23948sdkhjf

Här är Nordens största anläggning för husbilar och husvagnar

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Snickare elektriker – och fordonstekniker. Sveriges största försäljningsanläggning för husbilar och husvagnar behöver rekrytera brett för att kunna bemanna sin verkstad.

Vid trafikplats Gröndal, där riksväg 56 viker av från E20 norrut mot Västerås, öppnas den mörka barrskogsridån plötsligt upp i en glänta fylld av rader av skinande blanka husvagnar och husbilar. En knapp mil österut längs E20 ligger Eskilstuna och sex kilometer norrut genom skogen det lilla samhället Kvicksund vid Mälaren.

– Vi har ett jättebra läge här. Det bor fyra miljoner människor inom en tio mils radie, säger Jan Östling som tillsammans med hustrun Cecilia och dottern Linnéa äger och driver Tumbo AB, som i dag är Nordens största försäljningsanläggning för husbilar och husvagnar.

För två och ett halvt år sedan flyttade Tumbo från betydligt mindre lokaler någon kilometer längre bort från E20. De nya och cirka 7000 kvadratmeter stora lokalerna bjuder på, med branschens mått mätt, högsta tänkbara standard för personalen med bland annat gym, omklädningsrum med bastu, konferensrum och stor balkong med utemöbler. Och långväga kunder kan både sträcka ut benen i kaféet och låna ett eget arbetsrum, i fall de vill vänta kvar och jobba avskilt framför datorn medan deras husbil eller husvagn blir omhändertagen i verkstaden.

Marknaden för både husvagnar och husbilar har haft en stark tillväxt de senaste årtiondena, en utveckling man på Tumbo både följt med och själv lyckats bygga en starkt växande verksamhet på. Företaget startades 1965 av Jan Östlings far. Medan de allra flesta andra konkurrenter satsat antingen på husvagnar eller husbilar har familjen Östling valt att satsa på båda produktkategorierna och numera även på att ta hand om all service – från boende-delen till service av motor och drivlina.

– Vi kommer inom kort att börja med motorservice på allvar. De har varit här från Fiat och vi har blivit auktoriserade för att jobba med deras motorer nu, berättar Cecilia Östling och visar sedan den stora utplanade och grusade ytan som gränsar till den västra kortsidan av fastigheten:

– Den här tomten är lika stor som den vi har – 40000 kvadratmeter. Här kommer vi bygga en ny verkstad. Vi behöver fler verkstadsplatser, vi behöver en till tvätthall och en lackbox. Det är väldigt få lackverkstäder som har en lackbox som klarar husbilar.

Vid vårt besök har högsäsongen redan snurrat igång. Många är nu i färd med att köpa nya eller byta in sina gamla vagnar eller husbilar mot nyare, eller sprillans nya.

– I dag levererar vi i en takt av ungefär ett fordon i timmen. När det gäller begagnade vagnar och bilar så kan vi ha kunder som åkt ganska långt. De som är ute efter en viss modell kan komma från hela Sverige, berättar Cecilia.

I den ljusa och luftiga verkstaden möter en ljudridå som närmast påminner om ett husbygge – varvande skruvdragare och ylande gersågar. Inne i en av husbilarna jobbar en snickare för fullt med att bygga om inredningen till en kund.

– Här bygger de om två husbilar som ska till en vaccinationsklinik som jobbar med mobila vaccinationer direkt i bilen. De tar bort kylskåpet, spishällen och en bänkskiva för att få mer plats. De förvarar vaccinerna i kylväskor, så de behöver inget kylskåp. De hyr bilarna av oss och sedan återställer vi dem när vi får tillbaka dem, berättar Cecilia.

I verkstaden ser vi inga lyftar så långt ögat når. Tills Linnea Östlund pekar på fyra? orangefärgade pelare som står snyggt ställda ihop längre bort:

– Vi har inga fasta lyftar i verkstaden. Vi har köpt två lyftar och vi har precis fått in vår andra lyft. Det har varit folk här från Norge för att titta på våra lyftar, de är eldrivna och helt trådlöst manövrerade.

De två lyftarna består egentligen av två omgångar av vardera sex enpelarlyftar, där varje enskilt lyftelement tar maximalt 3 ton.

