23948sdkhjf

CHEFintervjun: ”Branschen behöver hitta fler allianser”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

CHEFintervjun: Branschen är för dålig på att prata om vad man gör för miljön och antalet ärenden i ARN är inte alarmerande, menar MRF:s vd Tommy Letzén.

Ni överraskade nyligen branschen med att starta ett nära samarbete med Däckspecialisternas Riksförbund. Varför?
– Det är inte längre däckhandlarna som säljer de största volymerna däck i Sverige och däcken blir allt mera tekniskt avancerade – de håller på att bli en integrerad del av bilen. Samtidigt börjar DRF:s medlemmar – bland annat flera däckkedjor – jobba allt mer med bilservice. Vis behöver förbättra våra kunskaper om däck och DRF behöver bli ännu bättre på det som är kopplat till service på bilar. Vi och DRF har så mycket med varandra att göra att vi valde att ta plats i varandras styrelser.

Läs också: Chef-intervju: "Sedan den dagen har jag varit glad – varje dag"

– Generellt så behöver vi i vår bransch hitta ännu fler allianser. Nu blir vi mycket starkare ihop så fort vi vill påverka politikerna.

Är biltillverkare och generalagenter som börjar sälja sina bilar själva ett problem för branschen – era medlemmar?
– Nej. Det är spännande nu, när Mercedes börjar jobba på ett annat sätt, när man börjar med agentavtal i stället för återförsäljaravtal. Det innebär att Mercedes-fabriken börjar sälja bilarna. De tar bort ett mellanled men trycker samtidigt ihop samarbetet så att man blir en integrerad enhet. Det här tycker jag inte vi ska se som ett hot, utan en annan affärsmodell. Jag kan tänka mig att vi kommer få se flera olika typer av direktförsäljningar, något vi redan ser i dag.

Läs fler CHEF-intervjuer: Robin Toss, vd Kamux

Varför slutar allt fler Peugeot-återförsäljare att sälja bilmärket?
– Det jag hör från våra medlemmar är att det inte är en respektfull dialog från generalagentens sida. Dialogen finns inte där och då blir inte affärsvillkoren för återförsäljarna rimliga.

Peugeots generalagent är danskägd – kan kulturkrockar vara en bidragande orsak här?
– Både ja och nej. Jag har haft förmånen att jobba i internationella företag i ganska många år. Mina intryck är att både bland andra danskar och tyskar har ett annat sätt att leda och styra än vi svenskar. Jag fick inte sällan höra att vi svenskar är svaga som ledare med vår strävan att nå konsensus – alltid detta pratande och förhandlande. Men sedan har jag också fått höra att man tycker att vi svenskar med vårt sätt att styra och leda når längre och på en solidare grund än vad de gör. För lojaliteten för ett beslut hos medarbetarna blir större med det svenska sättet att styra och leda.

Privatleasing hamnade i skottgluggen i mediernas rapportering härom veckan. Har branschen varit för dålig på att informera köparna om vad privatleasing innebär?
– Kunderna behöver förstå att man faktiskt ingår ett avtal när man privatleasar en bil, bland annat om vilket skick man ska återlämna bilen i vid leasingperiodens slut. Vi måste vara tydliga med att en produkt – bilen – kan gå sönder, och när den gör det så får kunden låna en annan bil medan vi reparerar kundens bil. Som säljare och reparatör har man också flera tillfällen på sig att reparera bilen innan kunden kan häva köpet.

Media har uppmärksammat det och SFVF har pratat en hel del om att motor är det område hos Allmänna Reklamationsnämnden som har både flest och ett växande antal ärenden varje år.
– Visst är det så. Samtidigt utgör de här dryga tretusen ärendena i ARN förra året inte ens en promille av alla reparationer som gjordes under hela året. En bidragande orsak till att antalet ärenden ökar är antagligen att man gjort det lättare för konsumenterna att göra en anmälan till ARN, de kan hålla på att processa längre och den undre beloppsgränsen för summan som anmälan gäller är låg. Vi på MRF lägger totalt motsvarande en heltidstjänst på möten i ARN, och de flesta ärenden som tas upp är av karaktären att man läser igenom anmälan och omedelbart avslår den.

Varför är det viktigt att bygga långsiktiga relationer med sina kunder?
– Ju mer du kan om en kunds beteendemönster och behov, desto bättre erbjudanden kan du ge.

Läs fler CHEF-intervjuer: Robin Toss, vd Kamux

FAKTA Tommy Letzén
Ålder: 55 år
Bor: Lägenhet i Södertälje
Familj: Fru, två barn och flera barnbarn.
Kör: Skoda Karoq (tjänstebil) samt en VW Golf som används i familjen.
Bilar som får hjärtat att klappa lite extra: ”På min 50-årsdag överraskade min fru mig med en åktur i en Jaguar E-Type och det är en av de vackraste bilarna jag vet. En annan bil jag tycker blev väldigt vacker och linjeskön är Audi A7. Sedan har jag åkt fort i både Volvo PV och Amazon – det är bilar jag gillar. Min far var tävlingsförare.”
Karriär: Jobbat många år inom VW Group, både inom koncernledningen och som återförsäljare.

Mer om: Chef-intervju
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema Verkstads-/Reservdelskedjor: Nytt gruppundantag utmaning för kedjorna

Cybersäkerhet och ett nytt gruppundantag innebär en osäkerhet för kedjornas framtid. Christer Liljenberg på SBF ska säkerställa att även morgondagens marknad ska fungera fritt.

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

1

Tid för bilbesiktning förlängs

Inställelsetiden för kontrollbesiktning förlängs med sju månader. Förändringen gäller alla fordon som är besiktningspliktiga.

Plus

Tema Bildemontering: Tjugo kronor om året för att motverka bildumpningen

Allt färre bilar demonteras och fler ställs av. Flera olika intresse- och branschorganisationer har tagit fram en gemensam långsiktig lösning på hur samhället skulle kunna stävja dumpning och illegal skrotning av bilar.

Urstark prisbild i begagnathandeln

Porsche 911 får nummercirklar

Nyhetsbrev

Ledare 21/22: Bilens oväntade uppsving

Arkiv
Plus

Så går det för Godkänd bilverkstad

Top Gear Sverige tillägnas Adam Alsing

2

Debatt: Varför begränsar Volvo hastigheten?

Northvolt och Hydro samarbetar kring batteriåtervinning

Scania planerar stora personalminskningar

Det blir svemester i sommar

Inzile anställer ett helt arbetslag

Skoda Sverige får ny märkeschef

Kraftig nedgång i nybilsregistreringarna

Coronakrisen drabbade bilhandeln hårt i maj.

1

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Se alla Företagens egna nyheter

Upptäck cyklister och gångtrafikanter i tid!

Transportföretagen får medel till språkutbildning

En spännande ny produkt har kommit in i lager!

Vi har öppet hela sommaren - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Vad bör du tänka när du köper arbetsbelysning?

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Sänd till en kollega

0.156