23948sdkhjf

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Att lyfta hjul på plats kan knäcka de starkaste ryggar. Så resonerade Mats Lindgren i Vikmanshyttan och uppfann en hjullyft som gör jobbet lättare.

Att byta däck är ett tungt arbete och det blir allt tyngre i takt med att fälgar och däck växer i storlek. Ett hjul kan väga så mycket som 40 kilo och att lyfta upp det på hjulnavet och hitta rätt bland skruvhålen kan vara en övermäktig utmaning.

Läs också: Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Mats Lindgren tröttnade till slut när han skulle byta däck på sina bilar. Han uppfann en hjullyft, en enkel och sinnrik konstruktion som lyfter upp hjulet på navet utan att man behöver slita sönder sina armar och axlar.

– Jag har ett antal pickuper och en del av de där har skapligt tunga hjul. Jag fick ju ryggproblem och tänkt att jag måste göra någonting, berättar Mats när vi träffar honom i Vikmanshyttan i Dalarna.

Garaget har han i ortens gamla lokstall, en vacker byggnad som Mats renoverat. Nu har han sina bilar, och sin samling klassiska roadracing-motorcyklar här.

– Det var ortens stolthet när man fick egen järnväg, man lade räls och köpte två ånglok som man hade här inne. Då hade man förstås stålverket här, och så pappersmassatillverkningen i Turbo, berättar Mats.

Läs också: M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

Järn- och stålhanteringen i bygden har långtgående anor, redan 1538 ska en hytta ha funnits på platsen och under århundraden har bruk och verk präglat bygden. Nu är stålindustrin borta, järnverket lades ner 1976 som ett av offren i omstruktureringen av den svenska stålindustrin.

I dess ställe växte småföretagarna fram, ett differentierat näringsliv med teknisk anstrykning som också lockade Mats att lämna sin universitetslektorat på KTH i Stockholm och flytta hit.

Snart blev Mats en drivande kraft i bygden. Han drev företag som tillverkade kolfiberkompositer till telekomindustrin, centrifugteknik till Alfa Laval och svänghjul för bromskraftsåtervinning till Volvo-bussar. Det senare blev det ingenting av hos Volvo, men den europeiska rymdorganisationen ESA hörde av sig och ville använda tekniken i sina satelliter.

Mats var också en pionjär inom området för teknik till bränsleceller och utvecklade komponenter till experimentfordon från Volvo och Renault, Nissan, Mercedes-Benz och Volkswagen. Han blev till och med invald som ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA.

Läs också: Ljudlabb för vinterdäck byggs i Luleå

– Nu, med ålderns rätt har jag minskat ner en hel del, förklarar Mats och berättar att han för några år sedan sålde av sitt största företag, en tillverkare av hörselskydd och hjälmar med ett 70-tal anställda.

– Sedan har jag hållit på med att laborera med olika uppfinningar, konstruktioner och idéer. Som hjullyften, till exempel.

Mats visar hur den fungerar. I lokstallet står en rejäl pjäs till pickup, en Ford F250 från 1972. Bakhjulet som ska upp på bilen väger 40 kilo.

– Det kanske inte låter så himla mycket. Men känn på 40 kilo. Det är rätt tungt. Och så ska man sitta på huk och försöka lyfta det på plats.

Läs också: Biogummi för däck lanseras 2021

I stället för att lyfta rullar Mats upp hjulet på lyftgaffeln och höjer det med spaken tills hjulet har rätt höjd. Ansträngningen är minimal och den enkla men snillrika låsanordningen gör att hjulet håller sig på plats: en aluminiumkloss som låser rörelsen med hjälp av friktion.

– Jag tyckte själv att den där låsanordningen, den var ganska fiffig. Så jag sökte patent på den, förklarar Mats.

Det är inte det första patent som Mats har sökt genom åren; han säger sig ha ett 60-tal patent totalt. Men det var det första där Patentverket inte återkom med en enda fråga.

– Det gick precis rakt igenom. Det är ju en synnerligen enkel lösning.

Läs också: Bristande kunskap om partiklar från däck

Än så länge går det att hitta hjullyften på fyra olika försäljningsställen på olika håll i landet, men på önskelistan står att någon kedja skulle vilja ta upp den i sitt sortiment. Mats har också tittat på att kunna sälja den direkt från Vikmanshyttan, men fraktpriserna sätter käppar i hjulet.

– Den väger sju kilo, men den är otymplig. Då går det på volym. Då blir det dyrt. Även med den billigast tänkbara bussfrakten handlar det om halva produktpriset som ska läggas på.

Så tills vidare får man leta efter Matrix Motors hjullyft hos några få, utvalda handlare. Det kanske det kan vara värt, om man tröttnat på att stå på huk och försöka spjärna emot vikten samtidigt som man ska försöka passa in skruvhålen rätt.

Mer om: däck
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema Verkstads-/Reservdelskedjor: Nytt gruppundantag utmaning för kedjorna

Cybersäkerhet och ett nytt gruppundantag innebär en osäkerhet för kedjornas framtid. Christer Liljenberg på SBF ska säkerställa att även morgondagens marknad ska fungera fritt.

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

1

Tid för bilbesiktning förlängs

Inställelsetiden för kontrollbesiktning förlängs med sju månader. Förändringen gäller alla fordon som är besiktningspliktiga.

Plus

Tema Bildemontering: Tjugo kronor om året för att motverka bildumpningen

Allt färre bilar demonteras och fler ställs av. Flera olika intresse- och branschorganisationer har tagit fram en gemensam långsiktig lösning på hur samhället skulle kunna stävja dumpning och illegal skrotning av bilar.

Urstark prisbild i begagnathandeln

Porsche 911 får nummercirklar

Nyhetsbrev

Ledare 21/22: Bilens oväntade uppsving

Arkiv
Plus

Så går det för Godkänd bilverkstad

Top Gear Sverige tillägnas Adam Alsing

2

Debatt: Varför begränsar Volvo hastigheten?

Northvolt och Hydro samarbetar kring batteriåtervinning

Scania planerar stora personalminskningar

Det blir svemester i sommar

Inzile anställer ett helt arbetslag

Skoda Sverige får ny märkeschef

Kraftig nedgång i nybilsregistreringarna

Coronakrisen drabbade bilhandeln hårt i maj.

1

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Se alla Företagens egna nyheter

Upptäck cyklister och gångtrafikanter i tid!

Transportföretagen får medel till språkutbildning

En spännande ny produkt har kommit in i lager!

Vi har öppet hela sommaren - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Vad bör du tänka när du köper arbetsbelysning?

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Sänd till en kollega

0.125