23948sdkhjf

Det här innebär de kommande nya EU-reglerna för verkstaden

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

För den verkstad som ställer sig utanför Sermi kommer det att bli svårigheter i den dagliga verksamheten. Utan access kan en däckverkstad exempelvis inte släcka TPMS-lampan, en skadeverkstad kan inte programmera in en ny backspegel eller en glasmästare kommer inte kunna kalibrera en kamera efter ett glasbyte. Sermi är också ett sätt att minimera antalet svarta verkstäder från EU-kommissionen sida.

Sermi som införs i september 2021 innebär att verkstäder som inte skaffat sig access kommer att få svårt att jobba med nyare bilar.  Sermi som står för “Forum for Access to Security-Related Vehicle Repair and Maintenance Information” är också ett regelverk där säkerhet är satt i centrum. 

I september 2021 är det alltså stopp för icke-auktoriserade verkstäder med att kunna läsa ut information via OBD-uttagen hos fordonstillverkarna. Efter detta datum kommer endast ackrediterade verkstäder och personal ges access. MotorMagasinet har fått Bo Ericsson, vd för SFVF, att förklara lite mer om vad Sermi kommer att innebära.

Förutsättningarna för att bli en SERMI-verkstad är bl a:

- Kontroll av den juridiska personen, dokumenterad ägarstruktur, namn på vd och/eller 

 Företrädare.

- Kontroll av lista med anställda som är behöriga och som innehar rätt kompetens

- Kontroll av befintliga försäkringsavtal inkl. ansvarsförsäkring för anställda och egendom. 

- Kontroll att verksamhet så att denna inte är föremål för tidigare anmärkningar (skatt exempelvis)  

- Kontroll av bevis på aktivitet inom bilindustrin (t.ex. ett medlemskap i 

en förening, där en bekräftelse kan ske av nationella branschorganisationer). 

- "Laglig affärsverksamhet" utan anmärkningar i enlighet med nationell lagstiftning. (På nationell nivå exempelvis lagkrav inom Godkänd Bilverkstad)

- Kontroll att den fria verkstaden passerar obligatorisk kontroll som ska ske vart 3 år. 

 

Den fria verkstadens anställde:

- Kontroll av den anställde så att hon eller han inte är föremål för ”missbruk”. 

- Kontroll av adress hos den anställde. 

- Kontroll av den anställdes namn mot kriminalregistret. (vandelsprövning)

- Kontroll genom att bekräftelse på anställning finns hos respektive anställd.

- Kontroll av ett giltigt landsspecifikaidentitetskort (t.ex. ID, körkort / pass).

- obligatorisk kontroll vart 3:e år.  

 

-Enligt förordning (EG) nr 715/2007 och förordning (EG) nr 692/2008 avsnitt 2.5 i skall fordonstillverkaren ge tillgång till icke säkerhet och säkerhetsrelaterade reparation och underhåll (RMI) till oberoende operatörer senast i mars 2011. Eller så var tanken, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Vad är säkerhetsrelaterade RMI?

Säkerhetsrelaterad reparation och underhåll är den information som kräver mjukvara, funktioner och tjänster att reparera och underhålla de funktioner som ingår i ett fordon genom tillverkare att hindra att fordonet blir stulen eller köras bort eller att uppfylla bestämmelserna i förordning (EG) nr 692/2008, för elektroniska system säkerhet för att skydda styrkomponenter utsläpp och motorkalibreringen mot ändringar och manipulation.

Reparation och underhåll av säkerhetsrelaterade funktioner är specifikt idrifttagning nycklar, uppdaterar eller ersätter säkerhetsrelaterade moduler på ett fordon, köp säkerhetsrelaterade delar för att verkställa en reparation och tillgång till säkerhetsrelaterade reparation och underhålls information. 

Idag har elektroniska kontrollenheter (ECU) flera funktioner som inte är separerade från varandra. Det innebär att till exempel ABS-ECU har ytterligare funktioner utöver ABS-funktionen som t.ex. säkerhetsrelaterade funktioner. Under omprogrammering av sådan ECU är det bara möjligt att programmera hela ECU eftersom - som ovan nämnts - de funktioner kan inte separeras. Följaktligen kräver biltillverkaren ett elektroniskt certifikat av programvara uppdatering av en ABS ECU. 

