23948sdkhjf

Det här innebär de kommande nya EU-reglerna för verkstaden

För den verkstad som ställer sig utanför Sermi kommer det att bli svårigheter i den dagliga verksamheten. Utan access kan en däckverkstad exempelvis inte släcka TPMS-lampan, en skadeverkstad kan inte programmera in en ny backspegel eller en glasmästare kommer inte kunna kalibrera en kamera efter ett glasbyte. Sermi är också ett sätt att minimera antalet svarta verkstäder från EU-kommissionen sida.

Sermi som införs i september 2021 innebär att verkstäder som inte skaffat sig access kommer att få svårt att jobba med nyare bilar.  Sermi som står för “Forum for Access to Security-Related Vehicle Repair and Maintenance Information” är också ett regelverk där säkerhet är satt i centrum. 

I september 2021 är det alltså stopp för icke-auktoriserade verkstäder med att kunna läsa ut information via OBD-uttagen hos fordonstillverkarna. Efter detta datum kommer endast ackrediterade verkstäder och personal ges access. MotorMagasinet har fått Bo Ericsson, vd för SFVF, att förklara lite mer om vad Sermi kommer att innebära.

Förutsättningarna för att bli en SERMI-verkstad är bl a:

- Kontroll av den juridiska personen, dokumenterad ägarstruktur, namn på vd och/eller 

 Företrädare.

- Kontroll av lista med anställda som är behöriga och som innehar rätt kompetens

- Kontroll av befintliga försäkringsavtal inkl. ansvarsförsäkring för anställda och egendom. 

- Kontroll att verksamhet så att denna inte är föremål för tidigare anmärkningar (skatt exempelvis)  

- Kontroll av bevis på aktivitet inom bilindustrin (t.ex. ett medlemskap i 

en förening, där en bekräftelse kan ske av nationella branschorganisationer). 

- "Laglig affärsverksamhet" utan anmärkningar i enlighet med nationell lagstiftning. (På nationell nivå exempelvis lagkrav inom Godkänd Bilverkstad)

- Kontroll att den fria verkstaden passerar obligatorisk kontroll som ska ske vart 3 år. 

 

Den fria verkstadens anställde:

- Kontroll av den anställde så att hon eller han inte är föremål för ”missbruk”. 

- Kontroll av adress hos den anställde. 

- Kontroll av den anställdes namn mot kriminalregistret. (vandelsprövning)

- Kontroll genom att bekräftelse på anställning finns hos respektive anställd.

- Kontroll av ett giltigt landsspecifikaidentitetskort (t.ex. ID, körkort / pass).

- obligatorisk kontroll vart 3:e år.  

 

-Enligt förordning (EG) nr 715/2007 och förordning (EG) nr 692/2008 avsnitt 2.5 i skall fordonstillverkaren ge tillgång till icke säkerhet och säkerhetsrelaterade reparation och underhåll (RMI) till oberoende operatörer senast i mars 2011. Eller så var tanken, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Vad är säkerhetsrelaterade RMI?

Säkerhetsrelaterad reparation och underhåll är den information som kräver mjukvara, funktioner och tjänster att reparera och underhålla de funktioner som ingår i ett fordon genom tillverkare att hindra att fordonet blir stulen eller köras bort eller att uppfylla bestämmelserna i förordning (EG) nr 692/2008, för elektroniska system säkerhet för att skydda styrkomponenter utsläpp och motorkalibreringen mot ändringar och manipulation.

Reparation och underhåll av säkerhetsrelaterade funktioner är specifikt idrifttagning nycklar, uppdaterar eller ersätter säkerhetsrelaterade moduler på ett fordon, köp säkerhetsrelaterade delar för att verkställa en reparation och tillgång till säkerhetsrelaterade reparation och underhålls information. 

Idag har elektroniska kontrollenheter (ECU) flera funktioner som inte är separerade från varandra. Det innebär att till exempel ABS-ECU har ytterligare funktioner utöver ABS-funktionen som t.ex. säkerhetsrelaterade funktioner. Under omprogrammering av sådan ECU är det bara möjligt att programmera hela ECU eftersom - som ovan nämnts - de funktioner kan inte separeras. Följaktligen kräver biltillverkaren ett elektroniskt certifikat av programvara uppdatering av en ABS ECU. 

När SERMI ”sjösätts” kan en icke ackrediterad och godkänd verkstad inte ens ladda batteriet på en VW Golf eller byta kupe-filter på en Mercedes B-klass enligt uppgifter vi fått från Tyskland säger Bo Ericsson.

Det åligger respektive biltillverkare att hantera funktioner för reparation och underhåll på ett sådant sätt, att skyddet inte äventyrar den allmänna tillgången till reparation och underhåll av icke-säkerhetsrelaterade funktioner. 

-Jag har arbetat med SERMI sedan 2004 fram till idag med undantag för något år i startskedet av SFVF, säger Bo Ericsson. Tanken var att SERMI skulle sjösättas 2011 men det är komplicerat och allt har fördröjts till september 2020. Självklart kan reglerna för att få tillgång till all teknisk information ändras men i skrivande stund gäller det här. Fria verkstäder som redan är med i SFVF och arbetar för att bli en Godkänd Bilverkstad har nu en klar fördel jämfört mot alla andra verkstäder. Idag är jag glad över att ha arbetat med SERMI i snart 15 år så vi har den kunskap som krävs för att stötta och informera våra medlemmar, avslutar Bo Ericsson.

 

 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078