23948sdkhjf

Läs en sammanfattning av Makten över bilen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Konkurrensverkets rapport ” Makten över bilen -en rapport om bilförsäkringar och marknaden för bilreparationer” i en sammanfattning.

Hela 97 procent av svenskarna har en hemförsäkring. Det överträffas endast av att 99 procent av alla bilägare har en bilförsäkring. Men tilläggas bör att det finns en skyldighet enligt lag att ha trafik-försäkring för personbil. Normalt kompletteras trafikförsäkringen med en hel- eller halvförsäkring. Vid utgången av 2018 fanns det knappt 5,1 miljoner personbilar försäkrade i Sverige. Antalet försäkrade personbilar har ökat stadigt över tid och går hand i hand med allt fler nyregistrerade bilar. 

Många äldre bilar är högt försäkrade

En generell iakttagelse är att bilar i Sverige är välförsäkrade och att svenskar i en internationell jämförelse i större utsträckning försäkrar även äldre bilar. Samtidigt kan vi konstatera att bilförsäkringar hör till försäkringsbolagens mer lönsamma marknader. Förutom att jämföra försäkringar mellan försäkringsbolag kan det därför finnas anledning för många bilägare, särskilt av äldre bilar med låga ekonomiska värden, att överväga om de verkligen har behov av ett så omfattande försäkringsskydd som de har i dag.

I Sverige är det inte möjligt att köpa en ny bil utan vagnskadegaranti

I Sverige erbjuder inte någon biltillverkare möjligheten att köpa en ny personbil utan så kallad vagnskadegaranti. Vagnskadegarantin är unik och finns inte i något annat land i Europa. Den gäller normalt under de första tre åren. Vagnskadegaranti är en försäkring som generalagenten upphandlar av ett försäkringsbolag. Ett problem är att det saknas uppgift om hur stor del av nybilspriset som utgörs av premien för vagnskadegarantin. Utmärkande är också att det vid reparationer de första tre åren där vagnskadegarantin utnyttjas finns ett krav om att bilen måste repareras på en auktoriserad verkstad.  

Konkurrensverket anser att det vore bättre för konkurrensen och för konsumenterna (privatpersoner och företag) om köparen själv kan bestämma om det ska ingå en vagnskadegaranti eller inte vid köp av ny bil. Eftersom vagnskadegarantin egentligen är en försäkring bör konsumenter bli informerade om priset för vagnskadegarantin och kunna välja om de enbart vill teckna den obligatoriska trafikförsäkringen eller komplettera den med valfria halv- eller helförsäkringar i valfritt försäkringsbolag.

Försäkringsbolagen styr marknaden för skadeverkstäder

Försäkringsbolagen har stor inverkan på marknaden för bilverkstäder och villkoren för skadereparationerna. Genom skaderegleringen styr försäkringsbolagen vilka verkstäder som får reparera bilarna. Genom ett beräkningsverktyg som heter CABAS styrs i princip även vad reparationerna får kosta. Bolaget som utvecklat beräkningsverktyget samägs av de fyra största försäkringsbolagen, Länsförsäkringar, If, Folksam och Trygg Hansa. Flera försäkringsbolag ställer vidare egna certifieringskrav som kan vara ekonomiskt betungande framför allt för oberoende verkstäder som vill kunna erbjuda sina tjänster till flera försäkringsbolag.

Försäkringsbolagen besitter således en stark köparmakt. Det är helt nödvändigt för de verkstäder som vill utföra skadereparationer åt försäkringsbolag att de ansluter sig till CABAS, då någon egentlig konkurrent till CABAS inte existerar i Sverige.  

Antalet oberoende verkstäder minskar

Under lång tid har antalet oberoende verkstäder minskat i landet. Nedläggningar, uppköp och sammanslagningar av verkstadsföretag har varit vanligt förekommande.

