23948sdkhjf

Ford GT utmanar på Le Mans

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Årets upplaga av Le Mans 24 timmar blir den sista omgången för det nuvarande Ford GT-programmet. Nu står bilarna redo för uppgörelsen som äger rum den 15–16 juni.

Ford ställs mot motståndare som Ferrari, BMW, Aston Martin, Corvette och Porsche.

– Det sista Le Mans med det nuvarande Ford GT-programmet kommer givetvis bli känslosamt. Vi har varit på podiet varje år som vi har tävlat, vilket visar på hur konsekvent laget har varit. Inför vår sista Le Mans 24 timmar har vi fem GT-bilar med oss, inklusive Keating Motorsports bil, så jag hoppas och tror att vi kommer kunna leverera även detta år, säger Mark Rushbrook, global chef för Ford Performance.

Ford är den enda av de nuvarande GTE Pro-tillverkarna som har klarat sig på podiet de senaste tre upplagorna av Le Mans. Bilarna har nu specialdesignats för racet, där respektive design står för något speciellt från Fords framgångsresa vid Le Mans.

Ford GT #66 kommer att köras av Stefan Mücke (Tyskland), Oliver Pla (Frankrike) och Billy Johnsson (USA). Som fransman skulle segern betyda mer än någonsin för Oliver Pla.

– Vi säger det varje år, men vi vill vinna Le Mans. Det här är dessutom vår sista chans att göra det med det nuvarande Ford GT-programmet, så trycket är högre än någonsin, säger Oliver Pla.

Ford GT #67 körs av Andy Priaulx (Storbritannien), Harry Tincknell (Storbritannien) och Jonathan Bomarito (USA).

– Jag tycker att vårt deltagande vid WEV och IMSA-tävlingarna under det senaste året har förberett oss väl inför årets upplaga av Le Mans 24 timmar, säger Harry Tincknell.

Ford GT #68 är Fords senaste Le Mans-vinnare. I år körs den av Joey Hand (USA), som nyligen blivit helt återställd från en tid med sjukdomar, Dirk Müller (Tyskland) och Sébastien Bourdais (Frankrike).

– Jag är så glad att komma tillbaka till Le Mans. Jag har missat de två senaste tävlingarna på grund av sjukdom men bara tanken på Le Mans har gjort att jag återhämtat mig snabbt. Vi vill väldigt gärna ta hem guldet igen för Ford, Ganassi och alla de människor som arbetat hårt med detta program genom åren, säger Joey Hand.

Ford GT #69 körs av Ryan Briscoe (Ausstralien), Richard Westbrook (Storbritanien) och Scott Dixon (Nya Zeeland).

– Jag är väldigt exalterad att komma tillbaka till Le Mans i år, särskilt med de nya exteriörerna som hedrar några av de mest framgångsrika Ford-händelserna i Le Mans historia. Vi har stått på podiet men aldrig på guldsteget, så vi skulle verkligen vilja kamma hem förstaplatsen i år, säger Ryan Briscoe.

Deltar gör även Ford GT #85 som kommer att tävla i GTE Am-klassen genom Keating Motorsports med förarna Ben Keating (USA), Jeroen Bleekemolen (Nederländerna) och Felipe Fraga (Brasilien).

– Jag har en personlig historia med Ford och Le Mans så jag har aldrig sett fram emot en tävling så mycket som den här, säger Ben Keating.

Le Mans 24 timmar pågår 15–16 juni och fans kommer få möjligheten att följa det 24 timmar långa racet inifrån cockpit via den populära och återkommande ”Le Mans Livestream”. 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Aston Martin tillverkar tvåhjuling

Undantagen om skattefria miljöbränslen kan slopas

Sveriges undantag om skattefria miljöbränslen kan slopas vid årsskiftet 2020/21, rapporterar Ekot. Det skulle kunna göra det svårare att uppnå klimatmålen och dessutom påverkar det eventuella framtida konverteringar till etanol och gas, som Motormagasinet har berättat om upprepade gånger.

