23948sdkhjf

Det här innebär de kommande nya EU-reglerna för verkstaden

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

För den verkstad som ställer sig utanför Sermi kommer det att bli svårigheter i den dagliga verksamheten. Utan access kan en däckverkstad exempelvis inte släcka TPMS-lampan, en skadeverkstad kan inte programmera in en ny backspegel eller en glasmästare kommer inte kunna kalibrera en kamera efter ett glasbyte. Sermi är också ett sätt att minimera antalet svarta verkstäder från EU-kommissionen sida.

Sermi som införs i september 2021 innebär att verkstäder som inte skaffat sig access kommer att få svårt att jobba med nyare bilar.  Sermi som står för “Forum for Access to Security-Related Vehicle Repair and Maintenance Information” är också ett regelverk där säkerhet är satt i centrum. 

I september 2021 är det alltså stopp för icke-auktoriserade verkstäder med att kunna läsa ut information via OBD-uttagen hos fordonstillverkarna. Efter detta datum kommer endast ackrediterade verkstäder och personal ges access. MotorMagasinet har fått Bo Ericsson, vd för SFVF, att förklara lite mer om vad Sermi kommer att innebära.

Förutsättningarna för att bli en SERMI-verkstad är bl a:

- Kontroll av den juridiska personen, dokumenterad ägarstruktur, namn på vd och/eller 

 Företrädare.

- Kontroll av lista med anställda som är behöriga och som innehar rätt kompetens

- Kontroll av befintliga försäkringsavtal inkl. ansvarsförsäkring för anställda och egendom. 

- Kontroll att verksamhet så att denna inte är föremål för tidigare anmärkningar (skatt exempelvis)  

- Kontroll av bevis på aktivitet inom bilindustrin (t.ex. ett medlemskap i 

en förening, där en bekräftelse kan ske av nationella branschorganisationer). 

- "Laglig affärsverksamhet" utan anmärkningar i enlighet med nationell lagstiftning. (På nationell nivå exempelvis lagkrav inom Godkänd Bilverkstad)

- Kontroll att den fria verkstaden passerar obligatorisk kontroll som ska ske vart 3 år. 

 

Den fria verkstadens anställde:

- Kontroll av den anställde så att hon eller han inte är föremål för ”missbruk”. 

- Kontroll av adress hos den anställde. 

- Kontroll av den anställdes namn mot kriminalregistret. (vandelsprövning)

- Kontroll genom att bekräftelse på anställning finns hos respektive anställd.

- Kontroll av ett giltigt landsspecifikaidentitetskort (t.ex. ID, körkort / pass).

- obligatorisk kontroll vart 3:e år.  

 

-Enligt förordning (EG) nr 715/2007 och förordning (EG) nr 692/2008 avsnitt 2.5 i skall fordonstillverkaren ge tillgång till icke säkerhet och säkerhetsrelaterade reparation och underhåll (RMI) till oberoende operatörer senast i mars 2011. Eller så var tanken, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Vad är säkerhetsrelaterade RMI?

Säkerhetsrelaterad reparation och underhåll är den information som kräver mjukvara, funktioner och tjänster att reparera och underhålla de funktioner som ingår i ett fordon genom tillverkare att hindra att fordonet blir stulen eller köras bort eller att uppfylla bestämmelserna i förordning (EG) nr 692/2008, för elektroniska system säkerhet för att skydda styrkomponenter utsläpp och motorkalibreringen mot ändringar och manipulation.

Reparation och underhåll av säkerhetsrelaterade funktioner är specifikt idrifttagning nycklar, uppdaterar eller ersätter säkerhetsrelaterade moduler på ett fordon, köp säkerhetsrelaterade delar för att verkställa en reparation och tillgång till säkerhetsrelaterade reparation och underhålls information. 

Idag har elektroniska kontrollenheter (ECU) flera funktioner som inte är separerade från varandra. Det innebär att till exempel ABS-ECU har ytterligare funktioner utöver ABS-funktionen som t.ex. säkerhetsrelaterade funktioner. Under omprogrammering av sådan ECU är det bara möjligt att programmera hela ECU eftersom - som ovan nämnts - de funktioner kan inte separeras. Följaktligen kräver biltillverkaren ett elektroniskt certifikat av programvara uppdatering av en ABS ECU. 

När SERMI ”sjösätts” kan en icke ackrediterad och godkänd verkstad inte ens ladda batteriet på en VW Golf eller byta kupe-filter på en Mercedes B-klass enligt uppgifter vi fått från Tyskland säger Bo Ericsson.

Det åligger respektive biltillverkare att hantera funktioner för reparation och underhåll på ett sådant sätt, att skyddet inte äventyrar den allmänna tillgången till reparation och underhåll av icke-säkerhetsrelaterade funktioner. 

-Jag har arbetat med SERMI sedan 2004 fram till idag med undantag för något år i startskedet av SFVF, säger Bo Ericsson. Tanken var att SERMI skulle sjösättas 2011 men det är komplicerat och allt har fördröjts till september 2020. Självklart kan reglerna för att få tillgång till all teknisk information ändras men i skrivande stund gäller det här. Fria verkstäder som redan är med i SFVF och arbetar för att bli en Godkänd Bilverkstad har nu en klar fördel jämfört mot alla andra verkstäder. Idag är jag glad över att ha arbetat med SERMI i snart 15 år så vi har den kunskap som krävs för att stötta och informera våra medlemmar, avslutar Bo Ericsson.

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

Nyhetsbrev

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

Arkiv

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Northvolt laddar för tre gånger högre kapacitet

Delningsapp för elbilsladdning lanserad

Polisen avslöjar fuskande verkstäder

Se alla Företagens egna nyheter

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Uppdaterad APP från Purflux!

Ford Focus IV dragkrok det nye T60 system från GDW

Fröbergs lanserar webshop för bilbranschen!

Nyhet från Purflux

Automässan 2020

Sänd till en kollega

0.195