23948sdkhjf

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Att lyfta hjul på plats kan knäcka de starkaste ryggar. Så resonerade Mats Lindgren i Vikmanshyttan och uppfann en hjullyft som gör jobbet lättare.

Att byta däck är ett tungt arbete och det blir allt tyngre i takt med att fälgar och däck växer i storlek. Ett hjul kan väga så mycket som 40 kilo och att lyfta upp det på hjulnavet och hitta rätt bland skruvhålen kan vara en övermäktig utmaning.

Mats Lindgren tröttnade till slut när han skulle byta däck på sina bilar. Han uppfann en hjullyft, en enkel och sinnrik konstruktion som lyfter upp hjulet på navet utan att man behöver slita sönder sina armar och axlar.

– Jag har ett antal pickuper och en del av de där har skapligt tunga hjul. Jag fick ju ryggproblem och tänkt att jag måste göra någonting, berättar Mats när vi träffar honom i Vikmanshyttan i Dalarna.

Garaget har han i ortens gamla lokstall, en vacker byggnad som Mats renoverat. Nu har han sina bilar, och sin samling klassiska roadracing-motorcyklar här.

– Det var ortens stolthet när man fick egen järnväg, man lade räls och köpte två ånglok som man hade här inne. Då hade man förstås stålverket här, och så pappersmassatillverkningen i Turbo, berättar Mats.

Järn- och stålhanteringen i bygden har långtgående anor, redan 1538 ska en hytta ha funnits på platsen och under århundraden har bruk och verk präglat bygden. Nu är stålindustrin borta, järnverket lades ner 1976 som ett av offren i omstruktureringen av den svenska stålindustrin.

I dess ställe växte småföretagarna fram, ett differentierat näringsliv med teknisk anstrykning som också lockade Mats att lämna sin universitetslektorat på KTH i Stockholm och flytta hit.

Snart blev Mats en drivande kraft i bygden. Han drev företag som tillverkade kolfiberkompositer till telekomindustrin, centrifugteknik till Alfa Laval och svänghjul för bromskraftsåtervinning till Volvo-bussar. Det senare blev det ingenting av hos Volvo, men den europeiska rymdorganisationen ESA hörde av sig och ville använda tekniken i sina satelliter.

Mats var också en pionjär inom området för teknik till bränsleceller och utvecklade komponenter till experimentfordon från Volvo och Renault, Nissan, Mercedes-Benz och Volkswagen. Han blev till och med invald som ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA.

– Nu, med ålderns rätt har jag minskat ner en hel del, förklarar Mats och berättar att han för några år sedan sålde av sitt största företag, en tillverkare av hörselskydd och hjälmar med ett 70-tal anställda.

– Sedan har jag hållit på med att laborera med olika uppfinningar, konstruktioner och idéer. Som hjullyften, till exempel.

Mats visar hur den fungerar. I lokstallet står en rejäl pjäs till pickup, en Ford F250 från 1972. Bakhjulet som ska upp på bilen väger 40 kilo.

– Det kanske inte låter så himla mycket. Men känn på 40 kilo. Det är rätt tungt. Och så ska man sitta på huk och försöka lyfta det på plats.

I stället för att lyfta rullar Mats upp hjulet på lyftgaffeln och höjer det med spaken tills hjulet har rätt höjd. Ansträngningen är minimal och den enkla men snillrika låsanordningen gör att hjulet håller sig på plats: en aluminiumkloss som låser rörelsen med hjälp av friktion.

– Jag tyckte själv att den där låsanordningen, den var ganska fiffig. Så jag sökte patent på den, förklarar Mats.

Det är inte det första patent som Mats har sökt genom åren; han säger sig ha ett 60-tal patent totalt. Men det var det första där Patentverket inte återkom med en enda fråga.

– Det gick precis rakt igenom. Det är ju en synnerligen enkel lösning.

Än så länge går det att hitta hjullyften på fyra olika försäljningsställen på olika håll i landet, men på önskelistan står att någon kedja skulle vilja ta upp den i sitt sortiment. Mats har också tittat på att kunna sälja den direkt från Vikmanshyttan, men fraktpriserna sätter käppar i hjulet.

