23948sdkhjf

Försäkringsbranschens kontroller av verkstäder: Nära var tredje bilreparation brister i kvaliteten

Försäkringsbranschen summerar sitt femte år med kvalitetskontroller på skadeverkstäder. Av drygt 1300 reparationer får 29 procent anmärkningar och ofta handlar det om rent slarv från verkstadens sida.

– Det är ett bättre resultat än tidigare under kontrollperioden men fortfarande är det långt kvar till en acceptabel nivå, säger Anders Edvardsson, projektledare hos branschorganisationen Trafikförsäkringsföreningen (TFF) som samordnar insatsen.

Under fem år har försäkringsbranschen utfört gemensamma stickprovskontroller på närmare 80 större bilverkstäder runt om i landet för att få en helhetsbild av, och möjlighet att påverka, de skadereparationer som görs åt försäkringsbolagens kunder. Fram tills nu har reparationer kontrollerats på drygt 4700 fordon.

– När kontrollerna startade 2014 hade 54 procent av de kontrollerade fordonen anmärkning. Fem år senare har andelen sjunkit till 29 procent. En orsak till det förbättrade resultatet är sannolikt att branschen utför dessa återkommande kvalitetskontroller, säger Anders Edvardsson.

De utvalda verkstäderna står tillsammans för cirka 40 procent av det totala antalet skadereparationer som utförs åt försäkringsbranschen. Varje år utförs reparationer åt försäkringsbranschen till ett totalt värde av cirka nio miljarder kronor.

De vanligaste reparationsanmärkningarna gäller fastsättning/montering av dörrar och stötfångare, lackarbete samt att metodbeskrivning för arbetet som ska göras inte används eller följs.

– Resultatet av försäkringsbranschens kontroller 2018 visar att endast åtta av de närmare 80 verkstäderna når en acceptabel nivå med anmärkningar på 0-10 procent av reparationerna. Vår målsättning måste vara att alla skadeverkstäder ska ligga på den nivån, säger Anders Edvardsson.

Kontrollerna visar också att det är stora kvalitetsskillnader mellan olika verkstäder, ibland också mellan verkstäder inom samma kedja.

– Verkstäderna med bäst resultat har inga anmärkningar alls på de kontrollerade reparationerna. I den andra änden av skalan finns verkstäder som har anmärkningar på upp till nästan 70 procent av de kontrollerade reparationerna, säger Anders Edvardsson.

Försäkringsbranschens kvalitetskontroller av skadeverkstäder startade 2014 och utförs av DEKRA Quality Management AB. DEKRA har en detaljerad lista med punkter att gå igenom. Bland annat kontrolleras att verkstäderna följer tillverkarens reparationsanvisningar och de normer som finns för hur olika reparationsarbeten ska genomföras. Kontrollerna utförs på både pågående och avslutade reparationer.

En förutsättning för att en reparation kontrolleras är att den ska ersättas ur en försäkring i något av de medverkande bolagen: Dina Försäkringar, Folksam, If Skadeförsäkring, Länsförsäkringar, Moderna Försäkringar eller Trygg-Hansa.

Källa: TFF

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094