23948sdkhjf

Stora brister i krocksäkerhet hos husbilar

En växande husbilsmarknad i kombination med flera allvarliga olyckor på senare tid visar att husbilar behöver bli säkrare. Trafikverkets krocktester med husbilar visar mycket stor risk för att omkomma vid en frontalkrock.

Sedan år 2014 har antalet nyregistrerade husbilar i Sverige ökat med 50 procent. Under samma period har sex personer omkommit i husbil, fyra av dem under förra året. Cirka 100 personer har skadats i vägtrafikolyckor med husbilar sedan 2014. Trafikverkets djupstudier visar att inträngningen i en husbil kan vara mycket omfattande, det vill säga att en krock kan ge stora skador inuti bilen.

– Trafikverket har genomfört krocktester för att bidra med fakta till utvecklingen av säkrare husbilar, säger Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket. Resultatet sprids som information till tillverkare, branschorganisationer och konsumenter för att upplysa om vad som kan bli säkrare och vad man kan ställa för krav på den husbil man väljer att åka i.

Trafikverkets krocktester är samma frontalkollisionstest som används i Euro NCAP, en europeisk konsumentorganisation som krocktestar personbilar; en frontalkollision i 64 km/h mot en barriär som motsvarar ett fordon med samma vikt. Även om husbilarna var olastade vid tillfället så är de relativt tunga. I detta fall motsvarar testerna en frontalkollision i 90 km/h mot en genomsnittlig personbil.

– Det är ett tufft test som tyvärr motsvarar ett krockscenario som inte är ovanligt på våra vägar, säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket.

Trafikverket har testat två moderna husbilar som baseras på det absolut vanligaste fabrikatet av grundfordon..

– Resultatet av Trafikverkets tester visar stor risk att omkomma i en frontalkollision, säger Matteo Rizzi. Konstruktionen i husbilarna är inte tillräcklig för att kunna skydda förare och passagerare vid krock. En förklaring är att husbilar har en relativt kort deformationszon i förhållande till sin vikt. Föraren har i krockproven med båda bilmodellerna mycket hög risk att omkomma eller bli allvarligt skadad.

Den halvintegrerade husbilen ger något bättre skydd än helintegrerad, men fortfarande långt ifrån skyddet som en modern personbil ger idag. Alla i bilen har stor risk att skadas allvarligt av inredning som lossnar under krocken.

– Husbilar kan bli säkrare. Genom att föra fram fakta om bristande trafiksäkerhet i husbilar finns en god grund för fortsatt dialog om hur husbilar kan bli säkrare, säger Maria Krafft.

Trafikverkets rekommendationer till konsumenter:

  • Välj säkra vägar med mittseparation.
  • Håll hastighetsgränsen.
  • Se till att du inte har några lösa föremål i bodelen som exempelvis kaffebryggare.
  • Ta bort bordet om du har passagerare bak.

Trafikverkets rekommendationer till tillverkare

  • På kort sikt – förbättra förankringen av inredningen i bodelen.
  • På kort sikt – se till att bordet är lätt att ta bort.
  • På lång sikt – se över så att grundfordonet är krocksäkert

 

Foto efter krocktest av en modern helintegrerad husbil hos VTI i Linköping, våren 2019.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125