23948sdkhjf

Debattartikel: Tullen måste få befogenhet att stoppa utförsel av stöldgods

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

De internationella stöldligornas plundringståg genom Sverige fortsätter med oförminskad styrka. Det politiska systemet förefaller handlingsförlamat inför detta. Börja med att genomföra den enklaste och mest uppenbara åtgärden: Ge Tullen befogenhet att stoppa utförsel av stöldgods!

De internationella stöldligorna ser fortfarande Sverige som ett smörgåsbord. Enligt statistik från våra olika organisationer begår ligorna årligen hundratusentals stölder. Ligorna står enligt polisens uppgifter för ungefär hälften av alla bostadsinbrott. De ägnar sig även åt åldringsbrott, butiksstölder, fickstölder, fordons- och bildels­stölder, båtmotorstölder, stölder från jordbruk, dieselstölder och inbrott på byggarbetsplatser. Värdet av det stöldgods som förs ut ur landet uppgår till flera miljarder kronor årligen.

Det finns ingenting som tyder på att de internationella stöldligornas verksamhet minskar i omfattning. Tvärtom. Visserligen minskar antalet bostadsinbrott men istället ökar exempelvis båtmotorstölder, butiksstölder och stölder från byggarbetsplatser kraftigt.

Polisen har nyligen släppt en rapport med titeln Internationella brottsnätverk inom organiserad tillgreppsbrottslighet. Rapporten ger en dyster bild av utvecklingen. Bland annat lyfter Polisen fram att de internationella brottsnätverken blir allt mer förankrade i Sverige och skapar kopplingar till lokala kriminella grupperingar. En allt större del av brottsvinsterna stannar i Sverige och bidrar till att bygga upp parallella samhällsstrukturer. Låg upptäcktsrisk och låga straffvärden lockar hit fler utförare, dvs. personer som begår stöldbrott. Efter hand som dessa utförare kommer i kontakt med lokala grupperingar används utförarna i ökad utsträckning även till annan brottslighet, t.ex. bedrägerier, penningtvätt och brott mot välfärdssystemen.

De internationella stöldligornas härjningar orsakar samhällskostnader som vida överstiger värdet av det stulna godset. Bakom varje stöld finns ett brottsoffer och ligornas framfart bidrar till försämrad trygghet och en urholkning av tilliten i samhället. För att vända utvecklingen krävs uthålliga insatser som på ett tydligt sätt förändrar ligornas kalkyler genom att bidra till ökad upptäcktsrisk och kännbara straff. Endast på detta sätt kan vi få ligorna att välja bort Sverige. Om vi vill undvika att ligorna blir fast etablerade i Sverige så är det hög tid att kavla upp ärmarna och gå från ord till handling.

Polisen konstaterar att effektivt arbete för att motverka stöldligorna kräver ökad närvaro vid hamnar och gränspassager. Vi delar den bilden till fullo. Sverige har egentligen goda geografiska förutsättningar att komma till rätta med problemet. Allt stöldgods förs i princip ut genom en handfull hamnar eller över Öresundsbron. En kontinuerlig och strategisk övervakning av dessa utförselpunkter skulle öka upptäcktsrisken markant.

Den mest uppenbara åtgärden är att ge Tullen befogenhet att stoppa utförsel av stöldgods. Detta kan enkelt göras genom att klassa utförsel av stöldgods som ett smugglingsbrott. Det är anmärkningsvärt att Tullen inte har denna befogenhet redan idag. Våra organisationer får återkommande vittnesmål från tulltjänstemän som uttrycker sin frustration över att se misstänkt stöldgods rulla ut över gränserna utan att ha befogenhet att stoppa fordonen. Vi kan inte förstå varför denna enkla åtgärd har dragits i politisk långbänk. I exempelvis Finland har Tullen denna befogenhet. Finland har även med framgång etablerat en nära löpande samverkan mellan Polis, Tull och Gränsbevakning för att förhindra internationell brottslighet att röra sig över gränsen. Det finns all anledning att ta till sig de goda erfarenheterna från vårt östra grannland.

Vi kräver nu att politikerna snarast vidtar konkreta åtgärder för att stoppa de internationella stöldligorna. Vi har tröttnat på att se stöldgods lämna landet utan att något händer.  