– En del var skeptiska till lyftarna när vi precis hade fått dem. Men nu gillar alla i verkstaden dem. Man sätter lyftarna på laddning på fredag kväll och drar ur sladden på måndag morgon. Sedan håller de hela veckan innan man behöver ladda dem igen, berättar Jan.

FAKTA Tumbo AB
Omsättning (2017): ca 357 milj kr
Verksamheten startades 1965.
Totalt 50 anställda varav 16 anställda i verkstaden (25 pers inkl tvätt och lager)
Levererar ca 900 (ny)sålda ekipage per år.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema Bildemontering/Miljöhantering: Bilskrotning – mygel eller enligt reglerna?

En granskning av den svenska bilskrotningen har lett till flera mediala utspel från branschfolk och politiker. Men vad är det egentligen som står på?

OKQ8 startar ambulerande bilvård

Volvo AB öppnar nytt affärsområde för autonoma transporter 

Hyundai storsatsar på autonoma fordon

Nya regler gäller inför vinterdäckssäsongen

Gymnasium i Ängelholm startar nytt fordonsprogram

Nyhetsbrev

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

Arkiv
Plus

Nissan lär robotar forma karossplåt

Ny teknik kan forma karossdetaljer utan hydraulpressar. Därmed kan man tillverka karossplåt åt nedlagda bilmodeller.

Volvo Cars antar övergripande klimatplan

Plus

Tema Stötdämpare/Fjädrar: Karnag löser fjädringen på transportfordon

Trafiksäkerhet och komfort är två ord som står högt upp på listan när vi pratar med Karnag om deras fjädringslösningar för eftermarknaden.

Plus

Förfalskade tändstift vanligare än man kan tro

De kan förstöra en motor på ett ögonblick. Nu varnar australiska FCAI för att förfalskade tändstift är vanligt i internethandeln.

1

SFVF vill se rutavdrag på bilreparationer i glesbygd

Ett utökat rutavdrag som även omfattar underhåll av underhåll och reparation av privatägda personbilar skulle stödja glesbygden och motverka svartarbete. Det menar SFVF i ett förslag till regeringens utredare.

Så hanterar du riskerna med elfordon

SFVF och Rise släpper information och rekommendationer kring brandsäkerhet vid laddning och hur hanteringen av skadade elfordon ska skötas.

1

Ledare #33: Vart tog biobränslena vägen?

BMW 2-serie Gran Coupe delar teknik med Mini

Volvo siktar högt med sin elbil

Recharge kommer att vara samlingsnamnet för alla laddbara Volvo-bilar med helt elektrisk drivlina eller laddhybrid-drivlina. Först ut är elbilen XC40 Recharge.

BASF erbjuder ny metod för plaståtervinning

Ingenjörsjobb på spel när fordonsbranschen förändras

Nytt samarbete för tester av bilbatterier

Däckverkstaden gjorde inte fel enligt Arbetsmiljöverket

Den däckverkstad i Umeå där en praktikant dog tidigare under hösten gjorde inget fel enligt Arbetsmiljöverket, rapporterar Västerbottens-kuriren.

Nya riktlinjer påverkar trafiken i urbana miljöer

VW skjuter på beslut om ny fabrik i Turkiet

Fler verkstäder ansluter sig till Däckpartner

Däck för en miljon kronor stulna

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

OKQ8 förvärvar miljöinriktat biltvättföretag

Stulna bilar försvinner allt oftare

1

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Marcus Ericsson blir teamkamrat med Felix Rosenqvist

Se alla Företagens egna nyheter

Vi presenterar Lazer Lamps första arbetsljusramp!

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Marknadens kanske minsta arbetsljus

Länkarmar till Tesla S och X - nu en del av Triscans sortiment

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Vad är skillnaden mellan ren och modifierad sinusvåg?

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en fokusgrupp

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli en Godkänd Bilverkstad

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & siliko...

Reparationssatser till BMW Getrag GS6-17 växellådan

Ytterligare 84 delar till el-, hybrid- och gasbilar

En lysande liten nyhet

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 27/9!

Sänd till en kollega

0.148