23948sdkhjf

Ynnors Stora Elbilsdag - Vi ska inte vara rädda för att köpa en el- eller gasbil

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

-Men vi ska vara medvetna om riskerna. Det sade Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, när han talade på Ynnors Elbilsdag.

 -Min föreläsning på Ynnors stora elbilsdag började med  ”på ett ögonblick, kan regeringens planer på 2,5 miljoner el och gasfordon till 2030 gå om intet”, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening om sitt inlägg. Samtidigt som jag inte vill skrämma upp deltagarna, men vi måste beakta och förebygga alla risker säger Bo Ericsson.

-Vårt ansvar branschförening är att tillvarata våra medlemmars intressen och säkerställa att ingen skadas eller dödas i onödan. Vi talar om våra medlemmars anställda och ta ansvar för alla i branschen oavsett om de är med i SFVF eller ej. Vi kommer nu arbeta fram riktlinjer och en standard för oss i branschen tillsammans med forskare och SäkerhetsGruppen för Fordon (SGF) berätta Bo Ericsson.

Under heldagsseminariet som Ynnor arrangerat gav inbjudna talare olika perspektiv på vad innehavet av elbilar innebär för vagnparksägare. Det handlade om att laddbilar i vagnparken ger nya administrativa utmaningar, restvärdet, övergången till en fossilfri vagnpark och mycket mer

-En annan viktig programpunkt var hur olika laddningsstolpar ska placeras men även det har vi svar på redan säger Bo Ericsson. Vårt samarbete i SGF med bl a RISE forskare och Södertörns Brandförsvarsförening har gett svar på många frågor.

Många funderar på om man ska våga åka gasbuss, köpa en elbil, var ska man parkera, Varför brinner och exploderar sopbilar, var ska man placera elstolpar för laddning mm. 

Ska vi vara rädda för att köpa en el- eller gasbil, var en fråga?

-Mitt svar var, nej absolut inte, säger Bo Ericsson.

Det sker färre olyckor med gas- och elfordon än med konventionella bränslen. Samtidigt finns det inte så många jämfört med de som drivs av fossilt bränsle. Vad händer med säkerhetssystemet vid en kollision? -Idag gör vi över 600 000 skadereparationer, vad händer då med säkerhetssystemet? Vi vet också att om en PU (airbag exempelvis) löser ut, är utgångspunkten att batteriet är skadat. Det kan leda till kortslutning men det är inte många som känner till det, säger Bo Ericsson.

-Vi är i lärofasen nu, det kan snabbt övergå till en rädsla eftersom för få känner till riskerna med gas och el-fordon. Den kunskap som vi besitter om el och gasfordon är unik, säger Bo Ericsson.

-Det var en del bilutställare och leverantörer med idag men kunskapen och informationen vi föreläste om var helt ny. Det känns bra att vi kan göra sådan medlem-s och branschnytta, säger Bo Ericsson.

-Samtidigt märker vi att infrastrukturen inte hänger med när vi bygger tunnlar, p-hus, affärscentrum under och över mark. SGFs expertgrupp konstatera att om vi inte gör något för att säkerställa att kunskapen ökar markant, kommer regeringens mål om att 2,5 miljoner bilar ska vara gas- eller e-fordon 2030 rasa ihop som ett korthus efter en olycka. Det är allvar nu för vem vågar åka gasfordon eller el-fordon efter att nästa olycka skett, kanske med många människor som brunnit inne eller avlidit av frätskador efter en batteribrand, avslutade Bo Ericsson.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema Bildemontering/Miljöhantering: Bilskrotning – mygel eller enligt reglerna?

En granskning av den svenska bilskrotningen har lett till flera mediala utspel från branschfolk och politiker. Men vad är det egentligen som står på?

OKQ8 startar ambulerande bilvård

Volvo AB öppnar nytt affärsområde för autonoma transporter 

Hyundai storsatsar på autonoma fordon

Nya regler gäller inför vinterdäckssäsongen

Gymnasium i Ängelholm startar nytt fordonsprogram

Nyhetsbrev

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

Arkiv
Plus

Nissan lär robotar forma karossplåt

Ny teknik kan forma karossdetaljer utan hydraulpressar. Därmed kan man tillverka karossplåt åt nedlagda bilmodeller.

Volvo Cars antar övergripande klimatplan

Plus

Tema Stötdämpare/Fjädrar: Karnag löser fjädringen på transportfordon

Trafiksäkerhet och komfort är två ord som står högt upp på listan när vi pratar med Karnag om deras fjädringslösningar för eftermarknaden.

Plus

Förfalskade tändstift vanligare än man kan tro

De kan förstöra en motor på ett ögonblick. Nu varnar australiska FCAI för att förfalskade tändstift är vanligt i internethandeln.

1

SFVF vill se rutavdrag på bilreparationer i glesbygd

Ett utökat rutavdrag som även omfattar underhåll av underhåll och reparation av privatägda personbilar skulle stödja glesbygden och motverka svartarbete. Det menar SFVF i ett förslag till regeringens utredare.

Så hanterar du riskerna med elfordon

SFVF och Rise släpper information och rekommendationer kring brandsäkerhet vid laddning och hur hanteringen av skadade elfordon ska skötas.

1

Ledare #33: Vart tog biobränslena vägen?

BMW 2-serie Gran Coupe delar teknik med Mini

Volvo siktar högt med sin elbil

Recharge kommer att vara samlingsnamnet för alla laddbara Volvo-bilar med helt elektrisk drivlina eller laddhybrid-drivlina. Först ut är elbilen XC40 Recharge.

BASF erbjuder ny metod för plaståtervinning

Ingenjörsjobb på spel när fordonsbranschen förändras

Nytt samarbete för tester av bilbatterier

Däckverkstaden gjorde inte fel enligt Arbetsmiljöverket

Den däckverkstad i Umeå där en praktikant dog tidigare under hösten gjorde inget fel enligt Arbetsmiljöverket, rapporterar Västerbottens-kuriren.

Nya riktlinjer påverkar trafiken i urbana miljöer

VW skjuter på beslut om ny fabrik i Turkiet

Fler verkstäder ansluter sig till Däckpartner

Däck för en miljon kronor stulna

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

OKQ8 förvärvar miljöinriktat biltvättföretag

Stulna bilar försvinner allt oftare

1

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Marcus Ericsson blir teamkamrat med Felix Rosenqvist

Se alla Företagens egna nyheter

Vi presenterar Lazer Lamps första arbetsljusramp!

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Marknadens kanske minsta arbetsljus

Länkarmar till Tesla S och X - nu en del av Triscans sortiment

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Vad är skillnaden mellan ren och modifierad sinusvåg?

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en fokusgrupp

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli en Godkänd Bilverkstad

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & siliko...

Reparationssatser till BMW Getrag GS6-17 växellådan

Ytterligare 84 delar till el-, hybrid- och gasbilar

En lysande liten nyhet

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 27/9!

Sänd till en kollega

0.158