Vår målsättning måste vara att alla skadeverkstäder ska ligga på den nivån, säger Anders Edvardsson.

Kontrollerna visar också att det är stora kvalitetsskillnader mellan olika verkstäder, ibland också mellan verkstäder inom samma kedja.

– Verkstäderna med bäst resultat har inga anmärkningar alls på de kontrollerade reparationerna. I den andra änden av skalan finns verkstäder som har anmärkningar på upp till nästan 70 procent av de kontrollerade reparationerna, säger Anders Edvardsson.

Försäkringsbranschens kvalitetskontroller av skadeverkstäder startade 2014 och utförs av DEKRA Quality Management AB. DEKRA har en detaljerad lista med punkter att gå igenom. Bland annat kontrolleras att verkstäderna följer tillverkarens reparationsanvisningar och de normer som finns för hur olika reparationsarbeten ska genomföras. Kontrollerna utförs på både pågående och avslutade reparationer.

En förutsättning för att en reparation kontrolleras är att den ska ersättas ur en försäkring i något av de medverkande bolagen: Dina Försäkringar, Folksam, If Skadeförsäkring, Länsförsäkringar, Moderna Försäkringar eller Trygg-Hansa.

Källa: TFF

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Nyhetsbrev

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Arkiv

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.112