Vagnskadegarantins villkor och utformning, försäkringsbolagens certifieringskrav och styrning av reparationer till auktoriserade skadeverkstäder samt ett ökat antal märkesförsäkringar har bidragit till att oberoende verkstäder fått det allt svårare att konkurrera med auktoriserade verkstäder. Den allt starkare marknadspositionen för märkesverkstäder har sannolikt påverkats även av andra utvecklingstrender, som till exempel att bilarna har blivit allt mer tekniskt avancerade, datoriserade och uppkopplade samt att allt fler väljer privatleasing i stället för att på traditionellt sätt köpa en ny bil.

Färre oberoende skadeverkstäder leder till sämre konkurrens även på servicemarknaden

Marknaden för skadereparationer påverkar även i förlängningen marknaden på servicesidan. Detta beror på att dessa tjänster är starkt integrerade och nödvändiga för att skapa tillräcklig lönsamhet inom de flesta verkstadsrörelser. Möjligheten för oberoende verkstäder att konkurrera på servicemarknaden begränsas även av att privatleasing av bilar blivit allt vanligare under senare år. Ungefär 30 procent av alla nya personbilar säljs med denna typ av avtal. I leasingavtalen, som normalt är treåriga, ingår att service och underhåll ska ske på märkesverkstäder. En risk med utvecklingen mot allt fler uppkopplade bilar (connected cars) är vidare att insamlad information och fordonsdata i stor utsträckning förbehålls respektive biltillverkare och auktoriserade märkesverkstäder, vilket kan göra det svårt för oberoende verkstäder att konkurrera om många nya innovativa tjänster.  

Möjlighet att få tillgång till fordonsdata är väsentligt även för försäkringsbolag och andra tjänsteleverantörer. Tillgång till fordonsdata för andra än biltillverkarna är en förutsättning för att värna den fria konkurrensen på de olika marknader som redan finns och kommer att utvecklas inom och i anslutning till fordonsmarknaden.

Eftersom kostnaden för att utföra en service hos en oberoende verkstad normalt sett är lägre än hos en märkesverkstad får konsumenterna betala onödigt mycket för motsvarande verkstadstjänster. Med en verkstadsmarknad utan ett starkt konkurrenstryck mot märkesverkstäderna kan det inte uteslutas att priset på försäkringarna stiger på längre sikt.

En effekt av ett minskande antal oberoende verkstäder är sämre möjligheter för bilägarna att hitta ett varierat utbud av verkstäder inom rimliga geografiska avstånd. Det gäller oavsett om man efterfrågar årlig service, en skadereparation som ska betalas av ett försäkringsbolag eller en reparation som ska betalas av bilägaren själv.

Källa: Konkurrensverket

 

 

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Drivremmar problembarn för Volvo

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

När Volvo lanserade sina nya fyrcylindriga dieselmotor i VEA-familjen hade den en av marknadens längsta bytesintervall för kamremmen. Nu har Volvo gått ut med nya instruktioner där man nära på halverat bytesintervallet.

Godkänd Bilverkstad blir tvingande när kommun gör upphandling

Kunskapen om Godkänd Bilverkstad sprider sig och nu har Sundsvalls kommun beslutat att i sin upphandling av verkstäder kräva att verkstaden ska vara ansluten till SFVF och/eller MRF och därmed också Godkänd Bilverkstad.

Handlare har inte koll på Volvos nya bytesintervall

Volvo Cars information om kortade kamremsbytesintervall når inte ut till fria verkstäder och inte ens till Volvo-auktoriserade handlare. Många bilköpare riskerar därför att få en otrevlig överraskning när det är dags för första servicen.

Ny säsong av Bilprovningen på TV3

Årets Verkstad kommer till Inspirationsdagen 100% Verkstad

Nyhetsbrev

Sasha Selipanov blir ny designchef på Koenigsegg

Koenigsegg Automotive har utsett Alexander (Sasha) Selipanov till ny designchef. Han har en bakgrund från Volkswagen, Lamborghini, Bugatti och Genesis.

Arkiv

McDonald's nya skylt för elladdning

Kvdbil-rapport visar på försäljningsras av begagnade bilar under 2019

Försäljningen av begagnade bilar fortsätter att minska. Under andra kvartalet 2019 föll försäljningen med cirka 6,1 procent jämfört med samma period i fjol. Samtidigt har lagren av begagnade bilar minskat hos bilhandeln. Det visar ny statistik från bilförmedlaren Kvdbil.se.

