23948sdkhjf

Här är Nordens största anläggning för husbilar och husvagnar

Snickare elektriker – och fordonstekniker. Sveriges största försäljningsanläggning för husbilar och husvagnar behöver rekrytera brett för att kunna bemanna sin verkstad.

Vid trafikplats Gröndal, där riksväg 56 viker av från E20 norrut mot Västerås, öppnas den mörka barrskogsridån plötsligt upp i en glänta fylld av rader av skinande blanka husvagnar och husbilar. En knapp mil österut längs E20 ligger Eskilstuna och sex kilometer norrut genom skogen det lilla samhället Kvicksund vid Mälaren.

– Vi har ett jättebra läge här. Det bor fyra miljoner människor inom en tio mils radie, säger Jan Östling som tillsammans med hustrun Cecilia och dottern Linnéa äger och driver Tumbo AB, som i dag är Nordens största försäljningsanläggning för husbilar och husvagnar.

För två och ett halvt år sedan flyttade Tumbo från betydligt mindre lokaler någon kilometer längre bort från E20. De nya och cirka 7000 kvadratmeter stora lokalerna bjuder på, med branschens mått mätt, högsta tänkbara standard för personalen med bland annat gym, omklädningsrum med bastu, konferensrum och stor balkong med utemöbler. Och långväga kunder kan både sträcka ut benen i kaféet och låna ett eget arbetsrum, i fall de vill vänta kvar och jobba avskilt framför datorn medan deras husbil eller husvagn blir omhändertagen i verkstaden.

Marknaden för både husvagnar och husbilar har haft en stark tillväxt de senaste årtiondena, en utveckling man på Tumbo både följt med och själv lyckats bygga en starkt växande verksamhet på. Företaget startades 1965 av Jan Östlings far. Medan de allra flesta andra konkurrenter satsat antingen på husvagnar eller husbilar har familjen Östling valt att satsa på båda produktkategorierna och numera även på att ta hand om all service – från boende-delen till service av motor och drivlina.

– Vi kommer inom kort att börja med motorservice på allvar. De har varit här från Fiat och vi har blivit auktoriserade för att jobba med deras motorer nu, berättar Cecilia Östling och visar sedan den stora utplanade och grusade ytan som gränsar till den västra kortsidan av fastigheten:

– Den här tomten är lika stor som den vi har – 40000 kvadratmeter. Här kommer vi bygga en ny verkstad. Vi behöver fler verkstadsplatser, vi behöver en till tvätthall och en lackbox. Det är väldigt få lackverkstäder som har en lackbox som klarar husbilar.

Vid vårt besök har högsäsongen redan snurrat igång. Många är nu i färd med att köpa nya eller byta in sina gamla vagnar eller husbilar mot nyare, eller sprillans nya.

– I dag levererar vi i en takt av ungefär ett fordon i timmen. När det gäller begagnade vagnar och bilar så kan vi ha kunder som åkt ganska långt. De som är ute efter en viss modell kan komma från hela Sverige, berättar Cecilia.

I den ljusa och luftiga verkstaden möter en ljudridå som närmast påminner om ett husbygge – varvande skruvdragare och ylande gersågar. Inne i en av husbilarna jobbar en snickare för fullt med att bygga om inredningen till en kund.

– Här bygger de om två husbilar som ska till en vaccinationsklinik som jobbar med mobila vaccinationer direkt i bilen. De tar bort kylskåpet, spishällen och en bänkskiva för att få mer plats. De förvarar vaccinerna i kylväskor, så de behöver inget kylskåp. De hyr bilarna av oss och sedan återställer vi dem när vi får tillbaka dem, berättar Cecilia.

I verkstaden ser vi inga lyftar så långt ögat når. Tills Linnea Östlund pekar på fyra? orangefärgade pelare som står snyggt ställda ihop längre bort:

– Vi har inga fasta lyftar i verkstaden. Vi har köpt två lyftar och vi har precis fått in vår andra lyft. Det har varit folk här från Norge för att titta på våra lyftar, de är eldrivna och helt trådlöst manövrerade.

De två lyftarna består egentligen av två omgångar av vardera sex enpelarlyftar, där varje enskilt lyftelement tar maximalt 3 ton.

– En del var skeptiska till lyftarna när vi precis hade fått dem. Men nu gillar alla i verkstaden dem. Man sätter lyftarna på laddning på fredag kväll och drar ur sladden på måndag morgon. Sedan håller de hela veckan innan man behöver ladda dem igen, berättar Jan.

FAKTA Tumbo AB
Omsättning (2017): ca 357 milj kr
Verksamheten startades 1965.
Totalt 50 anställda varav 16 anställda i verkstaden (25 pers inkl tvätt och lager)
Levererar ca 900 (ny)sålda ekipage per år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

1.017