23948sdkhjf

Ynnors Stora Elbilsdag - Vi ska inte vara rädda för att köpa en el- eller gasbil

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

-Men vi ska vara medvetna om riskerna. Det sade Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, när han talade på Ynnors Elbilsdag.

 -Min föreläsning på Ynnors stora elbilsdag började med  ”på ett ögonblick, kan regeringens planer på 2,5 miljoner el och gasfordon till 2030 gå om intet”, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening om sitt inlägg. Samtidigt som jag inte vill skrämma upp deltagarna, men vi måste beakta och förebygga alla risker säger Bo Ericsson.

-Vårt ansvar branschförening är att tillvarata våra medlemmars intressen och säkerställa att ingen skadas eller dödas i onödan. Vi talar om våra medlemmars anställda och ta ansvar för alla i branschen oavsett om de är med i SFVF eller ej. Vi kommer nu arbeta fram riktlinjer och en standard för oss i branschen tillsammans med forskare och SäkerhetsGruppen för Fordon (SGF) berätta Bo Ericsson.

Under heldagsseminariet som Ynnor arrangerat gav inbjudna talare olika perspektiv på vad innehavet av elbilar innebär för vagnparksägare. Det handlade om att laddbilar i vagnparken ger nya administrativa utmaningar, restvärdet, övergången till en fossilfri vagnpark och mycket mer

-En annan viktig programpunkt var hur olika laddningsstolpar ska placeras men även det har vi svar på redan säger Bo Ericsson. Vårt samarbete i SGF med bl a RISE forskare och Södertörns Brandförsvarsförening har gett svar på många frågor.

Många funderar på om man ska våga åka gasbuss, köpa en elbil, var ska man parkera, Varför brinner och exploderar sopbilar, var ska man placera elstolpar för laddning mm. 

Ska vi vara rädda för att köpa en el- eller gasbil, var en fråga?

-Mitt svar var, nej absolut inte, säger Bo Ericsson.

Det sker färre olyckor med gas- och elfordon än med konventionella bränslen. Samtidigt finns det inte så många jämfört med de som drivs av fossilt bränsle. Vad händer med säkerhetssystemet vid en kollision? -Idag gör vi över 600 000 skadereparationer, vad händer då med säkerhetssystemet? Vi vet också att om en PU (airbag exempelvis) löser ut, är utgångspunkten att batteriet är skadat. Det kan leda till kortslutning men det är inte många som känner till det, säger Bo Ericsson.

-Vi är i lärofasen nu, det kan snabbt övergå till en rädsla eftersom för få känner till riskerna med gas och el-fordon. Den kunskap som vi besitter om el och gasfordon är unik, säger Bo Ericsson.

-Det var en del bilutställare och leverantörer med idag men kunskapen och informationen vi föreläste om var helt ny. Det känns bra att vi kan göra sådan medlem-s och branschnytta, säger Bo Ericsson.

-Samtidigt märker vi att infrastrukturen inte hänger med när vi bygger tunnlar, p-hus, affärscentrum under och över mark. SGFs expertgrupp konstatera att om vi inte gör något för att säkerställa att kunskapen ökar markant, kommer regeringens mål om att 2,5 miljoner bilar ska vara gas- eller e-fordon 2030 rasa ihop som ett korthus efter en olycka. Det är allvar nu för vem vågar åka gasfordon eller el-fordon efter att nästa olycka skett, kanske med många människor som brunnit inne eller avlidit av frätskador efter en batteribrand, avslutade Bo Ericsson.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ytterligare bilföretag får oberoende kvalitetskontroller av DEKRA

Trux nyanställer efter starkt första halvår

Dendo Drive House - när den laddbara bilen får bestämma hur vi ska bo

”Dendo Drive House1” (DDH) från Mitsubishi innebär att bilar, hus och fasta elnät kommer att kunna kopplas samman. Ett ekosystem där hemmet tillsammans med bilen genererar, lagrar och delar elkraft, vilket gör att bilen blir en del av den elektrifierade infrastrukturen.