Rätt luftfilter – för miljö och plånbok

Sämre prestanda och högre bränsleförbrukning med dåligt luftfilter

Chef-intervju: Mikael Backteman, Boier Bilverktyg

Egentligen hade han tänkt lämna branschen och göra någonting helt annat. Men ödet ville annorlunda. Nu är Mikael Backteman vd för Boier Bilverktyg.

Intresset för rally ökar – juniorboom i Rally-SM

Vinnare från MotorGalan tävlar i Yrkes-VM

Anna Widholm, lackerare vid Möller Bil i Västerås och vinnare av Årets Lackerare vid MotorGalan 2018 är en av de tävlande från fordonsbranschen vid Yrkes-VM i ryska Kazan. Den andre tävlande från fordonsbranschen är Oscar Thulin, Toveks Bil i Lund som tävlar i Bilskadeteknik.

Begagnatköpen ökade med 42 % under juli med VW Golf i topp

Lackerare efterlyses till MotorGalan

Den 14 november är det dags för Motorgalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Det är hög tid att nominera till de olika kategorierna. Vi skulle gärna se att fler nomineras, bland annat till kategorin Årets Lackerare.

Northvolt har börjat rekrytera till batterifabriken i Skellefteå

Nu ska fordonsbranschen utbilda i batteri- och elbilsteknik

Den svenska fordonsbranschen ska utbilda 10 000-tals svenska anställda för att inte Sverige ska hamna på efterkälken inom elbilar. Risken är att Kina och Tyskland konkurrerar ut Sverige, uppger Ekonomiekot.

Mopedens dag en folkfest i norr

Antal elbilar ökar och det är Tesla Model 3 som driver på

Samtidigt som effektfrågan debatteras flitigt fortsätter antal laddbara bilar att öka. Tesla Model 3 fortsätter att driva beståndsutvecklingen bland elbilarna. Nya studier visar emellertid att stora ökningar av elbilsbeståndet kan göras utan att ytterligare nätkapacitet behöver byggas ut.

Nu är det dags att nominera till MotorGalan

Den 14 november är det dags för MotorGalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Men innan dess är det dags att nominera till de olika kategorierna. Den 13 augusti är sista dag att nominera.

Ytterligare 200 bilåterförsäljare väljer DEFAs Installerat & Klart

HBA Fordonsteknik AB presenterar liten, lysande nyhet

Stabil arbetsbänk med säkert fotfäste

Kolla vilka som vann på MotorGalan förra året

Över 100 startande och 88 jagar SM-poäng i Kolsvarundan

Digital batterimätare för 12- och 24-volts batterier

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

Se alla Företagens egna nyheter

Nyhet! Batterilös startbooster: GYS Startronic 800.

Ny drivaxel till Mazda 3

Snabba svar om snabblim

Vridmoment omvandlare till automatväxellådor

INFOFLEX FORDON - Integration Fortnox

Vi ses väl på Trailer Trucking Festival?

Vi fortsätter att sponsra Solvatten

Nyhet - Carbon serien från Lazer Lamps

Nytillverkade turboladdare

Kom ihåg att riskbedöma bilvårdsprodukter och andra kemikalier

Korrekt bromsprov för personbilssläp med påskjutsbroms

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

Behöver du en produktlösning med DT-kontakt?

Ljusinställning - ACVLJN5413

Välkommen på Seminarium om ingjutning av elektronik med WEVO den 14-16 oktober 2019.

Uppdaterad produktkatalog

Ny drivaxel till Hyundai och Kia

Sogefi OE leverantör till "årets motor" från Ferrari

Hårdtest av UV-Triple+, Den svensktillverkade härdlampan för bilglasreparationer

Unikt kombinationsljus

Hjulinställning - ACTIA 3DLite

Fokus på verkstäder: Bli redo för besök från Arbetsmiljöverket

Nytt effektivt sätt att kolla oljemängden i faten!

Actigas 400 - Fyrgasmätare med display för bensin.

Komplett olje- och filterpaket till DSG

Sänd till en kollega

0.124