23948sdkhjf

CHEFintervjun: ”Branschen behöver hitta fler allianser”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

CHEFintervjun: Branschen är för dålig på att prata om vad man gör för miljön och antalet ärenden i ARN är inte alarmerande, menar MRF:s vd Tommy Letzén.

Ni överraskade nyligen branschen med att starta ett nära samarbete med Däckspecialisternas Riksförbund. Varför?
– Det är inte längre däckhandlarna som säljer de största volymerna däck i Sverige och däcken blir allt mera tekniskt avancerade – de håller på att bli en integrerad del av bilen. Samtidigt börjar DRF:s medlemmar – bland annat flera däckkedjor – jobba allt mer med bilservice. Vis behöver förbättra våra kunskaper om däck och DRF behöver bli ännu bättre på det som är kopplat till service på bilar. Vi och DRF har så mycket med varandra att göra att vi valde att ta plats i varandras styrelser.

Läs också: Chef-intervju: Caj Luoma får rull på utbildning

– Generellt så behöver vi i vår bransch hitta ännu fler allianser. Nu blir vi mycket starkare ihop så fort vi vill påverka politikerna.

Är biltillverkare och generalagenter som börjar sälja sina bilar själva ett problem för branschen – era medlemmar?
– Nej. Det är spännande nu, när Mercedes börjar jobba på ett annat sätt, när man börjar med agentavtal i stället för återförsäljaravtal. Det innebär att Mercedes-fabriken börjar sälja bilarna. De tar bort ett mellanled men trycker samtidigt ihop samarbetet så att man blir en integrerad enhet. Det här tycker jag inte vi ska se som ett hot, utan en annan affärsmodell. Jag kan tänka mig att vi kommer få se flera olika typer av direktförsäljningar, något vi redan ser i dag.

Läs fler CHEF-intervjuer: Robin Toss, vd Kamux

Varför slutar allt fler Peugeot-återförsäljare att sälja bilmärket?
– Det jag hör från våra medlemmar är att det inte är en respektfull dialog från generalagentens sida. Dialogen finns inte där och då blir inte affärsvillkoren för återförsäljarna rimliga.

Peugeots generalagent är danskägd – kan kulturkrockar vara en bidragande orsak här?
– Både ja och nej. Jag har haft förmånen att jobba i internationella företag i ganska många år. Mina intryck är att både bland andra danskar och tyskar har ett annat sätt att leda och styra än vi svenskar. Jag fick inte sällan höra att vi svenskar är svaga som ledare med vår strävan att nå konsensus – alltid detta pratande och förhandlande. Men sedan har jag också fått höra att man tycker att vi svenskar med vårt sätt att styra och leda når längre och på en solidare grund än vad de gör. För lojaliteten för ett beslut hos medarbetarna blir större med det svenska sättet att styra och leda.

Privatleasing hamnade i skottgluggen i mediernas rapportering härom veckan. Har branschen varit för dålig på att informera köparna om vad privatleasing innebär?
– Kunderna behöver förstå att man faktiskt ingår ett avtal när man privatleasar en bil, bland annat om vilket skick man ska återlämna bilen i vid leasingperiodens slut. Vi måste vara tydliga med att en produkt – bilen – kan gå sönder, och när den gör det så får kunden låna en annan bil medan vi reparerar kundens bil. Som säljare och reparatör har man också flera tillfällen på sig att reparera bilen innan kunden kan häva köpet.

Media har uppmärksammat det och SFVF har pratat en hel del om att motor är det område hos Allmänna Reklamationsnämnden som har både flest och ett växande antal ärenden varje år.
– Visst är det så. Samtidigt utgör de här dryga tretusen ärendena i ARN förra året inte ens en promille av alla reparationer som gjordes under hela året. En bidragande orsak till att antalet ärenden ökar är antagligen att man gjort det lättare för konsumenterna att göra en anmälan till ARN, de kan hålla på att processa längre och den undre beloppsgränsen för summan som anmälan gäller är låg. Vi på MRF lägger totalt motsvarande en heltidstjänst på möten i ARN, och de flesta ärenden som tas upp är av karaktären att man läser igenom anmälan och omedelbart avslår den.

Varför är det viktigt att bygga långsiktiga relationer med sina kunder?
– Ju mer du kan om en kunds beteendemönster och behov, desto bättre erbjudanden kan du ge.

