23948sdkhjf

​FIA-studie oroas över tillgång till fordonsdatan

Ges fordonstillverkarna rätt att kontrollera och bestämma över – begränsa – tillgången till den fordonsgenererade datan, skulle det innebära ekonomiskt bortfall och merkostnader för märkesoberoende verkstäder respektive för konsument på uppemot 65 miljarder Euro (ca 700 miljarder kronor) 2030.

Det visar en ny studie från den internationella konsumentorganisationen för bilister och andra trafikanter, FIA. En organisation med bland annat M Sverige (tidigare Motormännen) som svensk medlemsorganisation i den europeiska sektionen.

FIA-rapporten handlar om de långsiktiga konsekvenserna för bilägarna och den märkesoberoende servicemarknaden av den modell med externa datorservrar som kontrolleras av fordonstillverkarna. En modell som förespråkas av dem i diskussioner med EU-kommissionen som modell för tillgång till bilens digitala innehåll, Ex Extended Vehicle (ExVE).

Rapporten: https://www.fiaregion1.com/study-digitalisation-risks-multi-billion-euro-cost-to-motorists-and-aftermarket/

I dagsläget är frågan om vem som äger och ska ha tillgång till ett fordons digitala innehåll en vattendelare mellan det fordonsindustriella komplexet å ena sidan och dem som juridiskt äger fordonen, den bilägande konsumenten/företaget eller finansbolagen samt vilka de väljer som tjänsteleverantör inom bilservice å andra sidan.

FIA betonar i rapporten särskilt de negativa konsekvenserna av en sådan modell som möjliggör för fordonstillverkarna att ytterligare integrera sig i servicemarknaden. Något som därmed ger dem starkare kontroll över kontakten med slutkonsumenten för märkesoberoende aktörer och konsumenterna. 

Detta kommer att begränsa konkurrens och konsumentens valfrihet samt påverka de samhällsekonomiska fördelarna med en blomstrande motorbransch med många småföretag, SME. 

Konkurrensbegränsningen skulle, enligt FIA, innebära gradvisa kostnadsökningar på 32 miljarder Euro för konsumenterna och ett intäktsbortfall på 33 miljarder Euro för den oberoende servicemarknadens aktörer. Totalt 65 miljarder Euro till 2030

– Skadorna för både konsumenterna och servicemarknadens många små och medelstora företag, SME, är så omfattande att det inte är acceptabla och skulle accelerera bilverkstadsdöden i glesbygden ytterligare. Något som innebär att vi från vår sida kommer att kräva lagstiftningsåtgärder från EU-kommissionen och av våra EU-parlamentariker för att garantera säker, direkt i realtid, dubbelriktad tillgång den fordonsgenererade datan. 

– Detta för att säkerställa fördelarna för konsumenterna samt innovation och konkurrens inom digitala tjänster runt bilen, säger Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, samt vice ordförande för den europeiska branschorganisationen FIGIEFA med säte i Bryssel, i en kommentar till FIA-rapporten.

Så kallade proprietära datatillgångsmodeller där fordonstillverkarna äger och har prioriterad tillgång till den forsdonsgenererade datan där tredje man – konsument – endast kan få reglerad tillgång till fordonsdatan via en extern backserver under fordonstillverkarnas kontroll har väckt oro bland konsumenter, märkesoberoende aktörer och Europeiska Kommissionen under de senaste åren.

Enligt ett EU-beslut ska det råda fri konkurrens inom bilservice (Kommissionens förordning (EU) 461/2010 för motorfordonssektorn). Detta i syfte att genom ökad valfrihet sänka konsumenternas ägandekostnader samtidigt som verkstadsutbudet ska öka, inte minst på landsbygden, tack vare den fria konkurrensen. 

Christer Liljenberg, ordförande SBF och vice ordförande FIGIEFA

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.5