23948sdkhjf

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

– Om man lyfter blicken och tittar på hur många verkstäder jobbar ute i Europa så är emissionsanalys grunden till all diagnostik. Innan verkstaden pluggar in ett OBD-instrument i bilen så tittar de först på vad som finns i avgaserna.

Det säger Daniel Mattinson, som jobbar med försäljning på Bosch som är en av fera tillverkare av emissionsanalysutrustning för verkstäder.

På en IAM-verkstad (allbilverkstad) jobbar man ofta med alla möjliga bilmärken men abonnerar sällan på information till alla bilmärken utan istället på ett diagnosverktyg för allbil, förklarar Daniel Mattinson.

Läs mer: "Man fokuserar för mycket på diagnosverktygen"

– Så där den stora märkesverkstadens märkesspecialiserade servicetekniker nyttjar de allokerade erfarenheterna av märket och tillverkarens information får allbilverkstäderna jobba efter principen att serviceteknikern själv felsöker och har kunskaperna att tolka bilens olika symptom.

– Och det är där som avgasmätaren kommer in. I många länder, men inte Sverige, jobbar verkstäderna med felsökning med hjälp av avgasmätning.

En annan detalj som skiljer Sverige från många andra länder i Europa är enligt Daniel Mattinson att bilbesiktningen i Sverige inte gör någon avancerad avgasmätning. Här finns åtminstone en del av förklaringen vårt regelverk. En annan förklaring som Daniel Mattinson pekar på är att man på fordonsutbildningarna i Sverige inte heller jobbar med avgasmätning i någon nämnvärd utsträckning.

– Lek med tanken att du skulle åka runt i Europa med en bil med en motor som går knackigt. Många av verkstäderna skulle, det första de gör, plugga in en sticka i avgasröret och mäta.

Dagens utrustning för emissionsanalys på fordon är ganska enkel att använda och kräver ingen utbildning för att komma igång med, säger Daniel Mattinson.

Att ställa en diagnos på bilen genom att mäta avgaserna handlar delvis om att titta på helheten – vad avgaserna innehåller – och att titta orsaken till att ett eller flera värden sticker ut från det normala eller förväntade värdet, förklarar Daniel:

– Säg att emmisionsanalysen visar att HC-värdet sticker iväg – då får man titta vad det kan bero på. Då är nästa steg att plugga in diagnosverktyget.

Vilka är nackdelarna för verkstäder som inte jobbar med att analysera avgaserna?
– Jag skulle nog säga att det finns framför allt två riskmoment; det ena är att man på verkstaden byter en massa komponenter i onödan, vilket medför att kunden betalar för åtgärder och delar helt i onödan. Det andra riskmomentet är att felsökningen tar onödigt lång tid.

Vad bör man tänka på om man funderar på att investera i utrustning för emissionsanalys till verkstaden?
– Man bör vända sig till en seriös leverantör eller distributör och tillsammans göra en ordentlig analys över vilka behov man har i verkstaden och vad man vill uppnå med att jobba med emmisionsanalys.

Men lönar det sig verkligen för en verkstad i dag att investera i avgasmätning?
– Jag skulle vilja påstå, utan att prata om någon specifik tillverkare, att alla som arbetar med felsökning har goda möjligheter att göra ett professionellare jobb, med bättre resultat och med högre effektivitet.

Läs mer: "Man fokuserar för mycket på diagnosverktygen"

Fotnot: IAM är engelskans förkortning för oberoende verkstäder – independent aftermarket.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DTM kommer till Sverige

Bilhandlare i Kiruna lovar belöning till tipsare

Unik fordonsutbildning i Skövde invigd

Nyutvecklad brandfilt kan kväva elbilsbränder

Det norska brandväsendet har testat och infört brandfiltar som kan kväva envisa elbilsbränder. Det rapporterar motormagasinet.dk.

Praktikant dog efter arbetsolycka

CTEK invigde nya lokaler

Svenska företaget CTEK har invigt sina nya lokaler i Norrköping. Den nya anläggningen investerades till följd av att man förvärvade Chargestorm i fjol.

Nyhetsbrev

Så tycker branschen om höstbudgeten

Den 18 september släppte regeringen sin ändringsbudget för hösten. En del av punkterna kommer påverka fordonsbranschen och det finns blandade åsikter om dessa punkter bland branschens organisationer.

Arkiv

Spendrups ansluter sig till DLF:s Transportinitiativ

Så identifierar Ford olycksdrabbade vägsträckor

Med hjälp av data insamlad från uppkopplade fordon har Ford identifierat vilka sträckor som är mer olycksdrabbade än andra. Insikterna är nu en del av en omfattande studie som visar hur relativt enkla förbättringar av vägar och korsningar kan minska antalet trafikolyckor markant.

Amerikanska hjälpstartare siktar på Sverige

The Noco Company är en av giganterna på den amerikanska marknaden för batteriladdare och hjälpstartare. Nu vill man erövra de nordiska länderna.

Jakten på fuskare på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Scania investerar i mjukvaru- och konsultbolag

Ledare #29: WLTP stökar till det för branschen

Volvo utbildar framtidens ledare

Tester för smartare AI-fordon i Västerås

Eurobattery Minerals inleder etisk borrning för batterimineraler

Priset har ökat på begagnade bilar

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Oro bland mässdeltagarna på Elmia Husvagn Husbil

Trots stort intresse och högt besökarantal på årets husvgan- och husbilsmässa i Jönköping kändes oron bland samtliga deltagare i luften. Oron över WLTP, bonus malus och framför allt den nya beskattningen, förstås.

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Bedrägeriförsöken ökar på begagnatmarknaden

Bilhandelsplatsen Wayke märker en ökning i antalet bedrägeriförsök. Bara i augusti såg man 64 procent fler objekt som på något sätt manipulerats, jämfört med samma period i fjol.

Volkswagen investerar i eget operativsystem

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Bosch utbildar i el- och hybridbilar

För dåligt betalt – Däckteam nobbar fleet- och jourjobb

Ford godkänner transportbilar för HVO

Se alla Företagens egna nyheter

LUKOIL expanderar i Norden

Behöver ditt fordon en ny antenn?

Har du koll på din lagpliktiga servicekontroll?

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Mechatronic till DCT450, MPS6, Powershift

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim...

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Så kan du förebygga olyckor på arbetet

Nyhet inom diagnostik: i70 PRO.

Sänd till en kollega

0.153