– Den väger sju kilo, men den är otymplig. Då går det på volym. Då blir det dyrt. Även med den billigast tänkbara bussfrakten handlar det om halva produktpriset som ska läggas på.

Så tills vidare får man leta efter Matrix Motors hjullyft hos några få, utvalda handlare. Det kanske det kan vara värt, om man tröttnat på att stå på huk och försöka spjärna emot vikten samtidigt som man ska försöka passa in skruvhålen rätt.

Mer om: däck
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Motormagasinet söker reporter

Formel 1-legendaren Niki Lauda är död

Ford Mustang firar 55 år som nummer ett

Konceptdäck för Citroëns nya konceptfordon Citroën 19_19 Concept

Citroën 19_19 Concept är ett självkörande och uppkopplat elfordon som markerar varumärkets 100-årsjubileum. Konceptet är utvecklat med fokus på exklusivitet, komfort och integritet. Konceptdäcket Goodyear C100 är framtaget med extra stor dimension och estetik som matchar den spektakulära designen hos 19_19 Concept.

1

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Nyhetsbrev

”Våga anställa de som inte passar in”

Arkiv

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Ny generation av Suzuki Jimny

Praktisk Bilverkstad på Konsumentvägledardagarna

BMW tvingas till fler återkallelser

Dieselmotorer som fattar eld, bilar som kan få problem med krockkudden i ratten och bilar där strömförsörjningen slås ut. BMW har tvingats till flera omfattande återkallelser av bilar både i år och ifjol.

Volvo Car Group tecknar batteriavtal värt flera miljarder US-dollar

Volvo Car Group har tecknat långsiktiga avtal med de ledande batteritillverkarna CATL och LG Chem för att säkerställa leveranser av litiumjonbatterier värt flera miljarder US-dollar det kommande årtiondet för nästa generations Volvo- och Polestar-modeller.

Mikroplast på västkusten till 97 procent annat än däckgummi

Nyligen har det rapporterats om förekomst av däckgranulat från konstgräs i en sjö vid Växjö. Det har även rapporterats om förekomst av däckpartiklar i havet på västkusten. – Det är olyckligt att däck och däckgummi återigen pekas ut som enormt miljöproblem på lösa eller felaktiga grunder, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen.

Kraftig ökning av laddbara fordon

Nu har Nordens första Alpine Centre öppnat

​FIA-studie oroas över tillgång till fordonsdatan

Ges fordonstillverkarna rätt att kontrollera och bestämma över – begränsa – tillgången till den fordonsgenererade datan, skulle det innebära ekonomiskt bortfall och merkostnader för märkesoberoende verkstäder respektive för konsument på uppemot 65 miljarder Euro (ca 700 miljarder kronor) 2030.

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Trycket på fria verkstäder ökar igen

För första gången på många år har Cecra, den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och verkstad, återaktiverat arbetet i gruppen för fria verkstäder. Bo Ericsson, vd för SFVF, sitter med i Cecra och har lämnat den här rapporten från senaste mötet.

Rekordtapp för biodrivmedel

SFVF varnar för piratkopierade bildelar

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) varnar verkstäder och bilägare för att montera in bildelar om ursprunget av delen är okänd!

Lagligt begränsa fordonstvättarnas vattenanvändning vid vattenbrist

En kommun har möjlighet att begränsa företags vattenanvändning om vattenbristen blir tillräckligt allvarlig. Grundvattenreserverna i Sverige är just nu lägre än kanske någonsin i modern tid.

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Koppla greppet med Kamasa

Här är Hedin Bils expansion 2018

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

1

Toyotahandlarna förlänger begagnatgarantierna till 10 år

Se alla Företagens egna nyheter

Trådlös kamera - WIFI HD

GT80 MINI - stötsäker och IP-67-klassad diagnos baserad på Windows10.

MAHA firar 50 år

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafikanter!

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Total lanserar en banbrytande produktserie med smörjmedel för el- och hybri...

Produktnyhet från Purflux!

Så säkerställer vi hög leverans-kapacitet

Sänd till en kollega

0.118