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Oljebar förenklar verkstadens arbete

Nyhetsbrev

Subaru har börjat utvecklat ny elbil

Genom att vidareutveckla sin plattform SGP kommer Subaru i ett joint venture ta fram en fyrhjulsdriven elbil med solid state-batterier. En första visning av bilen förväntas genomföras under OS i Tokyo nästa år.

Arkiv

Dahlgren vann på nya racingbanan vid Skellefteå

Johan Kristoffersson segrade i SM-rallyt Gästabudstrofén

Rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson, MK Team Westom, fick revansch för fadäsen i South Swedish Rally där han tvingades att bryta. Rallykarriären börjar ta sig för värmlänningen.

LeasePlan:s vd kommenterar rapporten ”Makten över bilen..”

Skatteverket på jakt efter bilhandlare som exporterar begagnade bilar

”Man fokuserar för mycket på diagnosverktygen”

I dag har verkstäderna i Sverige glömt hur man felsöker med hjälp av avgasmätning. Det menar Tommie Nilsson, Sverigeansvarig för danska Elektro Partner som bland annat jobbar med teknisk support och även säljer emissionsanalysutrustning.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Så röstade Riksdagen om kriminalisering av manipulerade mätarställningar

Middagsbjudningar för kunderna ökar försäljningen

Säljer man fler bilar och får lojalare kunder genom att bjuda dem på gratis mat och underhållning? Bilföretaget Shaheen Chevrolet i Michigan hävdar att man lyckats med just detta.

Midnattssolsloppet - Racingens återkomst till Norrland!

Den 14-15 juni är det dags för första tävlingen på Skandinaviens längsta racingbana, Drivecenter Arena i Fällfors, Skellefteå.

Michelin och GM släpper ut luften ur personbilsdäcken

Ford GT utmanar på Le Mans

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

VW Group planerar 36 000 laddpunkter för elbilar i Europa

Volkswagen-koncernen satsar på ett snabbt genombrott för e-mobilitet och fördubblar insatserna på laddinfrastruktur. I hela Europa kommer koncernen att installera totalt 36 000 laddpunkter till år 2025, inklusive 11 000 från märket Volkswagen.

Elbilio – framtidens bildelningstjänst

1

Så gör bilhandlare elbilsbonusen verkningslös

Genom att sälja nya elbilar till norska köpare så snart som möjligt efter att miljöbilspremien är utbetald sätter vissa handlare här hemma i praktiken subventionen ur spel. På MRF efterlyser man ett mera träffsäkert regelverk.

Volvo Cars och Uber presenterar självkörande produktionsbil

Volkswagen investerar i Northvolt

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Motormagasinet söker reporter

Här är Hedin Bils expansion 2018

Se alla Företagens egna nyheter

G A Lindberg ChemTech förvärvar delar av Edvard Schneidler och utökar vårt elektroniksortiment

Back-TV sats trådlös med kamera

Välkommen till LBM Autoparts Peter Wendel!

Heavy Duty Arbetsbelysning

Spegelskyltar höjer uppmärksamheten

LBM Autoparts tackar Helena Nordin för trogen tjänst!

Lazer - högpresterande extraljus

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning till sprutor - t.ex. lim, smörjfett & silikon

Nya Luftbälgar till Range Rover L322

Säljstöd med integration till 4 finansbolag

Skötsel av skärvätska under semesterstopp - så här undviker du onödiga driftstopp och problem!

Projektet är igång!

Fyll på ditt varumärke med coola flaskor

Brigade hjälper dig att uppnå R46 kravet

åter försäljaren söks efter dragbar och steg

LuK utökar kopplingssortimentet för den asiatiska vagnparken.

Vårstädning - upp till 70% rabatt

Ta hand om din bil

Hallå där, Carina Brithén

Vår ambition är att ha Sveriges bästa supportorganisation och service inom eftermarknad.

Arbetsljuspaket med DT-grenkabel

Mirkas nya batteridrivna lösningar sätter dig i förarsätet

ColorGlo växer i Storstockholm

Dubbelmassesvänghjul till DSG

"Driving for Excellence"

Sänd till en kollega

0.231