23948sdkhjf

”Vart tar alla elbilsbatterier vägen?”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Elbilar säljer nu som smör i Sverige och hybridbilar vimlar det av. Ändå hittade Remigijus Jucas knappt några hybridbilsbatterier alls när han letade ett begagnat till en kunds Toyota Prius.

Hos bilelektronikspecialisten Bestronic utanför Uppsala fick man nyligen besök av en kund med en äldre Toyota Prius som ville ha hjälp med felsökning.

Verkstaden i Stockholm som kunden tidigare besökt rekommenderade i stället kunden att besöka Bestronic i Knivsta. Som antog utmaningen.

– Det var inte jättesvårt. Vi lokaliserade felet till högspänningsbatteriet – batteriet till hybridsystemet. Vi hittade ett begagnat högspänningsbatteri på Bildelsbasen för en tredjedel av nypriset. Vi bytte batteriet och gjorde lite kodning. Jobbet tog lite mer än en halv dag, förklarar Bestronics ägare och vd Remigijus Jucas.

Remigijus bestämde sig tidigt för att service och reparationer på elbilar är något de ska satsa på och har så smått börja titta närmare på batterirenovering. Men när han började titta efter begagnade högspänningsbatterier till el- och hybridbilar på Bildelsbasen fanns knappt några alls. Elbilsbatterier hittade han inte ett enda i hela Sverige.

– Det finns ju många även äldre Toyota Prius i Sverige. Jag tror man kastar de här batterierna, eller kanske i bästa fall bara låter dem ligga på lager.

– När jag söker på Bildelsbasen efter elbilsbatterier så finns det inga – varför? De ligger bara i lager hos bildemonterarna. De vet nog inte hur de ska hantera batterierna.

I Norge finns det en utvecklad andrahandsmarknad för delar till el- och hybridbilar, berättar Remigijus.

– Vi har kontakter där och vi kommer börja köpa batterier, elmotorer och andra delar där. Vi har erbjudanden om bra rabatt och vi har en fungerande lösning för leverans därifrån.

Det är mycket som fortfarande är oklart kring hanteringen och reparationer av elbilsbatterier och kunskaperna i branschen verkar fortfarande vara ganska bristfälliga, tycker Remigijus Jucas:

– Det brukar vara så när ny teknik kommer ut på marknaden.

Remigijus undrar till exempel om det finns någon riktig certifiering för den som avser att jobba med reparation och underhåll av elbils- och hybridbatterier och om det finns någon utbildning på detta område.

– Att renovera batterier är framtiden. Tyvärr är det så här i Sverige att man är så inriktad på att byta mot nya komponenter i stället för att laga. Men i flera länder i Europa har man redan börjat jobba med renovering av högspänningsbatterier.

Remigijus anser att branschen är alldeles för fokuserad på att byta till nytt i stället för att renovera och gå till botten med felsökandet.

– Man är lite för bekväma här i Sverige. Man vill hellre slippa besvärliga felsökningar än lösa kundens problem.

Det trasiga batteriet till Toyota Priusen som man bytte ut ska man så småningom renovera, berättar Remigijus:

– Vi vet att det är cell nummer åtta som är trasig. Den cellen ska vi byta, och sedan kommer batteriet fungera igen.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Ny krockkudde för sidokollisioner

SFVF gillar Miljöpartiets förslag om etanol- och gaskonvertering

Göteborg världens sjunde mest bilvänliga stad

Det kan komma som en chock för alla som försökt navigera mellan alla spårvagnar, men Göteborg är faktiskt världens sjunde mest bilvänliga stad, enligt en undersökning som den Frankrike-baserade bildelsförsäljaren Mister Auto låtit utföra.

Ny premie kan sänka utsläppen från befintliga bilar

Rodin FZed är nästan Formel 1

Mer än var tionde bilist kör med olaglig syn

Nyhetsbrev

Motorgalan – guldregn över branschen

När Motorgalan brakade loss på Berns Salonger i Stockholm stod branschens hjältar i centrum. För en kväll firades finalister och vinnare från alla håll.

Arkiv

M Sverige positiva till nya EU-krav på bilars säkerhet

Bilprovningen först att erbjuda Swish

Kinesiska Evergrande miljardinvesterar i Nevs

SBF står bakom EU-manifest för rättvisa digitaliseringsmöjligheter

Plus

Tema Verkstadsutrustning: Nya sätt att tjäna pengar i en traditionell bransch

När servicetillfällena minskar gäller det att hitta nya sätt att få in kunderna i verkstaden. Då är rätt utrustning nyckeln till framgång.

Hedin planerar sälja Byton i Norden

Däckmontör – ett slitsamt yrke

Svenska konsekvenser av FCA- och PSA-affären

När Peugeot slår sig ihop med Fiat Chrysler får det globala konsekvenser. Men vad det kommer att betyda för den svenska marknaden vet man ännu inte.

Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

Skolverket ser över återkravsbeslut

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Kina skiftar exportfokus från USA till Europa

Ingo lanserar sin första gör-det-själv-biltvätt

Lönsamheten ökade trots skepsis kring Godkänd Bilverkstad

Att certifieras som Godkänd Bilverkstad, GBV, var en självklarhet för delägarna på Meca-företaget Fändriks Fordonsteknik i Kristinehamn och Karlskoga. De anställda var dock något skeptiska till en början, men lönsamheten har ändå ökat.

Midland lanserar fri vägassistans för mopedbilar

Godkänd Bilverkstad ökar lönsamheten för mindre verkstad

Certifieringen Godkänd Bilverkstad börjar påverka verksamheterna ute i landet. En mindre verkstad i Hässleholm har sedan certifieringen ökat lönsamheten både vad gäller ekonomin och kundnöjdheten.

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Koenigsegg rekryterar hundratals personer

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Amerikanska tilläggstullar drabbar svensk bilindustri

Yrkesplugget lånar Skoda av Möller Bil

Se alla Företagens egna nyheter

Kan inkomsten i ditt företag förbättras och med hur mycket?

Peugeot Partner + Berlingo + Combo Dragkrok

Personligt bemötande är bara förnamnet

Så här fungerar vår parkeringssensortestare

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Lys upp din vardag

Video af det nye GDW Dragkrok system

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Mercedes A sedan dragkrok T60 system från GDW W177

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

DSG-kopplingar till 02E DQ250 nu på lager!

En ny och unik totallösning

Sänd till en kollega

0.157