Mattias Bergman, vd BIL Sweden

Palle Borgström, förbundsordförande Lantbrukarnas Riksförbund

Annika Brändström, vd Stöldskyddsföreningen

Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier

Mats Eriksson, vd Sweboat

Mats Galvenius, vd Larmtjänst

Rickard Gegö, vd Sveriges Åkeriföretag

Gunnar Jansson, Förbundsdirektör Villaägarnas Riksförbund

Karin Johansson, vd Svensk Handel

Tommy Letzén, vd Motorbranschens Riksförbund

Christina Lindenius, vd Svensk Försäkring

Hampe Mobärg, vd Maskinentreprenörerna

Anders Trollsås, vd Biluthyrarna

 Källa: Larmtjänst

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ytterligare bilföretag får oberoende kvalitetskontroller av DEKRA

Trux nyanställer efter starkt första halvår

Dendo Drive House - när den laddbara bilen får bestämma hur vi ska bo

”Dendo Drive House1” (DDH) från Mitsubishi innebär att bilar, hus och fasta elnät kommer att kunna kopplas samman. Ett ekosystem där hemmet tillsammans med bilen genererar, lagrar och delar elkraft, vilket gör att bilen blir en del av den elektrifierade infrastrukturen.

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Oljebar förenklar verkstadens arbete

Nyhetsbrev

Subaru har börjat utvecklat ny elbil

Genom att vidareutveckla sin plattform SGP kommer Subaru i ett joint venture ta fram en fyrhjulsdriven elbil med solid state-batterier. En första visning av bilen förväntas genomföras under OS i Tokyo nästa år.

Arkiv

Dahlgren vann på nya racingbanan vid Skellefteå

Johan Kristoffersson segrade i SM-rallyt Gästabudstrofén

Rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson, MK Team Westom, fick revansch för fadäsen i South Swedish Rally där han tvingades att bryta. Rallykarriären börjar ta sig för värmlänningen.

LeasePlan:s vd kommenterar rapporten ”Makten över bilen..”

Skatteverket på jakt efter bilhandlare som exporterar begagnade bilar

”Man fokuserar för mycket på diagnosverktygen”

I dag har verkstäderna i Sverige glömt hur man felsöker med hjälp av avgasmätning. Det menar Tommie Nilsson, Sverigeansvarig för danska Elektro Partner som bland annat jobbar med teknisk support och även säljer emissionsanalysutrustning.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Så röstade Riksdagen om kriminalisering av manipulerade mätarställningar

Middagsbjudningar för kunderna ökar försäljningen

Säljer man fler bilar och får lojalare kunder genom att bjuda dem på gratis mat och underhållning? Bilföretaget Shaheen Chevrolet i Michigan hävdar att man lyckats med just detta.

Midnattssolsloppet - Racingens återkomst till Norrland!

Den 14-15 juni är det dags för första tävlingen på Skandinaviens längsta racingbana, Drivecenter Arena i Fällfors, Skellefteå.

Michelin och GM släpper ut luften ur personbilsdäcken

Ford GT utmanar på Le Mans

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

VW Group planerar 36 000 laddpunkter för elbilar i Europa

Volkswagen-koncernen satsar på ett snabbt genombrott för e-mobilitet och fördubblar insatserna på laddinfrastruktur. I hela Europa kommer koncernen att installera totalt 36 000 laddpunkter till år 2025, inklusive 11 000 från märket Volkswagen.

Elbilio – framtidens bildelningstjänst

1

Så gör bilhandlare elbilsbonusen verkningslös

Genom att sälja nya elbilar till norska köpare så snart som möjligt efter att miljöbilspremien är utbetald sätter vissa handlare här hemma i praktiken subventionen ur spel. På MRF efterlyser man ett mera träffsäkert regelverk.

Volvo Cars och Uber presenterar självkörande produktionsbil

Volkswagen investerar i Northvolt

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Motormagasinet söker reporter

Här är Hedin Bils expansion 2018

Se alla Företagens egna nyheter

G A Lindberg ChemTech förvärvar delar av Edvard Schneidler och utökar vårt elektroniksortiment

Back-TV sats trådlös med kamera

Välkommen till LBM Autoparts Peter Wendel!

Heavy Duty Arbetsbelysning

Spegelskyltar höjer uppmärksamheten

LBM Autoparts tackar Helena Nordin för trogen tjänst!

Lazer - högpresterande extraljus

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning till sprutor - t.ex. lim, smörjfett & silikon

Nya Luftbälgar till Range Rover L322

Säljstöd med integration till 4 finansbolag

Skötsel av skärvätska under semesterstopp - så här undviker du onödiga driftstopp och problem!

Projektet är igång!

Fyll på ditt varumärke med coola flaskor

Brigade hjälper dig att uppnå R46 kravet

åter försäljaren söks efter dragbar och steg

LuK utökar kopplingssortimentet för den asiatiska vagnparken.

Vårstädning - upp till 70% rabatt

Ta hand om din bil

Hallå där, Carina Brithén

Vår ambition är att ha Sveriges bästa supportorganisation och service inom eftermarknad.

Arbetsljuspaket med DT-grenkabel

Mirkas nya batteridrivna lösningar sätter dig i förarsätet

ColorGlo växer i Storstockholm

Dubbelmassesvänghjul till DSG

"Driving for Excellence"

Sänd till en kollega

0.239