Läs fler CHEF-intervjuer: Robin Toss, vd Kamux

FAKTA Tommy Letzén
Ålder: 55 år
Bor: Lägenhet i Södertälje
Familj: Fru, två barn och flera barnbarn.
Kör: Skoda Karoq (tjänstebil) samt en VW Golf som används i familjen.
Bilar som får hjärtat att klappa lite extra: ”På min 50-årsdag överraskade min fru mig med en åktur i en Jaguar E-Type och det är en av de vackraste bilarna jag vet. En annan bil jag tycker blev väldigt vacker och linjeskön är Audi A7. Sedan har jag åkt fort i både Volvo PV och Amazon – det är bilar jag gillar. Min far var tävlingsförare.”
Karriär: Jobbat många år inom VW Group, både inom koncernledningen och som återförsäljare.

Mer om: Chef-intervju
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hyundai storsatsar på autonoma fordon

Nya regler gäller inför vinterdäckssäsongen

Gymnasium i Ängelholm startar nytt fordonsprogram

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

1

SFVF vill se rutavdrag på bilreparationer i glesbygd

Ett utökat rutavdrag som även omfattar underhåll av underhåll och reparation av privatägda personbilar skulle stödja glesbygden och motverka svartarbete. Det menar SFVF i ett förslag till regeringens utredare.

Volvo Cars antar övergripande klimatplan

Nyhetsbrev

Plus

Tema Stötdämpare/Fjädrar: Karnag löser fjädringen på transportfordon

Trafiksäkerhet och komfort är två ord som står högt upp på listan när vi pratar med Karnag om deras fjädringslösningar för eftermarknaden.

Arkiv
Plus

Förfalskade tändstift vanligare än man kan tro

De kan förstöra en motor på ett ögonblick. Nu varnar australiska FCAI för att förfalskade tändstift är vanligt i internethandeln.

Plus

Nissan lär robotar forma karossplåt

Ny teknik kan forma karossdetaljer utan hydraulpressar. Därmed kan man tillverka karossplåt åt nedlagda bilmodeller.

Så hanterar du riskerna med elfordon

SFVF och Rise släpper information och rekommendationer kring brandsäkerhet vid laddning och hur hanteringen av skadade elfordon ska skötas.

1

Ledare #33: Vart tog biobränslena vägen?

BMW 2-serie Gran Coupe delar teknik med Mini

Volvo siktar högt med sin elbil

Recharge kommer att vara samlingsnamnet för alla laddbara Volvo-bilar med helt elektrisk drivlina eller laddhybrid-drivlina. Först ut är elbilen XC40 Recharge.

Nytt samarbete för tester av bilbatterier

BASF erbjuder ny metod för plaståtervinning

Ingenjörsjobb på spel när fordonsbranschen förändras

Däckverkstaden gjorde inte fel enligt Arbetsmiljöverket

Den däckverkstad i Umeå där en praktikant dog tidigare under hösten gjorde inget fel enligt Arbetsmiljöverket, rapporterar Västerbottens-kuriren.

Nya riktlinjer påverkar trafiken i urbana miljöer

VW skjuter på beslut om ny fabrik i Turkiet

Fler verkstäder ansluter sig till Däckpartner

Däck för en miljon kronor stulna

Uniti öppnar orderböckerna

Från och med i dag kan man beställa sitt exemplar av den svenska elbilen Uniti One. Leverans utlovas till mitten av 2020.

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

OKQ8 förvärvar miljöinriktat biltvättföretag

Stulna bilar försvinner allt oftare

1

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Marcus Ericsson blir teamkamrat med Felix Rosenqvist

Solenergi blir effektivt biobränsle

Konsumenterna mognar inför självkörande bilar

Se alla Företagens egna nyheter

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Marknadens kanske minsta arbetsljus

Länkarmar till Tesla S och X - nu en del av Triscans sortiment

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Vad är skillnaden mellan ren och modifierad sinusvåg?

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en fokusgrupp

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli en Godkänd Bilverkstad

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & silikon till sprutor

Reparationssatser till BMW Getrag GS6-17 växellådan

Ytterligare 84 delar till el-, hybrid- och gasbilar

En lysande liten nyhet

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 27/9!

We are live!

Automässan 2020

Sänd till en kollega

0.138