23948sdkhjf

”Vart tar alla elbilsbatterier vägen?”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Elbilar säljer nu som smör i Sverige och hybridbilar vimlar det av. Ändå hittade Remigijus Jucas knappt några hybridbilsbatterier alls när han letade ett begagnat till en kunds Toyota Prius.

Hos bilelektronikspecialisten Bestronic utanför Uppsala fick man nyligen besök av en kund med en äldre Toyota Prius som ville ha hjälp med felsökning.

Verkstaden i Stockholm som kunden tidigare besökt rekommenderade i stället kunden att besöka Bestronic i Knivsta. Som antog utmaningen.

– Det var inte jättesvårt. Vi lokaliserade felet till högspänningsbatteriet – batteriet till hybridsystemet. Vi hittade ett begagnat högspänningsbatteri på Bildelsbasen för en tredjedel av nypriset. Vi bytte batteriet och gjorde lite kodning. Jobbet tog lite mer än en halv dag, förklarar Bestronics ägare och vd Remigijus Jucas.

Remigijus bestämde sig tidigt för att service och reparationer på elbilar är något de ska satsa på och har så smått börja titta närmare på batterirenovering. Men när han började titta efter begagnade högspänningsbatterier till el- och hybridbilar på Bildelsbasen fanns knappt några alls. Elbilsbatterier hittade han inte ett enda i hela Sverige.

– Det finns ju många även äldre Toyota Prius i Sverige. Jag tror man kastar de här batterierna, eller kanske i bästa fall bara låter dem ligga på lager.

– När jag söker på Bildelsbasen efter elbilsbatterier så finns det inga – varför? De ligger bara i lager hos bildemonterarna. De vet nog inte hur de ska hantera batterierna.

I Norge finns det en utvecklad andrahandsmarknad för delar till el- och hybridbilar, berättar Remigijus.

– Vi har kontakter där och vi kommer börja köpa batterier, elmotorer och andra delar där. Vi har erbjudanden om bra rabatt och vi har en fungerande lösning för leverans därifrån.

Det är mycket som fortfarande är oklart kring hanteringen och reparationer av elbilsbatterier och kunskaperna i branschen verkar fortfarande vara ganska bristfälliga, tycker Remigijus Jucas:

– Det brukar vara så när ny teknik kommer ut på marknaden.

Remigijus undrar till exempel om det finns någon riktig certifiering för den som avser att jobba med reparation och underhåll av elbils- och hybridbatterier och om det finns någon utbildning på detta område.

– Att renovera batterier är framtiden. Tyvärr är det så här i Sverige att man är så inriktad på att byta mot nya komponenter i stället för att laga. Men i flera länder i Europa har man redan börjat jobba med renovering av högspänningsbatterier.

Remigijus anser att branschen är alldeles för fokuserad på att byta till nytt i stället för att renovera och gå till botten med felsökandet.

– Man är lite för bekväma här i Sverige. Man vill hellre slippa besvärliga felsökningar än lösa kundens problem.

Det trasiga batteriet till Toyota Priusen som man bytte ut ska man så småningom renovera, berättar Remigijus:

– Vi vet att det är cell nummer åtta som är trasig. Den cellen ska vi byta, och sedan kommer batteriet fungera igen.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Världspremiär för helt nya VW Caddy

Större andel stulna bilar försvinner

Antalet bilar som stjäls minskar. Men de som försvinner för gott utgör en allt större andel.

Plus

Tema Sommardäck: "Bra däck är bättre än ett säkerhets-bälte"

Plus

Tema Sommardäck: Klarar däcken kraven är de godkända

Gordon Murrays senaste är en Poké-boll

Det var kanske inte vad vi väntade oss av en geniförklarad Formel 1-konstruktör. Men Motiv är en ensitsig, självkörande elbil

Plus

Tema Sommardäck: Kunskap en faktor för däckförsäljning

Nyhetsbrev

FKG: beslut om korttidsarbete bedöms komma snart

I förra numret av Motormagasinet skrev vi om branschorganisationen Fordonskomponentgruppens arbete för att få ett beslut om korttidsarbete och kompetensutveckling. Nu är FKG övertygade om att ett lagförslag i frågan klubbas igenom i riksdagen inom kort.

Arkiv

Första omcertifieringen för MBC klar

Transportstyrelsen polisanmäler fuskande gymnasieskola

Framtidsgymnasiet i Kristianstad har polisanmälts av Transportstyrelsen. Anmälan gäller osant intygande.

Plus

Tema sommardäck: Compilator lanserar webbshop för däckbranschen

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

SFVF satsar på handlarutbildning

Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

Svartarbetare på verkstäder fortsatt problem

Illegal arbetskraft har länge varit ett bekymmer för bilverkstadsbranschen, något som åtta myndigheter försökt motarbeta sedan 2018. Nya kontroller har gjorts under de senaste veckorna och i ett pressmeddelande från Arbetsmiljöverket konstateras det att det inte blivit bättre.

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

MRF kartlägger risk för reservdelsbrist

Utbrottet av coronavirus har medfört stängda fabriker och avbrott i leveranser. Nu kartlägger MRF risken för brist på reservdelar.

Holmström Bil tar in Peugeot

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Nya regler vid förarprovet

Se alla Företagens egna nyheter

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Backa som ett proffs

Transportföretagen får 530 000 kronor till validering!

Sänd till en kollega

0.11