När SERMI ”sjösätts” kan en icke ackrediterad och godkänd verkstad inte ens ladda batteriet på en VW Golf eller byta kupe-filter på en Mercedes B-klass enligt uppgifter vi fått från Tyskland säger Bo Ericsson.

Det åligger respektive biltillverkare att hantera funktioner för reparation och underhåll på ett sådant sätt, att skyddet inte äventyrar den allmänna tillgången till reparation och underhåll av icke-säkerhetsrelaterade funktioner. 

-Jag har arbetat med SERMI sedan 2004 fram till idag med undantag för något år i startskedet av SFVF, säger Bo Ericsson. Tanken var att SERMI skulle sjösättas 2011 men det är komplicerat och allt har fördröjts till september 2020. Självklart kan reglerna för att få tillgång till all teknisk information ändras men i skrivande stund gäller det här. Fria verkstäder som redan är med i SFVF och arbetar för att bli en Godkänd Bilverkstad har nu en klar fördel jämfört mot alla andra verkstäder. Idag är jag glad över att ha arbetat med SERMI i snart 15 år så vi har den kunskap som krävs för att stötta och informera våra medlemmar, avslutar Bo Ericsson.

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Årets Innovation sparar ryggen på däckverkstaden

Däckbytarsäsong brukar vara likvärdigt med hårt slit. Då är utrustning som underlättar arbetet viktigt. Det tog danska Flex1One fasta på.

Försäkringsbranschen granskar bilbränder

Under året kommer försäkringsbranschen genomföra en kontroll av bilbränder, det skriver Larmtjänst på sin hemsida. Man kommer utreda om det är vanligt att försäkringsbedrägerier är orsaken till bilbränder.

Allt i Plåt i Åseda får Ford-certifiering

Fords Qualified Vehicle Modifier (QVM), är en kvalitetsäkring för att säkerställa att byggnationer av fordon görs på rätt sätt. Nu har Allt i Plåts anläggning i Åseda blivit godkänd för byggnation av färdtjänstbuss på Ford Transit.

100 000 laddbara fordon i trafik i Sverige

Begagnatmarknaden 2019: försäljningsras och prisboom

Den totala försäljningen av begagnade bilar i Sverige minskade med 3,1 procent under 2019, enligt utdrag från Bilregistret som Kvdbil sammanställt via Vroom. Samtidigt ökade priserna med 13 procent.

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

Nyhetsbrev

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Arkiv

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Långfilmer och email i head up-displayen

Allt fler nya bilar har så kallad head up-display, där man som förare kan få viss information direkt i vindrutan medan man kör. Men nu har en mer avancerad uppföljare utvecklats och den kan snart finnas på marknaden.

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Defa lanserar nytt laddkoncept

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Opel ska kapa upp till 4 100 jobb

Biltillverkaren Opel gör sig redo för tuffare tider. Totalt kapar ledande biltillverkare 80 000 jobb de närmaste åren.

Nu öppnar Automässan

I dag slår Automässan upp portarna på Svenska Mässan i Göteborg. Över 270 utställare står redo att möta cirka 17 000 besökare.

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Polestar i samarbete för att ta fram digitalt landskap

Årets Reservdelsperson: "Det roligaste är att prata med kunderna"

Årets Reservdelsperson behöver ordning och reda för att kunna ge kunderna bästa service. Och hon gillar rutiner.

ABS Wheels öppnar upp för franchise

Tuffare tag mot bilmålvakter

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

BMW först att erbjuda 5G

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Begagnatförsäljningen ökade i december

Transportföretagen satsar inför 2020

Branschstandard för hantering av elfordon

Volkswagen höjer prognosen − en miljon elbilar redan 2023

Gröna Bilister kritiska till regeringens klimatpolitiska handlingsplan

Inziles kunder kan nu leasa arbetsfordon

Se alla Företagens egna nyheter

Tack för era besök på Automässan!

Dragkrok Kia Niro PHEV MY20 fron Dansk Anhængertræk GDW

Ny inspiration till arbetet med aktivering av arbetslösa

Full fart på Automässan 2020

Varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Schaeffler på Automässan 2020

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Ett sortiment för allas behov

Infoflex växer på tunga sidan

NYHET: Ball spline drivaxlar till Volvo XC och Cross Country

Sänd till en kollega

0.14