Ford vinner årets transportbil och årets pickup

Ford Transit Custom Hybrid-serien utsågs till International Van of the Year 2020 och Ford Ranger tog hem International Pickup Award 2020.

Plus

Tema Svets- & fogningsteknik: Skadeverkstäderna påverkas av bilens konstruktion

Med nya konstruktionsmaterial kommer nya utmaningar för skadeverkstäderna. Kraven är strikta på sig att följa tillverkarnas instruktioner vid reparationer.

VW visar upp eldrivet kombikoncept med fyrhjulsdrift

Inte konstigt att verkstäder kör kunders bilar flera mil

En man i Örebro lämnade in sin bil på verkstaden och upptäckte därefter att bilen körts över 50 mil innan han fick tillbaka den. Det är ovanligt, men det förekommer och Motorbranschens Riksförbund, MRF, står bakom verkstäderna i frågan.

Nyhetsbrev

Fotad bärgning minskar risken för bedrägerier

Bedrägeriförsök kostar försäkringsbolagen mellan tre till sex miljarder kronor årligen. Fler än 50 procent av utredda bilbränder 2017 var misstänkta bedrägerier. Nu erbjuds bedrägeriutredningar i samband med bärgning som hjälper försäkringsbolagen att spara pengar.

Arkiv
Plus

Tema Svets- och fogningsteknik: Höga krav på rätt reparationsteknik

Avancerade säkerhetskonstruktioner kräver speciella reparationsmetoder. För teknikerna gäller det att hålla tungan rätt i mun.

Ledare #38: När konkurrensen spårar ur

Premiär för Lexus första elbil på Guangzhou auto show

Autoexperten kan bygga om alla fossilbilar till etanol på sju år

Stöldtrenden har vänt

Besikta öppnar två nya stationer i Dalarna

Ford presenterar helelektriska Mustang Mach-E

För första gången på 55 år utvidgar Ford Mustang-familjen med Mustang Mach-E. Modellen lanseras i Sverige under 2020 och är en del av ett omfattande sortiment av elektrifierade modeller.

Volkswagen fortsätter investera för framtiden

Ny krockkudde för sidokollisioner

SFVF gillar Miljöpartiets förslag om etanol- och gaskonvertering

Göteborg världens sjunde mest bilvänliga stad

Det kan komma som en chock för alla som försökt navigera mellan alla spårvagnar, men Göteborg är faktiskt världens sjunde mest bilvänliga stad, enligt en undersökning som den Frankrike-baserade bildelsförsäljaren Mister Auto låtit utföra.

Ny premie kan sänka utsläppen från befintliga bilar

Rodin FZed är nästan Formel 1

Mer än var tionde bilist kör med olaglig syn

Motorgalan – guldregn över branschen

När Motorgalan brakade loss på Berns Salonger i Stockholm stod branschens hjältar i centrum. För en kväll firades finalister och vinnare från alla håll.

M Sverige positiva till nya EU-krav på bilars säkerhet

Bilprovningen först att erbjuda Swish

Hedin planerar sälja Byton i Norden

Däckmontör – ett slitsamt yrke

Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

Ingo lanserar sin första gör-det-själv-biltvätt

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Se alla Företagens egna nyheter

Peugeot Rifter & New Partner Dragkrok

Miljövänlig bilbransch i fokus

Mercedes B W247 Dragkrok fra Dansk anhængertræk GDW

Våra produkter är godkända för fordonsindustrin.

Effekten av plasmabehandling på feta plaster

Toyota Corolla Sedan dragkrok

Kan inkomsten i ditt företag förbättras och med hur mycket?

Peugeot Partner + Berlingo + Combo Dragkrok

Personligt bemötande är bara förnamnet

Så här fungerar vår parkeringssensortestare

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Lys upp din vardag

Video af det nye GDW Dragkrok system

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Mercedes A sedan dragkrok T60 system från GDW W177

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Sänd till en kollega

0.17