23948sdkhjf

Det är läge för att branschen själv tar kommandot i bilskadefrågan!

Idag blir vi överkörda av försäkringsbolagen. För att vi ska kunna flytta fram våra positioner krävs dock att verkstäderna våga ansluta sig till Eurogarant så vi kan ta upp kampen på allvar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF till MotorMagasinet.

Under dagarna två samlades nyligen skadeverkstäder, organisationer och Eurogarant inom nätverket AIRC i Zagreb för att diskutera gemensamma problem för skadeverkstäder.

Från SFVF deltog Bo Ericsson och Ulf Stefansson.. Här är deras första rapport:

”Det som var extra intressant denna gång var att 14 länder inom EU fanns representerade på mötet säger Bo Ericsson, vd för SFVF. De flesta länder har samma problem som i Sverige med att finna personal och hänga med i den snabba tekniska utvecklingen, som ställer allt högre krav på kompetens. Bland annat har Danmark problem med att en del försäkringsbolag tvingar skadeverkstäder att använda icke-originaldelar från exempelvis Kina med minst sagt varierad kvalitet. Det finns även en gemensam oro kring hur den pyrotekniska utrustningen ska reagera när en bil har reparerats på ett felaktigt sätt och med felaktiga delar. En het fråga som diskuterades var huruvida den pyrotekniska utrustningen kommer trigga igång för tidigt eller för sent vid en kollision. Vad som även är gemensamt länderna emellan är att alla har samma problem med för låg ersättning från försäkringsbolagen som äventyrar kvalitén på skadereparationer.

-Det var intressant att få berätta om vårt arbete med Konkurrensverket i Sverige ,säger Ulf Stefansson, jurist på SFVF. Enligt Ulf kommer förhoppningsvis konkurrensrapporten för bilförsäkringar inom en månad, där SFVF delvis kommer översätta denna till kollegor inom AIRC-nätverket.

-Att få berätta om vårt arbete med RISE och om risker med e-fordon mottogs med överraskning. Inom EU är kunskapen om riskerna med litiumbatterier låg eller obefintlig men det kommer vi ändra på, säger Bo Ericsson.

Under dag två besökte nätverket tre olika skadeverkstäder, en liten, en auktoriserad och en stor oberoende skadeverkstad.

-Det finns även planer för att starta ett företag inom Eurogarant. Detta skulle för en skadeverkstad innebära bättre priser på utrustning, kompetensutveckling, verktyg, reparationsanvisningar och mycket annat enligt Bo Ericsson.

I Sverige har SFVF för avsikt att starta ett tätare samarbete med övriga skandinaviska länder och på sikt eventuellt inom hela EU. På så sätt blir Eurogarant en part att räkna med eftersom vi många gånger är för svaga för att möta upp mot försäkringsbolagen. En önskan vore att ha ett och samma kvalitet- och miljöledningssystem i form av Eurogarant inom hela EU. Detta skulle innebära att det blev bättre för verkstäder, försäkringstagare och försäkringsbolag.”

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078